Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 4578 ggr
Kyllan56
10/15/16, 5:13 PM

Chiron

Chiron är den himlakropp, som upptäcktes 1977 och berättar om vår sårbarhet. Det själssår där vi har vårt djupaste själsliga sår och hur vi kan hela det. Chiron kallas den "The wounded healer - den sårade helaren". 

Tecknet Chiron är i , huset Chiron befinner sig i och aspekterna till Chiron från andra planeter och vinklar . Ger en hint om vad vi måste ta itu med för att bli hel. 

Hittade en förklarande artikel om vad Chiron är och som kopplar till länkar där man själv kan läsa vad det betyder att ha Chiron i de 12 olika tecknen och de olika husen.

Om någon inte vet var de har Ciron, kan man gå in på astro.com och få sitt horoskop gjort. Om man inte klarar av det så hjälper vi till. Man behöver veta även plats man är född på och vilken tid på dygnet. År månad och dag brukar inte vara något problem.😉 

http://heartwisdom.webnode.se/products/chiron-i-astrologin-the-wounded-healer-den-sarade-helaren/

En artikel skriven för astrologiföreningen Vintergatan i Malmö, som är intressant.

"Melanie Reinhart beskriver ett intressant fenomen som äger rum beträffande det område av sårbarhet som Chiron representerar i ett astrologiskt horoskop. Hon talar om ett beteendemönster där människor har en tendens att gå tillbaka och upprepa sin självsårande aktivitet i en ansträngning att läka såret, medan det hela tiden blir djupare. Reinhart kallar denna process “upprepningstvång”. Hon säger, “minnet av en smärtfylld känsla, lagrad i det omedvetna, tenderar att dra situationer till sig i nuet som upprepar samma ingredienser och således river upp det gamla såret. Dessa upprepningscykler sker därför att ett sår ännu söker sin läkning”."

http://www.astrologi-vintergatan.com/chiron.htm

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Farwuq
10/16/16, 11:37 AM
#1

Suck… Jag har min 13° Vattuman.
Konjunktion med Venus orbis 2,5°.
Opposition med Månen orbis 4,6 °,
Kvadratur med Mars 2,75°,
Sextil med Saturnus orbis < 1°
Opposition med Uranus 9°.
😕

http://uploads.ifokus.se/uploads/d56/d56c98c24b44a6f7d447cb2ffcf0f335/astro-farwuq-hada.gif

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
10/16/16, 12:26 PM
#2

Draken även jag har Chiron i Vattumannen.  I konjunktion Merkurius i opposition Månen, vilket verkligen varit ett tema i mitt liv. Antingen har jag levt i mitt intellekt eller i mina känslor. Att få en form av konsensus i det här har tagit sin tid.

Sedan har jag Chiron kvadratur Neptunus. 

Livet är inte lätt alltid. Vi är ju här för att utvecklas. Vissa får definitivt svårare uppgifter än andra.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
10/16/16, 12:29 PM
#3

😃

OK, vi har alla våra läxor.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
10/16/16, 12:32 PM
#4

Ja pust och stön!😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
10/16/16, 12:55 PM
#5

Det är bättre att få lära sig, än aldrig få veta något.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
10/16/16, 2:08 PM
#6

Visst är det så! 😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Wilyamna
10/19/16, 8:49 PM
#7

Hej, Vad spännande att du fick fram denna artikeln Kyllan. Jag har chiron i oxen och 12e huset och det var väldigt träffande, kan bara instämma. Sedan har jag en nästan alla planeter i aspekt… phhhuuu vågar inte sätta mig in i det, men mestadels trigoner. Men som ni skriver ovan vi har väl inga utmaningar som vi inte ska klara av och hela livet känns som en lång skola/läxa 😉 På aspekt sidan nämnde de hårda aspekter, menar man då konjunktioner och oppositioner? Eller är det fler aspekter som ingår?? Tack för bra länk 😊👍

Kyllan56
10/19/16, 9:04 PM
#8

Hårda aspekter - de stora är Kvadratur, opposition och vissa  konjunktioner. Konjunktioner är svåra. Även om jag inte är en jätte fan av Staffan Stenudd kan du ändå få en uppfattning hur det ligger till.

http://www.astrologi.nu/horoskop/51-horoskop-aspekt-konjunktion.html

Ja vi har alla våra läxor att lära.  Kul att du gillade artikeln.😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

katsy
10/26/16, 4:37 PM
#9

Skulle detta kunna vara en förklaring på varför man ofta "dras till" eller råkar ut för vissa problem eller "människotyper" gång efter annan även om man vet att det borde undvikas?

Kyllan56
10/26/16, 5:29 PM
#10

#9 Ja det skulle man kunna säga. Chiron är ju din sårbarhetspunkt. Men samtidigt det som kan hela dig.

Inom psykodynamisk teori talar man om återuppepningstvång. Det betyder att psyket "vill" hela sig, och innan du blivit medveten om omedveten konflikt, så försätts du upprepade gånger i liknande situationer, med samma tema, som konflikten handlar om.  När den psykologiska ridån går upp och du ser scenen som spelas upp, har du metvetandegjort sakens natur. Då först kan du börja bearbeta problemet.

Speciellt varje gång Chiron transiteras av andra planeter aktiveras din sårbarhet. Med hårda aspekter blir det en konflikt mellan planeten och Chiron, som ger dig möjligheten att bearbeta och hela dig själv. Med de mjuka aspekterna kan det som ett exempel komma in någon i livet som hjälper till i ditt helande.

Födelsehoroskopet är statiskt det ändrar sig aldrig. Däremot så rör sig planeter och skapar friktion eller harmoni till di födelsehoroskop och ger dig möjligheten att växa som människa. Den processen är lika dynamisk, som psykodynamisk teori  är. 

Inom psykodynamiken säger man att det är konflikterna som för utvecklingen framåt, förutsatt att man löser dem på ett bra sätt. Det går att översätta på astrologin. För de är de hårda aspekterna, som även går under benämningen dynamiska aspekter, som är de som gör att man utvecklas. De mjuka aspekterna gjuter olja på vågorna och kan ge oss människor respit från de hårda aspekternas framfart. Eller lindra svårigheterna med dem.

Ja detta svar blev längre än vad jag räknat med. 😉

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

katsy
10/27/16, 7:26 PM
#11

Måste nog ta fram mitt horoskop å filosofera lite kring det :-)

Ni skriver så mycket bra artiklar som förklarar och väcker nyfikenheten igen. Tack!

Kyllan56
10/27/16, 7:38 PM
#12

#11 Roligt att höra! Tack!🌺

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: