Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1263 ggr
FataMorgana
2017-06-29 12:36

Jupiter

Nu har jag suttit några kvällar ute på balkongen och iaktagit himlen lite grann och undrat vilken "stjärna" det är som lyser så starkt redan klockan 21 på kvällen när det fortfarande är ljust ute och kommit fram till att det måste vara Jupiter. Kollade i mitt horoskop, men det verkar som att Jupiter inte har någon större betydelse för mig. Den befinner sig i Jungfruns tecken i hus 11 i mitt natala horoskop och det enda som jag hittar är att den är i  konjunktion med Månen och med N.Noden. Hur man ska tolka det vet jag inte riktigt än. Finns här någon som har några tankar kring det? 

Men hur som helst läste jag om Jupiter på den här sidan som jag länkar till nedan och det slog mig att  det står att Jupiter befinner sig i Jungfruns tecken just nu. Men det kan väl inte stämma tänkte jag och började googla runt och kom fram till att de använder sig av ett system med 13 stjärntecken. Det trettonde stjärntecknet heter "Ormbäraren" ( Ophiuchus) som de placerar mellan skorpionen och Skytten.  Skulle jag följa det här systemet skulle jag inte vara en Vädur längre utan en Fisk och min man skulle inte vara Oxe utan Vädur. Har ni hört talas om det här och hur förhåller ni er till det hela och hur blir det då med elementen? Vilka element skulle i såfall det nya stjärntecknet ha och hur passar det in i systemet. för just nu finns det ju tre stjärntecken för varje element? 

http://news.astronomie.info/ai.php/bulletin/90000

Länken är på tyska så jag vet inte om ni förstår, men ville bara visa på hur de använder sig av 13 stjärntecken och enligt dem befinner sig t.ex Saturnus just nu inte i Skytten utan i "Ormbäraren" 

Gav fel länk, det här den riktiga: https://news.astronomie.info/sky201706/planeten.html

Annons:
FataMorgana
2017-06-29 13:06
#1

Eller nej, snarare är min Jupiter i konjunktion med Mars än med N.noden eller med både och kanske. Hur stor orb är tillåtten vid en konjunktion? Ser nu att det är min Mars som ligger 26 grader i Lejonet. Det är ju klart, det visste jag ju redan, att jag kunde läsa så fel. 😕 N. Noden är ju 27 grader i Lejonet. Jupiter har jag 1 grad Jungfru och månen 6 grader Jungfru.

Kyllan56
2017-06-29 15:29
#2

11:huset står för föreningsliv, grupper av människor som delar samma intressen. Du har många planeter i 11:e huset.

Om du tittar generellt på Månen Konjunktion Jupiter, så står det för en att man är i harmoni med sig själv och därför öppen i sitt sätt att vara. Nu har du ju en hel del dynamiska aspekter till denna konjunktion. Det står även för att man är njutningsmänniska och att man tenderar att överdriva njutningar.

Månen har också med mat och njutning att göra (näring) i 11:e huset skulle man kunna träffa människor som gillar att lag och äta mat. Kanske ett specialintresse där detaljerna är viktiga eftersom jungfrun är involverad. Kanske en speciell kost. Jungfrun är mycket för hälsa, kan också innebära att man behöver äta en speciell kost av olika hälsoskäl. Med Jupiter som gillar att växa (expandera) kan man vara både gourmé och gourmand.

Nu har jag bara spånat, så du har en idé om hur jag tänker.

11:huset 0 grupper av människor med samma intressen och vänner, men inte de allra närmaste för de är mer hus 7.

Månen sättet man söker trygghet på, näring kan vara mat

Jupiter alltid lika jovialisk och var än Jupiter befinner sig, så växer man inom det huset.

Nu säger jag absolut inte att du gör det. Men en Måne/Jupiter.konjunktion kan vara en som överäter.

Om det där med ett trettonde tecken, säger jag bara NEJ! Jag förstår tyska, eftersom min mamma kom från Tyskland och jag varit där flera gånger om året när jag växte upp.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-06-29 17:55
#3

Ja intressant att jag har så många planeter just i hus 11 när jag ser mig själv lite som någon sorts eremit som dragit sig undan det "normala" livet där ute. Egentligen hade jag tänkt att ett hus som representerar föreningsliv och grupper av människor skulle stå helt tomt hos mig. Annars är det som du skriver om specialkost och näring intressant, för det har blivit ett rikigt hälosfreak av mig som  försöker att äta och leva så hälsosamt som möjligt fast djävulen på axeln  skriker efter choklad, glass, chips och andra onyttighter. Men jag hade förr ett  så osunt förhållande till mat, dvs jag överåt och mådde inte alls bra i min kropp och blev till sist tvungen att göra något  åt den saken. Nu är det bara disciplin som gäller, så att jag inte faller i den fällan igen. 

Tack för att du tog dig tiden att spåna på det här så att jag får se hur du tänker. Jag tycker det är så svårt att göra tolkningar, eftersom jag inte vet vad jag ska prioritera och vilka  egenskaper och vad  som jag ska plocka ut från vilka planeter och stjärntecken och hur jag sen ska föra allt tillsammans, men jag antar väl att det kommer att komma någon gång.. Men först måste man nog kunna ganska mycket om de olika planeterna, elementen och om de olika husen och stjärntecknena för att kunna börja pussla ihop saker och ting och för att veta vad som står för vad. 

Jag förstår, du avfärdar alltså hela idén om det där med 13 stjärntecken. Jag tänkte väl det 🙂

Kyllan56
2017-06-29 19:38
#4

#3 din Saturnus i 12:e huset ställer till det för dig, vilket kan skapa ett tomrum och en ensamhetskänsla. En känsla av tomhet som du inte alltid riktigt kan sätta fingret på, som kan t.o.m få dig att tvivla på din existensberättigande.

Du har din N.månod i 11:e huset så det är mot det du ska utvecklas. Du har Acs, i ett utåtriktat tecken och jag tor du ska ta dig ut och finna likasinnade människor. 11:huset, som är Vattumannens hus står också för humanism, så kanske något inom det. Engagera dig i rädda pandor, jorden. du har ju Venus som styr din Asc. i Oxen, som är jordens tecken. Du har en utåtriktad sida som du behöver bejaka. Föreningarna är bara förslag. 

Ja Jungfrun kan vara rena hälsofreaken! 😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-06-30 09:28
#5

#4 

Ja men det är ju precis det som jag alltid drömt om, att få rädda pandor, hemlösa katter, fattiga barn eller hela  jorden. Jag älskar djur och natur och hade gärna gjort någon nytta där. Jag har t.o.m varit inne på greenpeace sidor för att se vad de har för jobb där, men som bosatt utomlands med ett främmande språk är det inte så enkelt 😕

Kyllan56
2017-06-30 10:20
#6

#5 Då lär du dig språket och de är tacksamma att ha dig där. Det lär du ju inte dig om du sitter ensam på din kammare.Fundera på det för det går i linje med ditt horoskop.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
FataMorgana
2017-06-30 13:57
#7

#6 

Ja det måste jag verkligen fundera närmare på. Det är så faschinerande, att det som jag skulle älska att göra faktiskt går i linje med horoskopet. Nu önskar jag bara att jag fann en väg att förverkliga det på. Tack för din hjälp Kyllan 🙂

FataMorgana
2017-06-30 14:07
#8

Du Kyllan. Du skriver förresten att Saturnus i hus 12 ställer till det för mig. Är det för att den också befinner sig i Jungfruns tecken?

RosaKatten
2017-06-30 16:43
#9

Vad härligt FataMorgana, det verkar som att du har hittat din grej! If there is a will there is a way… :) Jag undrar också över Saturnus i tolfte huset, och att den positionen kan ge ensamhetskänsla. Det är ju samma med Pluto i tolfte huset. Har tolfte huset generellt sett den effekten på planeterna?

Kyllan56
2017-06-30 17:29
#10

Ja om man planeten inte arbetar i 12:e husets anda, så kan det bli isolerande. Det är ju inte för inget som det är hemligheternas och det omedvetnas hus.  

Det huset visar också vilka offer vi får göra för att utvecklas som människor. Det har med hemliga fiender och institutioner, som sjukhus, fängelse m.m.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-06-30 17:32
#11

#9 

Jo, men då måste jag nog öva på att uttrycka mig muntligt först om jag vill jobba hos Greenpeace, för det är jag verkligen urusel på.  Jag antar att det är Merkurius i hus 5 i Fiskarna som ställer till det för mig. Jag tror nog att jag får fundera ut något annat, men i samma linje, där man kan prata mindre och skriva mer 🤔 Eller åtminstone någonstans där man inte måste övertala folk till en massa saker.

Farwuq
2017-07-01 12:26
#12

Jag bara älskar er och er diskussion, man häpnar inför er kunskap.
🌺🤗
/Farwuq med Saturnus i 12:e huset i Skytten och med Saturnus transiter på ASC 27° Skytt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

RosaKatten
2017-07-01 16:09
#13

#11 Jag tror att när du jobbar med dig själv och din personliga utveckling så som du gör, så hamnar du mer och mer på den väg som är rätt för dig. För varje insikt dyker det upp nya idéer som alla leder vidare och tillslut vet du precis, och då kommer rätt grej att dyka upp. Att ditt horoskop stämmer så väl med det du känner tycker jag säger en hel del om att du är på rätt väg. :) #10 Jag tror inte riktigt jag hänger med där Kyllan, hur då inte arbetar i 12e husets anda? #12 Visst är det underbara diskussioner! Jag älskar det också! :D

Annons:
FataMorgana
2017-07-02 12:30
#14

#12 Ja det är sällan som man hittar sajter med en så trevlig stämning som här. Jag älskar det jag med! 

#13

Ja jag hoppas du har rätt och att jag tillslut hamnar rätt 🙂 

Men vet du vad jag tycker är så faschinerade och det är att när jag läste på en sida lite mer helt allmänt om Månen i Jungfrun  så  stod stod det att de ofta är goda talare med fasta grundprinciper och har ett öga för detalj. 

Sen läste jag vidare om Väduren med Månen i Jungfrun och  där stod det om hur kritiska vi är och hur vi vill göra allt så perfekt som möjligt men att vi därför aldrig är snabba nog och att det därför kan gå riktigt illa om vi har en inkompetent chef. Det är så lustigt det här, för det är det som jag har kämpat med på alla min arbetsplatser. På mitt förrförra jobb sa jag t.o.m upp mig för att min chef inte kunde uppskatta hur utomordentligt nogrannt jag jobbade. I stället tyckte han att jag var för långsam, fast jag är helt säker på att jag inte var långsammare än de andra.  Jag var bara mer uppmärksam och på så vis räddade jag en massa pengar för företaget som annars skulle ha gått förlorade om jag hade jobbat lika slarvigt som de andra. Men chefen var alldeles för dum för att se det! Att jag sen inte lyckades förklara det åt chefen måste bero på att jag inte kan uttrycka mig bra och föra min egen talan. Jag älskar att skriva och skriver bra enligt mig själv (men det är för att jag kan fundera,  radera och ändra tills jag blir nöjd), men  någon form av blockering måste jag ha i halschakrat när jag är så dålig på att tala helt spontant.

Nu passar det ju inte riktigt ihop med Jungfrun i Månen som sägs vara goda talare som jag skrev i början (om det som jag läste på sidan stämmer) och började att fundera på vad det kan bero på och upptäckte att min Merkurius som befinner sig i hus 5 i Fiskarna  ligger i opposition med min Måne. Först läste jag lite allmänt om Merkurius och där stod det att den står för vår förmåga att tänka och att kommunicera och att teman som den berör är läsning, skrivning, tänka, tala, diskutera osv. Vidare läste jag om hus 5 som står för kreativitet och nöje och bland annat om att uttrycka sig själv inför publik och om självrepresentation. Sen stod det att om man har Merkuris i detta hus kan det hända att man inte vågar öppna munnen med rädsla för att bli missförstådd och att vi tänker oss,  att vem som inte öppnar munnen riskerar ju heller ingenting.

Jag undrar alltså om det nu faktiskt är den här oppositionen Merkurius i hus 5 i Fiskarna med Månen i hus 11 i Jungfrun som ställer till det för mig och om jag tänker rätt. Har du RosaKatten eller kanske Kyllan några tankar kring den här oppositionen? Nu handlar det förvisso inte längre om Jupiter….

RosaKatten
2017-07-02 15:27
#15

#14 Det handlar sällan bara om en planet haha ;) Jag har funderat lite och här är lite av mina tankar. Du och Kyllan får gärna rätta mig :) Merkurius handlar, precis som du skriver, om hur man uttrycker sig, hur man tänker och kommunicerar. Merkurius trivs väl egentligen väldigt bra i det utåtriktade sociala 5e huset. Jag tror att det är din mjuka, känsliga fiskinfluens som ger sig tillkänna här, eftersom en fisk känner in andra väldigt väl och kanske inte vill vara alltför direkt i sin kommunikation av rädsla för att såra. Det blir en mer taktfull indirekt kommunikation. Hus 11 är ju också ett socialt och utåtriktat hus, även om det mer handlar om ytliga bekantskaper, föreningsliv och sådant. Med månen i jungfrun i 11e huset tänker jag att du kanske är lite blyg med människor du inte känner, och att det kanske håller dig tillbaka något. Sedan med månen och merkurius i opposition kan det bli som en inre disharmoni eftersom känslan och sinnet stretar åt olika håll. Känslomässiga mönster kan hamna i vägen för klart och tydligt tänkande så att säga, och då kan det förstås också bli lite svårt att ha en rak kommunikation. Jag tror att utmaningen och lösningen är att försöka hitta en balans mellan dessa två delar av dig, och att våga dela med dig lite mer av dina åsikter och din syn på livet. Som du skriver själv, att väduren med månen i jungfrun ofta är kritisk och vill göra allting så perfekt som möjligt; det kanske finns en del självkritik med i bilden också? För visst är det så, att den som inte öppnar munnen inte riskerar någonting. Men jag tror inte att du har så mycket att riskera. Med dina drömmar, som du har berättat om här, tror jag snarare att du har väldigt mycket att bidra med till världen.

Kyllan56
2017-07-02 16:08
#16

#13 Du är jätteduktig och jag märker att du börjar bli bättre och bättre på att få ihop delarna till en helhet!

#14 Jag har själv en opposition mellan Månen och Merkurius.

När man har den är det viktiga att kunna integrera energierna. Alltså integrera tanke och känsla. Jag har inga som helst problem att tala inför många människor. Nu har jag dock denna opposition med Månen i Lejoneti konjunktion min Asc, i opposition Merkurius i Vattumannen. Här handlar det mer om tecken, som du så väl beskriver RosaKatten. Man får inte förglömma att med Jungfrumåne är man även kritisk mot sig själv om saker inte blir som man vill och är rädd för kritik från andra. Så ibland håller man kanske tyst om man inte är säker.

Oppositionen i sig handlar mer om att när känslorna (Månen) är inkopplade är det logiska tänkandet (Merkrius) urkopplat.

För mig själv har det varit ett livslångt arbete med att få ihop dessa. Antingen har jag levt i mitt huvud, eller i mina känslor. Det är lätt att fara iväg i sina  och just i den stunden förlora förnuft perspektivet.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2017-07-02 16:15
#17

#13 RosaKatten ser att jag missat din fråga! Igår passade jag mitt älskade barnbarn. Här ligger ni i lä när det gäller frågor!😃Hon fyller 3 år i november och frågar mig konstant. För att vara en person som har svårt med det praktiska tålamodet. Har jag en ängels tålamod med de Känslomässiga/psykologiska tålamodet.

Vad jag menade är, tänk om du Har Neptunus i 12 huset. Neptunus är Fiskarnas planet och lika så det 12 huset. Om man då sysslar med sådant som tillhör Neptunus andlighet, drömmar m.m. och tex arbetar som terapeut, som utgår från drömmar och fantasier, för att få tag i det omedvetna. Då har man som terapeut även gått igenom samma sak i sin egen personliga utveckling.Då använder man planetenergin rätt. Nu är detta ett väldigt tydligt exempel, men det är så jag tänkte.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-07-02 16:43
#18

#16 Tack Kyllan!🌻 Det är så himla roligt hur det kan bli. Här sitter jag och funderar över FataMorganas måne-merkurius-koppling. Och sen läser jag vad jag själv har skrivit, och plötsligt är det så välbekant. Och så dimper poletten ner. Jag har ju själv månen i kvadratur merkurius! Och så inser jag att jag ju delvis har skrivit om mig själv, om det här med att få ihop hjärtat och hjärnan. För min del vinner oftast min lejonmerkurius över min skorpionmåne på så sätt att jag ofta är väldigt logiskt och rationaliserar mina känslor. När jag hamnar i en känslomässigt utmanande situation blir det som blankt i huvudet och jag vet inte vad jag känner alls. Det är väl allt som döljer sig på djupet i skorpionen förstås, det tar ett tag att koppla till hjärnan. Haha nu fick jag en riktig aha-upplevelse själv också :)

RosaKatten
2017-07-02 16:48
#19

#17 så om planeterna inte harmonierar med husens energier kanske man kan säga att de negativa aspekterna av husen kommer fram? Eller? Det här tror jag behöver sjunka in lite mer :)

FataMorgana
2017-07-02 17:43
#20

Tack Rosa Katten och Kyllan! Ni är ju helt toppen både två 👍

Allt som ni skriver stämmer så väl. Nu var jag mer insnöad i hus 5 än att läsa på om fiskarna. Men det är alltså därifrån jag är influerad. Intressant. För jag är verkligen rädd för att såra andra precis som RosaKatten skriver. Vad som gäller oppositionen tror jag att förstår. Jag var tydligen först ute och cyklade, men den handlar alltså om inkopplade känslor och urkopplat logiskt tänkande. Ja men precis, det är ju just ett av mina största problem, att jag är så himla känslig och livrädd för kritik. Jag tar allt alldeles för personligt, börjar lätt att gråta och sen får jag förstås inte sagt det som jag vill ha sagt. Så otroligt duktiga ni är. En balansgång är det som jag måste sträva efter och arbeta på. Sen kommer det väl att bli lättare att följa drömmarna och allt det som horoskopet pekar på. Egentligen skulle jag ha lust att skriva en bok också, men jag har avstått pga av rädsla för kritik och för att den inte skulle bli perfekt nog. Nu börjar jag på allvar att fundera om…. 🙂

Annons:
Kyllan56
2017-07-02 17:51
#21

#18 Ja inte så sällan det händer, kan ju ses lite som en projektion, som man genomskådar.😉

#19 Det är egentligen inte konstigare än att vissa planeter trivs bättre i vissa tecken än andra. Ta Månen tex, som trivs bäst i hus 4 i kräftans hus, som styrs av Månen. Planeterna kommer bäst till uttryck i de hus där energierna överensstämmer.  Det handlar om hur man planeten kanaliserar sin energi. Alla planeter har ett hus där de känner sig mer tillfreds. Neptunus trivs i 12:e huset.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-07-02 20:54
#22

#21 Jo jag förstår det med hjärnan, men sen ska jag förankra det i känslan också och dit har jag inte kommit riktigt än, på tal om logik och känsla ha ha ;) #20 Vad roligt FataMorgana att det stämde så väl! Det är verkligen en utmaning när känslan och logiken inte är samstämmiga. Det verkar vara något vi får jobba på båda två, precis som Kyllan. Det är det här jag tycker är så härligt med astrologin, man får såna aha-upplevelser så det knappt är sant, och ser sig själv i ett annat ljus. Det är verkligen personlig utveckling på hög nivå. Jag älskart :) Att skriva en bok, ja varför inte? Det är vi själva som är våra största hinder och kritiker.

Kyllan56
2017-07-02 21:29
#23

#20 Jag missade ditt inlägg! Att skriva en bok är inte helt fel! Det är i sig personlighetsutvecklande. Dessutom kan man titta tillbaka och verkligen få ett kvitto på att man är förändrad!

#22 Jag håller verkligen med om att astrologi är personlighetsutvecklande. I början - då var jag ung - så la jag all min fokus på mina positiva aspekter. Idag är det precis tvärtom. De är de dynamiska aspekterna som utvecklar mig. De positiva hjälper och dämpar negativa inflytande. Är inte det en förändring som heter duga. 

När jag var ung fick jag ångest av att jag hade fel och hade svårt för att ta kritik. Idag är det annorlunda och det är genom terapi och astrologi! Att för mig möta mina monster både mina trauma och de jag skapar själv är utvecklande!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-07-03 10:53
#24

#23 Astrologi är faktiskt ännu mer utvecklande än jag trodde från början! Jag började precis som du Kyllan med de positiva aspekterna, det är säkert ganska vanligt. Det är ju najs att lära sig mer om sin härlighet och allt. Men jag har rätt snabbt börjat ägna mig åt de mer utmanande aspekterna. Det är verkligen mer utvecklande, men man behöver ju förstås båda sidor för att se en helhet. Nu har jag iaf beställt några böcker, en om månens påverkan och en om pluto. Nu ska jag verkligen djupdyka ner i mina känslomässiga mörker och jag kan knappt bärga mig! :D :D :D

Kyllan56
2017-07-03 11:57
#25

#24 Ja du har nog rätt i att många börjar med det fina hos en själv, innan man djupdyker i ens mer problematiska inre!

Inget går upp mot böcker! Jag tror jag har ca 30 böcker om astrologi! Jag gillar att hålla i dem!

Nu vet du vad du har framför dig. Vilka böcker är det?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-07-03 12:29
#26

#25 Visst är det underbart med böcker! Jag älskar lukten av dem! Det är två böcker av Donna Cunningham, "Moonsigns" och "Healing Pluto problems". Jag är särskilt nyfiken på Plutoboken, som nyutkommen plutonian kommer jag säkert att känna igen mig en hel del. Jag behöver vara förberedd inför Plutos kommande transiter :)

Kyllan56
2017-07-03 12:46
#27

#26 Inga böcker jag läst. Du får ge en reflektion när du läst dem. Skriv då gärna om Månen och Pluto, om du har tid. Jag/vi vill gärna få nya input!🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
RosaKatten
2017-07-03 12:48
#28

#27 Det ska jag göra!

Kyllan56
2017-07-03 13:16
#29

#28 Det ser jag fram emot!😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: