Annons:
Läst 511 ggr
FrökenBinks
2021-01-28 15:25

Tankar om stellium!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!

Tacksam för alla svar, tankar, reflektioner, kommentarer kring nedanstående frågor!

Jag är nybörjare och funderar på det här för mig nyupptäckta begreppet Stellium. Alltså när ett kluster av planeter befinner sig i samma hus och eller zodiakiskt tecken i ett födelsehoroskop.

Jag har några frågor som jag mer än gärna skulle vilja höra era tankar om.

Hur många planeter utgör ett Stellium? Jag har läst att både tre och och fyra kan vara minimum samt att det kan ha att göra med vilka planeter som är stelliumet (t.ex om månen och solen är i samma måste det finnas fyra planeter för att det ska klassas som ett stellium). Hur lyder resonemangen?

Spelar det någon roll hur nära planeterna är varandra för att det ska räknas som ett Stellium?

Hur stor påverkan har Stellium generellt i ett födelsehoroskop. Alla tankar välkomna!

Jag har eventuellt två Stellium i mitt födelsehoroskop. Hur påverkar det en persons personlighet? Särskilt när det i mitt fall handlar om energier som normalt sett inte klickar (skytt och jungfru).

Det är ju så – har jag förstått – att ett Stellium kan tolkas utifrån såväl hus som tecken. Ett Stellium kan ju befinna sig i både ett hus och ett tecken samtidigt. Hur tolkar en det?

Astrologi är skoj! Som redan skrivet är jag tacksam för all input!

Ha en fin dag!

Annons:
Kyllan56
2021-01-30 14:22
#1

Både tre och fyra, precis som du säger, men ju fler planeter som ingår desto starkare är ett Stellium, i det hus eller tecken de faller i.

Ju närmre planeterna är desto starkare är de. Dessutom är konjunktionerna de starkaste aspekterna i ett horoskop.

Du har ett Stellium i Jungfrun i hus 9. Hus 9 är Skyttens hus.

Asc. har du i Skorpionen, som traditionellt styrs av Mars, som är i kvadratur med ditt Stellium i Jungfrun.

Du har rätt i att det är Jungru, som är ett Stellium i Skyttens hus. Sedan blir det rätt för att din Asc-härskare Mars i konjunktion med Uranus befinner sig i Skytten, som är i kvadratur med ditt Stellium av planeter i Jungfrun. Kvadraturer skapar konflikter och bråk. Planeterna bråkar. Det finns förmodligen inom dig en konflikt mellan Mars/Uranus i Skytten, som vill starta upp saker, vara fri, gå på djupet av det du är intresserad av, gå i frontlinjen och mellan Jungfrun som är mer försiktig och vill ha alla detaljer på plats innan hon gör något. Där kan du förmodligen pendla emellan. Ditt behov av att agera och vara fri, med ditt behov av att alla detaljer ska vara på plats innan du agerar. Agerar du utan detaljerna, känns inte det rätt och vice versa. Sedan är Solen och Månen i Jungfrun. Månen i Jungfrun visar på vilket sätt du söker trygghet. Där kommer detaljerna in igen. En saknad detalj kan rubba dina cirklar.

Jag tror det är viktigt för dig att röra på dig, för att få utlopp för all energi.

Det känns som svammel, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FrökenBinks
2021-01-31 22:55
#2

#1: Kyllan56! Tusen tack för ditt svar!

Är konjunktionerna så starka att de kan spegla en människas essäns och/eller åtminstone vara en ingång för en tolkning av ett horoskop?

Och har jag inte även ett Stellium i skyttens tecken (Neptunus, Uranus och Mars är alla tre i skyttens tecken väl…)? Hur vanliga är Stellium?

Jag förstår dig. Du fångar min energi rätt bra! Det kan vara svårt såväl för mig själv som min omgivning att hänga med på skiftet mellan det frihetssökande/spontana och det trygga/detaljorienterade. Det var fint att få det på pränt såhär! Nuförtiden är det precis som du skriver träning som gäller för att jag ska känna lugn och harmoni! Jag behöver vara i fysisk rörelse!

Tack för ditt svar och övriga tolkning!

Kyllan56
2021-02-03 14:33
#3

Tack för respons på det jag skrev.

Att du har tre planeter i Skytten i två hus är tekniskt sätt ett Stellium, men det är konjunktionen din acs-härskare Mars i konjuntion Uranus, som är den som påverkar starkast. Neptunus är förvisso i de sista graderna av Skytten och i ett annat hus.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FrökenBinks
2021-02-03 23:39
#4

#3: Hej Kyllan56

Tack för ditt svar. Jag förstår lite bättre nu! Så mycket kvar att lära och förstå! :)

Kyllan56
2021-02-04 11:39
#5

#4: Tack själv. Det tar sin tid. Jag har hållit på med astrologi till och från sedan 1985. Efter att ha fått grunderna, gäller det att börja tolka horoskop. Det är bästa sättet att lära sig på.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FrökenBinks
2021-02-04 18:43
#6

Ok! Mycket erfarenhet då! Har du arbetat/arbetar du professionellt med det? Mitt nästa steg är att tolka och göra horoskop känner jag. Tänker att man lär sig mycket genom att göra!

Annons:
Kyllan56
2021-02-04 19:08
#7

#6: Nej jag har aldrig arbetat professionellt, bara delat med mig, utan kostnad. Under flera år på denna sida. Extra glad är jag om någon verkligen vill lära sig astrologi och inte bara vill ha en tolkning av det egna horoskopet.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: