Annons:
Etikett2-personliga-horoskop
Läst 3009 ggr
s0fiaaa
2/9/17, 5:53 PM

Personlig chart

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan nån hjälpa mig med att tolka mitt horoskop. Är rätt ny på det här och tror att det kan vara lättare att förstå vad allt innebär när man får en lite närmare förklaring. Som tex så förstår jag inget av hur man läser av husen och vad dom har för påverkan på ens personlighet och vad graderna har för betydelse. Samt vad aspekterna gör, Samma när det gäller när en planet går in i ett visst teken och om man bara blir påverkad om man har det tecknet i sin chart. Lite vad av det jag förstår så är accendent den personligheter som man är utåt när man träffar nytt folk och som andra ser en. Och det man har i månen är hur man är på ett undermedvetet sätt. Förklara gärna för mig så jag får ett litet mer hum om dehär :)

Annons:
s0fiaaa
2/9/17, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
s0fiaaa
2/9/17, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
greenseng
2/9/17, 8:55 PM
#3

  Om du kan lämna ut din födelsetid och plats så blir det mycket lättare. Man kan då köra upp det i det program man är van vid.

Desto mer exakt din födelsetid är desto bättre är det.

Däremot behöver du ju inte göra det. Många vill av någon anledning vara anonyma.
Andra trivs inte med att lämna ut sin ålder. Men en liten titt på Pluto säger väl det mesta när det gäller det. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

s0fiaaa
2/13/17, 1:20 AM
#4

är född i Kiruna 1995 02 01 kl 04:07

Vad är det förnått man får reda på av pluto :)?

greenseng
2/13/17, 5:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

  Pluto rör sig väldigt långsamt. Därför kan man genom att titta på dess position i horoskopet faktiskt se ungefär när en person är född. Alltså därmed få reda på personens ålder. Speciellt om man tittar på några andra långsamma planeter också.

Planeterna Uranus, Neptunus och Pluto kallas generationsplaneter. Därför att de många gånger speglar hela generationer istället för enstaka personer. Det är just för att de rör sig så långsamt. Det gäller alltså mest när man tittar vilket tecken de står i. Och om det är speciella vinklar sk. Aspekter mellan dem.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Farwuq
2/13/17, 8:06 AM
#6

Det är alltid intressant att se ett horoskop från de som är födda norr om polcirkeln.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
greenseng
2/13/17, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

  Ja. En klassisk Placidus fungerar inte här. Det Topocentriska systemet fungerar men husen ser inte alltför vackra ut. Hus 12 och hus 6 är helt minimala. Det ser faktiskt helt fel ut. Och Campanus system är bara att glömma. Där är första huset 25% av kartan. Så första och sjunde huset tar upp halva kartan. Och de andra tio husen får slåss om resten. 😃

Det enda system som fungerar här är Lika Hus-systemet. Men personligen är jag väldigt svag för det systemet. Även om hus 7 och hus 8 ibland blir helt fel. Och då bör ju hus 1 och hus 2 också bli fel. Men här tror jag inte det är några problem när det gäller det.

Om jag minns Putins horoskop rätt så är han äktenskapet väldigt troget i Lika Hus-systemet. Medans i Placidus och Topocentriska systemet så blir han en vild sex-galning istället. 😎

Förmodligen trodde inte de första astrologerna på att det bodde någon så högt upp som Kiruna. Om man ens visste att platsen fanns. Det är ju inte helt säkert. Hur mycket kunskap i geografi hade man egentligen då? Nu talar jag alltså norr om polcirkeln.

Men i vilket fall som helst så fungerar Lika Hus-systemet klockrent och rättvist över hela jordklotet.

-------

Sedan finns ett problem till. Men jag vet inte om Kiruna är tillräckligt högt upp för det.

Alltså… helt plötsligt så slår allt om på någon sekund när och ascendenten blir descendenten och tvärtom. Om jag inte minns fel här. Men det sker en blixtsnabb växling på kartan. En astrolog löste detta problem genom att visa att ascendenten för ett ögonblick faktiskt gick baklänges. Alltså egentligen Retrograd! Och hans tankegångar tycker jag är helt sunda faktiskt. Det verkar betydligt mer naturligt. Men hur många program korrigerar för detta?

Men jag har testat för fenomenet här och här finns ingen sådan störning.

--------------

De andra systemen som inte är Lika Hus-systemen verkar ju mer spännande i och med att husen är olika stora. Men man lurar sig faktiskt här. Att de är olika stora beror bara på att Ascendenten har olika hastighet på olika ställen på kartan. Så Lika Hus-systemet är alltså det system som faktiskt är mest föränderligt även om det inte ser så ut. Men… Jag kanske tänker fel här. 😃 Mitt tänkande kan ibland vara lite luddigt. För att uttrycka det milt.

Men hur skall vi tolka hennes karta? Kan man eventuellt charma Kyllan här?

Jag tycker vid första påseende att kartan verkar vara ganska tuff faktiskt. Pluto är egentligen vid växlingen mellan Skorpionen och Skytten. Alltså har hon ungefär lika mycket influenser av båda. Och det leder till ett väldigt tufft fast T-Kors. Och Pluto är i Hus 1. I Skorpionen/Skytten. Alltså på sätt och vis i sitt eget tecken. Pluto och en Retrograd Mars i Hus 10 i Lejonet är alltså härskarplaneter här.

Ascendenten och Pluto är egentligen i Konjunktion här. Och vi får då alltså ett mycket intressant dubbelt T-Kors mellan Pluto/Asc, Månen och Mars. Och Oppositionen mellan Mars och Månen är faktiskt exakt. Mars är Retrograd här och jag vet faktiskt inte hur det skall tolkas här. Men annars pekar det på en donna som vet vad hon vill. Jag menar… Lejonet och Hus 10.

Horoskopet får dumma mig att omedelbart vädra en kvinna med svåra uppväxtproblem. Och hon är mitt uppe i den svåra Saturnus-cykeln just nu. Alltså problem, problem och åter problem. Just nu fokuserat på pengar. Men Saturnus-cykeln startade 31-a Oktober 2014. Då bör någon eller något dragit undan mattan under hennes fötter. Eller åtminstone någonstans runt november till i början av 2015 då väldigt jobbiga förändringar bör ha hänt. Såvida hon inte då hade en väldigt vacker kärleksförbindelse. Osv. Osv.

Anar strul här. Hoppas Kyllan vill kasta en liten blick på det.

Hennes  horoskopskarta som hon själv presenterade har MC som det tionde husets spets. Men jag väljer att ha den verkliga MC. Alltid kul med någon som har MC i Hus 11. Idealisternas världsräddande hus. Samtidigt som hon har Solen, Månen men även Merkurius i idealisten Vattumannens tecken. Och Solen och Merkurius men även Vattumannens planet Uranus hittar vi i Hus 3.

Och hon är alltså mitt uppe i hennes livs första Saturnus-cykel. Jobbigt, jobbigt, jobbigt. Hennes smala lycka var att hon ville tränga in i hennes horoskop just nu. Saturnus-cykeln blir alltid lättare  om man vet något om den.

Men… vi får väl titta lite närmare på det här. Och… hon föddes bara någon dag från exakt nymåne. En naturlig häxa, månntro? 😃

Uuuhhh….vad jobbig jag är. 🚬

Skickar med en karta med  ±5° orb på alla stora aspekter förutom sextilerna där orben är  ±3°. Plus att den har aspekter med till Ascendenten och MC. Där gömmer sig också en liten förgyllande Novil mellan MC och Pluto.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

s0fiaaa
2/13/17, 9:50 PM
#8

oj tyckte jag var ett litet frågetecken innan men nu blev jag ett verkligen ENORMT stort frågetecken här? fattar 0😂

för det första så vet jag inte alls hur man läser av den cirkulära charten sen  Lika Hus-systemet vad  innebär det? T-Kors?

nu blev jag ju väldig nyfiken på vad som menas med Saturnus-cykeln 😮

greenseng
2/14/17, 6:29 AM
#9

  Skall försöka åstadkomma något som eventuellt kan uppfattas som ett svar. Har just vaknat och då är jag knappast någon författare direkt. 😴

Lika Hus-systemet anses av många vara det första hussystemet. Men därom slåss den astrologiska världen så att blodet stänker. 😃

Men… vad är egentligen ett Hussystem?

Zodiaken ger vissa övergripande influenser i horoskopet, kan man kanske säga. Jag och några till brukar tala om energier här. Men i praktiken så blir det: "Är man född i Vattumannen så är man sådan och sådan." Men det är ett ganska enkelt svar. Exempelvis att Vattumannen, alltså någon som är född med Solen i Vattumannen, tycker om frihet och är en ganska originell person. Hatar orättvisor. Kämpar ofta för att andra skall kunna uppleva frihet också. Tycker inte om att ge ut sina innersta hemliga djupa tankar. Osv.

Men det är ju en beskrivning på hur en person är. Men det säger inte så mycket om var i livet och vardagen detta manifesterar sig. Om det gäller arbetet exempelvis, eller om det gäller förhållanden. Om det gäller i hemmiljön? Osv.

Denna osäkerhet tyckte forntidens astrologer var jobbigt så de tillverkade en slags ny zodiak. Och denna nya zodiak kallades då Husen. Alltså att man hade tolv Hus istället för tecken. Då fick man lite mer kött på benen. Man hade då inte längre bara en planet i ett tecken utan också i ett hus. Och huset berättade då om var i livet det hela manifisterade sig.

Planeterna talar då om Vad det är som manifisterar sig.

Tecknen talar då om Hur det  manifisterar sig.

Husen talar då om Var det manifisterar sig.

Aspekterna talar då om När det manifisterar sig. Även om att aspekterna i ett födelsehoroskop mera beskriver ett slags Hur också.

------------

Ett T-Kors är en slags samling av aspekter som samverkar. Här är det fråga om en Opposition och två Kvadraturer. Om du tittar på ditt horoskop så hittar du en sk. Opposition (röd lång linje) mellan din Mars och din Måne. Men också linjer mellan månen och Pluto och mellan Mars och Pluto. Dessa röda linjer kallas Kvadraturer.

Hela denna figur som bildas mellan Mars, Pluto och Månen kallas T-Kors och genererar massor med energi. Så mycket energi att det blir jobbigt.

----------------------

Saturnuscykeln sägs ha gett upphov till talesättet "Krossar man en spegel så får man sju års olycka". Spegeln här är då ascendenten och den planet som krossar spegeln eller ascendenten är Saturnus. Så när Saturnus når fram till ascendenten så börjar en period som är svår i livet. Och den slutar inte förrän Saturnus nått fram till fjärde husets början. Då är det lugnt igen. Och detta brukar ta sju år.

Av någon anledning så blir man inte påverkad av denna cykel om man har ett bra kärleksförhållande. Ej heller om man vet tillräckligt om den.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

s0fiaaa
2/21/17, 2:38 AM
#10

Intressant!! vad har de olika planeterna för betydelse. Som mars Jupiter Pluto Merkurius och alla dom, vad är det dom beskriver om en? Och du skrev nått om att skorpionen och skytte. "Delar" plats i Pluto och vad är descendenten? vad är det som händer när accendent och planeterna går i retograd?Ascendenten och Pluto är Konjunktion vad innebär det. Och vad är kyllan för nått? Oppositionen mellan Mars och Månen vad menas med det? Kommer inte ihåg vad som hände mellan 31a oktober/november till början på 2015 🤔. Det med pengar stämmer in så rätt bra.

greenseng
2/21/17, 6:30 PM
#11

  Descendenten står motsatt i kartan till ascendenten. Alltså början på Hus 7.

När något går retrograd så går det baklänges.

När något är i konjunktion så står de på samma plats.

När något är i opposition så står de i motsats till varandra i kartan. Alltså att Mars och Månen står mitt emot varandra och drar åt varsitt håll.

Kyllan refererar till Kyllan56 som är vår privata mästare här i astrologi. Hon är allmänt trött just nu och går inte att aktivera. Och du behöver lära dig om aspekter, alltså vinklarna mellan planeterna.

Och jag måste titta på lite andra saker just nu. Har ett liv jag måste ta hand om också. 😉

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

s0fiaaa
3/29/17, 5:06 AM
#12

Det här är mycket svårare än vad jag trodde :p men tack för hjälpen iallafall :)

Farwuq
3/31/17, 11:38 AM
#13

Allt kan förefalla svårt när man är ny.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Kyllan56
3/31/17, 12:48 PM
#14

Ja så är det! Jag kommer ihåg när jag var ny. Bara de astrologiska symbolerna tog tid. Sedan att få ihop all information till en någorlunda helhet tog sin tid, minst sagt!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

s0fiaaa
4/4/17, 1:03 AM
#15

Hur lärde ni er det på bästa sätt?

s0fiaaa
4/4/17, 1:08 AM
#16

När man är nybörjare att hur är det lättaste sättet att lära sig vad allt betyder och i vilken ordning man börjar i :)

Kyllan56
4/4/17, 10:59 AM
#17

Jag skulle rekommendera dig att gå på antikvariat och hålla utkik efter astrologiböcker. Det är lättare att ha en bok att bläddra i.

Man måste lära sig från grunden. Jag hade börjat med de tolv tecknen i zodiaken för att få de den djupa förståelsen för varje tecken.

Te.x. Vi börjar med Väduren, som börjar vid vårdagjämningen. Väduren tillhör ELEMENT Eld och TILLSTÅNDET är Kardinal och det är ett EXTROVERT tecken.

Eld och Luft är extrovert och Jord och Vatten är introvert.

Väduren är energi som är orienterad mot att initiera  det nya, självgående, aktiv och viljestark. Precis, som det man behöver i starten på liv.

Planeten som styr över Väduren är Mars, som er energins planet.

Så går du igenom tecken för tecken. Jag rekommenderar dig att som jag gjorde skriva några ord för varje tecken och lära in dem.

När du lär varje tecken, så har de en symbol.  Vädurens tecken är en bagges horn. 

När du lärt dig tecken, går du över till Planeterna och gör på samma sätt.

Solen är livsenergi ditt "genetiska" arv.  Det du fick med dig när du föddes. Solen är den planet, som alla planeter kretsar kring.  Slocknar Solen så finns släcks allt liv på jorden. Det ger en fingervisning om hur viktig Solen är i ett horoskop. Precis som våra planeter kretsar planeterna kring Solpositionen i våra horoskop.

Du kommer att se att man i ett horoskop kan se om någon är född på dygnet genom att se var Solen befinner sig i horoskopet.

Astrologi bygger på karmiska principer, om du är Vädur kan du vara en "ny" själ. Man födds i sitt första liv som Vädur, sedan går man igenom liv efter liv tecken efter tecken.  Så är du Fisk så är det ditt tolfte astrologiska liv du lever. Eller har du gått igenom hela zodiaken och börjat om igen. Men du kanske förstår principen. 

Så köp en bra bok och börja läsa och öva. Titta på ditt eget-, familjens- och vänners horoskop.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: