Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1604 ggr
greenseng
2017-02-10 02:37

Fullmåne Special

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

  Lördag morgon 01:32:36 så är det exakt fullmåne med faktiskt en svag månförmörkelse. Det kommer endast att medföra att månen lyser en aning svagare än vanligt.

Anledningen att jag tar upp det redan nu är att denna fullmåne astrologiskt sett blir lite extra, faktiskt.

Kartan innehåller alltså: ett T-Kors. En Stortrigon. En Mystiskt Rektangel och sist men inte minst… Två Drakar!!!

Vad sägs om det?

Alltså mer än en halv StorSextil!

Och ändå är orbisen ganske liten faktiskt. ±5° för de stora aspekterna förutom Sextiler där de är något mer än ±3°.

Utan tvekan något att se fram emot. En magisk lördagsmorgon.

Låt oss hoppas att den blir av den trevligare arten. 🙂

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Tarotstollan
2017-02-10 02:50
#1

Den gröna triangeln ser jag men vilka är de andra färgerna? Jag ser och fattar så dåligt…🤔
Hoppas att det blir molnfritt så jag kan se månförmörkelsen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2017-02-10 10:26
#2

#1

  Oj! 🥵 Någon som är intresserad!!! Det var som…

Jag måste ha något i magen först. Det här är ju en sak som egentligen skulle visas i en video. Men jag har aldrig gjort en video. Så det får bli den gamla tråkiga klassiska visningen istället.

Vad som förvånar mig är att inte folk som pysslar med kosmiska krafter reagerar här? Aspekterna (vinklarna mellan planeterna) är ju faktiskt ganska exakta.  Och dessutom fullmåne med en (om än svag) månförmörkelse.  Jag menar… alla ingredienser är ju där. Över en halv StorSextil också. Borde väl fått vem som helst att gå i taket.

Har folk börjat bli för slappa, eller? 🤔 Här händer det ju verkligen saker!!

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2017-02-10 11:41
#3

I morgon gäller det.
🤐

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2017-02-10 12:11
#4

Ja det är spännande! Tänk på barnen som föds imorgon på kring denna tid. Några timmar och Månen är borta från Stortigonen/Draken. 

Det som är intressant är också att oppositionen Solen/Månen,  vid denna tidpunkt är 100% exakt!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

greenseng
2017-02-10 14:13
#5

#4

  Jo jag tänkte just på det. Undrar om någon liten själ lyckas tima detta?

Fast ofta brukar väl folk med liknande konstellationer i sina horoskopskartor inte bli världskända direkt. Det är väl snarare så att de får ett intressant liv som de är helt nöjda med. Och kanske (ändå) lyckas undvika de värsta och farligaste misstagen.

Min dotter har ett väldigt intressant horoskop. Och hon lär väl aldrig bli någon speciell person när det kommer till det offentliga. Men jag har sällan sett någon som på något sätt njuter av sitt liv som hon gör. Även om hon naturligtvis har samma besvärligheter som alla människor har. Och jag får alltid intrycket av att hon verkligen lever det fullt ut. Tar vara på varenda sekund.

Förstår att det är många som är avundsjuka på henne även om de förmodligen inte kan förklara varför de är avundsjuka på henne. Jag menar… när man bara kastar en flyktig titt på henne så verkar det ju inte vara något speciellt alls med henne. Men det märkliga är att det faktiskt är något väldigt speciellt med henne. Men det verkar vara något helt odefinierbart. Men det synns tydligt i hennes horoskop.

--------------

De stora megastjärnorna har antingen väldigt svåra konstellationer i sina horoskop. Eller så är det inget speciellt alls med det som skiljer sig från vilken människa som helst. Åtminstone tycker jag det även om jag bara kastar en kort glimt på deras kartor.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2017-02-10 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#1

  Tyvärr är det nog ganska osannolikt att det blir molnfritt. Det är ett mega-högt barometertryck just nu och på vintern kan det "låsa" ett molntäcke över ett stort område. Och det är vad som hänt över mer eller mindre hela Sverige just nu. Och det ser inte speciellt ljust ut över Borås exempelvis med omnejd. Men… Man kan ju aldrig riktigt veta. 🙂

Och nu till horoskopet. För de som inte känner till det så klickar man på kartan kommer det upp en större version av den. Tyvärr kommer den inte upp i en flik för sig utan det bästa är kanske att öppna två flikar. Den ena med tråden och den andra med bilden. Så kan man läsa och växla snabbt till bilden. Det finns säkert andra smartare lösningar också.

Först till T-Korset. Det är den röda triangeln som går mellan Jupiter (♃), Uranus (♅) och Pluto (रँ). Det ser alltså inte ut som ett kors utan som en triangel med spetsen riktad ned mot Pluto i Stenbocken (♑) där Pluto och Stenbocken är färgade gröna.

Den röda linjen (aspekten) som går mellan Jupiter och Uranus är en aspekt som kallas Opposition och som egentligen är en 180° vinkel mellan planeterna i fråga. Här alltså då Jupiter och Uranus. Aspekten kallas hård och innebär egentligen att influenserna från planeterna drar åt motsatt håll relativt varandra. Det är alltså som om två personer har helt motsatta åsikter om en sak. Detta genererar energi. Kan man hantera denna energi så är det superbra. Men ofta så kan man inte detta och blir allmänt irriterad. Det är därför sådana aspekter kallas hårda och traditionellt sett färgas röda. Även om idag verkar det som att folk väljer den färguppsättning de tycker är vackrast.

Sedan går det en röd linje från Uranus till höger i kartan (lite neråt) och till Pluto som ligger neråt i kartan (lite till vänster också). Denna linge är en 90° aspekt som kallas Kvadratur och som också är en hård aspekt. Men betydligt tuffare än  Oppositionen. Här är planeterna i tydlig konflikt med varandra. Motsvarar folk som nu börjar bli höggradigt sura på varandra och är på väg att ryka ihop. Alstrar väldigt mycket energi. Kan man hantera denna energi på rätt sätt så har man en energi-tillgång som verkligen heter duga. Detsamma gäller den röda linjen som går från Pluto till Jupiter till höger i kartan. Också en Kvadratur. Den här triangeln eller T-Korset är alltså sammansatt av tre stycken aspekter varav två är Kvadraturer och en är en Opposition. T-Korset är alltså en jobbig konfiguration i horoskopet i och med att det är uppbyggt av dessa hårda aspekter. Hårda aspekter genererar alltså energi som är till för att driva fram en potential hos en människa. Eller speciella medfödda egenskaper som människan alltså då har med sig. Men när man lärt sig hanter dessa energier så blir de en värdefull tillgång.

Att det kallas T-Kors beror på hur det ser ut om det skulle ritas upp som "vanliga" vinklar. Aspekterna som då egentligen är vinklarna mellan planeterna visas inom astrologin på ett förenklat sätt med enkla linjer i olika färger. Men drar du en radie, eller en linje från Pluto upp till mitten av kartan så ser du varför det kallas T-Kors.

-----------------

Nästa konfiguration är då en sk. StorTrigon. Det är den gröna Triangeln som du redan upptäckt. En grön linje här kallas Trigon. En StorTrigon är då en Triangel som är uppbyggd av tre stycken Trigoner. Trigoner är en sk. mjuk aspekt. Den är inte till för att driva fram en potential utan istället så skall den forma denna potential eller personens då speciella egenskaper i detta fallet så att de blir harmoniska och kan fungera bra. Ett exempel på en Trigon är den gröna linje som går mellan Månen (☽) högt upp i kartan och Saturnus (♄) långt ner till vänster i kartan.

En annan mjuk aspekt är den vita sk. Sextilen. Sextilen är många gånger blåfärgad traditionellt men jag använder den blå färgen för andra aspekter. Så här är den vitfärgad. En Sextil är 60°. Den anses vara, precis som Trigonen, en harmonisk mjuk aspekt. Fast Sextilen är svagare. Anses vara till hjälp för personen i fråga. En del anser också att den måste aktiveras för att bli aktiv. Om det säger jag varken "bu" eller "bä". 😃

----------

Och därmed har vi kommit till den så kallade "Mystiska Rektangeln".

En Mystisk Rektangel är ett exempel på en konfiguration som innehåller både hårda och mjuka aspekter. Man kan säga att den ganska jobbiga energin som finns i de hårda aspekterna mjukas upp, formas och blir mer harmoniska på grund av att de kapslas in av mjuka aspekter. Därför är en sådan konfiguration extremt bra att ha i ett horoskop. Saker och ting flyter betydligt lättare då.

En "Mystisk Rektangel" består av två hårda Oppositioner som kapslas in av de mjuka Trigonerna och Sextilerna.

Ena långsidan av den Mystiska Rektangeln målas upp av en grön Trigon som går mellan Månen (☽) och Uranus (♅). Sedan följs den då av en vit Sextil som går mellan Uranus (♅) och Solen (☉) som då markerar ena kortsidan av Mystiska Rektangeln. Ifrån Solen (☉) går sedan en grön Trigon till Jupiter(♃) och det är då den andra långsidan i rektangeln. Och till sist så har vi en vit Sextil från Jupiter (♃) tillbaks till Månen (☽). Och det är då den andra kortsidan i den Mystiska Rektangeln.

Inuti den Mystiska Rektangeln går två Oppositioner. En från Solen (☉) till Månen (☽) och en från Jupiter (♃) till Uranus (♅). Lägg märke till att dessa två Oppositioner är helt inkapslade i rektangeln. Detta är alltså en Mystisk Rektangel och är ett exempel på hur hårda och mjuka aspekter samverkar på ett harmoniskt sätt.

----------------------

Och till sist har vi de två "Drakarna".

En "Drake" påminner alltså om de leksaker som ungarna, åtminstone förr, brukade låta flyga omkring i vinden hållandes dem i ett snöre. Dessa leksaker, oftast i trä och papper, var alltså en populär leksak.

Inom astrologin är det en mycket kraftfull konfiguration som alla vill ha i sitt horoskop men som dock bara ett fåtal har. Precis som den Mystiska Triangeln är det mjuka och hårda aspekter som arbetar ihop på ett positivt sätt. Men Draken, till skillnad från den Mystiska Rektangeln, innehåller endast en Opposition. Och denna Opposition är innesluten av en grön StorTrigon och två vita Sextiler.

Det första exemplet här på en Drake är den Opposition som går från Solen (☉)till Månen (☽). Och den är innesluten av den StorTrigon som går mellan Månen (☽), Saturnus (♄) och Uranus (♅) och sedan tillbaks till Månen (☽). Och här gör två Sextiler inneslutningen fullständig. Sextilerna går mellan Solen (☉) och Saturnus (♄) samt Solen (☉) och Uranus (♅).

I den andra Draken går Oppositionen mellan Jupiter (♃) och Uranus (♅). Den innesluts av samma StorTrigon som den förra Draken men här är Sextilerna mellan Jupiter (♃) och Månen (☽) och Jupiter (♃) och Saturnus (♄).

Drakar är som sagt väldigt åtråvärda konfigurationer.

---------------------

Om vi hade haft en Planet till i närheten av objektet Vx i Tvillingarna (♊) så hade vi kunnat haft två Sextiler till i kartan. Nämligen då mellan denna planet och Månen (☽) och denna planet och Uranus (♅). Och en StorTrigon till mellan denna planet och  Jupiter (♃) och Solen (☉). Plus en Opposition mellan denna planet och Saturnus (♄). Vilket då hade sammanslutit allt i en så kallad StorSextil. Och denna hade då haft inte mindre än sex Drakar och tre Mystiska Rektanglar.

Detta är ett mycket ovanligt fenomen vilket får hela den astrologiska världen att jubla när det framträder. Plus att mängder med mystiska organisationer varvar champagne med meditation.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Tarotstollan
2017-02-10 21:25
#7

Tack för förklaringen, svårt att begripa för en amatör som jag men det är intressant och lättare att förstå med både text och bild!👍

Här är tyvärr mulet så jag lär inte se någon fullmåne!😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2017-02-11 00:38
#8

  Funderar på att lägga upp en artikel om just olika aspektkonfigurationer. Det är utan någon som helst tvekan en utmaning. En väldigt speciell utmaning.

Man ser redan i detta inlägg hur allt nästan blir ogenomträngligt, i en slags dimma av planeter som när de beskrivs i förhållande till varandra, bara blir en tröttande röra. Jag reagerar likadant när jag ser andra skriva på webben. Och någonstans inom mig så vet jag att det finns ett sätt att hantera detta så att det till och med blir lockande, intressant och inspirerande. Frågan är bara hur?

Jag trodde jag var ensam om att använda iFokus som ett träningsverktyg för att lära att uttrycka sig i både skrift och tal. Men det var ju en barnslig tanke. Det finns naturligtvis fler som gör detta. Självklart!

Och från att lära att uttrycka sig vårdat men komplext så börjar det luta åt att i tidens anda uttrycka sig kort och kärnfullt. Ju färre meningar desto bättre. Ju färre ord desto mer genialiskt. Men dit har jag inte kommit än. Det är svårt minsann.

Och när det gäller astrologi, när den blir mer och mer komplex, då krävs det nära nog ett mirakel.

Att tänka i nya banor är svårt. Mycket svårt.

Har du någon gång tänkt en tanke som aldrig förr blivit tänkt av någon?
Det som jag tror är det svåraste av allt.

Till exempel: att solen längst in i sitt centrum faktiskt är kallare än is?
När tänkte du den tanken senast?

Att universum är utpräglat kvinnligt och att männen bara är ett undantag där.
Kommer från en bok jag har. Men hur ofta tänker folk en sådan tanke?

Att i den sanna kärleken så upplever Gud plötsligt sig själv genom två människor.
_Och i en blixtrande sekund så tappar han/hon/de/dessa/den/det kontrollen.
_Fullständigt och totalt.
En nästan farlig men ändå extremt verklig tanke.
Men hur ofta tänks den?

😃 Förmodligen hög tid för en Espresso, märker jag!

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

greenseng
2017-02-11 03:46
#9

  Lite grand innan klockan var tre på lördagsmorgonen så gick jag ut på balkongen för att se om månen syntes. Hade naturligtvis inga större förhoppningar eftersom det var ganska molnigt ute. Men månen syntes. Och den syntes helt fantastiskt bra.

Det såg alltså ut som om molnen låg bakom månen vilket naturligtvis är helt omöjligt. Månen måste alltså lyst extremt kraftfullt för att så totalt lyckas bryta igenom molntäcket. Så den minimala månförmörkelsen var alltså över eller så lyste månen med ett nästan övernaturligt sken. Det såg faktiskt lite märkligt ut.

Det såg faktiskt ut som om molnen var bakom månen.

En märklig illusion.

Lite längre åt söder syntes jupiter och spica. Spica är en stjärna i stjärnbilden Jungfrun. Men där fanns då naturligtvis inga moln. Annars hade jag väl börjat undra. 😃

I den tropiska zodiaken är Jupiter nu i Vågen. Men i den sideriska zodiaken, alltså det vi ser när vi tittar med blotta ögat på stjärnhimlen, så är Jupiter i Jungfrun.

År 285 så sammanföll den Tropiska och Sideriska zodiaken och var helt lika.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2017-02-11 12:31
#10

Här var det helt klart vi fem, månen var otroligt ståtlig.

🌛

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2017-02-11 19:25
#11

  Ja… alltså… den där månen. Så otroligt charmig… och ibland så farlig!

Åtminstone upplever jag mer och mer den så.

Tror jag får försöka tränga in något i dess mysterier.
Om jag vågar… vill säga? 😐

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2017-02-11 20:41
#12

Visserligen repriser men på Kunskapskanalen började en serie i 2 delar i dag 19.15.  om Månen.
Kul att se vilka tokigheter mänskligheten tagit till för att utforska och försöka ta sig till Månen.😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

greenseng
2017-02-12 03:41
#13

  Jo. När jag såg månen igår och det såg ut som om molnen faktiskt gick bakom den så bör det finnas de som tänkt sig bygga någon typ av trappa. 😃

Men jag tänkte mig något mer djupare system.

En sak som stör mig i astrologin är att fullmåne är en Oppositon medans nymåne är en Konjunktion. Jag har inte fått det att gå ihop riktigt. Men sedan är jag ju ingen astrolog heller. Och det stör mig på ett sätt också. Jag har inte riktigt kommit underfund med om jag skall vara glad över det eller inte. 🤔

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Farwuq
2017-02-12 12:16
#14

#13 Varför får du inte i hop det?
För mig är det en självklarhet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2017-02-12 13:54
#15

  Ok. Berätta!! 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2017-02-12 18:37
#16

Klart, för att kunna lysa upp hela Månen - en Fullmåne - måste den - Månen - finnas på »andra sidan jorden«, sett från Solen.
Då blir den automatiskt en Opposition.

För att bli Nymåne, måste den bli mörk. det kan den bara bli om den vänder den bortre sidan mot Solen. Då blir det en Konjunktion.

Jag tycker det är helt klart som »korvspad«.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2017-02-12 20:04
#17

  Jo! Men det var inte riktigt det som jag tänkte mig. Det var alltså de mer djupare sakerna. Alltså hur de olika faserna uppfattas och har för påverkan på oss människor.

Månen ses ju astrologiskt ofta som en symbol för själen. Solen för Anden.

Under nymåne så är ju solen och månen astrologiskt i konjunktion. Alltså anden och själen har smält ihop eller står varandra åtminstone väldigt nära.

Under fullmåne är det tvärtom. Då är de i opposition till varandra.

Men hur påverkar de här sakerna oss människor? Det var mer det jag var ute efter.

Kanske har du några tankar om det också? 😉

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2017-02-13 07:59
#18

Klart jag har lite funderingar… » …Under fullmåne är det tvärtom. Då är de i opposition till varandra.«

Men det märker man på en sådan splittrad själ som mig. Jag är född under fullmåne och är en ständig sökare som försöker lägga en »brygga« mellan min fysiska och själsliga jag.

Jag misstänker att de som är födda med gynnsamma aspekter Sol-Måne är mer »nöjda« med sig själva; de funderar nog inte lika mycket över det »ickefysiska« i deras liv och hur det eventuellt skulle påverka dem.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

greenseng
2017-02-13 13:49
#19

"Jag misstänker att de som är födda med gynnsamma aspekter Sol-Måne är mer »nöjda« med sig själva; de funderar nog inte lika mycket över det »ickefysiska« i deras liv och hur det eventuellt skulle påverka dem."

  Hmm… Kan faktiskt stämma. Den friaste personen jag vet, som inte har några som helst problem med det ickefysiska, är utan tvekan min dotter. Och hon har en stark Trigon mellan solen och månen.Hon bryr sig inte över huvud taget om några högre influenser åt något håll. Det är som att sådant löser sig helt automatiskt. 😃 Och förmodligen är det hon som har rätt här! Alltså om, och bara om, man har hennes hjärta.

Har inte tänkt på detta på det här sättet förut. 🤔 hmm…

Jag har varit mest förbryllad över kninnans cykel. Hon har sin "period" när det är nymåne. Alltså då konjunktion mellan sol och måne. Medans hon har lättast att få barn under fullmåne. Alltså när solen och månen står i opposition till varandra. Det är detta jag har hängt upp mig på. Hur får man det att gå ihop?

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2017-02-13 17:39
#20

Ja… Stämmer det för alla, tillåt mig att vara tveksam.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
greenseng
2017-02-14 05:43
#21

😃

  Ingenting stämmer för alla. Förutom möjligtvis att vi föds och att vi dör. Men letar man tillräckligt effektivt så ger jag mig den på att man skulle kunna hitta undantag även där! 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

RosaKatten
2017-03-07 10:40
#22

Lite sent kanske men hamnade i denna tråd när jag sökte på drakar. Jag har råkat ramla över ett födelsehoroskop med två drakar, vilket ju borde vara extremt åtråvärt och kanske ganska ovanligt. Är drakar alltid gynnsamt eller beror det på vilka planeter som är inblandade? Kan det till och med vara tufft att ha två drakar beroende på hur man lyckas manifestera energierna?

Kyllan56
2017-03-07 11:09
#23

Lägg gärna ut det horoskopet här RosaKatten, för det har jag aldrig sätt!

Som greenseng skriver längre upp är en Stordrake en opposition innesluten i en Stortrigon och två Sextiler.

Det horoskopet med två drakar måste jag få se! Då är det lättare och se hur de påverkar människan. Man måste också se om planeterna trivs i de tecken de hamnat i och husen. 

Allmänt sätt kan ett horoskop med övervägande positiva aspekter bli en förnöjd människa där ingenting händer.

I Draken finns ju oppositionen, som skapar friktion, men den får inte utrymme på samma sätt som en vanlig opposition, då den i mångt och mycket "räddas" av de Stortrigonen och sextilerna.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-03-07 12:11
#24

Jag ska först höra med vederbörande att det är ok att lägga ut horoskopet här. Det kan ta ett tag för jag har inte hens telefonnummer. Jag har bara födelseuppgifterna, det kändes viktigare he he ;) Men jag ser nu att graderna inte är helt exakta, det kanske de behöver vara för att få kallas drakar? Vi har mars 10 ° i väduren som bildar opposition till Pluto 11 ° i vågen. Saturnus 10 ° i lejonet och Neptunus 15 ° i skytten. Nästa kanske inte räknas eftersom den är så o-exakt? Neptunus 15 ° i skytten i opposition med Jupiter 8 ° i tvillingarna. Mars 10 ° i väduren och Saturnus 10 ° i lejonet.

Kyllan56
2017-03-07 13:03
#25

Du kan lägga ut horoskopet och ta bort all information som kan identifiera henne. Ta bort namn, stad, år, månad, dag och klockslag, så bara själva horoskopet finns kvar.

För min utbrända hjärna blir det svårt att göra en bild av informationen du gett. Jag behöver se det visuellt. Jag har skrivit det till någon annan också. Att när man räknar upp en massa aspekter, så har jag jättesvårt att integrera dem. Jag vill också kunna se det i förhållanden till vinklarna. Var ligger hennes Asc.?

Orberna är viktiga, jag får återkomma, jag ska iväg snart!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2017-03-07 13:10
#26

#24 Jag förstår att du vill fråga din vän. Jag skulle inte tolka hennes horoskop utan hennes medgivande! Det är viktigt! Hon är ingen offentlig person.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-03-07 15:13
#27

Tack Kyllan! Jag återkommer!

Annons:
Farwuq
2017-03-08 12:58
#28

Vi väntar nyfiket.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

RosaKatten
2017-03-09 19:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Här är den!

Kyllan56
2017-03-09 20:42
#30

Vad var det nu du ville veta? Specificera  gärna frågorna.

Innan man går in på annat. Kan jag säga att Hon har kräftascendent, så Månen styr hennes Ascendet. Månen som hon har i Fiskarna i konjunktion Mc. Den är i princip exakt, då både Månen och Mc ligger på 3 grader. Det var tur att Vatten kom in här, eftersom de två Drakarna ligger i luft och Eld.

Så detta är en mycket sensitiv och emotionell person, som med all säkerhet använder sig av sin förmåga att känna av människor och vilja hjälpa människor, i sitt yrke. Med  10:de huset i Fiskarna som styrs av Jupiter traditionellt och Neptunus modernt, så ligger Jupiter i 12:e huset och Neptunus, i 6:e , huset som talar om yrke och att tjäna andra och 12:e som är slutna institutioner, det omedvetna, hemligheterna hus m.m. Neptunus Men som sagt det var bara en först titt på horoskopet.  

Jag har inte tittat på Drakarna, men jag ser dem nu. Den som är mest exakt är också den som har störst inflytande över horoskopet.  

Ja du får ställa dina frågor, så får jag fundera över dem!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-03-09 21:07
#31

Jag undrade över drakarnas påverkan; vad drakar innebär generellt sett och förstås hur det påverkar att ha dubbla drakar. Jag har förstått att det verkar vara ovanligt, så därför skulle det vara intressant att höra hur du tolkar drakarnas positioner och påverkan i detta horoskop. Och är det alltid fördelaktigt med drakar eller kan det vara tufft att ha två drakar, beroende på hur man lyckas manifestera energierna?

RosaKatten
2017-03-09 21:09
#32

Ja, och förstås hur stortrigonen påverkar och även den mystiska rektangeln? För det är väl en sån?

Kyllan56
2017-03-09 22:03
#33

Drakar är bra! För bara en stortrigon kan leda till en mycket positiv inslag i horoskopet. Trigoner är harmoniserade men inte alltid uppenbar. Medan Sextilen är mer konkret och tydlig i sättet den visar hur planeterna samverkar.  Trigonen hör ju oftast till samma element medan sextiler, som i detta fall Eld och Luft. Elden som inte kan leva utan syre.

Så Draken är perfekt i att den inramar oppositionen med harmoni, med planeter som harmoniserar och samarbetar. Att ha dubbla Dakar blir ju mer positiv! 

Denna människa, som är mycket ambitiös och har fått mycket mer än väldigt många till hjälp i livet.  Naturligtvis finns det friktion från T-kvadraturen och Saturnus.  Den andra Draken innefattar Jupiter och Neptunus, som härskar över 10:de huset, som är det huset som dominerar hennes horoskop då hennes horoskops härskare Månen finns i konjunktion med 10:de husspetsen (MC). 

Rektangel? Hur menar du?

Hon har en T-kvadratur också, så friktion finns där i horoskopet. Mellan Merkurius, Uranus och Saturnus. 

Jag har aldrig sätt detta tidigare, och egentligen skulle en riktig astrolog uttala sig. Jag är bara en glad amatör. Jag tror faktiskt jag ska skriva till min mentor Kataina Campagnola.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-03-10 20:17
#34

Greenseng skrev i #6 om den mystiska rektangeln. Jag tycker mig se att det här horoskopet innehåller en sån, men är osäker och vet inte vad det innebär, därav frågan. Har precis fått hem min första astrologibok som jag sitter och lusläser (det är såå kul!!!) men där har jag inte hittat något om rektanglar. Inte om drakar heller för den delen. Men det kanske dyker upp.

Annons:
RosaKatten
2017-03-10 20:26
#35

Personen ifråga är förresten en man, om det har någon betydelse. Jag har egentligen inga fler frågor om detta just nu för det är så mycket som ska bearbetas i hjärnkontoret… men om du bestämmer dig för att titta vidare på detta horoskop Kyllan så dela gärna med dig! Det är väldigt spännande att läsa dina resonemang och analyser!

Kyllan56
2017-03-10 23:25
#36

#34. Här finns en sådan rektangel i det horoskop grenseng lagt ut.  Det i det horoskopet två tigoner i drakarna och två sextiler på sidorna. du får titta på horoskopet sjöälv.

Om din vän haft en planet rut 10 grader Vattumannen hade han haft storsextilen.

Nu när jag tittade såg jag rektangeln. I ärlighetens snurrar det i mitt huvud ibland när jag i många streck mellan planeter hitta det. Sedan plötsligt, så bara såg jag den och de andra aspekterna bleknade.

Om du ser Trigonen mellan Mars/Venus och Neptunus och Trigonen mellan Jupiter och Pluto, som långsidorna på en rektangel. Kortsidorna är Sextilen mellan Jupiter och Mars/Venus och Sextilen mellan Neptunus och Pluto. Där har du rektangeln.

Den rektangeln är en formation i de två Drakarna.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-03-11 07:51
#37

Ja det är mycket streck att hålla reda på :D Vad roligt att det här horoskopet dök upp! Det innehåller verkligen mycket grejer. Ett T-kors, en stortrigon, en mystisk rektangel, och två drakar! Mycket bra träning för mig som är nybörjare. Och som sagt om du Kyllan, eller någon annan, tittar vidare på detta horoskop så lägg gärna ut analyserna här!

Kyllan56
2017-03-11 16:09
#38

#38 Det här horoskopet är nog inte precis något för nybörjare.😉

Jag rekommenderar dig att lära dig varje komponent i astrologi innan du ger dig på detta horoskop. 

Lär dig alla tecken, planeter, hus. Innan du lär dig aspekterna. Lär dig enskilda aspekter först, innan du tar tag i de stora planetkonstellationerna.  Sedan har vi Elementen och kvalitéerna. Hur är de fördelade? Var är de placerade? I norr, söder, öster eller väster. Tänk då på att horoskopet är spegelvänt!

Ja när man tolkar ett horoskop är det bra att veta om det är en man eller kvinna. När man tittar på vilken partner de söker, tittar man på Månen och Venus hos en man och Solen Mars hos e kvinna.

Om du ska tolka Drakar så ska du tänka på att planeten i Toppen av Draken är den viktigaste Planeten. I fallet med din vän Så är det konjunktionen Mars Venus i den mest exakta Draken och Neptunus i den andra. 

I fallet med din vän så är konjunktionen Mars/Venus i topp.  Mars, som befinner sig i Väduren, är i sitt eget tecken, vilket man som jag skrivit tidigare gör att mars härskar där. Mars känner sig hemma där. Däremot trivs inte Venus där. Venus är i fall, vilket betyder att den är i tecknet mittemot där den  Venus hör hemma i Vågen.

Detta säger mig att din vän är sinnlig människa med stort behov av fysik närhet.  Med Venus i konjunktionen i Väduren kan han bli dominant i kärlek och med Mars tävlingsinriktad både med vänner och de grupper han är med i. Det är 11 huset. Kan också vara så att han är tävlingsinriktad när det gäller kvinnor. Han är handlingskraftig och energisk, med behov av oberoende och handlingsfrihet. Tar sällan råd av andra. Han går ofta sin egen väg och blir inte sällan "segraren". Den här sidan av honom uppfattas ofta som självsäker och orädd. Det är viktigt att ha kontakt för honom av av personer med liknande drömmar och visioner. Han är uppfinningsrik i och berikar, som berikar ofta både sig själv och andra. Det säger mig att han har organisationsförmåga och kan vara ledande i förenings- eller klubbsammanhang. Mars handlar också om sport, så även om han inte sysslar med det idag, så har han nog varit med i något sådant sammanhang.  

Han söker alltid utmaningar i livet och vill gärna vara den som går i täten. Ledare, vilket förstärks av Ascdenten i Kräftan, som är vattnets ledare. 

Han söker en kvinna, som är som hans vän, Venus i 11:e huset. Hon ska vara ambitiös och  ha en plats i det sociala livet. Hon ska vara sensitiv, som han själv är, men samtidigt framåt och energirik.  7:e huset ligger i Stenbocken , Styrs av Saturnus, vilket visar att han har en allvarlig och seriös bild av kärleken. Saturnus som styr hans 7:e hus hittar du i konjunktion med 3:e husspetesen. 3:de huset säger att  att kommunikation och allmänbildning är något han söker i en  Partner.

Detta jag sagt nu är bara en tårtbit av hans horoskop och det kan finnas mycket mer när man, som förstärker och mildrar det jag skrivit.

Men känslan jag får av horoskopet i stort är att hans känslighet, ambitioner spelar en mycket stor roll. Glöm inte att Neptunus - den planet som ser bortom det fysiska, är i i toppen av Draken på det andra horoskopet, som är involverad i den andra Draken också och med Rektangeln. Neptunus i Skytten, där Neptunus trivs i 6:e huset.  6:e huset har med Djupare lärdom att göra, filosofi och religion, kulturer. Med sin Aschärskare på Mc och Neptunus i Skytten I 6:e huset så kan han han arbeta med både något som är bortom det fysiska, religon…. Men hans sensitivitet är något han använder sig av i allt han gör.

Saturnus säger mig att ansvarsbiten är det han får jobba med och den kommer med livets lärdomar. Solen i Oxen visar att han är envis, praktisk och en sensuell man.  Med kvadraturen Solen Saturnus, gör att att det är viktigt för honom att agera vuxet i alla sammanhang. De  högt ställda krav han har på sig själv kan både vara en styrka, men i fel sammanhan hämmas barnet inom honom, vilket han präglats av sin pappa. Han kan ha upplevt sin pappa som om en bitterhet vilat över honom. En pappa som haft en disciplin, som inte tillåtit honom att "ha roligt", vilket kan ha gjort det svårt för honom att ha verkligen roligt. Men Månen på Mc kan mamma också uppmuntrat ambitioner. Han har förmodligen haft högt ställda krav på sig. Jag tror hans föräldrar, eller mamma om inte pappan varit närvarande har sett en begåvad pojke, som de sedan har pushat till den milda  grad att glädjen fått stryka på foten. Men det har å andra sidan gjort att att han har förmågan att nå sina högt satta mål i livet, med stor uthållighet som han har.  Han kan ha känt sig ensam och får akta sig att han inte drar sig tillbaka in i ensamheten. Saturnus kallades i traditionell astrologi olycksbringaren, och var han än befann sig blev det mycket friktion.   Han har nog suttit mer än en gång på kammaren i sitt barndomshem och drömt sig bort och fantiserat om det liv och framgångar han vill ha.

Jag har aldrig tidigare sätt ett horoskop med så mycket kraft och hjälpmedel i.

Detta är inte på något vis, som jag skrev tidigare, något fullständig tolkning av hans horoskop. Men vad den här mannen än sysslar med så, kommer eller är han bli framgångsrik i det han gör.  Frågan är bara kan han glädja sig åt sina framgångar, det är det han behöver jobba med. Jag har själv Solen i kvadratur Saturnus. Ingen lätt aspekt. Men den här mannen har så mycket positivt som ger honom verktyg att hantera dem. Jupiter, som i den traditionella astrologin kallades för lyckobringaren är en planet i Hans mystiska Rektangel, som grenseeng kallar de. Jupiter, som ligger i 12:e huset och visar att han får arbeta en hel del med det som ligger på ett omedvetet plan. 

Att göra ett fullödigt horoskop är väldigt mycket arbete med. Men andra kan ju också hoppa in och försöka! Nu slutar jag här.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

RosaKatten
2017-03-12 10:13
#39

Tack så mycket för dina råd och för din analys Kyllan! Jag ska visa honom vad du har skrivit. Och jag har inte tänkt att ge mig på en tolkning av detta horoskop, du har så rätt, det är inget för nybörjare :) Men det är nyttigt och spännande att se såna här lite ovanligare konstellationer, och att jämföra bilden med dina kommentarer. Det lär jag mig av! Jag önskar dig och alla andra en underbar fullmåne idag!

Kyllan56
2017-03-12 13:19
#40

#39 Berätta gärna vad han anser om det jag skrivit. För det är så jag lär mig.  Fråga honom. Skriv ner det och berätta det för mig!

Jag har inte skrivit om hans ascendenthärskare Månen i Fiskarna konjunktion Mc. detta är viktig!

Det förstärker bilden av att han varit med om saker i sin tidiga barndomen som påverkar honom starkt i hur han utformar sitt vuxna liv. Dessa mönster från tidig barndom lever instinktiv kvar inom honom i vuxen ålder tills han gör ett medvetet val att medvetandegöra dem. Han har mycket starka känslor och humörssvängninar och han är även känslig för andra människors känslostämningar. Han föredrar en verksamhetsområden där han får ha en omhändertagande roll i det avseendet. Han har ett behov av att känna sig uppskattad, som människa, som jag skrev tidigare är det viktigt för honom att få känna sig uppskattad av andra människor. Yrkesrollen har egentligen ingen betydelse så länge det innebär att han får engagera sig i andra människor eller utöva någon sysselsättning som engagerar andra.  Arbetsinriktningar som har med mentalt, konstnärlig eller skapande verksamhet finner han sig nog bäst till rätta med. Vad han än har för arbete är detta så starkt att han sysslar med det på fritiden. Med Asc i Kräftan och Månen i Fiskarna är han STARKT intuitiv.

I sitt vuxna liv söker han ständigt stabilitet p.g.a.v de oroligheter han upplevde som barn. Det kan ha tagit sig uttryck i att han ofta flyttade eller att det var psykiskt ostabil. Det har lett till att han kan känna sig otrygg och olustig när han kommer nära andra människor. Vilket kan få honom att bryta upp och söka nya vägar.

Hur han löser känslomässiga problem  kan vara svårt för honom innan han medvetande gjort ursprunget till dem. I parrelationer lämnar han inte gärna ut sitt innersta helt och fullt. För han ska göra det krävs det att han får någon slags garanti på att de är besvarade.

Sedan har han asc kvadratur Mars/Venus och Asc kvadratur Pluto. Han kan känna att han inte tillåts vara den han är o.ch att han får ge avkall på den han är. Det grundar sig i en föreställning om hur han tror han bör uppträdda. Här i finns en utmaning i att bli mer sann mot sig själv och han skulle absolut må bättre om han i varje ögonblick är den han är och inte det han tror andra vill ha att han ska vara.

Men som sagt vad så springer det ur hans barndom  där det funnits en hel del regler, pekpinnar, krav och förmaningar av en sträng fader och en känslosam mamma, men med  höga ambitioner för honom och sig själv. Hans bild av dig själv tycker han överensstämmer mer med sin mammas  och vill hellre likna henne än hans envisa dogmatiska fader. Detta har lett. Det har gjort att han för att känna sig trygg att alltid vill vetta vad han har att rätta sig efter gentemot andra, men också att att andra ska veta var dina gränser går.

Detta är grunden i hans inlärda beteenden, med all säkerhet har han fått fly verkligheten i barndomen genom dagdrömmar, vilket gjort att han klarat av den. 

Så det finns ett sårat barn inom honom som han måste få medvetandegöra och göra upp med, för att han ska kunna blomma ut till sin fulla potential. För han har fått fler gåvor än de flesta men också till ett högt pris. Drakar och den mystiska rektangeln ger honom en enorm kraft till utveckling, men kommer också i all sin positiva anda med en sårbarhet.

Detta är hans genetiska tumavtryck och hur mycket han har gjort upp med det har med de situationer han mött i livet och hur han löst dem.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2017-03-12 19:01
#41

Jag tar av mig hatten.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Kyllan56
2017-03-12 22:40
#42

Tack Draken, men vi vet ju inte ännu om personen känner igen sig i det jag skrivit.😉

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2017-03-13 03:18
#43

Jag är ganska övertygad.  😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2017-03-13 12:11
#44

Tackar tackar, Draken att du har sådan tillförlit till mig!❤️

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: