Annons:
Etikett2-personliga-horoskop
Läst 2486 ggr
NEK
2015-09-10 15:27

Nyfiken på astro

Jag är jätteintresserad av astro, läser varje dag, men har väldigt svårt att förstå det här med planeter och hus? T.ex. om det står någonstans att mars är påväg in i vågen…. jaha? Hur/vad betyder det? Och har inte riktigt förstått det här med 1,2,3 m.m. husen? Någon som kan förklara lite eller länka till någon tråd (hittade inte när jag letade)

Jag är född 28/9, kl 00.30

Är  soltecken - våg, asc-lejon och måne-kräfta (om jag har kollat rätt, var väldigt svårt haha)

Annons:
LinaLj
2015-09-10 15:38
#1

Det absolut lättaste sättet att lära sig är att göra ett eget horoskop för sin egen födelse. Man lär sig så otroligt mycket mer och mycket lättare när man faktiskt sätter sig ner med det framför sig. Jag tror att alla sidor där man kan skriva in sin information och så får man ett färdigt horoskop har försvårat mer än vad de har hjälpt.

Jag skulle rekommendera att du går till ditt bibliotek och lånar en eller två böcker i astrologi. Något i stil med; The only astrology book you'll ever need eller The contemporary astrologer's handbook eller något åt det hållet.

Sedan är det bara att börja från början och ta ett steg i taget. Första horoskopet jag gjorde tog mig nästan en månad att räkna ut och tyda. Nu tar ett horoskop ett par timmar att räkna ut och ett par timmar till att tyda. Det handlar om övning 🙂. Lycka till

Kyllan56
2015-09-10 15:50
#2

Om du tänker att alla tolv husen täcker livets alla facetter, så står varje hus för ett livsområde. 

När du föds fryses himlavalvet och blir ditt horoskp, som att du är Våg i Solen, Månen i Kräftan osv. Men planeterna fortsätter att snurra runt Solen även efter du är född.  Det gör att de kommer gå igenom ditt personliga horoskop. De snabba planeterna åtskilliga gånger. De längst ut hinner inte gå runt under en människas livstid.

Så när man säger att Mars går in i Vågen. Så tänk dig att varje dag är ett horoskop och just det horoskopet kommer de som föds idag att få, med variationer. Mycket förenklat. Lättast för att förstå är att tänka på Solen som befinner sig i varje tecken en månad. Så alla som föds från ca. 21 mars till den ca 20 mars kommer ha Solen i Väduren. För Mars tar det ca två år att röra sig genom ditt horoskop. Jupiter ca 12 år och ju längre ut i solsystemet du kommer desto längre tid tar det. Därför påverkar de långsamtgående planeterna ditt personliga horoskop desto mer när de kommer i som vi säger aspekt, beröring med någon av dina planeter.

Tänk dig att himlavalvet är en cirkel 360 grader, med tolv djurtecken a 30 grader var. Det kallas Zodiak. Djurtecknen börjar alltid med Väduren och slutar med Fiskarna. Djurtecknen är också stjärnbilder, där flera stjärnor i olika formationer. Så det blir en projektion av dem hur vår Sols planeter placerar sig i de olika djurkretsarna även kallad tecken, som blir vårt horoskop.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

NEK
2015-09-10 16:31
#3

Tack, tack :) Jag gillar ju främst internet för den delen att allt är lättåtkomligt, men om jag får mig till biblioteket så ska jag definitivt låna boken :)

När du skrev att solen befinner sig i varje tecken en månad, sedan skrev du 21 mars till 20 mars? Menade du de datumen, alltså ett år emellan? Blev lite förvirrad :) Tack för att du skrev, jag försöker hänga med! :)

Kyllan56
2015-09-10 16:45
#4

Horoskopet har fyra kardinala punkter. Den första är vårdagjämningen som oftast infaller den 21 mars. Sedan är det sommarsolståndet oftast den 21 juni och höstsolståndet 21 september och slutligen vinter solståndet 21 December. Så det är tecknen Vädur, Kräfta, Våg och Stenbock. Det är astrologins ledare och symboliserar ledartecken i Eld, Vatten, Luft och Jord. Det som rubbar datumen lite är skottåret. Efter de kardinala tecken kommer de fasta i varje element Oxen, Lejon, Skorpion och Vattuman. Jord, Eld, Vatten och Luft. Slutligen kommer de rörliga. Tvilling,  Jungfru, Skytt och Fisk. Luft, Jord, Eld och Vatten.

Varje tecken varar under en månad. Så Solen rör sig genom 12 tecken på en månad. Just nu befinner sig Solen i Jungfrun.

Det finns många sidor på nätet som förklarar det hela. 

Staffan Stenudd är kanske inte min favoritastrolog, men hans bok finns gratis på nätet. Du kan hitta den i nedanstående länk.

http://www.astrologi.nu/horoskop/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

NEK
2015-09-10 22:01
#5

Tack så mycket! Så solen är i jungfrun eftersom den är" nr2"  i rörliga?

Kyllan56
2015-09-10 23:32
#6

Solen är i Jungfrun för att det är den 9 september idag! Den går in i Vågen den 24 september 00.10.03, den går in i Skorpionen den 24 oktober 02.08.20 o. s. v.

Jag rekommenderar dig att läsa boken, som jag länkade till. Jag tror jag bara gör dig mer förvirrad!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Astrologos
2015-09-11 01:46
#7

Jag håller med LinaLj om att du ska göra ditt eget horoskop. Följ instruktionerna här. 

 http://personkemi.webs.com/gratisutrkning.htm

Resultatet blir mycket exakt och lättläst.  Om det krånglar till sig hjälper jag gärna till.

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

Farwuq
2015-09-11 06:34
#8

#7 Jag får inte länken du angav att fungera.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2015-09-11 09:23
#9

#8 Den fungerar när jag klickar på den!🤔Skriv in adressen manuellt och se om det fungerar då. För jag vet inte vad som kan vara fel.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2015-09-11 11:02
#10

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2015-09-11 11:04
#11

Den funkar för mig Draken, även den sista länken som Astrologos lagt in.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2015-09-11 12:19
#12

😭

De har kanske filter här på jobbet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Astrologos
2015-09-11 14:21
#13

Googla : personkemi astrologi uträkning. Välj det första svaret. Där finner ni mitt förslag till beräkning av horoskop på webben. Längre ner finns många exempel på resultatet av olika horoskop. Inga namn förekommer, bara tid och plats…

SÅ HÄR STÅR DET:

Här  kan man gratis och exakt beräkna ett komplett horoskop. 

http://www.astro.com/cgi/ade.cgi

Gör så här för bästa resultat :

1. Skriv in födelseuppgifter i formuläret och klicka sedan på "Continue" nere till höger.

2. Välj sedan "extended chart selection", också  nere till höger.

3. I rutan "Chart drawing style" väljer du "Astrodienst w. asc/mc asp."

4. I rutan"House system" väljer du "Porphyry".

5. I rutan "Reduce/increase orbs" skriver du   "50". 

6. Kryssa i rutan "landscape if possible".

7. Klicka på "Clich here to show the chart" nere till höger.

8. Klart ! Du har nu en vacker och exakt utritad födelsekarta som bör sparas för framtida bruk.

9. Högerklicka och spara!

---------------------------------------------------------------

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

Annons:
Farwuq
2015-09-11 18:57
#14

#11 Det funka här hemma, det måste var jobbet som censurerar.

🤓

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Astrologos
2015-09-12 14:26
#15

Bra, då har ni sett mitt förslag till exakta födelsehoroskop på Webben.  Resultatet är alltså en GIF-bild på ca 100 kb. Den går lätt att sända med Email och är även möjlig att lägga ut här. En sådan bild varar, till skillnad från länkar från AstroDienst, som tenderar att försvinna.

Kom igen nu NEK, räkna ut och lägg ut här. Och går det inte hjälper jag gärna till.

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

NEK
2015-09-17 19:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Så! Jag glömde bort mitt lösenord och användarnamn här så jag fick kämpa innan jag kom tillbaka haha! Nu har jag gjort den, men har ingen som helst aning om hur man läser den, hjälp! :)

Astrologos
2015-09-18 04:23
#17

Mycket bra gjort NEK!  Om alla nybörjare var så intresserade skulle astrologin utvecklas snabbt.

Varje människa har olika sidor som bekant. Ditt uppträdande präglas av Ascendenten i lejonet. Läs om här så länge : Nr. 4.

http://personkemi.webs.com/ascendenten.htm

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

Astrologos
2015-09-19 02:17
#18

En elegant DramaQueen  med kort stubin?

LEJONETS OCH VÅGENS LIKHETER: Salongsfähiga. Älskar tillställningar och festligheter. Gästfrihet. Utmärkta värdar. Förkärlek för lyx och extravagans.

Sextil Solen-Ascendenten: Visar upp sig.

T-kors Mars-Månen-Merkurius. Kraften, känslan och intellektet är starkt förenade .  Du följer känslans ingivelse och slåss gärna för dina åsikter.

http://personkemi.webs.com/planetparen1.htm

Månen/Merkurius . Tanke och kommunikation, influerade av känslorna. Ickerationellt tänkande. Kommunicerandet av de egna känslorna till andra. Känslighet för andras sinnesstämningar och känslor. Googla: mercury square moon.

Månen/Mars . Vrede, upprördhet, känslomässig självhävdelse. Instinktiva aggressivitets- eller självförsvarsreaktioner. Att handla efter känslornas ingivelse. Barnslig aggressivitet.  Googla: mars opposition moon.

Merkurius/Mars  Yttring av vrede eller konflikt. Fallenhet för argumentation eller debatt.  Energiskt och livfullt tänkande. Verbal självhävdelse. Att vara fast besluten att handla efter egna idéer. Kraftfullt intellekt. Googla: mars square mercury.

-------

Venus och Jupiter befinner sig i perfekt balans. God smak och social talang?Venus/Jupiter. Harmonisk kärleksyttring, glädje. Konstnärlig eller annan skapande förmåga. Att njuta av lyx och komfort. Googla: Jupiter trine venus.

--------

Du har nog många av Vågens goda egenskaper: En Våg är i bästa fall trevlig, sällskaplig, artig, gästfri, samarbetsvillig, rättvis, logisk, objektiv, resonerande, tolerant och elegant med god smak.

Detta är mitt första intryck av din personlighet.

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

NEK
2015-09-19 10:36
#19

åh vad kul att läsa!! :) Tack!

Värdinna och gästfrihet är jag verkligen. Brukar alltid ha över folk och jag bakar och tar hand om dem  haha ;) Väldigt pysslig om andra. Vill gärna ta allt och alla undermina vingar och ha kontroll.

Jag är alltid den som vill förklara min känslor för andra, t.ex. i bråk så är jag aldrig den som skriker eller gapar utan förklarar: jag känner mig såhär när du gör så pga …. m.m.

Är mycket i försvarposition ang mig själv då jag alltid gjort saker för andra (känns det som) och nu när jag börja bli lite ego, så får man så mycket motvind och jag brukar köra med mitt nya motto: man får göra precis som man själv vill. 

Mina tankar brukar ofta skena iväg, pratar alltid fort och energiskt, kommer in på andra tankebanor på 2 sek, och ibland får folk lugna ner mig faktiskt.  Vild fantasi! Även när vi argumenterar om nåt så ger jag mig sällan utan att ha gått igenom och förklarat allt analytiskt. 

Alltså även när vi skojargumenterar om nåt så är jag väldigt envis och ger mig aldrig utan lyckas alltid hitta på fler argument för att jag t.ex. ska gå och köpa de där skorna haha!

Haha alltså det är ju lite läskigt och läsa det du skrev ;)

NEK
2015-09-19 10:43
#20

Jag hade nog lite svårare för att känna igen mig i ascendenten Lejonet som du länkade….lite grann kanske var jag men det kändes inte riktigt som det. Eller så kanske jag inte vill erkänna det haha!

Åhhh så kul det här är! :)

Annons:
Astrologos
2015-09-19 13:37
#21

Verkligen mycket roligt att NEK är så aktiv och även lämnar feedback på min tolkning. Du verkar uppfatta dig själv ungefär som astrologin beskriver dig. Kanske är du mindre ilsken och mer omtänksam än väntat..? Det här kan bli en toppentråd!

Månen (känslorna) är som sagt i kräftans tecken (ledande vatten) där den passar mycket bra. Aktiva känslor kan innebära t.ex. föräldraskap eller konstnärskap. Du vill nog gärna ta hand om andra.  

Böcker om astrologi om månen i kräftan:

MÅNEN I KRÄFTAN (Ann Henning: Modern astrologi)…"är varm och beskyddande, en stark placering, Du är en ypperlig förälder och pysslar gärna om den du älskar."

MÅNEN I KRÄFTAN (Derek & Julia Parker: Astrologisk handbok) "De positiva dragen hos månen är stark betonade.  Behovet att vårda och beskydda och en starkt utvecklad familjeinstinkt är framträdande."

Googla för mer info: moon in cancer.

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

NEK
2015-09-20 12:14
#22

Ja det är ju så intressant!:)

Och det stämmer väldigt bra med månen i kräftan beskrivningen, jag är alltid glad och omtänksam och hjälpsam mot alla jag känner och de jag just träffat, ibland nästan så att de tolkar det lite fel haha.

Astrologos
2015-09-20 13:35
#23

Javisst, du är social och sällskaplig och kanske flirtig till din karaktär. Det kan man vänta sig av en vågsol med lejonascendent och sextil mellan dem.  

Apropå relationer undrar jag om du föredrar eller ogillar vissa tecken?  Eftersom du har månen i kräftan borde kräftor väcka känslor hos dig. På motsvarande sätt borde du som våg väcka känslor, oftast positiva, hos de som har månen i vågen.

En av 144 uppfyller båda kraven, dvs en kräfta med vågmåne.  Alla födda 14 juli 1986 har detta, och ungefär hälften födda dagen före och efter har det också. Nu när du själv kan kolla sådant borde du leta efter sådana pärlor i tidens flod. Ni kan känna en märklig samhörighet och kan bli vänner för livet.

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

NEK
2015-09-20 20:08
#24

Jag tänkte precis skriva frågan om man kan läsa hur man är relationsmässigt haha. 

Jag är ihop med en född 30 juni, kräfta :) Vi är väldigt olika.

NEK
2015-09-20 20:33
#25

Klickar ganska bra med de flesta människor, iaf från min egen synpunkt, även fast jag genrellt vill säga att jag inte känner så många så är det många som kommer ihåg mig och det känns som vi redan känner varandra och klickar hur bra som helst.

De jag känner och klickar otroligt bra med  t.ex. 2 st födda 21/1 och 3/1) en är född 11/3, en av mina närmsta vänner är född 12/11 och den andra nära vännen är född 3/5. Säger det nåt?

Astrologos
2015-09-21 02:32
#26

Datum säger mycket om man också vet ÅRET! Annars inte. Men undvik helst namn såvitt du inte är tvärsäker på att vederbörande vill skylta här.

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

NEK
2015-09-21 21:00
#27

Ja, jag tänkte skriva till dig privat inbox men vet inte hur man gör ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: