Annons:
Etikettot-allmänt
Läst 10153 ggr
Farwuq
2012-05-07 12:46

Fredagen den 13:e

Nog har du hört talas om fredagen den 13:e, dagen som inträffar en till tre gånger varje år, är enligt övertro en otursdag. Föreställningen att den är en otursdag är inte så gammal som man kanske tror.

När det gäller allmänt spridd vidskepelse, så är siffran 13 troligtvis den mest fruktade av alla. Många tycker att talet 13 bådar både ondska och olycka. Denna fruktan för siffran 13 tros kunna spåras ända tillbaka till sumererna, ett folk som bodde i Mesopotamien (ungefär det nuvarande Irak) för 4000 - 5000 år sedan. Dessa var mycket intresserade av astronomi och astrologi. De upptäckte med hjälp av noggranna astronomiska observationer att solåret var 365,25 dagar långt och att tiden från en nymåne till nästa nymåne var ungefär 30 dagar. På grundval av detta, delades året in i 12 månader. Det gav bara 360 dagar och hade därmed ett "underskott" på fem dagar i förhållande till solåret. Denna indelning med 30 dagars månader gav under loppet på sex år, ett "underskott" på en hel månad. Man satte därför in en 13:e månad för att få kalendern i balans och förhindra att månaderna förflyttade sig genom åren. Antalet 13 kom på sättet att spela en särskild roll. Det har alltid förknippats något som avviker från det normala.

Men det går i själva verket 13 fullmånar på ett solår. Ordet månad kommer just ifrån ordet ”måne” och syftar på månens rörelse genom alla zodiaktecken som tar 28 dagar.

Föreställningen om fredagen den 13 som olycksdag kan tidigast beläggas i mitten av 1800-talet, och verkligt spridd bland folk i allmänhet blev den först på 1900-talet. Idén vann anklang inte minst inom litteraturen, till exempel i Thomas L. Lawsons roman Friday, the Thirteenth (1907), som handlar om panik bland börsmäklare på Wall Street.

Först under decennierna därefter började man på allvar uppfatta fredagen den 13 som en dag då man borde ta sig i akt, och under de senaste decennierna har vi fyllt på mytfloran genom att söka oss tillbaka i historien på jakt efter diverse olyckor som sägs ha inträffat på datumet ifråga.

Ett av de senaste tillskotten är att ett betydande antal ordensmedlemmar från Tempelherreorden blev fängslade av Filip IV av Frankrike även kallad ”Filip den sköne”. Detta skedde fredagen den 13 oktober 1307 på order av påven Clemens V. Många av tempelriddarna torterades och avrättades dessutom. Han anklagade tempelriddarna för förräderi. Deras ledare utsattes för grym tortyr och brändes sedan på bål, tillgångarna beslagtogs. Det finns berättelser om att vissa av dem lyckades fly med en skatt upp till Skottland. Några av dessa berättelser antyder att deras skatt skulle vara begravd i Rosslyn Chapel i Skottland.

En annan hypotes grundar sig på att Jesus hade tolv lärjungar, och när Jesus blev förrådd var Judas den trettonde vid bordet. Det kan även ha varit så att det baseras på att det fanns 13 personer totalt och att Jesus korsfästes och dog på långfredagen.

Källa: Wikipedia
(och egen kunskap)

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Moonwing
2012-05-09 12:24
#1

Tack, Drakis vilken belysande artikel..jag har själv alltid speciellt flyt den fredagen, vet inte varför med detta är ett faktum (man måste jue ha tur nån'gång.Oskyldig.).

Trodde det rörde sig om tillfälligheter till och börja med, men har alltid kommit på mig själv i efterhand (om jag glömt bort dat)..

..-att oj!, vad bra den här dagen gick då..Tungan uteCool

Kanske har detta med mitt horoskop att göra..?Skrattande

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Farwuq
2012-05-09 13:06
#2

#1

Det är möjligt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
2012-05-23 18:57
#3

Jag gillar fredagen den 13:e, mest därför alla andra ogillar den.

Tungan uteFlört

Farwuq
2012-05-24 06:50
#4

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Gronstedt
2012-05-24 17:22
#5

Fast nog är väl solåret närmare 365,25 dagar långt än 265,25?

Farwuq
2012-05-25 05:52
#6

Fixat!

Draken säger tack för visad uppmärksamhet.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Ralph
2012-06-07 12:04
#7

Det är lätt att skriva fel i hastigheten.

Flört

Farwuq
2012-06-07 12:44
#8

nä, jag är inte ofelbar.

Skrattande

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
2012-06-17 11:08
#9

När får vi nästa fredagen den 13:e?

undrarens
2013-12-08 12:42
#10

nu på fredag ser det ut som.😎

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Farwuq
2013-12-08 14:15
#11

😮

Ja, jäklar. det är den 13:e på fredag.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-12-08 20:13
#12

😃

Det lär faktiskt vara statistiskt fler eldsvådor fredagen den 13 än andra dagar.

Kan möjligen vara för att Lucia infaller då ibland och då tänder man mycket ljus.

Fin artikel! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-12-09 17:51
#13

🎂

Tänd ett ljus och låt det brinna…

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Ralph
2013-12-31 06:30
#14

År 2014 är det bara fredagen den 13:e i juni.

Bara en dag att vara rädd för.

😃

Farwuq
2013-12-31 11:24
#15

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Terra Australis
2013-12-31 16:29
#16

👍😉

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

undrarens
2014-01-01 14:12
#17

4 är visst nåt sorts otursnummer 13 1+3=4

24 och 104 anses också vara olycksamma enligt denna sajt.

http://www.twice.se/feng_shui_numerologi.html

14 sägs vara ett oturstal enligt andra sajter som jag läst om nån gång i tiden.

8:orna däremot verkar va nåt sorts turnummer.

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Mirjah
2014-02-01 22:44
#18

#17 1+3=4 Har hört att japanerna skyr talet 4. Hoppar över talet 4 på husnummer till och med! Undrar om det ligger ngn sanning bakom det?

Magi-cat
2014-02-02 08:37
#19

http://sv.wikipedia.org/wiki/Numerologi 

  • Fyra, anses vara ett otursnummer av kineser och japaner eftersom det (四 pinyin sì) låter som ordet "död" (死 pinyin sǐ)"

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ralph
2014-02-02 09:05
#20

Fredagen den 13:e är en turdag.

😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: