Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1182 ggr
JonasDuregard
2016-05-28 23:23

Astrologi och tvillingar

Hej, 

Tänkte ställa en klurig fråga om astrologi, hoppas det är OK. 

Jag vet att det finns lite olika strömningar inom astrologi, men en förenande  grundprincip verkar vara att tidpunkten och ibland platsen man föds på är avgörande för ens personlighet och/eller livsöde och att en tränad utövare kan analysera och förutspå dessa givet den informationen (i ett horoskop). 

En uppenbar fråga är om tvillingar i så fall har identiska horoskop. I Sverige är det väldigt vanligt att tvillingar föds med kejsarsnitt, och tiden mellan "födslar" är i så fall som mest ett par sekunder. Så om tid och plats är det som avgör borde två tvillingar alltid få exakt samma horoskop. 

1. Horoskop är helt värdelösa för informationen kan inte vara mer precis än de två mest olika tvillingar man kan tänka sig (och tvillingar kan vara väldigt olika)

2. Horoskop är helt värdelösa för de kräver sekundprecision för när man är född, information som ingen har tillgång till. 

3. Horoskop fungerar men bygger på något annat än tidpunkt och plats för födsel (vad i så fall?).

Har jag missat någon möjlighet? Om inte, hur ser ni som utövar eller tror på astrolig på det här?

Annons:
Astrologos
2016-05-29 02:38
#1

En tredjedel är mycket, men inte allt!

Astrologin påstår inte att att horoskopet är avgörande utan att det har stor betydelse för personlighet och livsöde.  Arv och miljö har givetvis också en avgörande betydelse men horoskopet ger unik information.

Horoskopen är alltså inte värdelösa även om tvillingar är olika.  Arv och miljö kan ta överhanden i det ena fallet.  Ett samband behöver fö inte vara 100 procent.  Alla män är inte längre än alla kvinnor men sambandet är klart - eller hur? 

Horoskop är inte heller värdelösa för att de kräver sekundprecision.  Minuter räcker mer än väl och en erfaren astrolog kan ofta justera rätt genom ascendentaspekter o dyl.

Horoskop fungerar och beskriver himlakropparnas läge sedda från tiden och platsen för födelsen.  De ger därmed en sann bild av den lokala rumtiden på ett unikt sätt! Varför det är så är en annan historia, men det är frestande att tänka på den store filosofen Platon och hans lära om idevärlden som mall för den materiella värden.  Fysiken lär att "big bang" orsakades av en fluktuation i kvantfältet . Vad kan det vara..?

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

JonasDuregard
2016-05-29 20:13
#2

#1 Men håller du med om att två tvillingar alltid får samma horoskop? Om man skriver ett horoskop för en tvilling gäller det i regel automatiskt för den andre också? Om inte, vad orsakar skillnaden?

Om svaret är ja, tänk dig att vi har två tvillingar som är så olika man kan tänka sig. Det enda de har gemensamt är att de är människor födda av samma moder. Vad skulle det stå i horoskopet för en av dessa tvillingar? "Du är en människa"?

Astrologos
2016-06-11 14:43
#3

Nej, två tvillingar får inte samma horoskop eftersom de sällan eller aldrig är födda exakt samtidigt.  Ascendenten och MC kan byta tecken på en minut eller mindre. Även om de är kvar i tecken förändras aspekterna snabbt.

Ett exempel från min egen erfarenhet är tvillingar som föddes med en halvtimmes mellanrum. Den första  föddes med Merkurius på MC, vilket tyder på ett yrke inom information eller media. Så blev det också! Den andra tvillingen saknade denna aspekt men hade istället en exakt trigon mellan solen och ascendenten. Alltså någon som gärna visar upp sig och framstår som en auktoritet eller ledare. Så blev det också!

Jag har därmed vederlagt ditt påstående om att tvillingar alltid får samm horoskop, och du bör inte använda det igen.

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

JonasDuregard
2016-06-11 16:28
#4

#3 "Nej, två tvillingar får inte samma horoskop eftersom de sällan eller aldrig är födda exakt samtidigt."

Jo, de flesta tvillingar föds nära nog samtidigt. Ofta med kejsarsnitt (något jag redan skrivit).

Men även om vi låtsas att du har rätt, ifall man behöver veta när man är född med sekundprecision för att få ett giltigt horoskop finns det ju nästan ingen som kan få ett. Håller du med om det?

Säger du att praktiskt taget 100% av alla horoskop hittills har varit felaktigt utförda för att man inte mätt födelsetiden med atomur, och då blir det helt felaktigt?

"Jag har därmed vederlagt ditt påstående om att tvillingar alltid får samm horoskop, och du bör inte använda det igen. "

Men att tvillingar nästan alltid får samma horoskop förändrar ingenting. 

Försök svara på det jag frågar istället. Får nästan alla tvillingar samma horoskop?

JonasDuregard
2016-06-11 16:34
#5

Kollar man på trillingar och större kullar är kejsarsnittsfrekvensen ännu högre, och då har vi dessutom tre eller fler personer som alla borde dela på exakt samma öde.

En annan relaterad frågeställning som också har med kejsarsnitt att göra, man kan ställa horoskop för framtida datum och platser, alltså borde man kunna beställa ett dussintal för olika sjukhus/tider och sedan åka dit och göra kejsarsnitt. Eller?

Astrologos
2016-06-12 03:38
#6

Nej, jag håller inte med.  Du argumenterar genom att upprepa frågor som jag redan svarat på.

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

Annons:
JonasDuregard
2016-06-12 10:02
#7

#6 Nej, det du har visat är att det finns enskilda exempel på tvillingar som har olika horoskop. Det är oväsentligt för min frågeställning. Om 90%, 50% eller till och med 25% av alla tvillingpar har samma horoskop så påverkas inte min argumentation det minsta.

Om du vill får du gärna svara på om du anser att man kan skräddarsy horoskop för sina barn genom planerade kejsarsnitt.

Upp till toppen
Annons: