Annons:
Etikett2-personliga-horoskop
Läst 2344 ggr
Kyllan56
2016-11-06 14:30

"De åtta månfaserna"

Min mentor den duktiga astrologen Katarina Campagnola har skrivit följande artikel om Solen och Månen i tidningen Nära. 

"Månfaserna indikerar också på ett djupare plan vad individens speciella syfte eller uppgift på jorden är." På tal om karma.😃Månfaserna delas in i åtta faser.

Relationen mellan Solen och Månen beskriver vår inre balans. 

Var hamnar du

När ni räknar ut vilken fas er Måne befinner sig i måste vi förs dela in Zodiakens 360 i de tolv djurtecknen. Trettio GRADER för varje tecken

  • Väduren            0-30 

  • Oxen                   30-60 

  • Tvillingarna    60-90 

  • Kräftan              90-120

  • Lejonet               120-150 

  • Jungfrun            150-180  

  • Vågen                  80-210 

  • Skorpionen     210-240

  • Skytten              240-270 

  • Stenbocken     270-300 

  • Vattumannen 300-330 

  • Fiskarna             330-360

Nu tar jag min egen Måne som exempel. Den befinner sig 14, 54 grader i Lejonet. Så då blir det 120 (Lejonet) + 14,54 = 134,54 vilket jag avrundar till 135 grader.  Det blir en svag disharmonisk aspekt som kallas en och en halv- kvadratur, eller seskvikvadrat.

Jag hamnar i en brytpunkt. Men med Asc 15, 23 grader i Lejonet en nästan exakt konjunktion får jag se till båda faserna jag hamnar emellan. 

http://www.tidningennara.se/Artiklar/Reportage1/Solen-och-manen-ar-viktigast-i-horoskopet/

Eftersom det kan vara svårt att förstå lägger jag till detta. Men artikeln jag länkat till!

För att man ska förstå och kunna räkna ut.

Om vi tar Nymånefasen, så innebär det att alla som har sin Måne 0 grader Väduren till 15 grader Oxen, ingår i denna fas os.v.

Titta på hur många grader ditt Måntecken börjar på och lägg till gradantalet på Månen position.

Ett nytt exempel

Månen 5 grader fiskarna. Fiskarna börjar på 330 grader och där lägger man till 5 grader och summerar. Vi får då 330 + 5 = 335. Så tittar man på Månens 8 faser och ser att 335 är i den sista Balsamiska fasen.

"Nymånefasen: Vinkel: 0–45 grader. 
Dela kunskap och erfarenhet.  
Individen befinner sig i en ny utvecklingsfas och går in i nya erfarenheter på ett spontant och instinktivt sätt. Livet ses som ett stort äventyr med obegränsade möjligheter. 

De som är födda under denna månfas har en tendens att se allting utifrån sitt eget perspektiv, därmed kan de missa de finare nyanserna i relationer. Uppgiften för dessa individer är att lära känna sig själva och dela med sig av sina erfarenheter till andra.

Växande månskära-fasen: 45–90 grader. 
Lämna det förflutna.  
Solen och Månen befinner sig i utmanande aspekt till varandra som lätt skapar obalans mellan vilja och känslor. Det finns en strävan att frigöra sig från det förflutna, vilket i bästa fall driver fram ambition, självhävdelse och förnyelse. 

Dessa individer kan bli framgångsrika när de lär sig att hantera motgångar och inte faller in i passiva eller bekväma mönster som begränsar deras utveckling. De behöver utveckla självständighet och lära sig se framåt.

Växande halvmåne-fasen: 90–135 grader. 
Utveckling genom kris. 
Dessa individer kan frigöra energi från krissituationer och omvandla den till något konstruktivt. De kan förändra gamla strukturer och bygga nya, fatta snabba beslut och hantera akuta situationer. Deras utmaning är i samspelet med andra personer. Det kan uppstå spänning mellan dem och gruppen. De behöver lära sig att samarbeta och kompromissa. Idealism kan kollidera med verkligheten.

Tilltagande månfasen: 135–180 grader. 
Arbete som leder till perfektion.
Personer som är födda under denna månfas är introspektiva och strävar efter perfektion i allt de gör. De är skarpa, analytiska och har ett behov av att förstå och gå till botten med saker och ting. De söker sanningar. De vill lära sig så mycket som möjligt, göra det bästa av både sig själva och de situationer de möter. Deras ideal testas i relationerna till andra.

Fullmåne-fasen: 180–225 grader. 
Integration av motsatser.   
Individer födda under denna fas lär känna sig själva i mötet med andra. Relationer är ett viktigt tema och de strävar efter det ideala förhållandet. De kan känna sig splittrade mellan plikter och intressen. Den process som började under nymåne-fasen når sin fulländning i denna fas. Det omedvetna blir upplyst, vilket visar sig i ett starkt behov av att skapa innehåll, mening och ett djupare syfte med livet.  

Avtagande fullmåne-fasen: 225–270 grader. 
Medveten handling.
Dessa personer har gjort insikter som de vill dela med andra. De är ofta engagerade i djupa psykologiska processer och har en förmåga att lägga egot åt sidan när de assisterar andra personer i deras utvecklingsprocesser. De har en objektiv inställning och ser det hela stora perspektivet. De är kreativa personer som ofta är engagerade i att kommunicera, skriva, eller undervisa .

Avtagande halvmåne-fasen: 270–315 grader. 
Från puppa till fjäril. 
Det pågår något av en kris i medvetandet hos dessa personer på grund av att de befinner sig i en frigörelseprocess där allting som inte längre fyller någon viktig funktion i livet måste förändras, så att ny inspiration kan komma in. Det pågår en ständig justeringsprocess. 

Det kan verka som att dessa personer lever lite i sin egen värld, men i själva verket är de engagerade i en personlig inre process som driver dem till djupare insikter. De behöver tid och utrymme för att finna sig själva. 

Balsamiska månfasen: 315–360 grader. 
Förmedlar visdom.
Detta anses vara den mest karmiska månfasen där individen möter det som inte klarats av i tidigare inkarnationer eller i de tidigare sju månfaserna. Därför kan många korta men intensiva relationer upplevas där någon form av avslut måste göras. 

Dessa personer har förmåga att kunna destillera fram essensen av sina erfarenheter och omvandla dem till visdom som de sedan kan förmedla till omvärlden. Genom att de gör upp med det förflutna, frigör de sig från en karma cykel. De förbereder sig för att något helt nytt ska komma i framtiden."

_____________________________________________________________

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Anonym783
2016-11-06 15:54
#1

Fattar inte :S

Hakuna Matata.

Kyllan56
2016-11-06 15:54
#2

Berätta i vilket tecken du har din Måne och hur många grader den är så ska jag hjälpa dig!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anonym783
2016-11-06 15:58
#3

Oxen Grader vadå?

Hakuna Matata.

Kyllan56
2016-11-06 16:12
#4

Det här utgår från att man kan sitt horoskop eller har möjlighet att titta efter.  Alla tecken består av 30 grader. Oxen som är andra tecknet. Gradantalet börjar med Väduren som startar vid vårdagjämningen. 

Zodiaken är en cirkel, som innehåller 360 grader. det delar du med tolv tecken vilket blir 30 grader för alla tecken.

Då blir det för dig 30 grader + de grader du har din Måne i Oxen. Te.x om du skulle ha din Måne 15 grader i Oxen. Då blir det 30 + 15 = 45.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anonym783
2016-11-06 16:21
#5

#4 jaha. Ja jag kan ju inte mitt horoskop.. hur lär man sig det?

Hakuna Matata.

Kyllan56
2016-11-06 17:13
#6

Det första du gör är att du går in på astro.com och antingen skapar ett konto eller som gäst. Det bygger på att du vet år, dag, månad, plats och födelsetid.

Om du kan alla dina data fyller du i och ett horoskop ritas upp. Den utgör symboler vilket kan var svårt om man inte kan astrologi. Om du är osäker kan du skicka pm till mig med dina födelseuppgifter och få hjälp. Om du fyller i som namn Anonym783 istället för ditt namn är du fortfarande anonym. Det bygger på att du kan din födelsetid och platsen du är född på. 

Månen rör sig ungefär en 0,5 grader varje timme. Så tiden är viktig!

Nu har jag gjort så att länken går direkt som gäst där du kan fylla i

http://www.astro.com/cgi/ade.cgi?

Om du vill göra det själv klickar du här och klickar sedan på den blåa stjärnan.

https://www.astro.com/cgi/awd.cgi?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Farwuq
2016-11-06 18:32
#7

Jag som har Månen i 17° Lejon borde då bli 120+17=137, eller?
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2016-11-06 18:47
#8

Just det Draken. Vad är det som gör dig fundersam?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2016-11-07 09:17
#9

Jag är alltid fundersam.

"… De söker sanningar. De vill lära sig så mycket som möjligt, göra det bästa av både sig själva och de situationer de möter… "

Det där känner jag igen.
Jag ifrågasätter allt, speciellt det som alla tar för givet och för sant.
Jag kämpar mot min sjukdom och ger mig inte…
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2016-11-07 11:46
#10

#9 😉❤️ Ifrågasättande är bra!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Tarotstollan
2016-11-07 22:24
#11

Jag har Månen i Vattumannen 42,40, vad blir det då?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Kyllan56
2016-11-07 23:57
#12

#11 

42,40? Menar du att du har din Måne 12,40 grader i Vattumannen? För 42,40 kan man inte ha, eftersom varje tecken bara innehåller 30 grader.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Tarotstollan
2016-11-08 00:07
#13

Det kanske skall vara 28? Det står: 28 Aqu. 42´ 40´.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Kyllan56
2016-11-08 00:20
#14

#13 Det förklarar saken. Vattumannen börjar på 300 grader. 

Så det blir 300 + 28 =328

Det är den Balsamiska månfasen: 315–360 grader. Så då kan du läsa i mitt inlägg vad det betyder.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Tarotstollan
2016-11-08 00:30
#15

Tackar!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Wilyamna
2016-11-11 21:37
#16

Är i avtagande halvmåne fasen vilket är precis som min måne stod i när jag föddes, så det kanske blir i dubbel bemärkelse??

Men det stämmer att jag funderar mycket på djupet och försöker få ordning på allt, sedan har jag flera saker i horoskopet som pekar på transformation under detta liv :) vilket inte längre skrämmer mig så.

Kyllan56
2016-11-11 23:06
#17

#16 Skönt när man mognar med sitt horoskop. Att ha transformation i sitt horoskop ser jag som en gåva. Det är ingrediensen för förändring. Att inte stå still utan att uppdatera sin person allteftersom man lever.

I mitt horoskop är också transformation ett genomgående tema. Min Måne/Asc. konjunktion och min Asc-härskare Solen i 8:de huset, som är transformationernas hus.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: