Annons:
Etikett1-allmänt-om-framtidshoroskop
Läst 2365 ggr
Astrologos
2015-06-27 01:53

Venus retrograda område 21 juni till 9 oktober.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här handlar om möjlighet till en trevlig transit från Venus. Denna populära (?) planet skall nämligen retrograda från 00:25 jungfrun (25 juli) till 14:23 lejonet (6 sept).  Kolla denna intressanta länk.

http://www.cafeastrology.com/retrogrades.html

Därmed ges möjlighet för oss som har något där att få Venus tre gånger i transiterande konjunktion.  Venus gick in i vad jag kallar för det retrograda området 21 juni och lämnar det definitivt 9 oktober. 

Hänger ni med?

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

Annons:
Farwuq
2015-06-27 06:25
#1

Då väcks mina kvadraturer igen. 

Venus kvadratur: Mars, Neptunus , MC
Venus trigon: Jupiter
Venus sextil: Saturnus
Venus opposition: Uranus

🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2015-06-28 20:39
#2

Med min Måne 14,54 -,  Asc 15, 23 grader i Lejonet och Venus 15,45 grader i Väduren gynnas jag. Sedan får jag även Venus konjunktion Min konjunktion Jupiter 25,26 -/Pluto 27,11 grader i Lejonet. Kan behöva några fina dagar nu när jag har min Saturnusåterkomst och Saturnus kvadratur Solen. Jupiteråterkomsten i mitt första hus hjälper mig också.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Nattan
2015-07-11 15:46
#3

Vad innebär Venus i retrograd? Är inte lika familjär med begreppet som med Merkurius retrograd…

med vänligaste hälsning,
Nathalie

- Känn dig själv - följ ditt hjärta och älska livet för vad det är -

[greenseng]1
2015-07-11 20:44
#4

#3

  😃😃

  Det är nog bäst att jag låter bli att försöka svara på den frågan. Jag får nämligen inte länkar att fungera. Dessutom missuppfattade jag först frågan totalt. Trodde du frågade om vad som menas med begreppet retrograd.

Så jag misstänker att det är bäst att ta ett break nu. Men om ingen annan vill försöka sig på ett svar så finns det massor med svar på webben. Vid ett hastigt påseende fick jag känslan av: "Varsågod och välj." 😃

Men är det många sidor som kvittrar på samma melodi så kan det eventuellt ligga något i det. Dock kan man aldrig vara helt säker.

[greenseng]1
2015-07-16 14:38
#5

  Eftersom ingen vill diskutera Venus retrograd så kan jag ju ta tag i ämnet eftersom jag är på pladderhumör just nu.

Dock måste jag varna för att jag har inte mycket erfarenhet av praktisk astrologi. Och framför allt inte om Venus retrograd. Så det är nog bäst att du slutar läsa nu. 👋😃

Men vad står egentligen Venus för? Och vad innebär en retrograd rörelse? Och vad blir resultatet när man kombinerar detta?

När man betraktar Venus så uppenbaras ord som kärlek, skönhet, sensualism, förförelse, konst, harmoni osv. Men… Venus sägs ha en annan sida också som upplevs som mer negativ. Ungefär som när kvinnor ibland visar fram en sida som direkt chockar en man med sin bitska negativitet. Venus har tydligen i vissa kulturer inte bara setts som kärlekens gudinna utan också krigets. Läste någonstans på webben att Mayaindianerna definitivt såg henne som strulets gudom.

Men… hur fungerar hon då när hon är retrograd? Skulle retrograd rörelse då vara kopplad till den mer negativa sidan? Njae…  Så behöver det faktiskt inte vara. Även om det är en populär uppfattning på nätet.
Låt oss titta lite närmare på begreppet retrograd.

  Retrograd innebär att planeten går baklänges från jorden sett. Alla planeter förutom solen och månen (som också inom astrologin ses som planeter) går alltid någon gång bakåt, alltså retrograd.

Tolkningen av det varierar astrologer emellan. En del säger att planeten då verkar på ett inre djupare plan hos en människa. Andra menar på att det inte alls är någon skillnad. Sedan finns det de som säger att tolkningen blir omvänd. Osv.

Personligen så funderar jag på om det inte är så att att den vanliga verkan hos planeten då försvagas. Men att den då faktiskt tangerar ett mer abstrakt djupare plan hos människan. Dess typiska verkan är alltså kvar men vänder sig då mot en mer kanske djupare mental sida hos personen. Vilket då ofta kan leda till att den mer vanliga effekten uteblir, kanske till och med reverseras. Alltså kanske alla de astrologiska tolkningarna ovan egentligen är riktiga.

Själv är jag lite irriterad på just retrograd rörelse eftersom jag inte vet. 🤔

Jag har Jupiter retrograd i hus 5. Om den hade gått framåt så skulle jag normalt alltså vara lyckligt lottad i såväl spel som kärlek. Men nu är det precis tvärtom. Skulle jag ställa mig vid ett roulettbord och lägga mina marker på alla nummer förutom nummer 1, då kommer garanterat kulan att stanna på nummer 1. Därför spelar jag aldrig.

Däremot kan jag tillfälligtvis ha en makalös tur i meditation. Fastän jag är extremt dålig på att meditera och gör det alltför sällan. Därför får jag känslan av att mina funderingar kanske trots allt inte är helt felaktiga.

Men… det är klart… En människa skall väl åtminstone ha tur i någonting.

Det finns också mer avancerade tolkningar som t.ex. att planeten kommer på att den "missat" något och måste gå tillbaka och titta efter lite noggrannare. Sedan går den framåt igen med sin nyvunna kunskap. Och olika variationer på detta tema.

Retrograd är ett ämne som förmodligen diskuterats väldigt mycket bland astrologer genom tiderna.

Men alltså… Venus retrograd… Vad innebär det?

Kanske då att verkan ofta då går mer på ett djupare plan när det gäller Venus attribut. Konstnärskap borde nog inte vara helt ovanligt här. Att söka skönhet och kärlek inom det mer spirituella planet kanske också finns med på kartan.

De flesta söker naturligtvis svar på frågan om mer jordiska kärleksäventyr. Men här blir det inte lätt att säga något eftersom detta är så intressant för de flesta människor, så de flesta tolkningar finns antagligen med här. Åtminstone så inbillar jag mig det.

Har inte gjort speciellt många horoskop i min dag. Men det har väl blivit några åtminstone. Men Venus retrograd hittade jag bara ett exempel på. Och denna människa skiljer väl sig inte från de flesta när det gäller kärleken.

Däremot är hon utan tvekan konstnärligt begåvad. Och fuskar väl lite inom det andliga också. Kan helt plötsligt få städmani osv. Om nu detta är kopplat till Venus. Det ökar ju trots allt dock skönheten i omgivningen. En utpräglad venusmänniska trivs definitivt inte med en solkig omgivning.

 Hon är kanske, trots sin charm, en smula kylig. Och kan lätt slå om och förvandlas till en rasande tiger. Men om detta har med Venus retrograd att göra vet jag faktiskt inte. Har för lite erfarenhet här.

Kanske kan det ibland vara så att en människa som har en mer introvert venusnatur som då en som har Venus retrograd i sitt horoskop kanske ibland har; om hon då råkar vara i färd med att bearbeta en typisk venusproblematik i sitt inre och blir störd, så kanske hon framstår som mer kylig. Och fortsätter man då att jobba på henne så är det nog ganska lätt att hon blir en smula irriterad. Och vi får en jordbävning. Det är ibland inte så lätt att byta nivå och gå från ett djupare plan till ett mer vardagligt. Det kan upplevas som extremt irriterande.

Att Venus retrograd skulle vara kopplat till mer djupare aktiviteter när det gäller Venus verkar jag vara ganska ensam om att tycka när jag betraktar webben. Och som sagt… min astrologiska erfarenhet är mycket begränsad.

Men…

Man har väl rätt att ha sina funderingar.

Farwuq
2015-07-16 20:10
#6

Det där med retrograd påminner mig om att jag har alla de yttre planeterna - förutom Saturnus - retrograda.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Kyllan56
2015-07-16 20:24
#7

Retrograda planeter är viktiga i karmaastrologi. 

För mig betyder retrograda planeter att planetenergin mjuknar och kan bli mer sofistikerad - jag gillar den tolkningen - än om den är stationär.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]1
2015-07-17 15:09
#8

#7

  Karmaastrologi är ett nytt kapitel för mig. 🤔

Jo… den tolkningen är fin.

Har en väninna som har Saturnus retrograd. Och det är nog inte helt fel.
Vilket projekt hon än ger sig in på så blir det succé.
Hon har inte direkt några större problem i livet.

Kyllan56
2015-07-17 19:33
#9

#8 Jag har en bok om karmaastrologi och retrograda planeter. Ska nog läsa om den endera dagen.😉

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Nattan
2015-07-19 16:01
#10

Har bara Chiron retrograd, men har istället alla planeter utom fyra i ett instängt hus… som styrs av två av de yttre planeterna. Så jag har nog med roligt ändå.. 👍

med vänligaste hälsning,
Nathalie

- Känn dig själv - följ ditt hjärta och älska livet för vad det är -

Upp till toppen
Annons: