Annons:
Etikett2-personliga-horoskop
Läst 2197 ggr
FataMorgana
2017-03-06 13:15

Bara en fråga

Jag fattar inte vilket program som ger mest riktigt resultat. Föjer jag hänvisningarna på sidan personkemi.webs.com får jag ett horoskop som säger att merkurius befinner sig i sjätte huset, men gör jag som kyllan56 rekommenderar och väljer placidus befinner sig merkurius helt tydligt i femte huset. Hur ska jag veta vilket som är det riktiga? Sifforna (planetpositionerna) är dock de samma, det är bara husen som är annorlunda.

Annons:
Kyllan56
2017-03-06 15:02
#1

Det beror på olika Hussystem. Det finns flera teorier inom astrologi. Den tyska skolan, Ebertin kosmobiologin,  har inga hus alls, utan använder sig av mittpunkter. Där tolkar man mittpunkten mellan te.x tolkningsfaktorer. 

Sedan har vi lika hus, som fungerar bättre när man är född närmre polerna än ekvatorn.

Det jag lagt in är Placidus Hussystem,  som fungerar dåligt på folk födda så långt norrut. Vad personkemi anvönder för Hussystem vet jag inte!

Oavsett Hussystem är alltid vinklarna detsamma. Alltså Asendenten Hus 1, Descendenten Hus 7, IC Hus 4 och MC Hus 10( dock inte alltid i lika hus). Sedan skiljer de andra hus indelningarna sig.

För att inte få gigantiska hus och pyttesmå hus, väljer jag lika hussystemet med Mona. Det första, som är Ascendenten är 19 grader Stenbocken, då blir andra 19 grader Vattumannen o.s.v.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-03-06 16:53
#2

#1  

Ja det är ju klart, att det handlar om olika Hussystem. Vad dum jag är. Jag gav ju själv in placidus den ena gången och porphyry den andra gången. Nu förstår jag. Men jag vet dock inte vilket Hussystem som är bäst att använda sig av. Tack för hjälpen Kyllan56

Kyllan56
2017-03-06 17:19
#3

#2 Tack själv!🙂

Jag använder Placidus för i mitten på 80-talet när jag lärde mig astrologi mer seriöst, hade den boken som jag räknade ut födelelsehoroskop efter, Placidus. Det har gjort att jag känner mig trygg med det.

Min mentor använder Regiomontanus. Men som sagt så blir Placidus fel ju längre norrut man kommer. 

Hussystem och dess matematik är en svag punkt hos mig. En som är en överdängare på det är greenseng.  Så fråga honom om du undra över det!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-03-07 17:37
#4

Undrar om det är ett stor kors som jag ser mellan jupiter , merkurius, venus och uranus? Eller har jag missförstått något igen? Det är inte så enkelt det här, men ett ja eller nej räcker gott som svar, resten försöker jag att klura ut själv. Om någon har lust att hjälpa mig med den saken alltså.

Kyllan56
2017-03-07 17:47
#5

Nej, det är en T-kvadratur. Det fattas en opposition och två kvadraturer för att vara ett storkors. Ett storkors är två oppositioner, som binds ihop av fyra kvadraturer.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-03-07 17:51
#6

#5

Aha, jag förstår, tack igen en gång! Jag hoppas det är okey att jag frågar. 🙂

Annons:
Kyllan56
2017-03-07 18:09
#7

#6 Det går hur bra som helst!😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2017-03-12 14:39
#8

#4 Ser nu att jag skrev fel. Oppositionen finns där men inte de två kvadraturerna! Skriver jag fel, är jag tacksam om man rättar mig!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-03-12 15:05
#9

#8

Ursäkta! Jag märkte inte att du skrev fel. Jag försöker fortfarande klura ut hur det fungerar och vad allt betyder. Jag trodde att jag såg två oppositioner, men när du skrev att en fattas tänkte jag att den ena då inte kan vara en opposition och att jag måste ha missförstått något. Ett storkors skulle det alltså vara om ännu venus skulle vara i kvadratur med merkurius och merkurius med uranus. Har jag fattar det rätt nu? 🙂

Kyllan56
2017-03-12 16:17
#10

# 9 Du har fattat alldeles rätt! 🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-04-18 09:34
#11

Angående draken som jag talade om för Greenseng. Jag postar  först en bild av min sambos horoskop där orb faktorn är 9 grader. Han sa att det är okey att jag lägger ut det här. Jag ber inte om någon större tolkning av det här, utan bara en titt på draken och om det är något för oss att lägga värde på.

FataMorgana
2017-04-18 09:38
#12

En bild där orb faktorn ligger på 7 grader. Det handlar alltså om linjen mellan mars och pluto.

greenseng
2017-04-19 00:17
#13

  Kan ju se fel här. Vore inte första gången i sådana fall. Men jag tycker det ser ut som att Mars ligger 19 grader i Tvillingarna medans Pluto ligger 24 grader i Lejonet. Skillnaden här är då ca. 5 grader när det gäller en Sextil. Med en orb på 7 grader så borde det ju vara en sextil här. Så frågan är väl varför jag ser fel här eller om de av någon anledning inte markerar sextilen?

Låt oss hårddra det en aning här. Om Mars skulle ligga 18 grader i Tvillingarna och Pluto 25 grader i Lejonet så har vi fortfarande en orb på 7 grader här.

Men ok. Jag är faktiskt ganska trött nu. Men nog ser det ut som en Drake alltid.

Intressant att se ett horoskop med saturnus så nära ascendenten. Är han en stor tänkare? 😉 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Kyllan56
2017-04-19 09:41
#14

#11 När du lägger ut ett horoskop från Astrodienst, så lägg även ut den lista på planeter som visar på hur många grader planeterna ligger på och husindelningen. 

greenseng, Draken och jag har inte längre ungdomens höksyn.

Mars ligger på 19 grader, men jag får Pluto till 26 grader Lejonet.

Vad gäller din mans Drake är den högst väsentlig med tanke på att han har ascendenten i Skorpionen och Mars, som styr Skorpionen är en av planeterna. Månen är också involverad och den planet som ligger i toppen av Draken, som man säger vara den planet som färgar Draken. Om det nu är en Drake för är det ett gränsfall. Iof kan man tillåta någon grad till när det är ascdenthärskaren.  Eftersom det är en formande Sextil kan har man 5 grader orb. I detta fallet hade man kunnat sträcka sig till 6 grader, men sju verkar i mitt tycket för mycket.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-04-19 11:35
#15

Mars verkar faktiskt ligga 19 grader i tvillingarna och Pluto 24 grader i Lejonet. Ursäkta att jag inte la in listan som Kyllan talar om på en gång, jag tänkte mig inte för.  Men jag lägger ut den nu så att ni kan se om jag tolkar den rätt. I såfall betyder det att han har en drake i sitt horoskop och jag förstår också varför den är väsentlig nu. Tack till er båda två för hjälpen.

Och jo, min sambo är verkligen en stor tänkare. Men annars är det väl en väldigt svår aspekt att ha just Saturnus i opposition med Solen? Sen är den ju retrograd också, vilket gör det ännu svårare att fatta hur man ska tolka det. Men jag läser och lär mig och måste ännu säga, att det är helt beundrandsvärt fantastiskt vilka kunskaper ni har här på sajten 🙂

Ser nu att jag glömde ändra språket till engelska.  Men ni förstå väl de tyska namnen på planeterna ändå 😉

FataMorgana
2017-04-19 12:16
#16

Kanske var det den här listan som Kyllan menade:

Sun Taurus 18°19'57 in house 7direct

Moon Sagittarius 19°01'49 in house 2 direct

Mercury Gemini 5°48'17 in house 7 direct

Venus Aries 18°09'53 in house 5 direct

Mars Gemini 19°16'25 in house 8 direct

Jupiter Cancer 24°06'29 in house 9 direct

Saturn Scorpio 17°50'26 in house 1 retrograde

Uranus Cancer 24°13'59 in house 9 direct

Neptune Libra 26°17'29 end of house 11 retrograde

Pluto Leo 24°18'09 in house 9 stationary (D)

True Node Sagittarius 26°45'56 in house 2 retrograde

Kyllan56
2017-04-19 12:36
#17

Din mans Saturnus är i konjunktion hans Asc opposition Solen.

Den man är förmodligen en reserverad, seriös och disciplinerad person. Kan i många avseenden vara lite av en enstöring. Han är en djup tänkare och funderar mycket på frågor som inte tillhör det mest vardagsnära. Han föredrar seriösa människor framför omogna, ytliga och nyckfulla människor. Han sitter förmodligen inne på en djup visdom, som han kanske också kommunicerar via tal eller skrift. Han är intensiv och har stark vilja. Har han väl bestämt sig kan inget hindra honom. Han styr och ställer gärna med andra och kan få andra att få ut mer av sina omständigheter än vad de själva förmår att se.  Han kan göra ekonomiska förluster. Det finns mer än en indikation på det. Det finns också stor risk att han dräneras sig själv kännslomässigt, då han driver sig själv mycket hårt.(Ascendent härskaren Mars i Tvillingarna i 8:e huset.)

Han har höga krav på sig själv. Det är hans upplevelse av sin pappa/fadersgestalt som präglat honom starkt. Antingen har han känt för stora krav från sin pappa eller har pappa inte varit närvarande.

Han kan uppleva att han trots stora ansträngningar inte lever upp till omvärldens krav. Han är si egen största och hårdaste kritiker! Han kan ha en känsla av att inte bli omtyckt eller respekterad mindre än att han verkligen tar i och visar sig vuxen situationen

Han har en enorm utvecklingspotential, men kommer förmodligen skörda senare i livet. Han behöver lätta upp sina attityder värderingar i olika avseenden. Annars kan han använda regler och principer  för att inte behöva ta ställning till vilka normer som ska gälla för honom.

Solen i 7:de huset visar att han vill ha en nära sensuell relation till sin partner. Han kan ha svårt att vara ensam, samtidigt som han söker sig till ensamhet, då han kan ha blivit besviken med partners, kompanjoner och i nära vänskapsförhållanden.  Det tyder också på att han kan uppfattas av andra som dominant och långsint, om han blir sårad.

Även om det är en rätt svår opposition, så har den en enorm utvecklingspotential.

Nu har jag inte tittat på övriga horoskopet. Månen i skytten visar att han växer genom att gå på djupet av det han tror på. Söker trygghet och växer via kunskap och studier. Stor vilja att lära sig saker på djupet. Man gillar ofta exotiska kvinnor. Kulturer, religon, filosofi attraherar. I andra huset som handlar om värderingar. I andra huset kan det vara svårt att hantera pengar. Man kan skifta mellan ebb och flod i kassan. Att man överdriver värdet av materiella tillgångar. Men han har ett behov av materiell trygghet. I opposition Mars gör att hans humör kan försätta honom i konflikter. Han är orädd att ta strid för att reda ut saker.  Det som ett resultat i hur han upplevde sin mor i tidig barndom. Det kan vara så att hans mamma fick välja mellan ett mer bekvämt hemliv eller att få utvecklas yrkesmässigt när han var barn. Vilket kan ha påverkat honom på ett liknande sätt. Behovet mellan att visa sig modig och orädd, kontra behovet att få ta hand om hans känslomässiga behov.  Eftersom han ascendenthärskare Mars i 8:de huset är inblandad, kan det hända att han förlorade en förälder rent för tidigt. 

Jag tycker nog du ska fortsätta med draken, för jag har bara tittat på de svåra aspekterna. Månen blir viktig eftersom den är i toppen av draken. Strortrigonen och de två Sextilerna lindrar hans opposition mellan Månen och ascendenthärskaren Mars, så det finns all anledning att lägga energi på de positiva aspekterna.

När jag tittade på mina föräldrars horoskop, som hade ett långt ifrån lätt äktenskap så har båda en retrograd Saturnus. Min pappa hade den i Skorpionen som din man. Mamma i Stenbocken.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-04-19 13:52
#18

#17

Så träffande beskrivet. Han strider ju inte för att vara elak, utan bara för att reda ut saker och ting. Det är bara det att, andra inte alltid rikigt ser det så och därför är han nog inte bara sin egen största och hårdaste kritiker utan även andra människors största kritiker. Sen har du så rätt om hans stora vilja att gå på djupet för att lära sig saker. Han är en mycket djup tänkare som funderar mycket på frågar som inte är så vardagsnära. Allt det här har gjort honom till en mycket kunnig och vis man. Jag lär mig själv hela tiden av honom. Han är alltså inte bara min partner utan även min "vägledare och lärare" här i livet.  Men i vissa avseenden tycker jag att han borde lätta upp sina värderingar och attityder om ens bara lite grann. Fast han  håller nog själv inte rikigt med om det.  Hans far som var en mycket sträng man dog när min man var 28. Du har verkligen träffat rätt Kyllan.

Kyllan56
2017-04-19 14:06
#19

Se där vad astrologin kan berätta!😃Tack för feedbacken!

Som jag skrev har jag också min ascendenthärskare, som är Solen, i hus 8. Min pappa var sträng och han dog när jag var 25 år. Det är så att 8:de huset också handlar om arv.  

En gång i tiden ville jag också gärna berätta för folk vad jag kommit till insikt om, om dem. Som tur har jag blivit visare. Om ingen ber mig om min åsikt så håller jag det jag känner/tolkar, för mig själv.😉

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-04-20 11:53
#20

Det är verkligen faschinerande. Men jag la märke till att även min ascendenthärskare som måste vara Venus också ligger i hus 8. Mina båda föräldrar lever dock fortfarande. Men hur som helst finns det säkert så mycket annat som påverkar och jag fattar inte så mycket än.

En sak som är lustig är att jag själv är vädur, men min man brukar säga att jag är så långt ifrån en vädur man bara kan komma och att jag är raka motsatsen. Men jag antar att det kanske beror på att vädurens härskarplanet som är Mars är retrograd i lejonet i mitt horoskop? På så vis vänds energierna inåt och riktar sig inte utåt som hos vädurar med en Mars som ligger direkt? Eller har du andra tankar kring det?

Annons:
Kyllan56
2017-04-20 13:50
#21

Min spontana reaktion är att jag läste en gång att kvinnor med retrograd Mars söker en man som är allt annat än vad konventionen säger. En man som går sin egen väg. Det stämmer ju rätt bra med det du berättar. I Lejonet en man som du önskar ser dig för den du är. Sedan kan det betyda svårigheter att utrycka ilska, att bli arg. Med även asc i Vågen så vill man vara diplomatisk och gillar inte konflikter.

Varför skriver jag så. Jo i en kvinnas horoskop ser man vilken man hon söker på Solen, Mars och 7:e husspetsen som ligger i Väduren med Solen i konjunktion Decendenten, som styrs av Mars i 11:huset. En Sol som är oaspekterad från andra planeter.

Det finns motsägelser i ditt horoskop. Både att du är en rebell, som går din egen väg, men som samtidigt lätt blir beroende av en stark partner, då ger du upp friheten och har en nästan en längtan efter ett symbiotiskt förhållande. En oaspekterad Sol kan stå för en värld som inte förstår dig. Men i konjunktion din Descendent, så förstår åtminstone din partner vem du är.  Du har även Asc opposition din Sol, vilket förstärker behovet av nära relationer för att upptäcka dig själv, och då speciellt tillsammans med sin partner. 

Det kan göra att din egen Sol tonar ner när du har en partner och du flyter mer in i den han är. 

Men i din mans horoskop ser man vilken partner han söker i hans Måne, Venus och hans 7 husspets. Han som du har Solen i konjunktion descendenten men i opposition Saturnus. Det kan göra att han tangerar att bli sträng mot både sig själv och hans partner.  Han har Venus i Väduren i , så han söker en en kvinna med Vädurenergi. Venus trivs inte i Väduren och kan lätt bli dominant i kärleksförhållanden.

Du har din Venus på hans Sol i konjunktion hans Desc. vilket är bra, men det gör samtidigt att din T-kvadraturer aktualliseras i relation till honom. Din Ascendenthärskare Venus är i opposition hans Saturnus. Det kan göra att din man är krävande, kritisk och sträng. Du får akta dig så han inte tar över och lägger för mycket ansvar på dig. Hans T-kvadratur aktualiseras genom hans Sol. Saturnus och Pluto. Ni aktiverar varandras svårigheter.  Jag ser flera indikationer på själsliga band mellan er.

Du är intelligent och kreativ, en elev har även mycket att lära en "lärare"! Glöm inte att ha roligt!

Så mitt svar på din fråga är, fundera på den. Ser han dig som den du är? Förändrar du den du är i relation till honom? Jag tror det är mer än fråga om det än om du har Vädurenegi eller ej!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-04-20 22:50
#22

#21 Kyllan, du skriver "Jag ser flera indikationer på själsliga band mellan er." Hur och var ser du det?

Kyllan56
2017-04-20 23:31
#23

Bl.a Hans Saturnus i opposition din Asc-härskare Venus i konjunktion hans Sol. Hans Måne i konjunktion din  Neptunus och kvadratur din Saturnus. Hans Pluto konjunktion din Mars m.m Sedan är det era T-kvadratures kontakter.

Så det finns många beröringspunkter, som talar för själsliga band. Eftersom ni båda har Saturnus retrograd och det kan stå för att man behöver köra sina karma en gång till, har ni med all sannolik haft ett liknade förhållande i ett tidigare liv. Så i detta liv får ni en möjlighet till att reda ut vad det nu är.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
2017-04-21 09:52
#24

Herregud vad duktig du är Kyllan! Jag hängde med i början, hur Saturnus energi påverkar i Skorpionen som är asc och påverkar helheten. Men sedan tappade jag tråden. Intressant med karman, att man kan följa det så tydligt.

Wilyamna
2017-04-21 09:52
#25

Herregud vad duktig du är Kyllan! Jag hängde med i början, hur Saturnus energi påverkar i Skorpionen som är asc och påverkar helheten. Men sedan tappade jag tråden. Intressant med karman, att man kan följa det så tydligt.

Kyllan56
2017-04-21 10:33
#26

#25 Tack ska du ha Wilyamna!🙂

#22 Det är så mycket mer än det jag räknat upp! Kolla bara nodernas aspekter. 

Det här är också ett par med 25 års åldersskillnad, vilket man ser på var de långsamtgående planeterna befinner sig

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-04-21 10:56
#27

#26

Du fick mig att fundera på så mycket att jag inte vet var jag ska börja och vad jag ska skriva just nu. Men jag återkommer med svar när jag funderat klart.

Annons:
Kyllan56
2017-04-21 11:07
#28

Det är ingen panik FataMorgana, ta din tid!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2017-04-21 11:52
#29

#20 Fattar inte hur jag kunde missa skriva det men glömde bort det i att växla mellan horoskopen. 

Mittemot Väduren ligger Vågen, där du har din Ascendent i Vågen. Vågen visar din personlighet! Den du förvärvat via din miljö. Solen kommer fram när man känner någon. Det är din livskraft och den du är i anden. 

Så när du säger att din man tycker du är precis motsatt en Vädur, så stämmer ju det vid första anblicken/tiden för då "visar" du dig genom din Ascendent som du har i Vågen. Det väduren är är vågen motsatsen. 

Men när man lär känna en person på djupet kommer Solen fram.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Wilyamna
2017-04-21 12:59
#30

Kyllan, kan du inte vidareutveckla vad du menar med noderna?? Är det att det bildas en trigon mellan de bådas n.månnoder?? Är det så vi hittar våra själsfränder??

Kyllan56
2017-04-21 14:39
#31

Som du ser bildar te.x  Hans N. nod en kunjunktion till hennes Neptunus och en opposition från hans S. nod till hennes Neptunus.

Han har sin N. nod 28 grader i Skytten

FataMorgana har sin N.nod 27 grader Lejonet.

Han har Uranus, Neptunus, Pluto kring 27 grader vilket bildar aspekter till hennes N.- och S. nod

MartaMorgana har Mars R, Saturnus R, Uranus, som bildar aspekter till hans Noder.

Som jag tidigare skrev kan en retrograd Mars  står för mannen man söker som förmodligen inte är en konventionernas man. Sin Mars har hon i en nära konjunktion till hans N. nod och opposition hans S. Nod.

N. noden är den livsvägen han ska ta i detta liv. Hon som väljer en man utifrån sin Mars, väljer honom, för hans livsväg. 

Hur definierar du själsfrände? Behöver veta det innan jag svarar!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-04-21 15:00
#32

#21  

Det är så intressant det här. Jag har alltid haft en inre känsla av att det finns själsliga band mellan mig och min man. Det var inte som att vi skulle ha träffats av en slump, utan det var mer som att en högre makt förde oss samman. Jag mådde väldigt dåligt när jag var mellan 20-26 år och mitt liv var i kaos och skulle inte våra vägar ha korsats skulle jag antagligen varit död nu. Han räddade så att säga mitt liv och fick mig att gå upp på en annan väg i livet och att se världen med andra ögon.

Eftersom vi bodde så långt borta ifrån varandra hade vi först bara kontakt via mail. Då hjälpte han mig med distansreiki och med råd. Men varje gång han hade skickat mig ett mail så visste jag det redan iförväg, för att jag utan anledning började att le och när jag sedan kollade mailen på datorn så kom det mail på just den tiden. Jag bara visste det. Det måste ha varit någon telepatisk förbindelse mellan oss och att jag sedan vågade sätta mig på flyget för att besöka en främmande man som jag bara hade mailat med och som dessutom var mycket äldre än mig var också ett under. Han skulle ju ha kunnat varit någon annan än den som han utgav sig för att vara, men jag visste att han inte var det och därför vågade jag resa iväg.

Så jag bröt upp med mina vänner (vi hade ett alldeles för dåligt inflytande på varandra, det tar fortfarande ont i hjärtat, men jag var tvungen) och lämnde alltså mitt gamla liv bakom mig och flyttade tusentals kilometer till honom när jag var 27 år och med hjälp av honom började jag sen att arbeta på mig själv och på mina fel och brister och att ta mig ur mina ångester och rädslor som jag hade levt med enda sedan jag var barn. Han lärde mig också reiki och andra metoder som man kan hjälpa sig själv med.

Det lustiga är att min utveckling tog rikigt ordentligt fart när jag var omkring 29 år och det är just då som min Saturnus gick in i hus 12 pånytt och gjorde sin return. Därpå följde flera väldigt jobbiga men lärorika år där jag bland annat var tvungen att möta flera av mina rädslor och ångester. Intressant med tanke på att Saturnus är en karmaplanet och att hus 12 är ett karmahus. Där finns också Lillith som har med ens mörka sidor att göra och det var verkligen inte roligt att konfronteras med mina mörka sidor som kom upp till ytan när jag började att arbeta på mig själv.

Nu till din fråga om han ser mig som den jag är. Det är ju just det, att han nog är den enda som verkligen ser mig för den som jag är, medan jag mer har en känsla av att det är omvärlden som inte ser mig som den jag är. Men det kanske beror på att han själv har arbetat på sina egna fel och brister och även accepterat dessa på sig själv, att han därför kan acceptera mig som den som jag är, med mina fel och brister och kan älska mig för den som jag är.

Men att han skulle kunna vara sträng mot mig kan jag inte rikigt ta åt mig, för mot mig är han världens snällaste människa som verkligen skulle göra allt för mig. Utan honom känner jag mig som en halv människa och han som halv utan mig. Vårt förhållande är väldigt harmoniskt och vi grälar sällan, men ibland händer det nog att vi aktiverar varandras dåliga egenskaper, precis som du skrev. Kanske för att de dåliga egenskaperna måste komma till ytan om man vill arbeta på sig och han är ju heller inte helt klar på sin väg 😉Jag har nog en hel del att lära honom med.

Vad som gäller det som du skrev i inlägg #29 om vågen, solen och personligheten har jag en stark känsla av det är något som hindrar solen att träda fram. Min man brukar alltid säga att jag saknar kämparglöden och energierna som behövs för att vara en vädur och det märker ju jag också, men det kan ju hända att jag fortfarande präglas för starkt av den förvärvade miljön och det är väl just där som jag har märkt att jag ännu har mycket att arbeta på. Som barn var det lätt att trampa mig på tårna för att jag undvek konfrontationer i stället för att försvara mig och därför blev jag ofta mobbad och sen utvecklade jag en massa ångester och rädslor. Men kanske kommer solen fram ju mer jag arbetar på mig.

Wilyamna
2017-04-21 15:42
#33

Vilken resa du gjort FataMorgana och vilken fin man du verkar ha. Det låter som att ni är själsfränder helt klart. Själsfränder för mig är själar som tillhör samma familj på andra sidan, för mig är det mer än två själar. De helar en och man känner igen dessa band och ofta inkarnerar man samtidigt så man kan hjälpa varandras själar att växa. Om man pratar man-kvinna attraktion är det enligt min tro att det inte alltid meningen att man ska bli ett par utan ibland ruskas bådas liv om rejält och tvingas in i utveckling. Men om man blir ett par så tror jag man kan läka varandras sår. Jag tror även nära vänner kan vara ens själsfrände, så det är inte bara kärleksrelationer. Hur ser ni på själsfränder??

Kyllan56
2017-04-21 16:35
#34

#32 Intressant, ja jag är helt övertygad om att ni är själsfränder! 

#33 Jag ser på det precis som du, att man tillhör samma andefamilj och kan ha haft olika relationer till varandra.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
FataMorgana
2017-04-21 19:32
#35

Jag har inte tänkt så mycket på det här med själsfränder innan att jag hunnit bilda mig någon större uppfattning om saken. Men det kanske är som ni säger, att man på något sätt tillhör samma familj på andra sidan. Jag har bara haft en inre känsla av att det ligger något djupare band mellan mig och min man och nu känns det som att Kyllan (som inte ens känner oss) på något sätt bekräftar saken. Som att pusselbitarna börjar falla på plats. Men rikigt hur det fungerar vet jag inte. Det är  helt otroligt så mycket som man kan läsa ur ett horoskop. Det hade jag faktiskt inte tänkt mig.

Men visst har det varit en intressant resa, jobbig men lärorik och det är heller inte så lätt att vara tillsammans med en man som är hela 25 år äldre. Jag vet ju, att han antagligen kommer att lämna mig innan jag blivit allt för gammal om nu inget annat händer på vägen och där tampas jag ganska mycket med mina rädslor att förlora honom. Jag är helt enkelt livrädd för den dagen när den kommer, för jag vet inte hur ska klara mig utan honom. Jag behöver ju honom. Det är inte heller så lätt att vara så långt borta från min egen mor och det tar så fruktansvärt ont att jag inte kan vara där för henne nu när hon börjar bli gammal och skulle behöva min hjälp. Jag har heller inte råd att besöka henne så ofta som jag önskar. Det är nog mer ebb i kassan än flod. Men min man kan i allafall vara säker på att jag inte tog honom för pengarna 😉

Det kanske är därför jag började intressera mig för astrologi, för jag märkte att det också är ett bra sätt att reflektera över sig sjäv på och det kanske får mig att upptäcka saker som jag missat på vägen, som får mig att växa ännu mer och att kanske till sist bli kvitt mina rädslor och ångester helt.

Kyllan56
2017-04-21 20:11
#36

FataMorgna, jag astrologi är ett bra redskap för att se både de styrkor och svagheter man har. Jag kan förstå utifrån ditt horoskop att du är rädd att förlora din man. Det jag så tydligt ser i ditt horoskop är att du ska utveckla självständighet. Din man man stötta dig i det. Men till syvende är det du som måste göra arbetet. 

Du har lätt för att bli beroende, och eftersom man när man åldras går mer och mer mot sin Sol, sin inre kärna är din Sol du måste hitta. Jag är övertygad att du har en egen inre styrka. Du har blivit tilltufsad av livet och behöver hitta den starka självständiga Vädurenergi, som du har.

Tog fram min bok som berättar om Noderna och karma. Början till förklaringen när man har N. noden i Lejonet och Södra i Vattumannen tycker jag talar sitt tydliga språk. Vi känner inte varandra, men även via nätet kan man ha personer som kommer in i ens liv och gör någon form av skillnad. Det kan vara att så ett korn, som betyder något i ens utveckling. Vi har bara pratat om Saturnus, men även Pluto är kopplad till karma.

Jag har min Pluto exakt på din N. nod. Pluto, som i sin energi transformerar. Den river ner något får att något nytt ska byggas upp.  Sedan har jag en exakt Trigon från min Mars till din N.nod, som står för din livsväg i detta livet. Som om inte det är nog, så befinner sig nu Saturnus 27 grader Skytten. Alltså i Trigon med din N.nod. Karmaplaneten Saturnus, som säger att nu får du hjälp av av Saturnus att tänka på vad du är i ditt liv och den väg du går.

"The Leo North Node symbolizes a struggle with the will. In this incarnation the individual is learning to develop strength with himself. Conditions force him to stand alone, very often with the absence of shoulders to lean on. He eventually learns that if his life is to be better it must be created by himself." 

Rätt lustigt är också att jag sa din man föredrog exotiska kvinnor. Exotisk kan vara en kvinna som kommer från ett annat land. Hans nionde hus, där husspetsen ligger i Kräftan, alltså styrs av Månen. Nionde huset står också för andra kulturer och länder.

Så FataMorgna lägg krut på att hitta din Sol, för det kommer stärka både ditt självförtroende och självkänsla!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-04-22 15:52
#37

Tack Kyllan för ditt svar. Ja det är nog som du säger, att jag måste lägga krut på att hitta min Sol. Det känns som om det skulle vara någon större uppgift här i livet som jag av någon anledning måste försöka klara av. Det är så intressant det här med karma och noderna att jag måste läsa på ännu mer. Så att jag inte bara förstår ditt budskap, utan att jag även fattar hur du kommer fram till allt 🙂Men nu kommer jag tyvärr att vara tvungen att lägga min energi på annat för en tid eftersom jag ska in på sjukhus på måndag och där måste jag stanna i fem dagar. Jag ska få terapi för min rygg. Jag har köpt två böcker, men nu ångrar jag nästan att jag inte köpte en om astrologi. Men jag kommer helt säkert tillbaka hit till sajten sen med nya funderingar efter sjukhusvistelsen.

Ja min man har också rest runt i massa olika länder och besökt olika kulturer när han var yngre. Det är så typiskt honom att dras till exotiska kvinnor 😉

Men tack för hjälpen

Kyllan56
2017-04-22 16:10
#38

#37 Tack själv!🙂Hoppas din behandling blir framgångsrik!🌺

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-04-22 16:58
#39

Det är spännande det här med karma och själsfränder! Jag blir så imponerad av din kunskap Kyllan! Och tack FataMorgana för att du delar med dig så öppet om dina erfarenheter. Lycka till och hoppas det går bra på sjukhuset.

FataMorgana
2017-04-22 17:37
#40

Tack till er båda 🙂Det kommer nog att gå bra. Om inte måste det opereras. Men jag förväntar mig det bästa.

Kyllan56
2017-04-22 19:03
#41

Tack RosaKatten! 🌺

Jag är intresserad av karma och lär mig hela tiden.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Wilyamna
2017-04-22 19:38
#42

Lycka till på sjukhuset FataMorgana, vi är här och väntar på dig. Vi är flera nybörjare och det börjar ta fart i de olika trådarna. Jag har lärt mig jättemycket bara genom att våga ställa frågor och söka på nätet. Stort tack också för att du vågar och vill vara ärlig och delar med dig. Det är så vi lär oss :) Håller med om att karma, R planeter, Månnoderna och kopplingen till andra sidan är super spännande. Man vill ha alla svaren med en gång ;) stort tack till Kyllan som visar oss vägen

Kyllan56
2017-04-22 22:00
#43

Så sant, som du skriver Wilyamna! Tack!🌺

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-04-23 12:07
#44

#42

Tack! 🌺

FataMorgana
2017-05-07 11:57
#45

Hemma igen! Eller rättare sagt har jag varit hemma i över en vecka redan. Blev bara så missnöjd över behandlingarna att jag inte haft någon större lust för något alls. Men nu har jag läst lite omkring vad ni skrivit i de andra trådarna och jag tycker det är så roligt att läsa hur Wilyamna och RosaKatten kallar sig för nybörjare när ni för mig verkar vara riktiga proffs. Men hur som helst har jag ett par frågor igen och den här gången angående composit chart. Vad betyder midpoint method och hur använder man sig av ref.place?

Kyllan56
2017-05-07 12:43
#46

#45 Tråkigt att du blev missnöjd!😕

Mittpunkt metoden är den jag tittar på, alltså när man som jag beskrivet tidigare hittar mittpunkten mellan Asc., Solen, Månen, Merkurius o.sv.  Precis som jag skrev någonstans. Om du har Solen 5 grader Lejonet och din partner 5 grader Vågen är mittpunkten 5 grader Jungfrun. Alltså hamnar er Sol i ert komposithoroskop på 5 grader Jungfru. Så gör man med både planeter och vinklar.

Ref.place är jag inte hemma i, men det handlar om olika sätt att mäta hur två horoskop flyter samman.

Jag håller med dig om att varken Wyliamna eller RosaKatten är nybörjare. De kan en hel del.

För att kunna tolka horoskop måste man nöta in betydelserna för varje tecken, planet, vinklar, hus, element och kvalitét. Det är frestande att ge sig på en massa andra tekniker.

Det finns många skolor och tekniker inom astrologin. En är den tyska skolan, som inte använder sig av hus utan mittpunkter mellan två planeter.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-05-07 15:14
#47

#46

Ja, jag hade förväntat mig en bättre effekt på sjukhuset, men att ha nästan så ont som innan känns allt för tråkigt.

Ah ja, min sol är 8 grader vädur och min man har sin sol 18 grader i oxen, då  måste vår gemensamma sol vara 28 grader vädur? Jag räknade fel först och ville ha det till några grader in på oxen, men enligt astrodienst ska det vara 28 grader vädur. Men nu fattar jag hur man räknar ut mittpunkten. Tack Kyllan.  Sen blev jag lite förvirrad just och började fundera på vad meningen med mittpunkten ska vara? Vad har den för betydelse egentligen?  Att vi i vår komposithoroskop  har t.ex solen i 28 grader vädur?

Ja, jag förstår det är viktigt med betydelserna för varje tecken, hus och planeter och med allt det andra som du nämnde. Det är grunden för det hela. Men jag läser och lär. Sen har ni ju så många intressanta artiklar här på sajten som jag inte kan  låta bli att läsa och fundera på och försöka att förstå.  Det är faktiskt frestande 🙂

Annons:
Kyllan56
2017-05-07 16:46
#49

#48 I komposithoroskopet tittar man på hus och aspekter och inte på tecken.

Så du får se i vilket hus, er gemensamma Sol är i och vilka aspekter Solen bildar. Om du gör ett komposithoroskop på astro.com, så kan du klicka på aspekten så får du en tolkning.

Denna sida är också bra.

https://cafeastrology.com/compositechart.html

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-05-07 17:42
#50

Intressant. I vårt komposithoroskop är solen är i sjunde huset och bildar en opposition med månen om jag tolkar det och har gjort allt rätt. Ska man nu tolka det som att vårt undermedvetna står i opposition till vilka vi är, eller? Jag vet inte rikigt om jag vet hur jag ska göra för att få fram en tolkning på astrocom, men jag ska se om jag kan luska ut det. Tack för länken, den ska jag också läsa.

FataMorgana
2017-05-07 17:43
#51

Nu blev bilden alldeles för liten och inte kan man klicka på den så att den blir större heller.

Kyllan56
2017-05-07 17:57
#52

Att ha solen i 7:de huset är mycket bra, eftersom det är partnerhuset. Att ha en opposition mellan Solen och Månen visar bara  på att ni förmodligen är olika och kommer från olika bakgrunder.  Ni kan på gott och ont behöva varandra och lär var andra en hel del.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

FataMorgana
2017-05-07 18:16
#53

Ja där ser man hur astrologin bekräftar att vi behöver varandra. Jag läste också om husen just (för femtioelfte gången) och tänkte väl det, att det måste vara bra i ett komposithoroskop att ha solen i sjunde huset. Men tack för att du bekräftar. Så vet jag om jag tänker åt rätt håll.

Upp till toppen
Annons: