Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1367 ggr
[greenseng]1
2015-02-19 15:29

Välkomna till Getens år

  Välkomna till Getens år.

Idag (19-02-2015) så firas det kinesiska nyåret. Och vi går från Hästens år och träder in i Getens år.
Här finns också element inblandade nämligen: trä, eld, jord, metall och vatten.
När det gäller 2015 och Getens år så är det elementet Trä det handlar om.
Alltså… kanske kan man kalla denna get för en trä-get.

Om Getens egenskaper kan man läsa här: http://www.kinaresor.se/Kinesiska-almanackan/Las-mer/Arsdjuren/Geten/
Anledningen att jag valt denna kommersiella sida är inte för att jag gör pengar på det utan för att den är så roligt direkt.
Exempelvis att vid partnerskap skall geten till varje pris undvika Oxen och Hunden. Detta ser man nästan aldrig i mer seriösa västerländska astrologibeskrivningar. Men… vem vet? Det kanske är ovanligt i mer seriösa kinesiska astrologibeskrivningar också.

Det kinesiska nyåret inträffar vid den andra nymånen efter vintersolståndet. Detta varierar mellan 21 januari - 19 februari.
Anledningen till denna variation är att de kinesiska månaderna är 29,5 dagar som sammanfaller med månens fyra faser.
Den första fasen är då nymånen. När det gäller högtider och helger så används månkalendern i Kina.

Men varför en massa djur?

Jo… det sägs att när Buddha nått upplysningen och sedan skulle lämna denna världen så kallade han till sig alla djur.
Men det var bara tolv stycken som visade sig för honom. Den första var råttan. Sedan kom oxen, tigern, kaninen, draken, ormen, hästen, geten, apan, tuppen, hunden och slutligen grisen. Det är också lite äventyr kopplade till det här men det tar vi eventuellt en annan gång.

Elementen som blir kopplade till djuren följer en faktor 2. Anledningen är en koppling till den polaritet som kallas Ying-Yang. Vi har ett liknande fenomen i västerländsk astrologi som kallas laddning som egentligen är ett utslag av samma fenomen. Alltså plus och minus. Ying är då minus (-) och Yang är plus (+).
Så det första året var alltså Trä-Råttans år - Yang. Och det andra året var då Trä-Oxens år - Ying. Sedan blev det Eld-Tigerns år - Yang. Och därpå Eld-Kaninens år - Ying. Osv. Och nu har vi alltså gått från Trä-Hästens år - Yang till Trä-Getens år - Ying.

Varje element-djur följer en cykel på 5*12=60 år. Fem element - tolv djurtecken. Så nästa gång vi firar trägetens år blir år 2075.
Den som lever får se.

Den kinesiska astrologin ger ett trevligt intryck.

Eftersom jag inte vet det minsta om kinesisk astrologi utan är helt hänvisad till webben så kan saker här naturligtvis vara helt fel. Webben är inte alltid att lita på. Och inte heller min tolkning av den.

Annons:
Farwuq
2015-02-19 18:45
#1

Min dotter är Get, jag är Tupp och frun är Apa.
😃
Greenseng, berätta gärna om hur råttan lurade katten (som blev den trettonde och svor evig fiendskap till råttan).

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2015-02-19 21:42
#2

  Jo… jag tycker mig känna igen denna berättelse. Vi får väl se… 👋

Upp till toppen
Annons: