Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 4506 ggr
lilliums
2015-06-25 13:39

saturnus i skorpionens påverkan?

vet att ett av mina värsta år var 2013/2014. När Saturnus den strikte lärarens planet befann sig i skorpionen.  Bara att tänka på dem åren gör mig arg och ledsen på samma gång… men jag kom ur åren med flera lärdomar rikare och känner att jag utvecklats otroligt mycket och på ett positivt sätt även om det var sjukt smärtande situationer och känslor man befann  sig i.

Undrar nu om någon/några andra här har några erfarenheter utav saturnus? Hur var era år 2013/2014. Hört att det antingen var ett love or death year. alltså antingen ett år fullt av lycka eller ett år fullt av misslyckanden och besvikelser.

Annons:
Kyllan56
2015-06-25 20:59
#1

Ja Saturnus kan vara obarmhärtig när han ger oss våra lärdomar.  Jag förstår att det var tufft för dig, framförallt när du hade Saturnus i konjunktion Pluto i Skorpionen opposition  din Sol i Oxen i tredje huset. 

Just nu har jag min andra Saturnusåterkomst, så gammal är jag. Den kommer vara i kontakt med min natala Saturnus fram till Oktober. Man tittar framförallt på vilket livsområde som aktualiseras och vilka planeter han aspekterar. När Saturnus gick in i mitt 4:de hus så fick min mamma Alzheimers och efter något år flyttade jag hem och tog han om henne, vilket var riktigt tufft. 4:de huset är kopplat till Månen och modern och moderskap. 

Saturnus går nu fram och tillbaka över min natala Saturnus. I januari var  första kontakten.  Min dotter som precis själv fått barn, problem och jag får hjälpa henne och mitt lilla barnbarn. Inte är det konstigt för min dotter fick i slutet av November en kvadratur mellan Saturnus och sin Måne, så hon ska lära sig  något kring moderskapet. 

Så Saturnus är en läromästare som kan vara mycket jobbig när han far fram,  men när han lämnat har man ofta vuxit flera längder.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

lilliums
2015-06-25 21:33
#2

ja det är inte alls trevligt att genomgå dessa perioder med Saturnus läxor… 

förstår hur det känns då min mormor också fick demens sjukdom för några år sedan, säkerligen också runt Saturnus tiden…. hade inte så mycket koll på astrologi då.  

hoppas på att det blir hyfsat milda utmaningar med din dotter och hennes lilla.

ja har inte full koll på hur ofta Saturnus dyker upp för att lära oss men är det inte runt 48 år? eller minns jag helt fel?

ja han gick ju in i skorpionen i söndags igen så nu lärs vi utav de sista läxorna från 2013-2014 får se hur detta går. om vi lärt oss våra läxor eller ej.

Kyllan56
2015-06-25 21:50
#3

#2 Tack! Det håller på att reda ut sig!

Saturnus tar ca 30 år på sig att röra sig ett var runt Zodiaken. Så när du är ca 30 år har du din första Saturnusåterkomst. Då befinner sig Saturnus på samma ställe som när du föddes. Andra gången kommer kring 60 år. Då kan man checka av om man löst det som kom upp när man hade det kring 30 år, då många har en kris. Det kallas ju 30-årskrisen.

För min del kom påverkan när jag precis skulle fylla 59 år. 

2013/2014 har varit bra år för mig. Inga höga berg men inga dalar heller-

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

lilliums
2015-06-25 22:21
#4

ja juste 28 år kanske det var jag hade läst då :) (lär mig fortfarande! 🙂)

Kyllan56
2015-06-25 22:23
#5

#4 Jag med! Man blir aldrig fullärd! 😉

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Astrologos
2015-06-26 02:09
#6

USCH ja, Saturnus transiter är nog de mest obehagliga av alla. De medför sällan direkta förändringar som de yttre (Uranus, Neptunus och Pluto) brukar göra. Saturnus trycker ner och gör oss modlösa och deprimerade. De hårda (konjunktion, opposition, kvadratur) till Solen, Månen och Mars tycker jag är värst. 

http://personkemi.webs.com/transiter.htm

Till Månen: depression, sorger och ensamhet.   Till Solen: stort ansvar. svåra hinder. Till mars: Blockerad energi. Skador, olyckor och dödsfall.

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

Annons:
Kyllan56
2015-06-26 09:46
#7

Ja, Saturnus ger inget gratis. Många gånger hårda läxor för att man genom svårigheterna ska lära sig lösa problem och ödmjukhet.

Saturnus som går just nu "rör" sig över min natala Saturnus och aktiverar min T-kvadratur jag har med Solen, Saturnus, Pluto och Jupiter, kommer snart i konjunktion till min Sol i Fiskarna.  I mars 2017 har jag Saturnus i Konjunktion min Mars i Skytten. Så här är det livat och glatt i holken.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2015-06-26 10:53
#8

För min del.

Saturnus kvadratur med Pluto från  8 Dec. 2014 - 22 Sept. 2015.

😕

Dessutom Merkurius opposition Saturnus 14 Maj. - 28 Juni 2015

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2015-06-26 16:02
#9

  Saturnus aspekter och transiter ses väl oftast som väldigt jobbiga. Transiterna upplevs många gånger som en mardröm.

Det är lätt att förstå om man tittar lite "bildlikt" på planeterna. Då framträder saturnus som en surmulen gammal herre som inte har någon som helst förståelse för ungdomliga eskapader eller mer äventyrliga livsskeenden. Ordning och reda - pengar på fredag -- skall det minsann handla om.

Konjunktioner mellan planeter anges ofta som lätta (L), neutrala (N) eller svåra (S). När det gäller Saturnus så saknas hos de flesta astrologer den lätta varianten. Oftast är det den svåra som gäller.

Solen blir automatiskt en svår konkurrent till Saturnus. Svår konjunktion. Den känslosamma Månen t.ex. har ingen chans när det gäller Saturnus. En svår konjunktion. Den kvinnliga och äventyrligt nyckfulla Venus ligger inte heller bra till hos Saturnus. Svår konjunktion. Äventyrliga och temperamentsfulla Mars har heller ingen chans här. Svår. Den ibland så luriga Neptunus ses inte med blida ögon av Saturnus. Svår. Och den hänsynslösa och direkt farliga Pluto ligger inte heller bra till hos Saturnus. Svår.

Däremot så kanske de mer intelligent kommunikativa planeterna har en bättre chans med Saturnus. Men det blir ändå inte ett lätt umgänge. Merkurius har en neutral förbindelse med Saturnus. Uranus likaså. Och Jupiter och Saturnus kommer väl någorlunda bra överens. De ses ju båda som lite äldre men Jupiter har en betydligt större förståelse för ungdomens mer vilda natur.

Saturnus är inte direkt lätt att ha att göra med. Och är mycket svår att charma. Och det är inte en bra idé att försöka lura honom. Det fungerar liksom inte. 😉

Kyllan56
2015-06-26 16:20
#10

Mycket bra sammanfattat greenseng!🙂Som vanligt får jag tillägga!😉

Saturnus befinner sig alltid någonstans i ett horoskop, och har man många hårda aspekter, träffar denna läromästaren en rätt hårt.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]1
2015-06-26 17:01
#11

#10

  Tack! Fick mig att kasta en blick på mitt eget transithoroskop. Men det ser helt lugnt ut faktiskt. Inga saturnusproblem i sikte. Vågar inte ens tänka tanken på att se hur det såg ut för en till två månader sedan. 😉

Kyllan56
2015-06-26 17:12
#12

#11

Skönt för dig med lite lugn och ro!🙂 Det gäller och vila medan man kan!😉

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Astrologos
2015-06-27 01:21
#13

MC är nog den faktor som passar bäst med Saturnus. I transiterande konjunktion anger den ungefär karriärens höjdpunkt, om sådan finnes, eller i alla fall konsekvenserna av ditt agerande i samhället.

Kanske jordtecken (oxe, jungfru, stenbock) har det lättast med Saturnus pga sin organiserande läggning. Eldtecken (vädur, lejon, skytt) har nog allra svårast för de gränser den obarmhärtige gubben Saturnus sätter.

MEN en saturnustrigon i horoskopet kan vara av godo som stabiliserande och skyddande faktor. Måhända är det en signal att den materiella världen gett sitt godkännande, förutsatt att inga överdrifter sker.  Ty Saturnus är denna världens herre mer än någon annan planet.

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

Annons:
lilliums
2015-06-30 04:10
#14

kom in på en sida av en slump där de står skrivet om skorpionens energier och hur vi påverkas under skorpionens tid. kan ju bara tänka hur energierna påverkas när saturnus är retrograd där. http://solarwisdom.blogspot.se/2009/11/astrologi-esoterisk-skorpionen.html

#13 jag tänker lite tvärt om där med att jordtecknen kan ha svårare med saturnus just på grund utav att de är fasta tecken och därmed svårt för att bryta gränser medans lejon vädur och skytt är "rörliga"? och kanske lite gränslösare tecken 😛

är hyfsat nybörjare inom astrologi så har ganska svårt för att hänga med i era diskussioner om trigoner, konjuktioner osv.. 😇

Kyllan56
2015-06-30 10:32
#15

#14

Där håller jag med Astrologos att Saturnus med sin allvarliga stabiliserande, bevarande och traditionella energi passar bäst i jordtecken. Just för att Eldelementets tecken Väduren, Lejonet och Skytten  kreativa, energiska och passionerade, vill de inte bromsas upp av Saturnus plikt och ansvars-natur. Passion och plikt-ansvar går inte riktigt ihop.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

lilliums
2015-07-01 13:49
#16

Det låter rimligt men tänker att t.ex. oxar som är väldigt fasta och svår rubbade har svårt för att bryta mönster som Saturnus vill lära vilket blir en jobbig förändrings process för ett fast tecken som vill bevara det gamla. T.ex. vågar som har lätt för att anpassa sig till det mesta borde ha lättare för Saturnus… fast dem är I och för sig inte eldtecken… hehe… ja de har ni rätt i med att passion och ansvar inte är säskilt förenligt ☺

Kyllan56
2015-07-01 14:18
#17

#16 Det handlar väl om att energierna samarbetar. 

Oxen har ett enormt tålamod och låter sig inte rubbas i först taget. Så när Saturnus kommer dit - som är en planet som går grundligt tillväga så är de överens om arbetssättet, att gå lugnt och strategiskt tillväga. Inget får stå i vägen för arbetet varken en massa lek(eld) eller intellektuellt snack(luft). De är helt överens om tillvägagångssättet. 

Men i Elden vill ta pauser för att göra roligare saker, de startar upp många projekt och det egentliga arbetet blir lidande när allt spretar. Kommer något roligare så får plikten stryka på foten. 

Luften startar massa diskussioner om hur man kunde gjort det annorlunda och får idéer under arbetets gång som också tar fokus från projektet. 

Vatten dagdrömmer, får plötsligt en känsla som säger att just nu känns inte det här rätt, så jag vill ta en paus, tills jag åter får tillbaka känslan och kan gå vidare.

Jorden är tålmodig och gör rutinarbete med oerhört tålamod, vilket passar Saturnus tillvägagångssätt bra. Ansvar och plikt är honnörsord för Saturnus. Ska man få något gjort så får inget komma mellan. Man strävar mot målet hur lång tid det än tar.

Jag är medveten om att jag förenklar rejält för att det ska vara tydligt. 

Men jag förstår hur du tänker illiums. Men det här är viktigt i astrologi, varför vissa planeter passar bättre i vissa tecken och element än andra. Mars som är aktivitetens planet kan ha svårare att komma till sin rätt i Oxen där han bromsar upp.  

Det är tanken bakom varför planeter är i sitt eget tecken eller i fall. Upphöjda eller försvagade.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2015-07-01 17:00
#18

Mycket bra och tydligt.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2015-07-01 17:38
#19

Tack Draken! 🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

lilliums
2015-07-02 00:13
#20

Tack nu har jag lite mer koll på läget haha. Jag är nog en hyfsat trög oxe som behöver lite tydligare förklaringar 😄

Annons:
Kyllan56
2015-07-02 00:31
#21

#20 Det är mycket att hålla reda på. Det tar tid att få någorlunda koll på saker och ting, så misströsta inte!🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Astrologos
2015-07-02 04:07
#22

Saturnus aktuella dvs retrograda område är från 28.17 skorpionen till 4.56 skytten.  De som har något där får alltså en tre gånger upprepad konjunktion. Mittemot blir tre oppositioner, 90 grader tre kvadraturer, 120 tre trigoner och 60 grader tre kanske omärkliga sextiler.

 Aktuella datum är - 141208 IN 28.17 skorpionen - 150314 vänder 4.56 skytten och retrogradar - 150802 går framåt igen från 28.17 skorpionen - 150811 lämnar retrograda området 4.56 skytten. 

Eller hur?

http://www.cafeastrology.com/retrogrades.html

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

Kyllan56
2015-07-02 09:52
#23

#22 Jag som har min Saturnus 2 grader Skytten och Solen 4,56 grader Fiskarna till hör de lyckliga.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]1
2015-07-02 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

  Detta hör förmodligen inte hit men kanske kan vara intressant ändå.

Just nu är Saturnus nämligen i Kvadratur med Venus. Än så länge inte så starkt eftersom orbisen nu är på hela 6° 35'. Men Venus rör sig med en hastighet just nu på 0° 39' per dag, alltså något mer än 1° på två dagar. Så tisdagen den 14 juli har vi alltså en exakt kvadratur (90°) med Venus i Lejonet och Saturnus i Skorpionen.

Det kan ju eventuellt vara intressant och se om något uppseendeväckande kommer att hända i världen under denna konstellation. Och i sådana fall vad.

Jag har fått för mig att stjärnorna oftast inte är speciellt intresserade av exakta orbisar, alltså att något händer när vinkeln är exakt. Åtminstone inte de snabbare himlakropparna. Många gånger tycks en händelse aktiveras vid en orbis runt 3° A. A här står då för attraherande alltså att orbisen fortsättningsvis kommer att minska och bli mer exakt. Så stjärnorna påminner lite grand om oss här. Inte mycket till tålamod. 😃

Man kan ju fråga sig vad effekten kommer att bli. Venus i Lejonet älskar att bli beundrad och är antagligen väldigt känslig för negativ kritik. Trivs också hejdlöst med att dominera sin partner som hon, om allt går som det skall, skämmer bort nästan skamlöst. Saturnus har en mycket mäktig position i Skorpionen och här är Saturnus definitivt inte att leka med. Skorpionen ses ju av folk med förtjusning och spänning i och med att den är starkt kopplad till det sexuella. Något som folk alltid av naturliga skäl uppskattar. Och därmed missar de ofta Skorpionens helt naturliga förbindelse med makt och pengar. Och det som händer i det fördolda. Dunkla hemligheter. Och de är Saturnus mästare på att ta fram.

Hur det ansträngda händelseförloppet med Venus kommer att yttra sig kan man ju bara i bästa fall lite varsamt spekulera om. Kommer vissa kvinnliga eskapader att visas fram obarmhärtigt? Eller hämnas Venus för Saturnus tidigare oförätter? Eller blir resultatet betydligt allvarligare där Venus mer extremt destruktiva kraft visas fram med oväntade konsekvenser? Själv har jag naturligtvis inget direkt svar här. Är trots allt en nybörjare inom astrologi. Har egentligen inte gjort så många horoskop och för att bli bra i astrologi så bör man nog ha gjort det.

Därför trivs jag bra i denna gruppen. Här finns inga krav och man kan vara lite mer naturligt avspänd. Och har rätt att dra helt fel slutsatser. 😃

Men… trots allt så lär man sig ett och annat.

Videon nedan (om jag har tur 🙂) Visar ett annat mycket intressant fenomen kopplat till just Venus. På åtta år ritar hon upp ett pentagram om man ser det från jorden. Och så håller hon på och har hållt på sedan urminnes tider. Våra förfäder registrerade detta och blev naturligtvis förundrade. De små knorrarna som skapas under uppritningen är alltså Venus retrograda rörelse sett från jorden. Jag är, liksom mina förfäder, oerhört förundrad över denna precision. Och kommer antagligen att tjata om detta fler gånger.  Eftersom symbolen är så gammal så bär den antagligen med sig förklaringar till mångt och mycket när det gäller symbolism och dess uttydningar.

Venus ses ju bl.a. som kärlekens gudinna och symbolen kan därför ursprungligen vara kopplad till just kärlek. Men idag är den, som ett flertal andra symboler, kopplat till kärlekens motsats nämligen mörker. Pentagrammet har ju idag en koppling till satanism. Men… om man tricksar lite med ett nedåtpekande pentagram; vad får man? Jo… ett hjärta. ❤️

cu all

Farwuq
2015-07-02 16:59
#25

14 juli?! Då kommer: https://sv.wikipedia.org/wiki/New_Horizons fram till Pluto och fransoserna håller nationaldag.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2015-07-02 17:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

 #25 …

   Lite märkligt. Åtminstone om man ibland har ögonen öppna för sådant som andra naturligtvis struntar totalt i.

Frankrike… Pluto… som också har en svår opposition till Mars men också till Merkurius. Och Venus är i exakt Kvadratur till Saturnus och har dessutom uppbackning av den energirika Jupiter som då också har en Kvadratur till Saturnus.

Undrar just vad det blir för lösning på den något intrikata ekvationen?

Farwuq
2015-07-03 06:18
#27

Vi väntar och ser.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]1
2015-07-05 19:14
#28

  hmm…

Det blir märkligare och märkligare.

I förrgår ansökte Julian Assange hos frankrikes president François Hollande om asyl. Julian Assange är tydligen Kräfta (enligt CIA) men sysslar med saker som är direkt relaterade till Skorpionen. Och i Skorpionen är nu Saturnus med Kvadratur till Venus i Lejonet. Och gissa vilket stjärntecken som Frankrike räknas till. Jo, Lejonet! Och Assange har ju en tendens att strula till det med kvinnor vilket antagligen inte gör Venus väl till mods. Hon diggar uppenbarligen inte att kondomer spricker.

Assange's Ascendent anses av många vara i Skorpionen på grund av vissa dokument. Andra placerar den i början av Skytten (2°) vilket är nära Skorpionen. Assange är ju född i Australien och problemet här är att de inte har för vana att registrera den exakta födelsetiden. Jag har tittat på båda varianterna och vet inte riktigt vad jag skall säga. Det är naturligtvis lätt att välja Skorpionen pga. av hans sysselsättning. Men… astrologin är sällan så enkel. Skytten är kanske inte helt fel ändå. Nackdelen här är den angivna tiden. 15:00 pip. En tid som alltid får mig att bli tveksam. Den andra tiden är 14:05, 14:06 eller  14:08. Anledningen till tveksamheten här är att dokumentet är "kluddigt" just här. Men tiderna placerar ascendenten ungefär i mitten av Skorpionen.

Saturnus är här också Retrograd vilket antagligen försvagar dess effekt. Om Assange hade haft tillgång till en astrolog så hade han nog väntat ett tag med sitt ansökande.

Det är också ett stort huvudbry för mig att han över huvud taget ansökte om asyl i Frankrike med Hollande som president.??? Svaret han kommer att få är ju helt självklart negativt. Men Assange brukar veta vad han gör. Ja… förutom då med kvinnor förstås. En av hans mer gigantiska svagheter. Fast där är han ju inte direkt den enda man som har svaghet. 🥳

Astrologos
2015-07-06 03:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jag tror  på Skyttascendent med både Jupiter och Neptunus nära Ascendenten. Det gör honom till en utåtriktad idealist. 

Saturnus på Descendenten visar konfrontationen med stränga regler och hinder. 

 Venus i aspekt till både pluto (kvadratur) och mars (trigon) avslöjar hans erotiska motivation.  Venuskvadraturen kan peka på besatt förälskelse som trotsar allt förnuft, och apropå förnuft har han bara pluto i jordtecken.

 Solens kvadratur Uranus gör honom fö benägen att bryta regler och finna nya vägar.  Det gör han alldeles rätt i!

Jo, det stämmer nog bäst med kl. 15. Inslag av Skorpion får han ju ändå via månen i detta tecken. 

 Heja Julian, stå på dig!

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

[greenseng]1
2015-07-06 10:25
#30

#29

  En intressant tolkning. 👍

Jag föredrar faktiskt också skyttascendent.

Farwuq
2015-07-06 12:45
#31

ACS i Skytten? Vem har inte det, 27°. 😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Astrologos
2015-07-06 14:03
#32

Här är en till!

 Erica Ekedahl beskriver ascendenterna lysande i sin lilla bok "astrologiska nycklar", nr. 9 i länken nedan.

http://personkemi.webs.com/ascendenten.htm

Om nu Assange har ascendenten ca 2 grader skytten blir han kanske äntligen FRI när Saturnus i oktober går över den och sedan lämnar området. Då försvinner också oppositionen med natala saturnus mittemot.

Ajöss, och kom inte tillbaka!

Lycka är att få göra det man vill göra - och slippa göra det man inte vill göra.

[greenseng]1
2015-07-06 14:15
#33

#32

  Ja verkligen. Erica Ekedahl verkar kunna det här med astrologi. Usch vad avundsjuk jag bliiiiiir. 😃

Tack för den länken!

Nattan
2015-07-11 16:06
#34

Intressant att läsa om era erfarenheter kring Saturnusåterkomsten, jag som precis börjat komma in i min första  och har nästan alla mina planeter uppradade i Skytten i 5:e huset förväntar mig några hektiska år framöver. Har själv fått uppleva makens Saturnus återkomst (1:a huset) som snart avslutas (Skorpionen) & han har inte haft det lätt… har själv som typiskt eldtecken gått o stor fasat inför Saturnusåterkomsten just pga av hans, men vet att min ska tydligen vara "mildare", men har försökt läsa på så mkt som möjligt. Tror inte att Saturnus kan överraska mig alltför mkt, men vem vet? Jag hoppas på det bästa men förväntar mig det värsta. (med större vikt på det första än det andra.)

Tack för att ni delar med er!

med vänligaste hälsning,
Nathalie

- Känn dig själv - följ ditt hjärta och älska livet för vad det är -

Annons:
Upp till toppen
Annons: