Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2372 ggr
[greenseng]1
2015-07-10 17:09

och... svarta hål...

  Man kan ju fråga sig lite lätt så där hur astrologin egentligen skall ställa sig till rymdens svarta hål? Visst… de är långväga saker men… ändå?

Och som synes i länken nedan är de ganska förtärande. Och kommer man för nära så är de säkert ganska förfärande. Misstänker jag i alla fall.

http://edition.cnn.com/videos/tech/2015/07/07/black-hole-awakens-erupts-nasa-orig.cnn

Annons:
Farwuq
2015-07-11 19:55
#1

Det galaktiska jättehålet låg väl på 27 grader Skytt.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2015-07-11 20:30
#2

  hmm…

Om det skulle gå att lägga in en astrologisk tolkning när det gäller svarta hål så borde det väl bli en ganska "tung" sådan. 😃

Kanske en typ av "dammsugare" i horoskopet som med tiden suger upp en massa skräp. Medans skräpet då ger ifrån sig röntgenstrålning vilket leder till att man blir bättre på att se igenom saker som normalt kopplas till skräpet i fråga. Eller att man kan skönja nyckelpunkten i ett system.

Usch vilken fantasi jag haaaaar. 😎

Farwuq
2015-07-12 19:11
#3

Där har jag min ASC.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2015-07-13 13:19
#4

#3

  Kan vara positivt.

Man kan ju spekulera som så att det ger dig en viss "tyngd".

Dessutom en förmåga att snabbt och effektivt bedöma människor och även system. Samtidigt som det ger ett skydd från att själv bli för noggrant bedömd.

Inte helt fel, antar jag.

Själv har jag detta objekt i hus 4. Som då är i opposition till min Mars i hus 10 i Tvillingarna. Och i trigon till månen i hus 8 i Väduren. Lite marigt att tolka. 🤔

Farwuq
2015-07-13 18:33
#5

😃

Du klarar allt  Greenseng.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2015-07-15 12:58
#6

Intressant är det med svarta hål, men inte precis något man vill ha i sitt horoskop, tror jag iaf.

Jag har min Mars på exakt 27 grader i trigon med  MC, Jupiter och Pluto. Kanske det som emellanåt suger ut min energi?😉

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
[greenseng]1
2015-07-15 14:53
#7

  Svarta hål är fortfarande ett outforskat område inom astrologin. Och faktiskt även inom vetenskapen. Och dagens hypoteser gällande dem kommer med hög sannolikhet att förändras. Det finns lite väl svåra begrepp att tampas med. Singularitet är ett bra exempel här.

En populär idé inom sciencefiction är tanken att det skulle kunna finnas extradimensionella kopplingar mellan svarta hål och att dessa skulle kunna utnyttjas till resor. Och/eller att kopplingarna skulle kunna innefatta förbindelser med objekt i universum som avger extrema mängder energi och massa. Exempelvis kvasarer. Men trots allt så anses väl även kvasarer ha ett svart hål som "motor".

Det har även framlagts förslag om förbindelser till andra universa.

Jag ser med en viss spänning fram emot forskningen här även om jag tror att tekniken vi har tillgång till är alldeles för begränsad. Trots det så misstänker jag att stora nyheter ändå gömmer sig i farstun.

Om vi skulle kunna se 500 år in i framtiden så misstänker jag starkt att vetenskapsmännen (eller hur de nu än benäms vid denna tidpunkt) kommer att se oss på samma sätt som vi ser på dem som var helt övertygade om att jorden var platt. En idé som egendomligt nog finns även idag. Om nu något kan ses som egendomligt när det gäller människan.

Inom astrologin så används ju associationer. Man kopplar en viss egenskap till ett objekt på himlasfären. Och får mer egenskaper genom att titta på position i zodiaken, i Hussystem och även när det gäller vinklar (aspekter) till andra objekt.

Men… vilken egenskap skall man ge ett svart hål? Här får man vara försiktig i och med att även den vetenskapliga bilden kan och säkerligen kommer att  förändras. Hur mycket jämförelser har gjorts mellan olika horoskop här. Har man hittat talande likheter?

Det är egentligen alldeles för tidigt att ens andas något om ett svart hål. Och det gäller förmoligen inte bara astrologin.

Att tänka helt nya tankar, som inte blivit tänkta förut, är oerhört svårt.

Nedan är en video som presenterar geniet Vangelis komposition "Alpha". Visade en annan version i en annan länk. Nackdelen med den var att uppmärksamheten fixerades vid det grafiska. Här är det lite mer balanserat och musiken kommer till sin rätt. Dock är den grafiska avslutningen klart kännbar. Antagligen hämtad från filmen "2001".

Kyllan56
2015-07-15 15:26
#8

Jag har alltid - så länge jag varit medveten om dem - sett svarta hål, som Universums vägsystem. Där man reser till andra galaxer dimensioner. 

Om det var du greenseng som skrivit om det , eller någon annanstans jag läste om ett svart hål som försvunnit? som inte fanns längre.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]1
2015-07-15 18:03
#9

  #8

  Nej, jag kan inte minnas att jag skrivit något om det. Men någonstans i minnet så tycks det finnas information om det. När man dammsuger webben så fastnar det alltid en massa saker.

Jo. Svarta hål är intressanta. Och att de skulle kunna fungera som vägsystem för en kultur som har en tillräckligt högt utvecklad vetenskap skulle väl inte vara helt omöjligt. Det finns till och med de som säger att stjärnor skulle kunna vara förbundna med varandra och också kunna användas som transporthjälp, Även då vår sol.

Träffade en person en gång som var väldigt fascinerande. Han frågade mig om temperaturen i solens centrum. "Ingen aning", svarade jag. "Men jag skulle nog knappast behöva frysa där."

"Jo." svarade han. "Det är just det du skulle göra. Du skulle frysa något alldeles förfärligt i solens centrum. Där är nämligen kallare än is."

"Vad???"

"Följ med här." sade han och ledde ut mig till köket och öppnade sitt kylskåp.

"Här är det ganska kallt. Inte sant? Men… testa att lägga händerna ovanpå kylskåpet. Där är det ganska varmt. Eller hur?"

Och jag förstod hur han tänkte. Om man skulle tänka sig en glob i solens centrum som hade ett isolerande ytskikt så skulle det, om det var uppbyggt av rätt komponenter, faktiskt kunna avge sin hetta till omgivningen och förmodligen bli nära 0°K. Alltså nära absoluta nollpunkten. Processen skulle förmodligen vara mer komplicerad än så men det skulle trots allt bli extremt kallt där i solens centrum.

Det märkliga med den här personen, och ibland ganska irriterande faktiskt, var att det alltid visade sig till sist att han alltid hade helt rätt.

Kyllan56
2015-07-15 18:24
#10

#9 Skulle aldrig ha kommit på den idén! Väldigt innovativt tänkt och mycket intressant!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]1
2015-07-15 18:46
#11

#10

  😉

Farwuq
2015-07-16 20:15
#12

👍 Något nytt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2015-07-17 15:11
#13

#12

  Nja… "inget är ju nytt under solen", brukar man ju säga. 😉

Annons:
Farwuq
2015-07-18 10:59
#14

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2015-07-18 12:46
#15

  Fast det är ju klart… vi pratar ju inte om under solen. Vi pratar ju om i centrum av solen. Då kanske det gäller lite andra puckar.

Men å andra sidan har detta varit känt bland de i indianvärlden som har kunskap sedan urminnes tider. Så nytt är det ju trots allt inte. 👋

Upp till toppen
Annons: