Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2728 ggr
pamsi
2016-05-04 18:45

Passar vi ihop?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är lite ny med astrologi och undrar om vi skulle kunna analysera mitt och killens chart? Mitt är till höger och hans till vänster (skorrpion/skytt). Är det så att man ska jämföra varje "planet" för sig, tex jupiter mot jupiter? 

Vad tror ni om den här kombinationen? Vi har ju sjukt lika! 

Btw, fan vad kul att det fanns astrologi iFokus! Älskar det, yey!

Annons:
Kyllan56
2016-05-04 19:14
#1

Din Ascendet syns inte! Spontant bara genom att titta på era planeters teckenplaceringar förstår jag varför du uppfattar er som lika.  Kan du berätta var du har din Ascendent och skicka med uppritade horoskop så man kan se i vilka hus dina planeterna befinner sig i!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

pamsi
2016-05-04 19:18
#2

Tack för snabbt svar! Vilken sida kan man få uppritade horoskop?

Jag vet tyvärr inte klockslaget han föddes, bara mitt egna. 

Dock så uppfattar jag inte oss som lika, jag uppfattar honom som reserverad och down to earth. Medans jag är känslosam samtidigt som jag känner mig mycket som en skytt. Men enligt charten så har vi ju typ exakt likadana, vilket gjorde mig väldigt förvånad

Kyllan56
2016-05-04 20:24
#3

Då blir det svårt, för Ascendenten och Descendenten är viktigt när man jämför två horoskop. Det kallas synastriastrologi. Det som kan benämnas lika är att ni har Solen, Månen och merkurius i samma Element.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2016-05-04 20:37
#4

Jag råkade trycka innan jag var färdig. Man kan se hos dig att du söker en man på Solen och Mars och sjunde husspetsen.  Solen har du i Kräftan och även 7:e huspetsen, vilket förstärker att du söker en känslosam, familjekär man som tycket rötter och familjen ska vara i centrum. Med Mars i vågen ska han vara estetisk, balanserad. diplomatisk och ha ett rättvisepatos.  Har du satt ett ungefärligt födelsedatum på honom? 

Han har Månen i Lejonet, så även om han är mer reserverad så söker han en kvinna som är entusiastisk, kreativ, yvigare i sina känslor och inte sticker under stol med dem. En generös och barnkär kvinna. Sedan har han Venus i Stenbocken, vilket gör att han söker en kvinna som vet vad hon vill, praktisk, är ambitiös, ungdomlig och driven. Lite mer sansad än vad hans Måne söker. så det kan finnas en konflikt inom honom i vad han söker mellan en kvinna som spontant visar vad hon känner och ibland en sansad kvinna som är tillbakahållen i sina känslor. 

På astro.com kan du få ditt horoskop uppritat.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

pamsi
2016-05-04 20:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hans är till vänster och min till höger. Jag vet hans datum och plats, bara klockslaget jag inte vet

Går det att läsa av nu?

Kyllan56
2016-05-04 21:22
#6

Jag måste ha ett klockslag på honom.  Som jag skrev innan är Ascendenten  och Desendenten (hus 7:s husets) viktig i synastriastrologi.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
pamsi
2016-05-04 21:32
#7

Jag förstår, får se om jag kan få fram det. Du gav mig ändå mycket information utifrån det här, tackar för det! Skulle du vilja beskriva mig kanske? :)

Kyllan56
2016-05-05 10:52
#8

Du säger att du är ny inom astrologi och att vi ska analysera horoskopet/era horoskop. Vi kan titta på ditt, men då vill jag att du börjar, så ledsagar jag dig och lägger till det jag tycker är viktigt. Då lär man sig tolka ett horoskop och det hjälper även andra att lära sig.

Så börja du så hakar jag på!

Här är en artikel jag skrivit om jämförande astrologi, som du kan hämta inspiration ifrån.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

pamsi
2016-05-05 13:08
#9

Okej! Soltecknet är ju hur man är i "vardagen", på ytan tex hur nya personer uppfattar mig. Eftersom jag är kräfta är jag blyg och känslig och observerar saker på håll, tar inte första steget. 

Min måne är skytt så jag är positiv och ständigt på jakt efter nya utmaningar, älskar att resa. Jag är care-free och går lätt vidare från saker.

Min venus är lejon, jag behöver bekräftelse och få höra att jag är bra

Mer kan jag nog inte! Det här har jag bara skrivit out of the top of my head. Skulle verkligen vilja kunna utveckla detta! Vad säger ascendanten om en person? Jag känner mig lite förvirrad ibland på vem jag egentligen är, eftersom mitt mån - och soltecken är typ motsatser. Ibland är jag jättekänslig och går in i mitt skal, och ibland är jag en riktig skytt och skiter i allt. Beror det på hur planeterna står just då kanske? Eller så är humörsvängningarna från kräftan som håller på!

Kyllan56
2016-05-05 13:20
#10

Ascendenten är din personlighet, hur andra uppfattar dig! Du är Stenbock, ett introvert tecken, som står för försiktighet, allvarlighet och som får saker och ting gjorda. Det är elementet Jords ledande tecken, så det finns alltid en del inom en som vill leda andra. Stenbocken har omvänt åldrande, ofta lillgammal som barn och blir yngre ju äldre de blir. Stenbocken styrs av Saturnus, som i ditt fall befinner sig i hus 2, så din personlighet och allvaret du har inom dig visar sig speciellt i din plikt och strävan att tjäna pengar och få ihop ekonomin. Det är också mycket viktigt för dig med värderingar. Men vi ska börja från början!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2016-05-05 13:54
#11

Jag börjar alltid med att titta vilka tecken, i vilket element och vilken kvalitet planeterna befinner sig i. Förutom planeterna räknar jag även med Ascendenten och MC.  Du har fyra Eldplaneter, 2 i Jord, 2 i Vatten och 2 i Eld. Rätt jämn fördelning.  Men Månen som är en personlig planet och Saturnus som är din Ascendenthärskare finns det en hel del entusiasm och uppstart inom dig. Med Ascendenten i Stenbocken så har du också ambitionen och orken att driva igenom. Stenbocken ger sig inte. Däremot är din Saturnus involverad i en stor aspekt som kallas T-kvadratur. Den kommer vi till senare, för den sätter emellanåt käppar i hjulet för dig.

Man tittar på hur planeterna trivs i olika tecken. Visa tecken härskar planeten över. Indra är den exalterad, eller i dekrement, eller i fall. I ditt fall är Din Ascendenthärskare i fall i Väduren. Det betyder att den den allvarliga, strukturerande planeten Saturnus inte trivs i Väduren som startar upp saker och inte alltid slutför dem. 

Efter det tittar jag på kvalitén på dina tecken där dina planeter befinner sig i. Du har 6 i kardinala tecken varav din Sol, Ascendent och härskaren av din Ascendent Saturnus är i kardinala tecken. För att få fram de styrande  planeterna i ditt horoskop tittar man först på Ascendenten, som i ditt fall styrs av Saturnus. För att hitta den andra tittar man på tecknet din Saturnus befinner sig i, vilket är Väduren, som styrs av Mars. Mars har du i Vågen, som också är ett kardinalt tecken. Mars känner sig inte hemma i Vågen, men det är ett ledartecken. Så det ökar markant att du vill leda och inte låta dig ledas. Man kan med så mycket ledande/kardinala tecken bli dominant.

Sedan ser man hur dina planeter är placerade i horoskopet. Man delar in horoskopet i fyra delar. Ascendenten tilldescendenten hus från hus 1 till hus 7 blir en gräns som indelas i Söder och Norr. Sedan bildar från hus 4 (IC) till hus 10 (MC) skiljelinjen mellan Öster och väster.  Horoskopet är spegelvänt, så Öster ligger på vänstra halvan och Norr i den undre halvan. Du har en jämn fördelning mellan Öster och Väster med fyra planeter i varje. Däremot har du de flesta av dina planeter i Söder, som står för  den offentliga, kollektiva extroverta delen av  delen av horoskopet. Det gör dig mer extrovert än du normalt skulle vara med Ascendenten och Solen i introverta tecken.

Fortsättning följer…

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

pamsi
2016-05-05 14:31
#12

Tusen tack för din utförliga beskrivning! Läser igenom flera gånger för att förstå mer och mer, i väntan på din fortsättning. Spännande!

Kyllan56
2016-05-06 14:07
#13

Ja nu har vi identifierat din Ascendents styrande planet som befinner sig i Väduren i2:a huset, som bildar en kvadratur till din Sol och Neptunus och en opposition Solen och Neptunus, kallad T-vadratur. Efter som Saturnus är en av dina viktigaste planeter och Solen är en personlig och viktig planet, så är denna konstellation viktig för dig.

Saturnus i Väduren i 2: huset, gör att du gärna mäter dig mot dig själv och gärna verkar själv när intresset är stort. Det gör att du med åren kommer uppskatta dina egna inneboende resurser, som när du bemästrat dem kommer ha stor användning för i din personliga utveckling. det kan även ge en konstant försiktighet i ekonomin och konstant kärv ekonomi. Saturnus kvadratur Solen gör att du många gånger inte tror på din egen kompetens, för att du har höga krav på dig själv.  Typiskt sätt att bete sig på är, "har jag tagit fan i båten får jag ro honom i land", vilket sliter hårt på dig. Du ska alltid göra rätt för dig.  Ett beteende som du tagit efter din far. Antingen var han inte nöjd med sin situation när du föddes och tyckte synd om sig själv, för att andra hade för höga krav och förväntningar på sig själv och därför inte riktigt tog ansvar för dig..  Eller har du "övergetts" av din far när du var liten, vilket skapat en känsla av att inte duga. Har du vuxit upp med din far så sviker du ogärna de förväntningar han har på dig. Solen ligger i sjunde huset och är konfliktladdad av de aspekter jag beskrivit.  Solen i 7:de huset visar att det är viktigt att ha nära relationer både till perenners, kompanjoner och vänner.  Det känns inte bra för dig att vara ensam. Tar det slut med en partner hittar du oftast en ny så snart som möjligt. Men du får akta dig så du inte blir dominant och påtvingar dina egna värderingar på din partner. Att du inte söker en pappa i dina partners. Med Neptunus inblandad tror jag du idealiserar din partner och gör hen till något hen inte alltid är.

Solen opposition Neptunus i 1:a huset gör dig mycket mottaglig för andras känslor, sinnestämningar och vibrationer,  vilket kan påverka din självtillit. Förmodligen på grund av att det inte förekom rak kontakt mellan dig och en förälder, som jag uppfattar är din pappa. Förmodligen har du negligerats i många gånger när du velat förmedla intryck från omvärlden.

Saturnus kvadratur Neptunus, gör dig mycket fantasifull och det händer mycket inom dig, men det är inte alltid du förmedlar det till omvärlden, för du tror inte alltid det ska accepteras.

Så fortsätter man hus för hus. Jag tolkar ofta utifrån den traditionella astrologin. Jag tar huspetsens tecken letar upp den planet som styr huset - använder mig främst a de traditionella styvrarna, innan planeter som Uranus, Neptnus och Pluto blev kända - sedan tolkar jag husets livsområde genom huset som starren befinner sig i.

Det har varit mycket fokus på din pappa, men ditt horoskop visar att din mamma haft en stark påverkan på ditt liv. Förmodligen en självständig kvinna med ett stort frihetsbehov. Månen konjunktion Pluto visar att din mamma är en mycket stark personlighet, med mycket stark vilja, som styrt men inte alltid så det blivit uppenbart för andra. Det har lett till starka intensiva känslor hos dig. Men ni har kunnat kommunicera eller kommer kunna hitta kommunikationen. Du har Månen i 11:e huset, vilket inte sällan gör ens mor till sin bästa vän, där man delar intressen.

Men som sagt har du mycket fina aspekter till din Måne i 11:e huset, som styr ditt 7:e hus vilket visar att du även vill vara bästa vän med din partner. Nära vänner, kompanjoner, partners är väldigt viktigt för dig. Du har en konflikt mellan att vara nära och inte bli bunden. Månen i Skytten vill vara fri i sina känslor inte bli bunden. Söker trygghet genom att gå på djupet av det man känner. Gillar andra kulturer och att resa. Du har nog en del vänner som inte är etniska svenskar. Kanske också en partner som inte är det. För du det exotiska. (Lite motsägelsefullt med Solen i kräftan. Men behöver inte vara det. För där du sätter ner dina bopålar där gör du dig ett hem. För hemmet och familjen är viktig för dig.) Sedan andra delar - som jag skrivit om - blir lätt du lätt dominant  och beroende.

Mer kommer jag inte skriva. Men du ska veta att du har en enorm kraft och förmåga att känna och se. Fantasifull och en psykologisk gåva att se vad som finns bakom husknuten och det som inte alltid är uppenbart för andra. När du kommit över de problem du har med att inte duga och se dig själv utan fördömande ögon kommer du erövra världen.

Jag vill att du ger mig feedback på vad jag skrivit. Det är mitt sätt att lära mig på.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Farwuq
2016-05-06 19:08
#14

Kyllan56, du är alltid lika professionell.

🌺  🤗

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2016-05-06 19:18
#15

Tack Draken det var snällt sagt!🤗 Jag vill väcka intresset för astrologi och jag gör mitt bästa.🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2016-05-07 06:39
#16

👍 🌺

Jag orkar knappt med min vardag, så det är inte mycket krut i mitt maskineri.
Det är fint att du finns.
❤️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2016-05-07 09:45
#17

Draken, det har jag full förståelse för och jag hoppas verkligen att du kommer att må bättre så fort det bara är möjligt.❤️

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

pamsi
2016-05-07 10:29
#18

Såhär satt jag ungefär medan jag läste ditt inlägg Kyllan

😮 

Jag är HELT amazed, känns nästan som att jag gått till ett medium och inte en astrolog?! Jag behöver inte gå in på detaljer om mitt liv och barndom men kan säga att det du skrev stämmer! Att lära mig astrologi på en så komplicerad nivå kommer ta tid men du har definitivt gjort mig ännu mer nyfiken på att lära mig mer om det. Jag gillar att du skrev svagheter jag har men avslutade med peppande ord om mig. Känner att jag vill rama in det här och ha det på väggen för att det stämmer så bra! TACK för att du tog dig tid!

Kyllan56
2016-05-07 10:49
#19

Tack pamsi! Ja något medium är jag inte!😉Men man kan läsa ut mycket från ett horoskop än vad folk förstår. Det som gör mig mest glad är att du blir inspirerad att lära dig mer om astrologi!😃Det är mitt mål med att ta ut delar av människors horoskop, att de ska bli intresserade. 

Intresset för astrologi är lågt och jag önskar det ska öka. Jag vill att folk ska bli sugna på att tolka sina egna och nära och käras horoskop, för att sedan våga sig ut på okända jaktmarker. 

Så fortsätt med astrologi, köp/låna böcker, öva på att lägga horoskop. Övning ger färdigheter. Jag själv lär mig hela tiden.

Nu är det långtifrån hela ditt horoskop jag tittat på det finns mer att säga, så nu får du ta vid där jag slutade. Du ska veta att alla är vi barn i början och det tar tid att få ihop delar till en helhet! Ingen är fullkomlig, man är aldrig färdiglärd.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2016-05-08 09:33
#20

Pamsi, det finns en hel del att studera om du tittar på länkarna som finns ovan.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Nanny64
2016-05-20 21:22
#21

Skulle jag inte behöva gå till jobbet hade jag pluggat ASTROLOGI på heltid!!! Sååååå intressant och så mycket kunnigt folk som smittar av med sin kunskap i ämnet. Det är så roligt att titta in här på tråden för det finns så mycket spännande att läsa jämnt. TACK för att ni delar med er, ni som kan. 🌞🌞😀😀

Kyllan56
2016-05-21 10:11
#22

Tack själv Nanny64, för din entusiastiska feedback!🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Ribessa
2016-06-05 16:38
#23

Wow Kyllan56, jag blir så amazed av det du gör! Hade varit så otroligt coolt att få höra lite mer om sig själv :D

Kyllan56
2016-06-09 18:59
#24

#23 Tack Ribessa! Jag försöker få folk intresserade att tolka sina egna horoskop, men det misslyckas jag med. Jag har lagt ned det för tillfället då det tar mycket tid. Meningen är att väcka folks intresse för astrologi. Inte att jag ska tolka horoskop utan att det lede till något.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Ribessa
2016-06-09 22:13
#25

#24 - Nä det förstår jag såklart, jag själv är otroligt intresserad av ämnet och läser  lite grann då och då, försöker ta in så mycket som möjligt. :D

Kyllan56
2016-06-10 10:56
#26

#25 Så bra, för intresset för astrologi verkar vara på utgående. Om du behöver hjälp med din tolkning, så säg till! 🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2016-06-10 11:00
#27

Enkel astrologi för nybörjare hittar man bl.a. här: http://www.astrologi.nu/

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Ribessa
2016-06-10 21:54
#28

#26 Tack vad gulligt! Ja jag försöker börja förstå en sak i taget… brukar vara lättare så haha! Det jag känner mig lite förvirrad över är dessa "husen" man talar om.. :)

Farwuq
2016-06-11 07:02
#29

Husen är lite trixigt, det finns olika skolor som har sina egna lösningar. Problemen blir allt större ju längre norrut man bor.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2016-06-11 09:41
#30

#28 Är det husindelningarna du är förvirrad över eller vad husen står för?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Astrologos
2016-06-11 14:25
#31

Helt rätt, Farwuq,  problemen med de astrologiska husen blir allt större i norr.  Placidus Hussystem, som är det vanligaste,  fungerar överhuvudtaget inte alls norr om polcirkeln.  Förr eller senare måste vi välja ett annat. Byt därför redan nu till Porphyry Hussystem, som fungerar över hela planeten och är enkelt och logiskt till sin natur.  

Man beräknar då som med aspekterna, i grader på ekliptikan. En trigon är som bekant en tredjedel av ekliptikan, alltså 120 grader.  Det tionde huset blir då en tredjedel av avståndet från MC till ascendenten, mätt i grader på ekliptikan.  Enkelt och logiskt!

Vad gäller tolkning av hus går det lättare om man utgår från axlarnas avgörande betydelse.  Ascendenten = ut. Descendenten = in.  MC = till. IC = från.

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

Farwuq
2016-06-12 09:35
#32

#31 Länka gärna till ett färdigt och tydligt exempel - så slipper jag att tänka själv.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ribessa
2016-06-12 20:19
#33

#30 lite både och. Jag tycker det känns klurigt då det står att jag är ett visst tecken i något, och vad då som är relevant för den saken såt säga. Lätt att läsa om varje soltecken, men om jag nu är något i annat i måne, ascendent, fjärde huset, pluto… ja allt det där, då tycker jag det är svårt att veta "vad av det tecknet" som är relevant för den delen. Jag hittar ju vad varje sak står för, hälsa, det yttre, det inre jag osv. Jag vet inte om jag är otydlig nu haha..

Kyllan56
2016-10-15 18:59
#34

#33 Har missat att svara, ber om ursäkt Ribessa!

För att kunna tolka ett horoskop måste man först lära sig alla delarna, vilket tar tid. Sedan kommer det svåraste och det är att få ihop dem till att bli en helet, en komplett beskrivning av en person. Eller vad det är för typ av horoskop man nu vill ha.

Det gäller att inte ge upp! Det tar tid att lära sig. Man kan bara studera och under tiden öva på sitt eget , familjens och vänners horoskop.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Upp till toppen
Annons: