Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1279 ggr
Farwuq
2016-08-17 11:54

Aspekter.

Snälla ni i sak kunniga.

Det råder en massa meningar runt aspekter.
Kan ni kort kommentera hur man bör se på dessa, deras orbis etc.
Av dessa kommentarer kan jag kanske sen få ihop en artikel.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Kyllan56
2016-08-17 13:27
#1

Jag tror på det som jag skrev att transiten börjar påverka 0.75 grad innan - och slutar sin påverkan  0.25 grad efter den exakta aspekten.

Tänk er att ni är ute i en gränd och blir överfallen. Oftast - om man inte saknar sinnen, har hörlurar i öronen, för då begränsas det - så har man känt av att någon närmar sig. Jag tror inte att det normala är att man inte märker något förrän man blir nedslagen. Om man är distraherad kan detta sättas ur spel. så tror jag även det är med aspekter.  Dålig liknelse men den enda jag kom på i stunden.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Astrologos
2016-08-17 14:47
#2

Det var ingen liten uppgift! Aspekterna är avgörande inom astrologin och utan att förstå dem kan man omöjligt se vilka planeter som är starka och varför.  

För att våga sig på denna uppgift bör man ha självförtroende som  en lejonmåne och entusiasm som en skyttascendent.  Oxens realism och MC-Neptunus idealism vore inte heller illa. Håller vederbörande också tvilling-merkurius blixtrande intellektuella svärd i sin hand, slipat med trigon både till jupiter och MC borde själva skrivandet gå mycket lättare!  Plutos extramt starka aspekter adderar en obevekliga fanatism och vilja att avslöja mysterier. Dessutom är jag ovanligt ödmjuk!

Två regler måste beaktas. 1-En aspekt är starkare ju mer exakt den är. 2-vissa aspekter är starkare än andra, beroende på vilken indelning av cirkeln de grundar sig på. Konjunktionen är starkast, därnäst opposition osv.

Med dessa regler kan vi våga oss på att poängsätta aspekternas styrka efter både typ och orb.  Vi drar sedan av orben, räknat i hela grader, från aspekten styrka.

Förslag till aspektstyrka: Konjunktion 8---Opposition7---Trigon och Kvadratur 6---Sextil 4---Biaspekter 2.

Din trigon merkurius-jupiter får då 5 poäng. (6-1). Opposition till uranus får också 5 poäng (7-2) medan kvadraturen neptunus får 6. (6-0)  Sammanlagt 16 poäng. Månens enda huvudaspekt trigon  saturnus får två poäng. 

Av detta inser vi att merkurius är mycket starkare än månen, oavsett härskare och hus. Ungefär så vad gäller styrkan.

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

Farwuq
2016-08-17 14:52
#3

Jag, säger tack, och ska analysera svaret.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Astrologos
2016-08-17 14:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En avancerad variant är att använda analysmetoden Astrodynes som finns i bl.a. Solar Fire. Den utgår från aspektstyrka och drar av orben. Dessutom mäter metoden även paralleller, dvs aspekter i latitud. Här är ditt resultat med denna metod.  Håller du med?

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

Farwuq
2016-08-17 14:59
#5

Här fanns något att fundera över.
🤦‍♂️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2016-08-17 15:08
#6

På se, nu…
Parallell är det när det redan finns en etablerad aspekt och det dessutom är så att de två aspekterade himlakroppar ligger på samma gradantal över eller under ekliptikan. T.ex. att bägge ligger 2° under ekliptikan.
Jag ska nog börja tota i swiss efemeriderna.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Astrologos
2016-08-17 15:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vad gäller transiter är det de yttre planeternas upprepade transiter till de personliga punkterna som sätter trenden. En enstaka transit märks inte så mycket. Tre gånger från merkurius är definitivt starkare än en gång från jupiter.

Här är dina exakta transitperioder ett år från nu.

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

Astrologos
2016-08-19 04:19
#8

För att rätt kunna tolka aspekter bör man veta vilka planeter eller motsvarande som är lätta eller svåra att kombinera. Detta har särskilt stor betydelse för att kunna tolka konjunktioner. Men även vid de harmoniska och dynamiska aspekterna spelar detta in. Observera att transiter också är aspekter!

En dynamisk aspekt (opposition eller kvadratur) mellan två planeter som lätt kombineras upplevs inte särskilt svår. På motsvarande sätt blir oförenliga planetenergier extra svåra i dynamisk aspekt. Och naturligtvis extra lätta vid en harmonisk. Månens trigon jupiter kan ge lyckokänsla, medan oppositionen med saturnus kan ge sorg och ensamhet. 

I korthet kan man säga att jupiter aldrig bildar svåra kombinationer, medan mars och saturnus gör det ofta. Låt oss då titta på en lista över planetparen och deras kombinationer. Alla utelämnade par är neutrala till sin natur.

SOLEN. Lätta: merkurius, venus och jupiter.    Svår: saturnus.  Kommentar: de ganska vanliga konjunktionerna med merkurius och venus tolkas ungefär som en stark trigon. 

MÅNEN. Lätta: venus och jupiter.     Svåra: mars, saturnus och uranus.  Kommentar: mars och saturnus passar sällsynt illa med den känsliga månen.

MERKURIUS. Lätta: venus,  jupiter, uranus.    Svår: Neptunus

VENUS. Lätt: Jupiter. Svåra: Uranus och neptunus Kommentar: bara ganska svåra.

MARS. Lätt: jupiter.   Svåra: Saturnus, uranus och neptunus.  Kommentar: mars och saturnus är usel blandning. Se upp med hårda transiter!

En komplett lista med korta bekrivningar finns här.

http://personkemi.webs.com/planetparen1.htm

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

greenseng
2016-08-20 01:08
#9

#0..

  Först så är det intressant att få veta vad för sammanhang aspekterna framträder i. Är det aspekter i en statisk födelsekarta? Handlar det om de mer dynamiska transiterna? Eller är det i något annat sammanhang exempelvis harmonics eller progressioner eller något liknande?

Jag antar att du menar aspekter i en födelsekarta men också transiterna. Men dessa är egentligen två skilda saker.

Vad är egentligen en aspekt? Jo, inom astrologin handlar det i allmänhet om en vinkel mellan planeter. Naturligtvis kan ordet aspekt också användas på andra sätt. Exempelvis: "Man kan här i horoskopet ana en konflikt mellan personens svårartade aggessioner (antagligen orsakat av utpräglad mobbning) och hennes nästan timida mjukhet. En aspekt av detta är naturligtvis självskadebeteendet". Men oftast framgår det ur sammanhanget vad det egentligen är fråga om. Men ibland kanske man måste tänka sig för något när man skriver i ett astrologiskt sammanhang.

Men vad är en vinkel egentligen? Jo, i allmänhet är det en sträcka. Alltså avståndet mellan två punkter på en cirkel. Då i allmänhet det kortaste avståndet. Det mäts i vetenskapliga sammanhang i radianer. Alltså… man mäter först radien i cirkeln och sedan ser man hur många delar av denna radie som motsvarar denna sträcka på cirkelns omkrets. Men i astrologin används den mer generella måttenheten grader (°). En cirkel har då 360° runt om. Vilket motsvarar 2𝜋r där r är storleken på radien. Oftast använder man en radie på 1 vilket ger upphov till den sk. enhetscirkeln. En cirkel har då som sagt 360° runt om vilket motsvarar 2*𝜋 eller ungefär 6.28 delar av radien. En radian är alltså 360°/2𝜋 eller 180/°𝜋 vilket är ungefär 57.3°.

I astrologins värld kom man på det här med aspekter genom att göra jämförelser med harmoniska samband i musikens värld. Om man förkortade en sträng till hälften exempelvis så fick man en ton som var en oktav högre. Om man förkortar till en tredjedel (ast.trigon)  och en sjättedel (ast.sextil) och spelar dessa tillsammans med grundtonen C till exempel så får man något som låter som ett c-moll ackord (mus.cmi).  Alltså C  E♭ G.

(Tycker i alla fall jag.) 😃♬ ♫ ♪ ♩ ♫

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Astrologos
2016-08-20 04:22
#10

Nej, en vinkel är ingen sträcka. Men vi är överens om att "ibland kanske man måste tänka sig för något när man skriver i ett astrologiskt sammanhang."

Är vi också överens om att merkurius och neptunus passar illa ihop? Av detta skäl ger hårda aspekter dem emellan en viss förvirring i logiska resonemang. 

I denna tråd skall vi lära oss att bättre förstå astrologiska aspekter. Ett konstaterande att cirkelns omkrets är 2𝜋r bidrar föga till detta. Kanske en skola i närheten har bättre behov av dylika upplysningar?

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

greenseng
2016-08-20 13:22
#11

#10

Nej, en vinkel är ingen sträcka.

😃 😃 😃

  Du verkar vara lika dålig på matte som du är på astrologi.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Astrologos
2016-08-21 15:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Transiter är också aspekte. För att tolka dem är det bra att känna till vilka planeter som är lätta eller svåra att förena.

 När en harmonisk aspekt bildas mellan två planeter som är lätta att förena finns anledning förvänta sig en bra period.  Omvänt gäller att dynamiska aspekter mellan två oförenliga energier kan upplevas som en svår period.

Ofta är det som vanligt i livet en blandning av god och dålig påverkan. Hur skall vi då tolka dessa kommande transiter, där saturnus opposition mars - och månen konjunktion uranus OCH kvadratur solen definitivt får anses svåra?  

Den som vill veta mera kan söka på de engelska begreppen: Transit uranus square sun & transit saturn opposition mars.  Eller läsa mina egna tolkningar här.

http://personkemi.webs.com/transiter.htm

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

Kyllan56
2016-08-21 18:54
#13

#12 

Vem du nu en är? För du lägger inte ut ditt eget horoskop, så vi kan titta på det! Utan du kommer in här på vår fredliga sida med oförskämdheter och försöker skrämma upp vissa av oss. 

Just för att människor som är medlemmar här på astrologi.ifokus inte skall bli uppskrämda av de transiter du tar upp, som exempel på Ebertins transiter, så förklarar jag lite. För även en som inte är så bevandrad i astrologi. Kan veta vilka transiter de snart har - eller som pågår just nu och få ångest och bli oroliga för ditt barnsliga, elaka  behov av att näpsa till greenseng och mig!

Men jag tror ditt  mål är att komma åt mig och greenseng med dina val av transiter!  Transiterade Saturnus i konjunktion min fatala Mars ("dödsaxeln") och greensengs transiterande Uranus kvadratur hans fatala Sol ("hjärtinfarkt"). Min har du ju önskat mig lycka till med, och greensengs finns i din kommentar #12.

Jag vet inte hur grensang upplever det men mig berör det inte för fem öre! Jag är inte ett dugg orolig! 

Till er andra som läser detta inlägg! Jag tar mig själv som exempel på 

Först måste man titta det i sitt födelsehoroskop hur det ligger till med ens aspekter och ens grundhälsa.  Jupiters position i första huset, som jag har med trigon Mars/MC. Om man har Jupiter i första huset så  är redan det en indikation på att om man blir sjuk, så  klarar man det oftast bra!  alla ska vi dö någon gång, frågan är när. 

Husen ger också en indikation! Härskaren över mitt 5:hus är Jupiter! Härskaren över mitt 10:de hus är Mars!

Senast jag hade Saturnus som transiterade min fatala Mars avslutade jag komvux och började på Universitetet den 1 september -88.  Saturnus gick in 28 grader Skytten i januari 1988 där jag har min Mars i 9:de huset, som härskar Jupiter härskar över i mitt horoskop.  Huset för högre studier, högskola/universitet.  I september/oktober 88 var Mars tillbaka på 28 grader. 

10:e huset är ens sociala position och bilden av en själv. Mars härskar över mitt 10:e hus, eftersom jag har Mc, 10:de husspetsen i Väduren. Lustigt är att - iaf när jag studerade - så ändrade man socialgrupp. Så genast statistiskt sätt - fattigare än någonsin - tillhörde jag plötsligt socialgrupp 1.  Från att tidigare arbetat som undersköterska och läst på komvux och då tillhört socialgrupp 3. Snabbt gick det!  Från en dag till en annan!

Bilden av mig själv ändrades också genom den energi jag la ner på studierna och mitt självförtroende gjorde den största hoppet uppåt i hela mitt liv! Med ett nionde hus härskas av Jupiter, är kunskap ett ämne som ofta på tapeten och där jag lägger mycket energi! Saturnus utmanade mig i att arbeta med disciplin och att begränsa mig när jag läste. Lära mig vad som var viktigt och inte.  Då lärde jag mig vad läsa kursivt innebär.  

För de som inte hänger med, vilket kan vara svårt så aktiverades mitt hus för kunskap, högre studier, den sociala positionen och hur jag ser på mig själv. Även det 5:huset för kreativitet och barn är aktiverat där min natala Mars befinner sig. Kan säga att jag under denna transiten deltog i en studie, som två kvinnor gjorde som läste psykologi, enstaka kurs. De skulle korrelera ett gammalt mot ett nytt kreativitetstest. Jag ingick i studien. De kom fram till att psykologistuderande var de mest kreativa. De testade studenter från många institutioner.

I mitt natala horoskop har jag inga dynamiska aspekts till Mars, dock till Saturnus.  Så Astrologos jag överlever nog även denna transit. Dessutom utvecklar dynamiska aspekter ens personliga utveckling vilket jag gillar.  Jag ser det inte som något negativt.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
greenseng
2016-08-21 21:21
#14

  Du Astrologos.

Pillren du tar måste du ta på regelbunden basis. Att hoppa över några dagar har inga bra konsekvenser. Det här har väl din läkare redan talat om för dig?

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Astrologos
2016-08-22 05:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Man behöver inte snurra till det med härskare och hus för att förstå aspekter, tvärtom är det en fördel att inte bry sig med sådant. Nybörjare och andra blir avskräckta av sådant onödigt krångel.

Kyllan56 har hela 9 trigoner i horoskopet, mot ca 4 i medeltal vid denna orb. Alltså mer än dubbelt så många som förväntat! Det skapar en harmoni som gör det mycket lättare att motstå påfrestningar från transiter och annat. 

Tre av dem är till MC; Pluto, jupiter och mars.  Det förklarar nog hennes klassresa. Aspekterna avslöjar! Att både ascendenten och månen är i lejonet förklarar självförtroendet, också utan hus.

Bifogar grov översikt transiter saturnus-mars. Givetvis överlever nästan alla sina saturnus-mars transiter. Det är när flera svåra transiter sammanfaller som hälsa och annat kan utsätta för svåra påfrestningar.

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

Farwuq
2016-08-22 19:43
#16

Jag försöker ta detta med astrologi och transiter med en nypa med salt, det krävs lite mer för att jag ska bli upprörd.
Kanske beror det hela att jag inte har så mycket energi att jonglera med.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2016-08-22 19:56
#17

Glöm inte, att hålla en god ton i forumet det gäller oss alla.
🌺 👍

Det finns fler som läser än de som skriver.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Astrologos
2016-08-23 03:41
#18

Jag rekommenderar dessa orber för huvudaspekter: Konjunktion, opposition, kvadratur och trigon 5 grader. Sextil 3 grader. Om man då bara använder de 12 viktigaste planeterna i horoskopet får man dessa antal aspekter i medeltal.

Konjunktion 1,8---opposition 1,8---kvadratur 3,7---trigon 3,7---sextil 2,2. Summa antal huvudaspekter i medeltal 13.

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

Upp till toppen
Annons: