1. Allmänt om framtidshoroskop

Transiternas påverkan av natala horoskopet

2017-05-14 23:08 #0 av: Wilyamna

Hej,
Här tänkte jag att vi kunde samla våra tankar kring de planeter och andra punkter som passerar över viktiga områden i våra natala horoskop. Ett steg till på utvecklingen

Anmäl
2017-05-14 23:25 #1 av: Wilyamna

Här kommer mina aspekter från 14/5

De som jag tycker är viktiga är solens kvadratur till Venus som i även är i konj/opp med min s.nod och n.nod.

Sedan kliver n.noden in i lejonet och ligger i konj med min natala Saturnus.

Jupiter huserar mellan min natala konj n.noden och Pluto

Sedan har jag mars på min asc, det borde betyda något??

Annars kan jag säga att det är mycket kring n.noden just nu.

Hur bör jag prioritera mina tolkningar??

Anmäl
2017-06-17 13:24 #2 av: Wilyamna

Puffar lite, inget intresse för transiter och hur de uttrycker sig i varje hus/tecken??

Anmäl
2017-06-17 14:25 #3 av: Kyllan56

Jag skulle prioritera din acendenthärskare Merkurius konjunktion med Saturnus, och de långsamtgående aspekterna som varar under en längre period, för de ger mest påverkan.

Din transit Saturnus konjunktion din natala Merkurius i hus 7! Jag tror ditt hus 7 är i fokus, som handlar om partners, är i fokus. Hur du kommunicerar med människor som står dig nära.

Sista gången den är exakt är i augusti/september. Sedan går den ur.  En transit är aktiv under hela perioden, från den närmar sig (1grad) till den lämnar (0,5 grad).

Mars på ascendenten, kan ge din kropp extra energi eller tvärt, men eftersom du har en kvadratur till din Sol i Stenbocken, skulle jag tro det kan bli att du känner dig fattig på energi och urlakad. Det är samtidigt som din Merkurius är i konjunktion med Saturnus för sista gången. Då lämnar du kommunikationsproblematiken, vilket kan göra att du just känner dig urlakad! Du har varit påverkad av den sedan årsskiftet! 

Som jag nog sagt tidigare, så är ens Asc-tecken ens skepp och den styrande planeten dess kapten. Så när ens Asc-härskare kommer i en aspekt med någon långsamtgående aspekt berör det ens personlighet. Dessutom en konjunktion, som är den starkaste aspekt/transiten. Dessutom med läromästaren Saturnus!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anmäl
2017-06-17 17:02 #4 av: Wilyamna

Ja, Saturnus har verkligen lärt mig massor dessa senaste åren och precis som du skriver kände jag mig väldigt energilös i maj när Mars transiterade asc och nu ligger mars i opp mot natala solen.

De långsamma planeterna förutom Saturnus är transiterande Neptunus som bildar en fin trigon till Uranus i skorpionen, hus 6, vilket jag tänker kan hjälpa mig i det hårda mötet Saturnus och Merkurius. Tror att Neptunus transiten kan hjälpa mig att ta hand om spänningar som har byggts upp med kvadraturen mars-Uranus.
Vad tror du om det Kyllan??

Anmäl
2017-06-17 17:38 #5 av: Kyllan56

I Uranus  är tankarna djupare, än i Merkurius, med en Trigon till din natala Neptunus, tror jag det påverkar ditt omedvetna och öppnar upp nya vägar, som befrämjar din hälsa. Glöm inte att 6:e huset handlar om hälsa. Eftersom Neptunus befinner sig i hus 7, som handlar om partner, så tror jag det är där du kommer få bättre insikter, som befrämjar ditt mående. Du har ju Uranus i Skorpionen, som är djupets tecken. Så räkna med att saker kommer upp som får dig att i det långa loppet må bättre. Det är till och börja med på ett psykologiskt plan vilket kommer förankra sig på det andliga planet.

När man har avslöjat det som varit dolt för en, har de fyllt sin funktion. Uranus är också en plötslig planet, så insikterna kan nog komma utan att du är beredd på det. Uranus är också okonventionell, så  du kanske använder ett sätt som inte gemene man gör. 

Anmäl
2017-06-17 18:36 #6 av: Wilyamna

Tack Kyllan för att fördjupar dig i din förklaring, en fundering på från min sida är om min natala Neptunus påverkad på något sätt när den transiterande Neptunus bildar trigon med min natala Uranus?? Hmmm, hoppas du förstod min fråga, känner att jag snubblar på alla begrepp 😬

Påverkas mina natala aspekter av trigonen?? Ser att jag faktiskt har 30 grader mellan Uranus och Neptunus och sedan givetvis mars i kvadratur. Eller är trigonen för svag transit aspekt för att påverka natala aspekter vidare??

Anmäl
2017-06-17 19:30 #7 av: Kyllan56

Nej en trigon påverkar också. 30 grader är en halvsextil. En liten påverkan finns genom halvsextilen.  

Anmäl
2017-06-18 17:41 #8 av: Wilyamna

Ingen annan som vill ta upp sina transiter i tråden??

Tack Kyllan så då tolkar jag dig rätt med att denna transiten påverkar även kvadraturen till mars och kanske hur jag hanterar den är på väg att ändra tillvägagångssätt??
Stressen som jag stänger in i mig själv genom Uranus energin i skorpionen börjar kanske nu lösas upp i samband med denna trigon??

Anmäl
2017-06-18 17:50 #9 av: FataMorgana

Jodå det skulle jag gärna, men jag måste medge att jag inte riktigt fattat hur det fungerar än, vad jag bör kolla efter och vad jag bör prioritera Funderar

Anmäl
2017-06-18 18:43 #10 av: Kyllan56

#8 En sak som skulle underlätta Wilyamna är om du lägger upp ditt horoskop, så jag slipper leta efter det.

Jag vet inte om jag fattat frågan rätt. Vilka transiter som påverkar är alltid den planet som är på en grads avstånd från att vara exakt till en halv grad efter den är exakt. Så det är inte alltid hela Trigonen aktiveras på samma gång. Men under en längre tid kommer den transiterade planeten påverka alla planeter i Trigonen.  Först påverkas Neptunus och sedan Merkurius. Eftersom de är en konjunktion i ditt horoskop, så har de flutit ihop. Vid konjunktioner påverkas ändå mest Neptunusenergin och sedan Merkurius. 

Skriv om frågan om det blir fel.

Anmäl
2017-06-18 21:21 #11 av: Wilyamna

Hej,
Här kommer min transit karta för imorgon 19/6

Den trigonen jag syftar på är transiterande Neptunus i fiskarna till min natala Uranus i Skorpionen och den är nu exakt, båda på 14 grader.

Sedan är inte aspekterna på min natala horskopskarta utritad men jag har en hård aspekt där från mars i lejonet i kvadratur till Uranus i skorpionen

Anmäl
2017-06-18 21:37 #12 av: Wilyamna

Fatamorgana,
Precis som Kyllan skriver är det bra att börja med de långsamma planeterna framförallt Saturnus då det ofta visar på var man behöver förändras.

Jag kollar gärna jupiter också för han för med sig så mycket positivt 😊👍

Men nu upptäckte jag att även Neptunus bildar en transit till min Uranus och blev nyfiken :)

Anmäl
2017-06-19 00:08 #13 av: Kyllan56

Tänk på Neptunus, som fantasi och andlighet blandad med Uranus - framförallt i Skorpionen - förmåga till att gå på djupet, på ett okonventionellt sätt. Snabbt går det och man får räkna med plötsliga infall när Uranus är inblandad. Neptunus befinner sig i ditt 11 hus, så du kan säkert träffa grupper av människor med samma intressen av andlighet och i samarbete med dem komma till insikt. 

Du kommer också att ge 6:e huset och det kommer befrämja din hälsa och ditt mående. Jag tror att du känner starkt för att syssla med dessa saker. Fiskarna i ditt 11:e hus är inklämt då 11:e husgränsen går i Vattumannen och 12:e husgränsen går i Väduren. Det gör att grupperna kan vara avskurna, privata och inte så öppna.

Denna aspekt gynnar oberoende, men ändå mot att dela en vision med andra. Uranus är också frihetens planet.  Du vill vara fri att arbeta mot dina andliga visioner(Neptunus), som du gärna delar med likasinnade. 

Anmäl
2017-06-19 10:52 #14 av: Wilyamna

Japp Kyllan, spot on!

Såg även att den är exakt idag, båda på 14,15 det är inte vanligt.

Det jag funderar vidare på är mina natala aspekter till Uranus och om de/den också påverkas av Neptunus influens. Exempelvis min jobbiga kvadratur till mars här? Jag funderar mycket hur jag ska lösa den eller omvandla energin.

Anmäl
2017-06-19 11:27 #15 av: Kyllan56

Wyliamna, du har Mars på 9 grader Lejonet, alltså var den aspekten aktiv mellan 2016 till januari 2017. Januari, februari, mars, sedan oktober, november, december och januari 2017.

Det jag försöker förklara gång efter annan är att det är annorlunda med transiter. De är enbart aktiva en grad innan en transit är exakt och en halv grad efter den varit exakt. 

Men sedan påverkas du alltid i grunden av ditt natala horoskop. Det är ditt fingeravtryck, som alltid är du! Sedan kan man få jälp eller svårigheter av transiter, men de verkar bara så som jag sagt. Däremot kan du lösa en konflikt när du har en transit, så du får lättare i framtiden att hantera just den svårigheten inom dig.

Mars kvadratur Uranus gör dig rastlös, impulsiv och ett viss mått av oberäknelig. Framförallt när du är upprörd. Om du på något sätt tror någon försöker styra dig blir du upprorisk. Du vill arbeta med dina aktiviteter under frihet. Så de perioderna jag räknat upp torde du vara mer rastlös än vanligt och en större längtan efter frihet att göra dina grejer!

För att hantera denna aspekt skulle jag rekommendera mindfulness. Framförallt medveten andning. Yoga eller annan meditation. Dessutom är sublimering är bra att använda. Omvandla den rastlösa energin till fysisk aktivitet. Du har din Mars i 6:e huset, och det påverkar din kropp och hälsa om du inte rör på dig.   

Anmäl
2017-06-19 20:40 #16 av: Wilyamna

Tack för ditt tålamod Kyllan, jag har läst vad du skrivit tidigare men aldrig riktigt förstått förrän nu. Förlåt om jag är lite trög ibland 🙄☺️

Nu tror jag att jag förstår, natala aspekter aktiveras inte pga en transiterande planet 🤔 Men jag förstår fortfarande inte med att natala kartan är fingeravtrycket och transiterna, men det känns som stor överkurs. Nu är jag tacksam för den sista pusselbiten, det kommer ta tid innan jag kan lägga ett helt pussel

Tur att jag håller på med meditation men jag skulle behöva göra det mer tror jag. Mars ligger i mitt 4e hus och här märker jag att jag behöver aktivera barnen, dvs att vi alla håller igång. Det är Uranus som ligger i 6e huset men det kanske var det du menade?? Men jag gillar att hålla igång fysiskt 😊

Anmäl
2017-06-19 21:22 #17 av: Kyllan56

Jag blandade ihop Uranus och Mars! Det är Uranus jag menar är i ditt 6:e hus. 

Jag tor du missförstår mig Wilyamna.

När du föds så fryses planeter och astrologiska punkter i samma ögonblick du kommer ut. Det är ditt natala horosop och ditt astrologiska fingeravtryck, som är unikt för dig.  När man räknar aspekter mellan planeter och punkter i ditt horoskop, tillåter man avvikelser(orb) från en exakt aspekt, som då ligger på samma gradtal. Konjunktion och opposition till låter man högre orb. Trigoner färre och sextiler ännu färre. Jun mindre aspekt desto färre avikels. Sedan är avvikelsen  högre om det är en planet som närmar sig en annan planet eller om den är i avtagande.

Men planeterna fortsätter att röra sig på himlavalvet även efter din födelse, då de med jämna mellanrum kommer bilda aspekter till dina födelseplaneter, punkter och vinkar. Det kallar vi transiter. Men här finns inga avvikelser Orb., som i aspekterna. 

Ex. om man har en kvadratur mellan Mars 15 grader Lejonet och och 18 grader Skorpionen, så kommer alltid (inte med noderna) den transiterande Mars först påverka Mars i Lejonet, på 14 grader lejonet. På 15,5 grad försvinner påverkan och när Mars befinner sig på 17 grader Lejonet, så påverkas Uranus och sedan går påverkan ur på 18.5 grader Lejonet. Ibland "backar Planeterna och då påverkas dina planeter på nytt. 

När du har dina transiter skapas dynamik eller harmoni med planeten i födelsehoroskopet. Det ger dig möjlighet att utvecklas inom den planeten som transiteras och huset den natala och den transiterade planeten befinner sig. 

Man särskiljer på planeterna genom att kalla den planetenplaceringen du är född med för den natala planeten och den som kommer in i nutid och påverkar, för den transiterande planeten.

Jag tror många har svårt att särskilja på aspekter och transiter och det som kallas orber.  Skrattar Så det är klart att en transit påverkar men inte alla planeter på en och samma gång.

Hoppas det klarna, annars får du hojta igen!

Anmäl
2017-06-20 21:58 #18 av: Wilyamna

Tack för allt ditt tålamod, många bitar föll på plats i tidigare inlägg nu kan jag bara bekräfta att jag har förstått det rätt. Samt att de sista bitarna är nu på plats 👍😊

Anmäl
2017-06-20 22:05 #19 av: Kyllan56

Det gläder mig Wilamna!Glad

Anmäl
2017-06-23 11:43 #20 av: FataMorgana

Tack Wilyamna, ja att min Saturnus aktivieras snart igen av den transisterande Neptunus, den 12 juli ( eller redan en  grad innan)  det har jag fattat, men vad jag fortfarande inte fattar, är om och när aspekterna i det natala horskopet också aktiveras av en transisterande planet? Eller är det bara planeterna som aktiveras?Trots att jag läst era inlägg här flera gånger om och om igen hajjar jag det inte och trots att  Kyllan gav ett så utförligt svar i neptunus tråden blev jag bara mer förvirrad. 

Anmäl
2017-06-23 12:14 #21 av: Kyllan56

# 20 Om vi har Saturnus på 22 grader Skytten. Så kommer alla dina planeter i ditt natala horoskop vara aktiverade, som de ligger på 21-22,5 grad för då bildar Saturnus en aspekt med dem. Framförallt om det är en konjunktion, opposition, kvadratur, trigon, sextil. Men det finns även mindre aspekter. 

Anmäl
2017-06-23 12:18 #22 av: Farwuq

Oj, alla som ligger på ca 22° oavsett tecken?
Funderar

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-06-23 12:24 #23 av: Kyllan56

Ja, alla som på dessa grader bildar en konjunktion, opposition, kvadratur, trigon, sextil, quincunxs (150 grader) och semisextil (30 grader)Så det blir inte precis i alla tecken!

Anmäl
2017-06-23 13:02 #24 av: Farwuq

Hm...
Nu försöker jag tänka, vilket inte är så lätt.
Aspekterna är, om jag minns rätt:

Konjunktion 0°

Halvsextil 30°

Halvkvadratur 45°

Sextil 60°

Quintil 72°

Kvadratur 90°

Trigon 120°

Sesquikvadratur 135°

Biquintile 144°

Quincunx 150°

Opposition 180°

Då borde faktiskt det stämma ty:

30°
60°
90°
120°
150°
180°

Borde täcka hela hjulet, medurs som moturs.
Funderar
Så långt har jag inte funderat tidigare.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-06-23 13:09 #25 av: Kyllan56

Ja Draken så är det nog. Jag tänker inte så matematiskt.  Men då hade jag inte fel när jag sa att alla planeter mellan 21 och 22,5 grad blir påverkade. Antingen genom en större eller mindre aspekt. Jag blev osäker när du skrev och frågade om vartenda tecken blev påverkat.

Ja vi lär oss något nytt varje dag!Skrattar

Anmäl
2017-06-23 13:11 #26 av: Farwuq

Vilken tur att vi gör det, annars vore det ju meningslöst.
Skämtar
Finns det fler aspekter än de som jag radade upp?

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-06-23 13:31 #27 av: Kyllan56

Det ser ut att vara alla!Skrattar

Anmäl
2017-06-23 14:58 #28 av: FataMorgana

Ok. Jag har bara två planeter inom 21 och 22,5 grader och det är just Neptunus och Saturnus, så då är det bara denna aspekt som just då  aktiveras om jag fattar rätt. De andra planeterna som ligger på andra gradtal aktiveras alltså inte. 

Anmäl
2017-06-23 15:24 #29 av: Kyllan56

#21 Nej, de aktiveras inte just nu! Men Saturnus går fram och tillbaka, så du får kolla när Saturnus går framåt igen. Jag har min Mars på 27 grader Skytten, Just nu vilar den men den går inte ur förrän i december.

För att veta vilka transiter man har måste man följa planeternas rörelse i realtid.

Anmäl
2017-06-23 17:56 #30 av: Farwuq

Suck...
Min sol ligger på ca. 25° Vattuman, min ASC på ca. 27° Skytt och min norra nod på ca. 24° Skorpion.
Snart kommer väl Saturnus dit och rör runt i grytan.
Ledsen

Visste ni att galaxens centrum ligger just på 27° Skytt?

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-06-23 17:56 #31 av: RosaKatten

#24 Oj jäklar vad många nya aspekter, ja nya för mig alltså! Och vilka lustiga grader, 72 och 144? Jag trodde det bara var hela och halva tiotal. Måste kolla i mitt horoskop om jag hittar några av dessa!

Anmäl
2017-06-23 18:52 #32 av: FataMorgana

Då måste ju min mars som ligger 26 grader i Lejonet  aktiveras i början av November när Saturnus går framåt till 25 grader i Skytten som då bildar en trigon med Mars. I det natala horoskopet har jag en trigon mellan Neptunus och Mars (med 4 grader orb, så det kanske inte ens räknas som en trigon?), men eftersom Neptunus ligger på 22 grader i Skytten påverkar den transiterande Saturnus inte Neptunus längre eftersom den går ur Neptunus vid 22,5 grader Skytte, alltså aktiveras den natala aspekten inte alls, utan bara aspekterna som transiten bildar? Men eftersom jag har en exakt kvadratur mellan Saturnus (22 grader Jungfru) och Neptunus (22 grader Skytte) i det natala horoskopet så blir båda planeterna aktiverade samtidigt och då också den natala aspekten de bildar? 

Jag förstår ju att aspekterna i det natala horoskopet är som mina fingeravtryck och att de är fastfrusna som du skrev och att de utgör min personlighet som liksom hela tiden finns där,  men jag tänker eller har trott att de från och till kan bli mer aktiva, dvs genom andra planeters transiter, att en natal aspekt liksom kommer fram till ljuset och gör sig mer synlig än vanligt? 

Jag är ledsen om jag verkar trögfattad eller om jag rör om i soppan ännu mer och blir det för svårt att förstå vad jag menar så kan du strunta i att svara. Kanske behöver jag bara fundera ett tag till,  kolla horoskopet några gånger till och läsa alla era inlägg några gånger till för att poletten ska trilla ner.  Trevlig midsommar Glad

Anmäl
2017-06-23 19:05 #33 av: Kyllan56

"Jag förstår ju att aspekterna i det natala horoskopet är som mina fingeravtryck och att de är fastfrusna som du skrev och att de utgör min personlighet som liksom hela tiden finns där,  men jag tänker eller har trott att de från och till kan bli mer aktiva, dvs genom andra planeters transiter, att en natal aspekt liksom kommer fram till ljuset och gör sig mer synlig än vanligt?!"

Ja så är det! När man får transiter så aktiveras planeter och punkter i ens födelsehoroskop. Man kan se det som ljuset hamnar på dem. Exakta aspekter, i ens natala horoskop aktiveras samtidigt. Däremot om det skiljer flera grader i en aspekt så gör det det inte vid exakt samma tidpunkt, utan allt eftersom.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.