Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 862 ggr
Farwuq
9/24/13, 6:47 AM

24:e september

För tre månader sedan var det midsommar, om tre månader så är det jul. Tänk vad tiden går.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
9/24/13, 7:42 AM
#1

Alldeles för fort och alldeles för mycket går den!

JAG VILL HA SOMMAR! ☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
9/24/13, 7:42 AM
#2

Full fart på förberedelserna. Kul med Pyssel och Pärlpyssel, där man kan skriva och visa julpyntet.

På Pyssel har vi en kul tävling, där alla kan delta:

http://pyssel.ifokus.se/discussions/5231c6a3ce12c441d2000797-ifokusgranen-arets-storsta-jultavling?discussions-1

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Sol69]
9/24/13, 9:35 AM
#3

God morgon..

Tiden går fort.. japp de är ju redan höst ute nu,, Löven börjar bli röda och vackra 🙂

Snart går du se alla dessa julsaker i affärerna tycker det verkar bli tidigare varje år.. Eller är det bara min känsla 🤔

Ha en trevlig dag.. 🤗

Magi-cat
9/24/13, 10:07 AM
#4

Jo det blir allt tidigare för varje år! Det är en alltför snabbt glidande almanacksskala mellan midsommar, jul och semlor. Jag står inte uuut med IKEA!

Tomten behöver ju ltie ledigt också…För att inte tala om tomtemor..😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
9/24/13, 12:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tid…

Något märkligt. En illusion, säger en del. Högst verklig, säger desto fler.

- Den är vad den är, säger jag och försöker se vis ut. Det lyckas naturligtvis inte så jag gör av misstag en kopp te. Min son säger nej till kaffe och det är lätt att få nya vanor. Typiskt. När man äntligen börjar få någorlunda koll på espresso-ångmaskinen. Jag får väl variera.

I den mer abstrakta fysiken mumlar man tyst om olika tid-rymd-spår. Eller dimensioner.

Om en ekvation får en positiv lösning så går partikeln åt vänster. Om negativ lösning så går den åt höger. Först sade man om den "felaktiga" lösningen att den kollapsade ( dessa vackra ord ). Sedan sade man att tid-rymden delades upp i två och helt plötsligt hade vi två universa. Ett med den vänstergående partikeln och ett med den högergående. Eller att ett nytt tid-rymd-spår hade bildats.

Men den idén är inte ny. Den är faktiskt urgammal. Att vi lever inte i ett universum utan i oändligt många universa. Och glider ibland över till ett närliggande tid-rymd-spår. Och skillnaden mellan dessa olika närliggande universa är extremt liten. Märks faktiskt inte, oftast.

Dock kan vi någon enstaka gång göra ett större skutt. Och nå ett tid-rymd-spår som ligger betydligt längre bort. Och då märker man oftast skillnaden:

- Jag vet att jag lade nycklarna i fickan och ändå… Ändå ligger de kvar på stolen. Märkligt.

Och ibland ett gigantiskt skutt. Men effekten av det skall vi inte prata om. Den kan vara ytterst förvirrande.

Men alltså… egentligen. Hur kan du vara så extremt säker på att den värld som du går och lägger dig att sova i är densamma som du vaknar upp i?

Jag undrar bara… så där lite stillsamt.

Men dessa beskrivningar är förstås bara världsbilder. Och en världsbild är bara en konstruktion.
Sanningen kan aldrig förstås eller beskrivas.

Eller hur?

😃

Magi-cat
9/24/13, 2:37 PM
#6

#5 Väldigt vackert utvecklat av det invecklade.

Tidshopp gör mig yr i huvudet.

Fast en sak kunde jag omedelbart relatera till: "- Jag vet att jag lade nycklarna i fickan och ändå"

Jag vet att jag lade jobbnycklarna i jackfickan när jag gick till lunch, men ändå…..var de inte där när jag behövde dem….Det är liksom häftigare med ett hopp mellan dimensionerna än att man bara är vimsig. 🤦‍♂️

Eller som muminmamma Tove Jansson säger: Allt är så väldigt osäkert. Det är det som lugnar mig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[greenseng]
9/24/13, 2:49 PM
#7

#6

Jo.

Jag gillar Tove Jansson och hennes Mumin-värld. Den är bra både för ungar och vuxna.

Att inte hon och Astrid Lindgren har fått Nobelpris är en sanslöst extrem skandal.

Magi-cat
9/24/13, 3:23 PM
#8

#7 Skandal var ordet, sa Bull!

De kunde fått dela priset!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
9/24/13, 3:48 PM
#9

Mycket intressant resonemang, jag gör tummen upp.

👍

Greenseng, du har gåvan att förklara.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
9/24/13, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9

Tja…  Jag kan i alla fall hoppas på det. För jag lär snart behöva en sådan gåva.

Min "låne"-dotter ( hädanefter kommer jag att referera till henne som min dotter ) kommer snart hit och skall ha en matte-kurs. Skolans pedagogik och eventuellt så kallade lärare har helt förstört henne. Jag fick aldrig någon riktig chans. Får försöka reparera skadan nu. Och jag måste erkänna att jag oroar mig lite.

Men hon yttrade orden: "Jag vill svettas matte" och då vet jag att hon menar allvar. 🙂

En unge med fem (5) planeter i sina egna tecken. Två märkliga Universella Kors som dock lättas upp av en Mystisk Rektangel. En stark Trigon mellan Solen och Månen och en flergradig Drake i sitt Heliocentriska horoskop. ( Har alla med Mystisk Rektangel ofta en Drake i sitt heliocentriska horoskop? Sett detta några gånger nu ).

Kort sagt: Hon har ett nästan skrämmande kraftfullt horoskop.

Dock har hon en svag ( som tur är i detta fallet ) semi-kvadratur mellan sin Merkurius i Tvillingarna och sin Jupiter i Kräftan. Och i och med att Jupiter står för kunskap och Merkurius för kommunikation och jag är Kräfta så kan det kanske bli problem med överföringen av kunskap. Men dock är Semi-Kvadraturen svag så man får väl hoppas på det bästa.

Jag vet dock inte om man egentligen kan göra en sådan vild koppling mellan ett stjärntecken och en människa. Men… det tänkte jag faktiskt inte på… Jupiter är en fadersgestalt och är i Kräftan och jag är Kräfta…

hmm… 🤔  Märkligt. Men vi har definitivt inga problem att kommunicera. Långt, långt därifrån. Jag kommunicerade med henne redan när hon låg i sin mors mage. 😃  Med hjälp av att spela väldigt mjukt på en gitarr. Hon verkade digga det.

Men… spelar roll? Med ett sådant horoskop behöver en människa bara bestämma sig för vad hon vill göra i livet och sedan ge sig den på det. Hon kommer då med över 99% chans att lyckas. Det är liksom svårt att  försöka ens tänka på att stoppa en sådan donna. 😃

Och… Hon är som hon är… 😃😃😃

[greenseng]
9/24/13, 9:17 PM
#11

#8

De borde dela på både litteratur-priset, men också fredspriset. De borde båda ha dubbelt Nobelpris samtidigt.

Varför fredspris?

Jo. Om någon hjälpt ett barn så har denna person också gjort något för världsfreden. Och det är väl det minsta man kan säga om dessa två.

Upp till toppen
Annons: