Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 5458 ggr
Farwuq
2/1/15, 4:56 PM

Godmorgontråd #5

Så… Lika bra att dra igång en ny godmorgontråd den gamla var farligt nära gränsen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Emo
2/1/15, 4:59 PM
#1

Ny tråd! Hurra!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/1/15, 5:01 PM
#2

Om Aladdin-lampor.
Då för några sekel sedan kunde man inte köpa lampolja på ICA. Då tog man de feta oljor som man hade, t.e.x lågklassig olivolja eller djurfetter som kunde lätt bli flytande i lampan.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/1/15, 5:04 PM
#3

#2

  Har faktiskt funderat på att testa en billig olivolja.

Farwuq
2/1/15, 5:09 PM
#4

Det finns nog någon lättflytande olja i handeln som passa. Vrid och vänd på flaskorna till de olika oljorna i butiken och se vilken sort som är mest lättflytande.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/1/15, 5:45 PM
#5

  Ok. Måste erkänna att jag inte är någon expert på oljor.

Det enda (jag tror) mig veta är att man skall inte fritera med olivolja. Flampunkten är tydligen alltför låg, säger folk.

Har noterat att efter en viss tid så börjar oljan "skumma" vid fritering. Kan det händelsevis bero på att en del av oljan sönderdelas till glycerol och fettsyror? Och fettsyrans natriumsalt kallas tvål och kaliumsaltet kallas såpa. Och då är det ju inte så konstigt om det börjar skumma. Framför allt om man skall fritera pommes frites som innehåller mycket vatten.

Om man friterar vårrullar som är ganska torra jämfört med pommes, så skummar det inte.

Älskar vårrullar. Med japansk Kikkoman-soya. Vilket påminner mig om att jag måste meka ihop lite fyllning till rullarna.
Vad sägs om vegfärs, böngroddar och en halv stekt lök? Och när det hela har fräst i en stekpanna skall jag testa att blanda i den andra halvan av löken rå. Kan kanske bli intressant.

Kanske hackar lite vattenkastanj och har i också.

Uhh… vilken experimentator jag äääär…

Farwuq
2/1/15, 6:10 PM
#6

🤤

Draken dreglar och blev nu sugen på något gott.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]1
2/1/15, 6:25 PM
#7

😃

Farwuq
2/1/15, 7:32 PM
#8

Det blev potatisbullar från frysen.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/2/15, 12:29 AM
#9

#8

  Inte helt fel. 🙂

Emo
2/2/15, 6:02 AM
#10

God morgon -0,7 ute, tillräckligt tunt lager snö för att det skulle räcka att sopa gång på infarten. Skönt att det inte behövs större snöröjningsredskap än.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/2/15, 6:30 AM
#11

Strax under ±0°C enstaka flingor faller och virvlar runt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2/2/15, 9:34 AM
#12

Godmorgon! Snötäckt och nysnö! 🥶


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/2/15, 9:37 AM
#13

Kanske jag får tipsa om att det finns en utmärkt artikel om astrologi på OF? 
http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/54c7a6fbce12c45ccc00051b-astrologi

Att den är utmärkt vet jag med säkerhet eftersom det är vår utmärkta Drake som skrivit den. (Kolla också in vem som är Månadens Medlem! 👍 Minsann förekommer också ett exotiskt zoo i tråden!)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[greenseng]1
2/2/15, 10:26 AM
#14

  En ny dag.

Försöker låta bli att tänka på allt som måste göras. Måste, måste, måste… ett av de mest skräckinjagande orden i min ordlista. Mås-te… ett te som har en fruktansvärd smak och som kan slå knut på vem som helst. 

Videon nedan har väl setts av hela världen ett antal gånger nu. Den tillkom i samband med den fruktade snöstormen i usa som kom av sig. Det handlar om en rektor på en skola.

Jag minns när vi hade fått en ny rektor som var helt fel. Jag förstod aldrig hur hon fick jobbet. En gång lyckades hon få klassen avstängd från maten. Ett fatalt misstag.

"Men vi gjorde ju inget, sade ungarna i klassen."

Och för en gångs skull hade de rätt.

Jag försökte alltid hålla en någorlunda låg profil. Ett bra sätt att inte hamna i trubbel. Men det finns gränser.

"Vi får klaga,sade jag. Kärringa har bara börjat. Vem vet vad hon hittar på nästa gång?"

"Klaga? Vardå?".

"Man klagar på högsta ort, sade jag. (Mindes en bok jag läst). Annars blir det inget gjort. Folk är för rädda om sina karriärer".

"Vad är högsta ort?"

"Det finns något som heter skoldirektör. Det får duga. Det är liksom ingen idé att aktivera kungen. Tar för lång tid. Vilka hänger med?".

Jag såg alla utom två ta ett steg bakåt. Men… det räckte mer än väl.

Sekreteraren i stadshuset tittade en smula förvånat på oss.

"Vi söker skoldirektören, sade jag. Det gäller ett viktigt ärende. Och vi måste ha ett samtal. Nu!"

Innan man gör något så går man igenom alla variabler. Men när man väl bestämt sig så finns det ingen plats för tvekan längre. Det är fullt ös som gäller. Man måste se det som sitt livs sista fight.

Hon började le så smått. Men när hon såg in i våra ögon så bleknade hon.

"Jag måste slå ett samtal, sade hon till sist".

Efter några minuter så satt vi i ett rum med en mycket vältränad man framför oss.
Märkligt, tänkte jag. Jag hade förväntat mig den klassiska degklumpen. Men här var något helt annat.

"Berätta, sade han kort."

Och vi beskrev situationen exakt som den var.

"Ingen mat? sade han. Detta är klart allvarligt. Så får det liksom inte gå till. Vi lever inte på medeltiden nu."

Han satt tyst och funderade en stund. Till sist sade han:

"Hur är er skola egentligen? Försök ge mig hela bilden och utlämna inget."

Han fiskar, tänkte jag. Utmärkt. Då kanske det blir en liten förändring när det gäller en sjuk skola.

Det blev ett långt samtal.

När vi kom till skolan nästa dag så fanns där ingen rektor längre. Och lärarna betraktade oss med skräck i sina ögon. Den nya rektorn som senare dök upp var en ung kille som älskade fotboll. Och ungarna älskade honom.

Han påminner faktiskt en hel del om rektorn i videon. De har samma glimt i sina ögon.

Magi-cat
2/2/15, 11:05 AM
#15

Vilken solskenshistoria! 👍☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2/2/15, 9:09 PM
#16

  #15

  Tack! 🙂

[greenseng]1
2/3/15, 1:32 AM
#17

  Klockan är snart 2:00 denna tisdagsmorgon. Och jag är helt slut. Skall snart lägga mig och sussa.

Men trots allt fick jag lite grand gjort igår. Något som jag är mäkta stolt över. 🙂

Nej… jag tror minsann att sängen väntar. 😴

Hoppas ni får en god morgon.  👋

Farwuq
2/3/15, 6:35 AM
#18

#14 👍👍👍
Makalöst, det visar sig att det finns trevligare alternativ än mord.

😉

Kallt här i söder -5°C och ett snötäcke på kanske på din höjd 5mm.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2/3/15, 6:42 AM
#19

Det räcker med att sopa bort snön - än så länge och väl är det. Jag fyllde vedlåren i går, så nu är vi rustade för mer kyla.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/3/15, 6:45 AM
#20

Det ska bli varmare till helgen med flera plusgrader.
😃👍
Jag gillar inte köld.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]1
2/3/15, 11:54 AM
#21

#18

  Stämmer.

  Du refererar kanske till "det svarta registret" som lär vara på väg till Sverige. Lite otäckt faktiskt. Förr eller senare så går något totalt fel. Författaren Asimov skriver i sin berömda Stiftelse-trilogi:

Våld är den outvecklades främsta vapen.

Eller något liknande. Orkar inte med just nu att försöka hitta citatet. Men andemeningen är nog helt klar.

Om man kliver upp på en högre bergstopp så misstänker jag att om en person dödas så har personen inte längre möjligheten att utvecklas och inse sina fel. Och i det fallet så sopar man alltså problemen under mattan ty risken är överhängande att personen återföds på samma nivå igen och fortsätter på samma sätt i sitt nästa liv. Man skall nog aldrig ta ifrån en person möjligheten att utvecklas.

Dock kan naturligtvis vissa personers handlingar leda till stark irritation. Jag själv säger ibland att man borde spika upp dem på en ladugårdsdörr och skinnflå dem och strö salt och kaustik soda i deras dallrande blödande kött. 😮😃Men det är naturligtvis bara trams. Ett sätt att använda ord för att släppa ut lite ånga och minska på det inre övertrycket. Om detta verkligen skulle hända så skulle jag faktiskt må väldigt, väldigt dåligt. Och då är jag ändå en person som definitivt inte kan betraktas som ett helgon direkt. 😃

Som barn fick jag alltså en lektion som talade om att det finns alltid en väg som är fri från våld.

Magi-cat
2/3/15, 12:11 PM
#22

#21 Googlade lite på Asimov-citatet men hittade det inte. Men det här är något att grunna på:

Det skulle finnas nog med pengar, nog med arbete, nog att äta, om vi fördelade världens rikedomar på ett riktigt sätt, istället för att låta oss förslavas under stelbenta ekonomiska doktriner eller traditioner. Framför allt får vi inte tillåta att våra tankar och strävanden dras från konstruktivt arbete och missbrukas till förberedelser för ett nytt krig. Jag är av samma mening som den store amerikanske statsmannen Benjamin Franklin som sa: "Det har aldrig funnits något gott krig och aldrig någon dålig fred". Jag är inte bara pacifist, jag är militant pacifist. Jag vill strida för freden. Det kommer aldrig att bli slut på krigen, om inte människorna själva vägrar att göra krigstjänst.— Albert Einstein, I sin essä För en militant pacifism[5]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varf%C3%B6r_krig%3F_En_brevv%C3%A4xling


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2/3/15, 1:39 PM
#23

#22

  Intressant länk!

Om Asimov-citatet så lyder det så här:

Violence,” came the retort, “is the last refuge of the incompetent.

Jag hittade det på:

http://en.wikiquote.org/wiki/Isaac_Asimov

Det hittas ungefär på mitten av sidan under "The Foundation Series".

cu

Magi-cat
2/3/15, 2:05 PM
#24

Asimov var bra han…

Har läst Stiftelse-böckerna och Jag, Robot. bl.a. (med robotikens lagar. Börjar bli aktuellt.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2/3/15, 2:17 PM
#25

  #24

  Efter stiftelsetriologin så överraskade han med "Stiftelsen och tiden" och sedan "Stiftelsen och jorden".

Jag hoppade nästan jämfota när jag väntade på nästa bok.
Och då har han den ultimata fräckheten att lämna denna världen. 😢

Jag hade sett fram emot att se hur han skulle hantera ett besök från en annan galax.

Och Gaia som vill utvecklas till Galaxia är också ett intressant koncept.

Magi-cat
2/3/15, 2:29 PM
#26

Ja, mycket intressant…Han hade nog mer att säga….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2/3/15, 5:44 PM
#27

Jag har läst stiftelsetrilogin som ung och har boken "Asimov on astronomy", tro jag den heter. 🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
2/3/15, 5:56 PM
#28

Den har jag inte läst…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2/3/15, 10:19 PM
#29

#27

  En bok jag inte ens hört talas om. Men Asimov var ju extremt produktiv.

http://builtbooks.com/5476-asimov-on-astronomy-isaac-asimov.html

Har själv inte testat länkens möjligheter men där är åtminstone en bild på boken.

Emo
2/4/15, 6:02 AM
#30

-3 grader ute. Kallt men inte för kallt. Det är ju ändå vinter. Snön gör att det ser ljust ut och som väl är har det inte kommit några större mängder.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[greenseng]1
2/4/15, 7:43 AM
#31

  -3.5℃ och heltäckande molntäcke.

Folk som vallar sina hundar är väl påpälsade.
Det ljusnar snabbt. Redan när jag skriver detta så blir det betydligt ljusare.

Man kanske skulle ha lite frukost…

Farwuq
2/4/15, 4:50 PM
#32

#28 #29 Den borde ni läsa. Den förklara en massa saker inom astronomin på ett väldigt enkelt sätt. Tyvärr har jag boken på jobbet och jag har inte vänt blad i den på år. Men den finns på nätet och är läsvärd.

http://www.goodreads.com/book/show/41831.Asimov_on_Astronomy

Jag har hittat en bok till, som jag inte läst men ni får en länk:

https://archive.org/stream/EyesOnTheUniverse/Asimov-EyesOnTheUniverse#page/n0/mode/2up

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2/4/15, 4:51 PM
#33

Drygt -2°C lite fläckar med snö och feta moln.
Jag mår sk*t av detta väder, men det ska bli plusgrader i helgen.
🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2/4/15, 5:31 PM
#34

Hoppas för din skull att det blir plusgrader, Draken. ☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[greenseng]1
2/4/15, 5:45 PM
#35

  Kyla kan vara lite jobbigt ibland. Speciellt när man är så tankspridd som jag. (Föddes tankspridd.) Så igår när jag skulle ut och handla så glömde jag huvudbonaden (pannband). Och min gamla barnläkare från tiden av universums födelse sade alltid:

"Man skall vara rädd om det man tänker med. Så när det är kallt… glöm aldrig mössan."

Han hade tydligen helt rätt. Jösses vilken huvudvärk jag fick. Misstänker att hela muskelsystemet runt hjässan låste sig totalt. 

Lyckades få min oljelampa att fungera till sist. Men dock med vanlig lampolja. Eftersom jag experimenterat med att göra en egen veke och tyckte det var bäst att sätt in originalveken igen så stod jag inför ett nästan topologiskt problem. Det var inte helt problemfritt att föra den tjocka veken genom det lilla röret.

Och innan den utmaningen så var jag tvungen att någorlunda extrahera bort den vegetabiliska oljan som inte fungerade från veken. Visst är tillvaron ett gigantiskt äventyr.

Men den brinnande lampoljan förvånade mig med att ha en doft av stearin. En doft som jag uppskattar. När jag såg flaskan så såg den svart ut och gav därmed intrycket att innehålla någon tunnare tjärsubstans. Men… helt fel. Det var flaskan som var svart (eller mörkt grön). Oljan var transparent och nästan färglös. Inte helt fel. Så jag skippar nog veg-oljan. Man skall kanske undvika att elda upp mat. 😎

Lampoljan duger gott. Och kommer antagligen att fungera i en aladdinlampa också. Dock är jag fortfarande lite nyfiken på om det skulle fungera att använda vegetabilisk olja i en alladinlampa. Det skulle vara kul att testa en biljett bakåt i tiden.

Och det och så´nt.

Magi-cat
2/4/15, 5:50 PM
#36

Mmm…vi hade oljelampa i sommarstugan när jag var barn. Och barndomens dofter kan lätt framkallas när man blir nostalgisk. Under de långa sommarnätterna behövdes ingen mer lampa än solen som vägrade gå ned, men på höstarna…Så mysigt stilla det var, och så doften ….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2/4/15, 5:51 PM
#37

#32

  Verkar intressanta.

[greenseng]1
2/4/15, 5:54 PM
#38

#36

  Jomenvisst!

Farwuq
2/4/15, 7:17 PM
#39

Läs detta om Rovolja, man använde just rapsolja m.m. för belysning. 

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/4/15, 9:35 PM
#40

#39

  Förstår inte riktigt hur de gjorde. Oljan jag testade med var faktiskt rapsolja. Men det kanske finns olika kvaliteer. 🤔

Emo
2/5/15, 5:38 AM
#41

-7°C Ute just nu. Skönt då att få vara inne. 🙂 De är torsdag i dag. 😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Farwuq
2/5/15, 6:49 AM
#42

Någon enstaka minusgrad och fullmåne bakom molnen.
Måtte det bli plusgrader snart.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/5/15, 10:48 AM
#43

#41

  Ja… kom vi inte överens om att torsdag hädanefter skall kallas för Emosdag eller Emodagen? Har för mig det var något sådant.

Och Tor tar nog inte alltför illa upp. Förhoppningsvis.

Förresten… de som är intresserade kan snart åka till Island och tillbedja Asagudarna igen. 

Farwuq
2/5/15, 12:19 PM
#44

#43

👍

Gärna för mig, jag hoppas att Tor inte tar illa vid sig.
Åskviggar i huvudet vill jag gärna slippa.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2/5/15, 12:22 PM
#45

Har det inte åskat ovanligt mycket i era trakter den här vintern? 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2/5/15, 2:08 PM
#46

#45

  Jag tycker inte att det åskat ovanligt mycket här i Bua. Men sist det åskade så var det en slags märklig åska jag aldrig upplevt förut.

På natten. Sitter vid datorn. Och så, helt utan förvarning, så lyser hela världen upp i ett slags metalliskt grönt och blått sken. Men först inget ljud. Det tog flera sekunder innan man hörde mullrande. Jag väntade ljudet direkt för fenomenet var så kraftigt. Men nej. Och sedan hände det en gång till. Precis samma sak. Men jag såg aldrig någon riktig blixt.

Till min förvåning såg jag att detsamma hade hänt uppe i Umeå. Folk var väldigt förundrade.

Farwuq
2/5/15, 7:17 PM
#47

Det var kanske något med Ringhals.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/5/15, 8:44 PM
#48

  Jag funderade lite över det också. Men i sådana fall borde det väl ligga något kärnkraftverk i Umeå-trakten också i och med att de hade ett liknande fenomen?

Jag har ingen aning om hur långt energi och vapen forskningen har utvecklats. Man skulle ju kunna tänka sig en koppling mellan två källor. Men det är lite långsökt, än så länge. Behövs mycket mer på fötterna här.

Det som förvånade mig mest var att ljuset var så gudomligt vackert. Min spontana tanke när jag såg det var: Detta är ingen åska!

Annons:
Emo
2/6/15, 7:17 AM
#49

#48 Låter mycket intressant. Har du pratat med andra omkring dig om fenomenet?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
2/6/15, 7:19 AM
#50

Kommer också ihåg en sådan åsksmäll för en massa år sedan. Det lyste upp helt otroligt, strömmen gick, sedan en jättesmäll. Åska. Men det var mitt i vintern. Den där smällen hade visst hörts "överallt".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2/6/15, 8:32 AM
#51

#49

  Nej. På grund av min märkliga dygnsrytm så tror jag det är få som upplevt det.
De flesta sover trots allt på nätterna. 🤔

😃

[greenseng]1
2/6/15, 8:54 AM
#52

#50

  Här var smällen väldigt diskret. Som om det hände omkring någon kilometer bort. Man kunde alltså i båda fallen räkna till 4 sekunder ungefär innan smällen kom. Även om ljudet var mycket lägre. Åtminstone upplevde jag det så.

En spännande natt. Även om det blev väldigt tyst och svart sedan. Det bästa hade naturligtvis varit att vara utomhus när det hände. På en hög höjd.

Ährrmm… nej förresten. Inte på en hög höjd. 😃 Det kanske trots allt fanns någon blixt uppe bland molnen som hade hittat sitt byte då. 🤪

Vet inte om det snöade. I sådana fall kan det inte varit mycket. Men snö i luften kan ju faktiskt ge lite andra effekter. Det pratade i alla fall folk i Umeå om.

Magi-cat
2/6/15, 8:56 AM
#53

#52 Vilka mer effekter var det folk i Ume' pratade om?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2/6/15, 9:19 AM
#54

  Jag såg det först i en artikel på mobilen. Vågade inte ha datorn igång längre efter att det startade. Även om sannolikheten är väldigt liten för ett inslag genom kontakter och så så tar jag inga risker när aktiviteten är för stark. Lite för gammaldags kanske. 😎 Kompisen säger alltid att jag inte behöver oroa mig.

Men skulle något hända så blir det ju så bökigt.

Lyckades sedan hitta samma artikel på datorn men tyvärr så bokmärkte jag den inte. Minns inte vilken tidning det var. Antagligen någon lokal Norrlandstidning.

Folk pratade mest om utseendet på ljuset. Men faktiskt om blixtar också. Men många var skeptiska till kommentarerna. Typiska kommentarer var:

"Och hur mycket hade ni druckit då?" osv. eller "Ja den glöggen var nog i starkaste laget!" eller "Åh… vad folk hittar på." 😃

Man fick alltså intrycket av att det fanns folk som varit väldigt nära vid samma tidpunkt men inte upplevt något alls. Men här kan man ju inte veta.

Farwuq
2/6/15, 5:29 PM
#55

Kanske så "small" något i den övre atmosfären?
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]1
2/6/15, 8:27 PM
#56

  Har funderat på det också. Det är ju en del som kan hända i de övre skikten som vi kanske inte tänker på så mycket. Plus om det är iskristaller och snö så kanske man ibland kan få lite extra "krydda" i tillvaron. Jag är ingen meteorolog men det är ju trots allt kallare på vintern. Och vid närmare eftertanke så är det alltför lätt att blåsa upp en sådan observation alltför mycket.

Något som folk sällan tänker på är att vår perception ibland kan luras. Du hör något som kan liknas vid ett pistolskott. Och tänker att det förhoppningsvis var något annat, t.ex. en bildörr eller liknande som slår igen. Men det lät alltför nära för att vara behagligt.

Men om du har haft en inspelning på gång med mikrofon och mixerbord där speciella mätare visar ljudnivån så märker du att ingen mätare registrerar något ljud vid tillfället. Och hur fungerar det?

När vissa objekt letar sig fram till vår atmosfär så bildas en frekvens som överensstämmer med med frekvensen i nervcellerna i hjärnan, i detta fall de celler som har med ljudet att göra. Och hjärnan luras att tro att vi faktiskt mottagit en ljudinformation. Och skapar då upplevelsen av en sådan som stämmer överens med frekvensuppsättningen som hjärnan erhåller. Och vi hör ett pistolskott trots att det inte finns några ljudvågor i rummet aktiverade.

Normalt sett så aktiveras ju trumhinnan och skickar signal till vissa hår i innerörat. Vibrationen av dessa hår överförs till kemo-elektriska impulser i nervtrådar och vips så har vi en typ av elektriska impulser istället som hjärnan kan hantera. Vissa frekvenser som bildas i de övre atmosfärslagren på grund av stenar, meteoriter och partiklar osv. lurar alltså hjärnan genom ta en genväg förbi den normala upplevelsehanteringen och smyga direkt in i hjärnan istället. Faktiskt ganska intressant men tyvärr också något som skulle kunna missbrukas.

Jag tänker ibland att ifall man kunde bemästra denna teknik till fulländning så skulle man kanske i princip kunna ge en person vilka artificiella upplevelser som helst. Exempelvis så upplever personen helt plötsligt smaken av en banan. 😃 Andra exempel får ni fantisera fram själva. 😎

Men just nu har jag haft en äkta och behaglig upplevelse av stekt lax och pommes frites. Vart betydligt godare än jag tänkt mig. Hungern är väl egentligen den bästa kryddan. När jag fick frågan av diabetessköterskan om vid vilka tidpunkter på dagen jag äter så blev jag först lite förvirrad.

Vad pratar hon om egentligen? tänkte jag.

"Jag äter när jag är hungrig och dricker när jag är törstig", svarade jag helt sanningsenligt.

Jag menar… vi får ju information från kroppen som talar om när den behöver saker. Och den är väl där för att användas, tänker jag.

Men hon såg bara allmänt förvirrad ut.

😃

Emo
2/7/15, 5:48 AM
#57

Vilket bra svar du gav henne, Greenseng. Liknande brukar jag också svar om någon ställen den typen av frågor.

I dag töar det. Oni gillade inte att bli våt om tassarna, så hon hade brått in igen när vi var ute för en stund sedan.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/7/15, 7:26 AM
#58

#56 Du kan förklara som få.
👍

Jag tror mig har hört talas om en "uppfinning" som gör att man kan skicka trådlösa meddelande direkt in i hjärnan. Mottagaren hör då "röster i huvudet".
🤦‍♂️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/7/15, 11:08 AM
#59

#58

  Har också hört talas om detta. Men måste erkänna att jag är skeptisk här. 🤔

Ok. Det vi tänker med är väl paradoxalt nog det vi förstår minst av. Men röster?
 Verkar lite kusligt, faktiskt.

Farwuq
2/7/15, 2:06 PM
#60

Mycket hemskt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2/8/15, 9:21 AM
#61

Soligt och vackert väder här. Den mesta snön har smält bort.
Nu har jag satt igång tvättmaskinen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
2/8/15, 9:35 AM
#62

Fy sjutton vad det har blåst i natt. 🥶😴

Soligt och vackert, vitt och snö! ☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2/8/15, 1:03 PM
#63

Det är fortfarande blåsig här, men samtidigt soligt med +3°C.
Det är lite vår i luften.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2/9/15, 6:06 AM
#64

Några grader "varmt" ute i dag. Hoppas det inte börjar regna utan att tvätten torkar. Det var ju så fint väder i går så jag hann md en omgång tvätt till. Den första han bli nästa torr och dn andra hänger ute.
Det blir en del att göra inne också i dag.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/9/15, 7:11 AM
#65

En mild och lite blåsig morgon, med +4°C.
Snö? Du måste skämta.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/9/15, 6:00 PM
#66

  Här har varit vår idag.  Känns bra.

Och på onsdag så vänder Merkurius och börjar gå framåt igen. Kanhända blir det lite mer aktivitet här på gruppen då. 🎈

Emo
2/9/15, 6:50 PM
#67

Här finns en hel del intressant inför Allahjärtansdag. Se och njut.
Det är tillåtet att skratta också. 😂

http://parlpyssel.ifokus.se/discussions/54d8e1c28e0e741e3f000adf-alla-hjartansdagssmycket-bildtrad?discussions-1

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/9/15, 7:04 PM
#68

Det var vår även här, det kändes tydligt.
☀️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/9/15, 10:26 PM
#69

#67

  Väldigt vackra alster. Speciellt bidrag 2.

Kanske är det den djupt röda färgen kombinerat med det silveraktiga som jag faller för. 🙂

Annons:
Emo
2/10/15, 6:41 AM
#70

Marina hade missat ett bidrag, så här kommer tråden med alla bidrag. Hoppas ni gillar dem.

http://parlpyssel.ifokus.se/discussions/54d97f8ece12c4221000123c-alla-hjartansdagssmycket-bildtrad?discussions-1

#69 Jo det är alltid intressant att läsa kommentarerna. Det är fint.
Jag tror jag vet vilket Hubert och jag kommer att rösta på. 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/10/15, 6:50 AM
#71

Jo jag instämmer de är väldigt fina 2 och 9 föll mig i smaken.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2/10/15, 6:59 AM
#72

Bidrag nr 6 har en speciell charm. 😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/10/15, 7:01 AM
#73

Ja, den har en personlig prägel.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2/12/15, 6:02 AM
#74

Skön god morgon, frostfritt.

Veckans bästa dag, torsdag. Hoppas den blir till belåtenhet för oss alla.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/12/15, 7:52 AM
#75

God morgon människor.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2/12/15, 8:07 AM
#76

God morgon. Dagen ter sig lite ljusare än gårdagen. ☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2/12/15, 8:39 AM
#77

Då är det som det ska.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/12/15, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

  Och Torsdagen den 12/2 går mot sitt slut. Men vänta lite här nu… Ett ögonlock…
Torsdagen den tolfte? Det måste innebära att vi får Fredagen den trettonde imorgon!
Oj, oj, oj…

Somliga ser det som en otursdag. Andra som en turdag. Och andra bryr sig inte ett dyft. Är det månne en dag som man tillbringar i sängen med en bok, kanske? Eller skall man testa att fresta lyckan?

De flesta har kanske inte så stort val här. Och tur är kanske det.

Och Merkurius går framåt nu om än ack så sakta. Och Månen har vandrat in i Skytten och är väl redan i Konjunktion med Saturnus, också i Skytten. Vad månne hända här? Men Månen har alltid bråttom. Så vad som än väntar så är det tillfälligt, antar jag. Men kan ju vara något som har en initierande faktor på något händelseförlopp. Skytten… hmm… religion, kunskap, resor osv. Vad skulle detta kunna vara?  Månen i Konjunktion med Saturnus är vanligtvis en svår aspekt. Övergår min horisont.  Och detta är ju en ofta förekommande aspekt. Låt oss hoppas på det bästa.

Och Venus närmar sig sin efterlängtade rendezvous med Mars. Låt oss hålla tummarna för de tu.

Vilket av någon flippad anledning påminner mig om att jag skall testa att göra mitt eget smör. Kommer att bli mycket spännande. Har köpt grädde och allting. Undrar just hur mycket salt man skall tillsätta? Får väl smaka mig fram. Tillsätter man lite rapsolja också så får man visst bregott. Men jag tror jag väntar med att testa det. Man bör nog ta det lite lugnt i början.

Hå hå ja ja…

Emo
2/13/15, 6:39 AM
#79

God morgon. Önskar att ni alla får en någorlunda bra dag.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/13/15, 7:03 AM
#80

God morgon, fredagen den 13:e har börjat bra.
Hoppas ni har det bra i dag.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2/13/15, 7:36 AM
#81

Godmorgon! Har vaknat på rätt sida, så fredagen den 13 blir nog bra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2/13/15, 11:01 AM
#82

😃
Inga problem, huvudet är upp och fötterna ner.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Marinas Mix
2/13/15, 11:24 AM
#83

In och rösta på ert favoritsmycke

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Emo
2/13/15, 11:33 AM
#84

Där finns flera snygga saker och något…..

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Nattan
2/13/15, 1:14 PM
#85

Vilken fredag, den började strålande men sen var det som att gå i koskit som bara kletar ner överallt och allt blir brunt - hoppas ni andra har det bra!

med vänligaste hälsning,
Nathalie

- Känn dig själv - följ ditt hjärta och älska livet för vad det är -

Farwuq
2/13/15, 2:30 PM
#86

Jag har det hyggligt denna fredagen den 13:e.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2/14/15, 6:25 AM
#87

God morgon. Vi överlevde fredagen den trettonde här. Hoppas ni också gjorde det. Nu försöker vi fortsätta med det.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/14/15, 7:02 AM
#88

Den 14:e, nu kan vi blåsa faran över.
🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2/14/15, 7:34 AM
#89

Grattis Draken!!! ❤️🌺🎈🎂✨🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
2/14/15, 7:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Grattis Draken

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Farwuq
2/14/15, 7:54 AM
#91

😃

Tack så mycket.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2/15/15, 10:53 AM
#92

Kyligt 3,5°C och blåst. Skåne är sig likt.
Jag var på gymmet i morse, 75 minuters träning.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2/15/15, 11:20 AM
#93

Det har blåst rejält i natt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Hubert.prp
2/15/15, 11:24 AM
#94

God morgon alla här. Marina gjorde en Kluring på Pärlpyssel för att se hur mycket medlemmarna visste om oss.

Då förstod jag att det kunde vara lämpligt att berätta om mitt marknadsbesök.

http://parlpyssel.ifokus.se/discussions/54e05531ce12c42c78000ba6-hubert-berattar

Emo
2/15/15, 11:34 AM
#95

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
2/17/15, 7:00 AM
#96

God morgon. Det blåser inte i dag. Skönt för då kan man vädra. Inte så lyckat med öppna fönster i storm.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/17/15, 7:09 AM
#97

En sval morgon, bara +1°C.
Men vinden har börjat lägga sig.
🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Emo
2/18/15, 6:22 AM
#98

God morgon. I dag kommer bokbussen. Spännande om de har några nya bra böcker till mig. 🙂

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[greenseng]1
2/18/15, 2:58 PM
#99

  Och regnet bara skvalar ned. Fast det gör egentligen inte så mycket. Bara det inte blir för mycket. Lite sol skulle förmodligen inte skada.

Man stängde av strömmen här kl. 09:00 för att flytta någon luftburen ledning till markbunden. Sådant gör mig alltid lite nervös eftersom saker kan gå helt fel. Och att vara utan ström gör att man förstår hur sårbar man egentligen är. De lovade strömmen tillbaka igen 13:00. Och… nästan rätt. 13:30 pep min gamla mikrovågsugn till och annonserade därmed att allt var lugnt. Den kom tillbaka exakt när en barnfamilj öppnade ytterdörren. 🙂 Denna barnfamilj har tydligen tur med sig utan att veta om det. 😉

Har läst en bok av Frank Herbert som heter Vita Pesten (The white plague). Den mest fruktansvärda och mörkaste bok jag någonsin läst. Slår till och med Gamla Testamentet. Och det vill inte säga lite.

Vad som förvånar mig är författarens inblick i biokemi och genetik. Boken skrevs antagligen någon gång i slutet på 70-talet alternativt början på 80-talet. Jag misstänker att författaren vill varna för genmanipulation. Men alltså… jag mår fortfarande dåligt. 🤢 Är det möjligtvis så att det är något jag inte förstått när det gäller människan som art? 🤔

Får se om jag lyckas med att få i mig lite föda.

Farwuq
2/18/15, 3:20 PM
#100

Jag hoppas att du får smaklig spis i fortsättningen. Både gastronomiskt och litterärt.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/18/15, 5:21 PM
#101

  #100

  Jo. Jag får nog vara lite mer vaksam när jag väljer litteratur nästa gång. Misstänker att vi påverkas mer än vi tror av vad vi läser.

Alltså… Mumintrollet… Böcker helt befriade från våld och hat och genomdränkta med kärlek, förståelse och omtanke. Varför får sådana författare inte Nobelpris? 🤔

Farwuq
2/18/15, 5:26 PM
#102

Klart vi påverkas, det är därför som jag bl.a. inte tittar på nyheterna och inte regelbundet - förutom serierna - läser dagliga tidningar.

Mumindalen?  Mja, vi har ju Stinky, Mårran och Hattifnattarna.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/18/15, 5:50 PM
#103

  #102

  Att inte titta på nyheterna allt som oftast kan säkert vara en god idé. Det är så mycket mörkt på nyheterna. Alltför sällan något ljust. Och det är faktiskt deprimerande.

Stinky… man får en känsla av att han går att påverka till det bättre. Verkar ha haft en tråkig guidning under sin tidiga uppväxt.

Mårran… går att hantera om man inte känner rädsla och har lite förståelse. Har för mig Mumin-mamman gör det en gång.

Hattifnattarna… de är ju som de är. 😃 Men de är inte mörka.

Magi-cat
2/18/15, 6:52 PM
#104

Mårran blev varm till slut. Hon mötte Mumintrollets empati och var inte längre kall.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[greenseng]1
2/18/15, 7:58 PM
#105

#104

  Ja, precis!

Emo
2/19/15, 6:21 AM
#106

Torsdag 😃Hoppas den blir bättre än förra, så vi hinner med att spela mer. 🙂

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/19/15, 10:02 AM
#107

Torsdagar brukar vara bra dagar.
👍
Jag mår ganska bra just nu.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2/19/15, 10:08 AM
#108

Den börjar mindre bra. Malin försöker hitta ägaren till en katt som inte är chipmärkt, så hon kommer lite senare än hon brukar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[greenseng]1
2/19/15, 10:02 PM
#109

  Idag så gjorde jag för första gången i mitt liv eget smör. Och det gick faktiskt bra. Men kanske inte så konstigt. Vet inte hur många gånger jag fått höra: "Vispa nu inte grädden för hårt för då blir det smör!"

Fast nästa gång skall jag nog ha i något mera salt. Och kanske rapsolja också. Jag är van vid extrasaltat bregott och hade tydligen glömt hur hårt rent smör kan bli i kylen.

Dessutom hade jag förväntat mig något otroligt unikt; oändligt upplyftande och fylligt i smakväg. Jag menar… hemmagjort!! Men icke sa Nicke. Det smakar helt enkelt vanligt normalsaltat smör. 

Men jag skall inte klaga. Det smakar trots allt gott! Kanske lite mer salt.

👍

Marinas Mix
2/20/15, 6:06 AM
#110

Godmorgon. Idag blir det mindre datatid och kanske mera pärltid?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Farwuq
2/20/15, 6:39 AM
#111

Godmorgon, det är fredag.
👍
Nu till helgen kommer det med all sannolikhet att bli vår - officiellt.
☀️

#109 eget smör? Det skulle vara kul och testa.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Emo
2/20/15, 6:43 AM
#112

greenseng, nyttig erfarenhet. Köpegrädde eller avskummad opastöriserad "hemma"mjölk?

Kattens hem lokaliserat och katten flyttade dit.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[greenseng]1
2/20/15, 8:26 AM
#113

#112

  Köpegrädde. Tyvärr har jag inte tillgång till opastöriserad hemma mjölk. 😢

Jag minns när jag var barn och bodde på en bondgård på somrarna. Där skummade vi mjölken för att få grädde. Så himla gott! Jag begrep aldrig hur fruktansvärt bortskämd jag var då. Då smakade maten mat.

Tyvärr har jag ingen bonde i närheten. Vad hade jag inte gett för att få tillgång till opastöriserad gammaldags orörd superfärsk mjölk? Det hade ju varit paradiset i kubik!

Farwuq
2/20/15, 9:24 AM
#114

#113 Jag hade på samma sätt som barn. Äkta varor och äkta kossor och höns.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/20/15, 10:55 AM
#115

#111

  Tja… det är lätt och kul. Och känns lite speciellt med eget tillverkat smör. 🙂

Det kan vara lite marigt med saltmängden som skall tillsättas. I mitt fall blev det lite för lite. Men då är jag van vid extrasaltat bregott. Blir det för lite salt så kommer smörsmaken inte fram riktigt. Tycker jag i alla fall.

Om man tillsätter rapsolja så får man visst bregott, säger de som vet. Men hur mycket rapsolja som skall tillsättas vet jag inte. Antagligen inte för mycket. Man får väl testa sig fram, antar jag. Men det är alltid skönt med bredbart smör. För mitt smör är alltså stenhårt när det kommer direkt från kylskåpet.

Beror kanske också på att hemgjort smör innehåller mer vätska än industriellt smör. Har ingen aning om hur de får bort all vätska så effektivt. Kanske centrifugerar de smöret när det är klart. Vad vet jag? Men vätskan gör också att det blir mindre hållbart. Så man måste vara noga med att förvara det i kylskåp. Och man behöver ju inte göra så stora mängder varje gång. Det är trots allt väldigt lätt att framställa det.

Men trots att det innehåller lite mer vätska än köpt smör så tycker jag inte det märks någon skillnad när man steker med det. Testade just stekt ägg på smörgås och det smakade jättebra. Inga problem alls.

[greenseng]1
2/20/15, 10:59 AM
#116

#114

  Ja… det var tider det!

[greenseng]1
2/20/15, 12:29 PM
#118

#117

  Oj. Det måste jag ta en titt på. 😎

Annons:
[greenseng]1
2/20/15, 12:48 PM
#119

#117

  En intressant sak när det gäller egen smörtillverkning är… havssalt.
Det hade jag faktiskt inte tänkt på. Blir nog något extra. Får gå och inhandla lite havssalt. 🙂

Olivolja är kanske inte helt fel heller. Måste testas. Och paprika?? Tja… varför inte? 

Och man kan ju passa på att göra lite vitlökssmör också. Gott till stekt och grillat kött. Förmodligen till fisk också.

En helt ny värld har plötsligt öppnats. 😃 

Jösses vad hungrig jag blev.

Farwuq
2/20/15, 2:24 PM
#120

😃

Glöm inte att ta hänsyn till smörets astrologiska prognos.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/20/15, 7:00 PM
#121

#120

  Det är ju en tanke, förstås. ☝️

Enligt min förståelse (ehrmm… hmm…) så grundar sig astrologin logiskt sett på universella cykler som avspeglas i himlakropparnas och abstrakta punkters cykler. Så astrologin skall alltså kunna användas på vad som helst.

Så… varför inte smör? Och exempelvis bakning?

Detta är så övergripande så det är kanske inte så konstigt att astrologin är så svår som den egentligen är. Jag menar… vid en viss bestämd tidpunkt så kan man på en speciell plats göra ett horoskop på ett barn, ett frö, en kattunge, ett nystartat företag, ett förhållande… osv. Här finns egentligen inga gränser.

Vad det handlar om är egentligen olika energier i rörelse genom tid och rum. Att kunna tolka detta för olika processer blir naturligtvis inte det lättaste i världen. Alla dessa processer har ju inneboende och även yttre influenser som skiljer sig åt.

Hur kan det komma sig att en sådan som jag egentligen blev intresserad av astrologi? Ja, just det! Jag var skeptisk. Så var det. Men hade ändå porten öppen och beslöt mig för att testa systemet. Utifrån dess egen referensram naturligtvis.

Ack… Jag minns ännu idag hur oerhört förvånad jag blev…

Farwuq
2/20/15, 7:11 PM
#122

😃

Alla kan vi bättra oss.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/20/15, 7:13 PM
#123

#122

  Jo. 😞

Farwuq
2/21/15, 8:27 AM
#124

21:a februari, våren är runt hörnet och hon är hjärtligt välkommen.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2/21/15, 8:41 AM
#125

Vår? Härligger ett tunt lager vitt skräp på gräsmattan. 😕

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Marinas Mix
2/21/15, 9:10 AM
#126

I går kväll när jag gick och la mig var det alldeles vitt på backen, men nu är det borta🙂

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Farwuq
2/21/15, 11:43 AM
#127

Här regnar det och vi har +5ºC.
☔️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/21/15, 5:00 PM
#128

  Regn, regn, regn och åter regn. Inget skyfall. Bara ett evigt skvalande.

Och ungefär 2,3℃.

Förresten… visste ni att vanligt salt man köper i affärer innehåller Aluminium? För att det inte skall klumpa ihop sig. Helt horribelt. Vad tänker de med? Aluminium har inget i biologiska system att göra. Misstänks orsaka Cancer och Alzheimer.

Nu blir det havssalt i fortsättningen. Man lär sig mycket på att göra eget smör.

Och tack för länkarna angående eget tillverkat smör, Draken. De ledde till nyttig information när man utvecklade det lite.

Magi-cat
2/21/15, 5:20 PM
#129

Heeelt ofarligt vettuväl…Tillsatser e goa grejer…🤪

http://tillsatser.weebly.com/klumpfoumlrebyggande-medel-e535-e585.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2/21/15, 5:39 PM
#130

Minska på saltet och ta örter och lite peppar i stället. Vitlök och pepparrot är också bra smaksättare.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2/21/15, 5:42 PM
#131

#128 Väldig vackert med regn och harpa.
(Tur att det inte var HAARP)

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2/21/15, 5:47 PM
#132

#131 Jag älskar regnmusik med harpa. Med ett a. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2/21/15, 5:56 PM
#133

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/21/15, 7:06 PM
#134

  Ja, jag undrar just om detta med HAARP.

Anläggningen är rigoröst bevakad och de ger inte direkt några visningar för turister. Och varför? HAARP sägs ju vara så oskyldigt och jungfruligt rent.

Farwuq
2/21/15, 7:36 PM
#135

Allt är inte sant allt som berättas i media.
Om HAARP är så rigoröst bevakat där det ligger ute i ödemarken så måste det finnas en orsak.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2/22/15, 6:29 AM
#136

God morgon. Lite snö på trappan annars fint ute.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[greenseng]1
2/22/15, 8:20 AM
#137

  Vädret här i Bua verkar inte ha bestämt sig ännu. Men… inget regn och himlen tycks växla mellan moln och molnfritt. Temperaturen verkar ligga någonstans mellan 2 och 3℃. Lite vind märks också.

Vi får väl se vart det bär hän.

Magi-cat
2/22/15, 8:24 AM
#138

5 cm nysnö och en strålande soluppgång! 🤦‍♂️☀️🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Nattan
2/22/15, 4:05 PM
#139

Vårvintern har börjat komma, temperaturen växlar mellan -5 och +5 grader och solen visar sig mer och mer. Snön har blivit stenhård och det är glashalt, men får vi lite mer snö & sol så är det bara skönt att gå ut o lägga sig i en snödriva & sola :)

med vänligaste hälsning,
Nathalie

- Känn dig själv - följ ditt hjärta och älska livet för vad det är -

Annons:
Farwuq
2/22/15, 6:07 PM
#140

Vi hade sol och ca +5 - 6°C här i dag.
Jag har varit ute och rört på mig, först på gymmet sedan på långa promenader.
Jag sov dessutom en stund på soffan vid lunchtid.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2/22/15, 7:18 PM
#141

Kvällskaffe nu och sen ut med hunden.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/22/15, 7:40 PM
#142

Sedan, natti-natti.
😴🤦‍♂️😴

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/22/15, 7:56 PM
#143

#142

😃 Sov gott Draken!

Magi-cat
2/22/15, 8:45 PM
#144

Sov gott! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2/23/15, 6:05 AM
#145

  Tja… God måndagsmorgon alla sjusovare.

Det har varit en blåsig natt här i Bua. Och antagligen blir det inte någorlunda lugnt förrän på onsdag om man får tro vissa väderprognoser. Men att spå väder är kanske lika svårt som att försöka spå med hjälp av astrologi.

Ha en givande måndag!

Emo
2/23/15, 6:35 AM
#146

God morgon. Får se om jag orkar något i dag. iFokus lockar inte så mycket.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Farwuq
2/23/15, 10:11 AM
#147

Jag är i ett hemskt tillstånd i dag.
Jag kämpade mig till jobbet.
🤦‍♂️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2/23/15, 10:16 AM
#148

Kram Draken!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2/23/15, 11:26 AM
#149

🤗

Tack Magiska-katten.
Jag ska försöka vila mig när jag kommer hem.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2/24/15, 7:38 AM
#150

God morgon, alla ni i mänsklig gestalt.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2/24/15, 7:42 AM
#151

God Morgon! Hoppas dagen blir god.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
2/24/15, 7:44 AM
#152

Godmorgon, från katter också. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Hubert.prp
2/24/15, 7:46 AM
#153

Här kommer en åsna med en God Morgon-hälsning.

Annons:
Marinas Mix
2/24/15, 9:04 AM
#154

En fräsig hälsning från en morgonsur "Chef", som tydligen vaknade på fel sida av täcket😂

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[greenseng]1
2/24/15, 10:00 AM
#155

  Morn.

Efter en fruktansvärd natt där jag kämpat med och mot en upprorisk mage så fick jag till sist några timmars sömn.

Alltså… alla dessa virus och bakterier som snurrar runt överallt. Man kan bli galen för mindre. Sedan blir det naturligtvis en enorm lättnad om eller när man blir som vanligt igen.

Har lyckats få i mig lite ananasjuice och vad är det första jag läser på nätet? Jo att arbetare på ananasodlingar blir sjuka av bekämpningsmedel. 😐 Världen är inte klok. Vem vet? Jag älskar ananas så det kanske inte är virus och bakterier jag blir sjuk av?

Naturen har egna bekämpningsmedel som går att använda och som är helt ofarliga för människor, talade en hemodlande kvinna om för mig en gång. Bl.a. en typ av svampar som man kan göra ett avkok på. Varför använder man inte sådant?

Nej… nog med klagande. Någorlunda väder ute idag. Måste till biblioteket och lämna tillbaka den mest fruktansvärda bok jag någonsin läst. Då kommer jag säkert att må prima efteråt. 😃 Och eventuellt handla lite mer ananasjuice. 😉

👋

Emo
2/25/15, 6:44 AM
#156

God morgon. Skönt ute i dag. Hoppas jag kan fortsätta med trädgårdsabete i dag. Det blev något gjort i går. Känns så gott när man kan vara ute och jobba.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Marinas Mix
2/25/15, 8:11 AM
#157

Har hubbe gömt alla pärlorna ni fick igår? I trädgården?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Farwuq
2/25/15, 2:11 PM
#158

+6ºC och mulet. Krokusarna blommar och våren börjar märkas allt tydligare.

☀️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/25/15, 3:25 PM
#159

  Och här är också 6ºC men sol, sol, sol. Funderar faktiskt på en promenad. Det var ett tag sedan våren kändes så nära.

Marinas Mix
2/25/15, 3:40 PM
#160

Här haglar det🤓

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Farwuq
2/25/15, 5:47 PM
#161

Åh, hagel som är så kul.
🤓

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Marinas Mix
2/25/15, 9:31 PM
#162

näee inte hagel,men hagelhönor är redigt skoj att stoppa ner i en flaska och sedan släppa ut inne i ett tält🤐
PS. brottet är preskriberat för länge sedan, då jag kan ha varit runt 5 år när det hände😂

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Emo
2/26/15, 6:21 AM
#163

God morgon. Ni vet vad som gäller i dag. 😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/26/15, 7:05 AM
#164

God morgon, jag sitter på jobbet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/26/15, 10:46 AM
#165

  Sol, sol, sol och åter sol. Sedan på några sekunder vind och moln.
Ett minst sagt nyckfullt väder.

Men vad kan man förvänta sig på Emosdag?

👋

Farwuq
2/26/15, 12:07 PM
#166

Vad annat kan man vänta sig om man bor vid västerhavet.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/26/15, 12:51 PM
#167

😃

  Ligger något i det.

Annons:
Emo
2/26/15, 7:35 PM
#168

God afton alla glada figurer här. Det har varit en trevlig dag här. Hoppas ni har haft lika trevligt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/26/15, 8:03 PM
#169

Ja här var de 9°C enligt en kommunal termometer.
☀️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/26/15, 9:33 PM
#170

  Och här har det varit upp och ner hela tiden. Nu har vädermakterna bestämt sig för stark blåst, verkar det som. Men det kan väl ändra sig vilken sekund som helst.

Och jag har just trattat i mig en hemmagjord vårrulle. Blev bättre än jag trodde. Den där lilla rullen gjorde mig proppmätt.

Får byta olja. Gjorde ostrullar (vårrullar fast med ost som fyllning) och det läckte ut lite ost i frityrgrytan. Och det förstör oljan. Det knepiga med vårrullar är att få dem totalt täta. Och ändå ha så lite rispapper som möjligt för sprödhetens skull. Jag brukar pensla med äggvita men ibland blir det ändå fel.

Nu använder jag två rispapper. Men drömmen är att kunna fixa det med bara ett. Vi får väl se.

[greenseng]1
2/27/15, 6:13 AM
#171

  En tidig och svart morgon. Temperaturen någonstans runt 3,8℃.

Funderar på en espresso. Fast… te vore inte helt fel heller. Det var faktiskt ett tag sedan. Te med honung och citron. De verkliga tefantasternas fasa. 😎

Emo
2/27/15, 6:29 AM
#172

God morgon. Jag har hunnit med första frukost. Vanligt Liptons te och Husmans knäckebröd. Om en stund sätter jag på första kannan kaffe. Naturligtvis rätt sort.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/27/15, 6:47 AM
#173

Jag är på jobbet sedan 6:00. Till frukost blev det gröt och ett glas vatten.
🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Marinas Mix
2/27/15, 6:52 AM
#174

Och vad är rätt sort då Emo??? GEVALIA förståss😂 Vi får väl se om det kommer något oväntat besök till oss sedan. En söt pojke vore inte helt fel😉

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Magi-cat
2/27/15, 8:16 PM
#175

Hittade en länk om hur man räknar ut måntecknet:

http://www.moonsigncalendar.net/calculate-moonsign.htm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2/27/15, 10:11 PM
#176

#175

  Verkar stämma. Tyvärr så får man inte det exakta gradtalet i tecknet, verkar det som. Jag talar då inte om månvinkeln vilket är en helt annan sak.

Det var också intressant att se att de hade med Bach's blomterapi i det hela. Och där träffade de helt rätt. Jag svarar starkt på Jättebalsamin. Undrar hur de gör kopplingarna här? Eller var det bara en sk. tillfällighet? 🤔

Fast jag tror normalt inte på tillfälligheter. 🌛

Magi-cat
2/27/15, 10:16 PM
#177

#176 Uhumm…

"The obliging Libra - moons are polite, diplomatic, kind and compliant"

Var hittar du Bach-dropparna?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2/27/15, 10:30 PM
#178

#177

  Under minuter så finns det två rutor man kan bocka i.

Den första handlar om månvinkeln. (with moon angle?)

Den andra handlar just om Bach-dropparna. (include recommended Bach Flower Remedy?)

Emo
2/28/15, 5:33 AM
#179

God Morgon denna sista dag i februari. Nu nalkas våren - hoppas jag.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/28/15, 7:51 AM
#180

God morgon, hoppas det är OK med er.

#178  "Supportive Bach Flower Remedy: **Vervain" ?
**

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2/28/15, 7:55 AM
#181

#178 Tack! Hoppade över eftersom jag inte vet månvinkeln.

Scleranthus….våg-medlet förstås…Men det är inte mitt främsta val…

Godmorgon förresten! Dager gryr grå.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2/28/15, 8:09 AM
#182

Jag fattiga och givmilda själ har nu nått: "Du har just nu 7000 guldmynt."
Hade jag varit girig som Scrooge, så hade jag haft åtskilligt mer.
😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/28/15, 11:28 AM
#183

 #180 …

#181

  hmm…

Bach startade med tolv blommor. Tror han var inspirerad av kristendomen eftersom han kallade dem de tolv apostlarna eller något liknande (det var ett tag sedan som jag sysslade med Bach-filosofin). Både Vervain (Järnört) och Scleranthus (Vitknavel) tillhör de tolv apostlarna. Så gör även min Impatiens (Jättebalsamin).

Antagligen så utgår de från Månen här. Jag har månen i Väduren och blir då lätt otålig. Då är Impatiens (Jättebalsamin) naturligtvis perfekt. 

Vervain (Järnört) är för personer som är överbeskyddande och bryr sig om andra människors välfärd. Och har dessutom mycket fasta ideal och är övertygade om att de har rätt. Det är svårt att få dem att ändra åsikt. Passar kanske in på Månen i Lejonet.

Scleranthus (Vitknavel) är för personer som står och väger mellan två val. En typ av osäkerhet. Skulle kanske kunna passa in på Månen i Vågen. Jag vet inte om du Magi-cat har månen i vågen eller om du har solen i vågen eller både och.

I och för sig skulle Vervain passa mycket bra in på Vattumän också. Och Scleranthus är väl typisk Våg. Däremot är jag tveksam till att Impatiens skulle passa in på Kräftan. Men Kräftan styrs ofta av känslostämningar och kan ibland vara väldigt obalanserad. Och då kanske Impatiens inte är helt fel.

Så när det gäller Bach-blommorna så vet jag faktiskt inte om de utgår från Solen eller Månen. Kanske har de en algoritm som tittar på båda. Men eftersom det förmodligen bara är tolv blommor som används här och varje blomma korresponderar till ett stjärntecken så blir det ju lättast att använda bara en planet här.

Om Magi-cat inte har Månen i Vågen så är det antagligen Solen de utgår från. Annars är det antagligen Månen.

Jag skulle dock gissa på Månen här. (Vad irriterande det är att inte veta säkert.)

De andra blommorna har jag för mig Bach kallade hjälpare. Får nog repetera det där, misstänker jag. Det var som sagt ett tag sedan. 🙂

Magi-cat
2/28/15, 11:45 AM
#184

Jag är Vattuman med månen i Vågen. 🙂🌛

Jag tycker Water Violet brukar passa bättre in på mig. 🙂

Har lite böcker om blomstermedlen, har inte tittat i dem på länge dock.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2/28/15, 12:44 PM
#185

😮

"Vervain (Järnört) är för personer som är överbeskyddande och bryr sig om andra människors välfärd. Och har dessutom mycket fasta ideal och är övertygade om att de har rätt. Det är svårt att få dem att ändra åsikt. Passar kanske in på Månen i Lejonet."

Mig mitt upp i dagen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2/28/15, 2:03 PM
#186

#184

#185

  Ok. Då är det alltså månen det handlar om. Och det är ju logiskt i och med att sidan handlar om månen.

Water Violet (Vattenblink) är också min huvudblomma. Jag brukar kombinera Water Violet och Impatiens. Water Violet gör att mitt huvud känns kallt. Som om det har fått en dos av mynta. Impatiens gör att huvudet känns varmt. Det märkliga är att effekterna tar inte ut varandra. Jag känner alltså båda på samma gång.

Bach visste vad han höll på med. 🙂

Crab Apple (Sötäpple) är väldigt bra att rensa ur kroppen med. Det bör man ta någon gång då och då. Framför allt om man fastar.

Emo
3/1/15, 7:04 AM
#187

God Morgon. Skönt väder i dag. Hoppas det fortsätter så.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
3/1/15, 11:40 AM
#188

Regn och +2°C här i djupa södern.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
3/1/15, 11:44 AM
#189

Blåsigt! Usch!

#186 Vad bra att det här med Bach-blommorna kom upp, nu har jag letat fram böckerna! Crab apple är användbart, som du säger. 

Kom också ihåg Walnut, ifall man har en tendens att "ta på sig" andras ryggsäck. Samt vid alla skiften i livet, stora som små.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
3/1/15, 11:47 AM
#190

Nu får vi snöblandat regn här.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[greenseng]1
3/1/15, 4:50 PM
#191

#189

  Walnut anses tydligen också vara bra när åldern och dess diffusa konsekvenser har börjat ta över för mycket. Då kan ett minskat självförtroende göra att man behöver en sköld. Självförtroendet kan återställas med Wild Rose vilket också ger en kick till nystartad kreativitet och inspiration. Och naturligtvis livsglädje.

Walnut anses också bra för extremt begåvade individer, typ genier. Bach själv, har jag för mig jag läste någonstans, tog ibland Walnut. Sådana människor har en tendens att få extremt motstånd, ja även bli mobbade, så här behövs säkert Walnut. Bach stötte på extremt starkt motstånd från "läkareliten" även om de aldrig vågade ta steget fullt ut. Han var ju ansedd som ett geni. Men de hotade med att rycka hans läkarleg. Men Bach svarade något i stil med: "Visst. Gör det. Men jag måste göra det rätta."

Och Bach hade verkligen en tendens att ta på sig andras ryggsäck. Han lär visst ha varit en människa med en extremt utvecklad empati.

Jag upptäckte Bach's essenser med Räddningssalvan. Här har man ersatt Star of Betlehem i Rescue Remedy med Crab Apple. Jag hade fått en märklig rodnad på huden som kändes helt fel och smörjde på lite Räddningssalva. Jag var också akut förkyld med allt vad det innebar (rinnande näsa, tjock skalle… ok… tjockare än vanligt 😃 osv). Jag visste ingenting om Bach's teorier och skall erkänna att jag var enormt skeptisk, kemist som jag var. Efter tio minuter hade jag helt glömt bort att jag smetat på salvan och sprejade bladen på en blomma jag hade med vatten.

Och helt plötsligt så kändes det som en dusch av liniment i skallen och jag kvicknade till från förkylningens trötthetssymptom. Jag blev helt chockad och tänkte: "Vad i herrans namn var det? Jag har inte tagit någon medicin av något slag. "

Jag tittade misstänksamt på blomman jag sprejat och funderade på om den eventuellt kunde ha någon slags okänd egenskap när det gäller förkylningar. Men så mindes jag att jag använt Räddningssalvan och blev oerhört imponerad. Jag behövde härmed inga mer bevis för Dr. Bach's trovärdighet. Rodnaden på huden försvann också. Och jag minns att jag tänkte:

"Detta är ju helt flippat otroligt. En medicin som inte har några negativa biverkningar och även kan överdoseras utan någon som helst risk. Och som mot alla odds faktiskt fungerar. Varför har jag inte hört om den tidigare? Och hur fungerar detta? Vetenskapligt sett skall det inte kunna fungera."

Men vetenskapen är inte allt här i världen.

[greenseng]1
3/2/15, 5:06 AM
#192

  Godmorgon alla sjusovare! 😉

Det är fortfarande natt och märkligt lugnt. Verkar knappt vara någon vind ute även om vädersajterna påstår motsatsen och temperaturen ligger väl någonstans runt 4℃. Och allt är gudomligt tyst förutom min störande datafläkt.

Dvärplaneten Ceres har nu börjat sätta myror i huvudet på forskarna.
http://blogg.dn.se/markligheter/2015/03/01/har-borde-det-inte-lysa/

Det är väl kul när märkliga saker händer. Inte sant? 🙂

Ha en trevlig dag! Det skall i alla fall jag åtminstone försöka ha.

👋

Emo
3/2/15, 5:35 AM
#193

God Morgon alla pigga och glada figurer här. Efter en god frukost, varit ut med hunden och lite andra morgonsysslor tyckte jag det kunde var tid att titta in här och visst, det finns fler som inte sover bort de fina morgontimmarna. 😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
3/2/15, 11:08 AM
#194

God middag, här regnar det av och till. Vi har +4°C.
☔️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
3/3/15, 7:37 AM
#195

God Morgon. Hoppas vi får en fin dag.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Farwuq
3/3/15, 7:39 AM
#196

God morgon, jag instämmer med Emo. Jag hoppas det blir en fin och bra tisdag.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
3/7/15, 5:20 AM
#197

  Så var det då lördag igen. Lögardagen. Dagen då man skall piska bort tvålskummet med… hmm… enris kanske. Granris och tallris fungerar säkert bra också.

Engelska namnet på lördag är ju saturday. Alltså saturnus dag. Den planet som tuktar oss tills vi lärt våra läxor. Det är något som de flesta uppenbarligen tycker om eftersom man alltid firar den så starkt. 😃

Emo
3/7/15, 7:09 AM
#198

God morgon. I dag är jag på gott humör. Ibland händer glädjande saker och det kan behövas. Vädret ser också bra ut, så det går kanske att tvätta i dag.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
3/7/15, 7:14 AM
#199

En mulen och lätt blåsig dag. +6°.

Hoppas ni får en bra dag.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
3/7/15, 7:26 AM
#200

Det blåser som tusan idag!😕 Tycker inte om det. Men ska ändå försöka fira Saturnus dag efter bästa förmåga. En stor chokladkaka eller två? 😃

Månskenet var helt magiskt igår kväll….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
3/9/15, 6:59 AM
#201

God morgon. Det blir till att lägga lite prp-figurer, fotografera strykningen i flera steg till en ny artikel. Då blir det lite arbete med hemsidan också.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
3/9/15, 7:44 AM
#202

God morgon, tur att det är måndag så att man får lite fart.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
3/9/15, 7:46 AM
#203

Är det måndag nu igen….😴 Det var inte länge sen sist….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
3/9/15, 7:51 AM
#204

Måndagar är bra, de tvingar mg att röra på mig, trots värk.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
3/9/15, 11:40 AM
#205

Föddes på en måndag. Det är inte alltför roligt att gå omkring som ett måndagsexemplar. Det bästa är tydligen att vara född på en söndag.

Monday's child is fair of face. Hmm… jag undrar jag. 🤔

Farwuq
3/9/15, 11:51 AM
#206

😃

Jag tittade ut på en torsdag. Så, jag är något liknade "ärtsoppa med fläsk".
🤪

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
3/9/15, 2:45 PM
#207

    Monday's Child (Nursery Rhyme)"

Monday's child is fair of face, Tuesday's child is full of grace, Wednesday's child is full of woe, Thursday's child has far to go, Friday's child is loving and giving, Saturday's child must work for a living, But the child that's born on the Sabbath day, Is fair and wise and good and gay ( = glad ).

………………………..

Så Drake… du har långt kvar att gå. 😉

Farwuq
3/9/15, 3:50 PM
#208

Klart jag har långt att, annars vore jag ju framme och då skulle jag inte suttit alr.
😉
Min dotter däremot är född på en söndag.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
3/10/15, 7:59 AM
#209

God morgon människobarn.
☀️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Emo
3/10/15, 8:09 AM
#210

God morgon denna regniga dag. Jag har lite att göra ändå.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
3/10/15, 8:39 AM
#211

Godmorgon i gråvädret.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
3/10/15, 8:43 AM
#212

Gråväder och regn? Här skiner solen.

Magi-cat
3/10/15, 9:32 AM
#213

Skicka hit lite ☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
3/10/15, 10:04 AM
#214

  Vädergudarna kan vara lite mariga ibland.

Farwuq
3/10/15, 12:06 PM
#215

Lite sol har vi även här.
☀️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
3/10/15, 1:27 PM
#216

  Nu är det till hälften molnigt. Omväxlande väder. 🤔

Annons:
Magi-cat
3/10/15, 2:00 PM
#217

Nu har vi fått solen, man tackar! 😃☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
3/10/15, 3:01 PM
#218

  Vassego! 😃

Farwuq
3/10/15, 4:30 PM
#219

Solen är här. På ena sidan bostaden har vi 10°C på den andra 20°C.
🤔☀️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
3/12/15, 9:20 AM
#220

Nu skiner solen här också. I morse var det 5 minusgrader när jag gick upp. I dag är det torsdag. 😃 Min dag. 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
3/12/15, 9:59 AM
#221

Minus 7 i morse, tjock rimfrost och den ensamma bofinken vid fågelbordet såg lite frusen ut. Han fick havregryn och äpple till frukost.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
3/13/15, 7:28 AM
#222

+1°C och sol.
Draken är i luften igen. Jag har varit sjuk några dagar och är nu såpass frisk att jag kan sitta upp en stund och fundera på annat än värk.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
3/13/15, 7:32 AM
#223

Skönt att se dig i luften igen Draken! 🎈🌺

Krya på dig och ta hand om dig! 🤗☀️❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
3/13/15, 8:27 AM
#224

Tack.
🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
3/13/15, 8:38 AM
#225

#222 Roligt att du är på bättringsvägen. Hoppas det går bra.
Här kämpar jag med den nyaste datorn.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
3/13/15, 8:40 AM
#226

😃

Det lär nog bli en kamp det.
Ge dig inte i första taget.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
3/13/15, 9:22 AM
#227

#226 De är för hemska nuförtiden. Det var lättare för 10-20 år sedan. Då var det vi som bestämde över datorerna.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
3/13/15, 9:41 AM
#228

Fast - de har alltid varit oregerliga tycker jag….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
3/13/15, 2:00 PM
#229

  Har fått en gammal laptop av en polare. Den har en annan grafik än min stationära dator. Det tog alltså en hel dag att konvertera över de olika arbetssystemen i mitt astroprogram så att jag kände mig som hemma igen. 🤪

Skulle beställa ny medicin hos sjukvården och ringde. En donna svarade. När hon fått alla uppgifter så började hon knappa på sin dator. Och systemet låste sig förstås. "Å nej, " stönade hon.

"Visst har allt blivit bara sååå mycket bättre sedan datorerna gjorde sitt segertåg genom världen? Eller hur? " snattrade jag skojfriskt. 

"Nu skall du vara tyst! " snäste hon irriterat. Och jag förstod av hennes tonfall att hon var så vilse i den moderna teknikens labyrint att hon inte ens var medveten om vad hon hasplade ur sig. 😃

Mor med besvärliga barn eller en retfull äkta man, tänkte jag.

Men… det är alldeles för underbart väder för att sitta och hamra på ett tangentbord.

cu all.

Farwuq
3/14/15, 7:56 AM
#230

Jag har raglat upp ur bingen, vi får se hur dagen blir.
🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Emo
3/14/15, 8:06 AM
#231

Vi är också vakna. Mycket att göra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[greenseng]1
3/14/15, 7:08 PM
#232

  𝜋

Pi

Pi, Pi, Pi, Pi, Pi, Pi, Pi, Pi, Pi, Pi, Pi, Pi

Pi

𝜋

Idag är det 𝜋-dagen. Pi-dagen. (Missat det?)

Åtminstone i USA.

Det beror på hur man väljer att skriva dagens datum.

I Europa så skriver vi 14-3-15. 15 här är alltså en förkortning för 2015.

I USA  så skriver man 3-14-15 och det är de fem första siffrorna i talet pi.

𝜋=3,1415…..

Några fler siffror ger 𝜋=3,1415926535897932384626433832795…..

Åtminstone enligt Windows kalkylator.

Så varför skriver USA dagens datum så ologiskt?
Antagligen för att sticka ut lite. De såg kanske Europas sätt att skriva dagens datum och ville komma med något eget. Samma med deras sorter. Oz, inch, yard…
Eller så är det ett arv från de ultrakonservativa britterna.

Detta och andra saker visar på en beklaglig brist på civiliserat beteende. 😃

Pi får man om man dividerar en cirkels omkrets med dess diameter.
Kan vara precis vilken cirkel som helst. Solens eller en liten knapps.
Spelar ingen roll. Man får fortfarande pi.
När jag upptäckte detta som barn så blev jag oerhört fascinerad.
"Alltså… vilket fantastiskt universum, " tänkte jag.
Men jag tyckte ändå att det var en smula obalanserat.
Hade vårt universum varit perfekt så hade pi naturligtvis varit ett heltal.
Talet 3. I himlen är antagligen pi=3 .

Arkimedes approximerade talet pi med 22/7. Det räckte gott på den tiden.
En annan approximation är 355/113 . Osv, osv…

Det berättas att en gammal hjulmakare från svunna tider, när man lade plåt runt trähjulet,  fick frågan: "Men hur vet du hur mycket plåt du skall ta?"
Och gubben svarade: "Jag tar hjulets diameter gånger tre. Och sedan lite till."

Och det fungerade hur bra som helst!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/magiskt-ogonblick-pa-arets-pi-dag/

Farwuq
3/14/15, 8:06 PM
#233

De där tokiga amerikanerna.

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
3/15/15, 8:23 AM
#234

God morgon. Sol ute, sol inne….

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
3/15/15, 6:22 PM
#235

God kväll, en trött och sliten individ sitter vid tangentbordet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
3/19/15, 9:35 AM
#236

God morgon. Här skiner solen men än har inte översta jordlagret töat. Jag har ändå hunnit med att gräva en del och nu får jag pausa en stund. Det är så roligt på våren med trädgården.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
3/19/15, 10:07 AM
#237

God förmiddag. Allt förefaller vara under kontroll.
🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Nattan
3/19/15, 11:36 AM
#238

Idag är det astro dag… får sitta och mysa med att lära mig mkt nytt om planeternas relationer till varandra och det är så roligt, har svårt att sitta still på stolen och läsa… :) Hoppas ni andra har det bra!

med vänligaste hälsning,
Nathalie

- Känn dig själv - följ ditt hjärta och älska livet för vad det är -

Nattan
3/19/15, 11:36 AM
#239

Idag är det astro dag… får sitta och mysa med att lära mig mkt nytt om planeternas relationer till varandra och det är så roligt, har svårt att sitta still på stolen och läsa… :) Hoppas ni andra har det bra!

med vänligaste hälsning,
Nathalie

- Känn dig själv - följ ditt hjärta och älska livet för vad det är -

Farwuq
3/19/15, 5:33 PM
#240

Vi har det som vi förtjänar.  😉
Jag har jobbat mina åtta timmar, kommit hem  och käkat lite musslor och en bit lammkött som var över från i går.
Nu ska jag ta ett varmt bad.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
3/21/15, 11:14 AM
#241

God förmiddag. Det snöblandade regnet gör att dagen får användas till inomhussysslor.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[greenseng]1
3/21/15, 11:41 AM
#242

  En kylig start på våren. Vårdagjämningen var ju igår 23:45 . Trodde först att den skulle missa. Men den kom när det var en kvart kvar på dygnet.

#241 Snöblandat regn låter inget roligt. Här i Bua är det frisk vind och växlar mellan moln och sol.

En märklig vårdagjämning. Med nymåne och solförmörkelse. Och solen och månen har sällskap med mars och uranus i väduren. Sätter fantasin i gungning.

Farwuq
3/21/15, 1:45 PM
#243

Blåsigt och molnigt här i djupa södern.
Jag var ute och gick 6 km på morgonen. Sen lade jag mig för att sova på soffan.
😂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
3/22/15, 7:39 AM
#244

  En fantastisk morgon! Trots kylan. Himlen målade upp en djupröd färg som jag inte kan sätta namn på. Innehöll allt från rött till indigo och massor av mer. 😃

Det är ibland morgonen presenterar en skönhet som förvandlar vem som helst till en liten glittrande droppe av ren vördnad.

Annons:
Magi-cat
3/22/15, 8:25 AM
#245

minus 10 inatt! 🥶

Hoppas fästingarna frös ihjäl. 😈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
3/22/15, 8:31 AM
#246

#245 Aldrig så illa, så ändå bra för något. 😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
3/22/15, 11:57 AM
#247

-5ºC i natt men klart och fint, nu har vi säker en +6ºC och sol.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
3/22/15, 2:33 PM
#248

#247 Vi hade 9 minusgrader. 🥶

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
3/22/15, 7:01 PM
#249

Huuu.
😮🥶

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
3/23/15, 6:54 AM
#250

Ingen frost i dag. Då blir det kanske lite mer gjort i trädgården.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[greenseng]1
3/23/15, 8:27 AM
#251

  En härligt grå och trist dag som har så otroligt mycket spännande att erbjuda som bara en härligt grå och trist dag kan ha. En härligt grå och trist dag ställer inga som helst krav.

🎈

Annons:
Magi-cat
3/23/15, 8:32 AM
#252

Välkomna till den gråa och trista dagen som förgyller sig själv. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
3/23/15, 11:13 AM
#253

Jag har precis kommit från tandläkaren, annars är allt vid det vanliga.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
3/23/15, 1:27 PM
#254

  Uuuu…. tandläkare. Dessa tortyrmästare.

Man borde egentligen få bli sövd. Och så kan de fixa allt på en gång. Ett par dagar på morfin och sedan är man fit for fight igen. Skulle väl vara bra?

Jag tycker naturen har skött det där med tänder på oss människor väldigt dåligt. Det är för mycket som blir fel. Om en tand blir skadad skulle man tappa den och omedelbart få en ny.

Så det så.

Farwuq
3/23/15, 5:41 PM
#255

😃👍

Jag är inne på samma linje.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
3/24/15, 7:07 AM
#256

Tisdag, snart dags för en runda hos akupunktören.
😐

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
3/24/15, 7:42 AM
#257

#256 Lycka till. Låter inte så roligt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
3/24/15, 8:13 AM
#258

😕

Sådant är mitt liv.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]1
3/24/15, 4:27 PM
#259

  Läste en gång att det finns en liknande kunskap som akupunktur men där man pressar mot nyckelpunkterna med fingrarna idag. Men första gången jag läste om det så använde man tunna stavar av ben. Tiderna förändras tydligen.  Heter akupressur och bygger väl egentligen på samma filosofi som akupunktur. Men här förstör man inte en massa nervceller. Verkar mer skonsam. Och kanske har samma effekt. Vad vet jag?

Kanske något att testa?

Förr var det så att man fick bara sjukersättning för akupunktur när det gäller smärtlindring. Inte för en akupunktur som går till källan av problemet. Undrar just hur det är idag?

Farwuq
3/24/15, 7:57 PM
#260

Jag vet inte, jag får det mot min värk. Jag har gått nu i tre år i princip varje vecka.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
3/24/15, 11:06 PM
#261

  Jag blev också remitterad till akupunktur för min kroniska huvudvärk. Men det hjälpte bara max en timma. Sedan var värken tillbaka igen. Då tyckte inte akupunktören att det egentligen var någon idé med behandlingen. Så hon rådde mig att sluta. Vilket jag också gjorde.

Farwuq
3/25/15, 6:16 AM
#262

Inte kul, du kunde kanske gå med nålar permanent.
😉

Nu ska jag till gymmet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
3/25/15, 6:21 AM
#263

  Att bli förvandlad till en mänsklig igelkott? 🤔

Njaej… tror jag står över.

Magi-cat
3/25/15, 7:08 AM
#264

#259 Tror att akupunktur bara är godkänt som smärtlindringsmetod.

Fungerar bra för en del.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
3/25/15, 7:13 AM
#265

God morgon. Hoppas dagen blir fin.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Nattan
3/25/15, 12:56 PM
#266

God morgon, vilken av alla planeterna är det som kan aktivera "grym ärlighet", skytten sägs ju vara en "sanningssägare" men finns det nån planet som kan aktivera sådant?

med vänligaste hälsning,
Nathalie

- Känn dig själv - följ ditt hjärta och älska livet för vad det är -

Farwuq
3/25/15, 3:13 PM
#267

Om jag inte minns fel så är det Jupiter som är förbunden med Skytten.
🤔
Jag får fundera vidare.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Nattan
3/25/15, 4:22 PM
#268

Ja tänkte det också men jag har aldrig upplevt Jupiter som sanningssägaren… Merkurius i skytten ja, säkert om man blandar in lite uranus och pluto i det också.. men fundera på vattumannens inblandning?!? el?

med vänligaste hälsning,
Nathalie

- Känn dig själv - följ ditt hjärta och älska livet för vad det är -

Nattan
3/25/15, 4:22 PM
#269

Ja tänkte det också men jag har aldrig upplevt Jupiter som sanningssägaren… Merkurius i skytten ja, säkert om man blandar in lite uranus och pluto i det också.. men fundera på vattumannens inblandning?!? el?

med vänligaste hälsning,
Nathalie

- Känn dig själv - följ ditt hjärta och älska livet för vad det är -

Farwuq
3/30/15, 7:52 AM
#270

God morgon människobarn. Här i söder regnar det.
En fin morgon på den första sommartidsmåndagen.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
3/30/15, 7:54 AM
#271

Regn och huvudvärk, det börjar så där….

Annars är det bra. Någon hade sett blåsippor igår.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
3/30/15, 8:15 AM
#272

Sommartid - sommarväder - regn.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Farwuq
3/30/15, 10:07 AM
#273

Vitsippor har jag sett. Jag ska hålla ögonen öppna för blå- och gulsippor.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
3/30/15, 10:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#274

#273 Då får jag gå ut och leta. Jag har sett att de börjar visa sig men några blommor har jag inte sett. Jag har vitsippor, gulsippor och andra sippor (på bilden) men inga blåsippor.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
3/30/15, 2:40 PM
#275

Fina blommor.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
3/31/15, 7:27 AM
#276

God morgon, Snölagret är så tunt här att det inte räcker till en snöboll.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
3/31/15, 7:32 AM
#277

Vi har ingen snö! \o/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
3/31/15, 11:28 AM
#278

Regn och ett tandläkarbesök.
🤪

Dagen har börjat bra.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
3/31/15, 12:14 PM
#279

Uppklarnande och förkylning på gång. 😓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
3/31/15, 12:17 PM
#280

Usch.

🤗

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
3/31/15, 1:23 PM
#281

🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
3/31/15, 4:15 PM
#282

Jag kan glädja dig med att magnoliorna har börjat blomma här i djupa södern.
Jag dubbelkollade min observation som jag tidigare gjort från bussen.
👍
Även violerna blommar och doftar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Terra Australis
4/1/15, 4:46 PM
#283

God eftermiddag, nu har redan 25% av året gått.
Vart tar tiden vägen?

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Emo
4/1/15, 5:22 PM
#284

#283 Tiden går och vi med den. 😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
4/2/15, 6:27 AM
#285

God morgon och glad skärtorsdag till er alla.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
4/2/15, 7:24 AM
#286

  Skärtorsdag betyder på fornnordiska "ren torsdag". Vi får väl se hur det blir med det. 😃

Annons:
Emo
4/2/15, 7:59 AM
#287

God morgon. Hoppas alla som ska ut och flyga får en fin resa.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
4/2/15, 8:08 AM
#288

Håller mig på marken numera. Kvasten är så knastrig och trött.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
4/2/15, 9:11 AM
Terra Australis
4/2/15, 11:36 AM
#290

Snälle drake, leta efter en plats där inte den onde Alde hittar oss.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Farwuq
4/5/15, 7:43 AM
#291

Jag har en plats färdig här som jag kan bygga ut, men problemet är att gästerna inte hittar hit.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
4/5/15, 7:49 AM
#292

God morgon -4 grader här.

Jag håller på med ett antacitfärgat golvur.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
4/5/15, 7:52 AM
#293

Här har vi sol och +1°C.
Det ska bli intressant att få se möblerna, nu fattas bara gästerna så kan vi öppna "butiken".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Nattan
4/5/15, 7:46 PM
#294

Åh vilka härliga dagar - är hemma o har gäster så det har varit fullt ös medvetslös - men både långfredagen och påskafton gav vackert väder, strålande sol o klarblå himmel och självfallet några kilometer ute till fjälls i härliga längdspår på Högfjället. Tacka gudarna att man bor nära fjällen… Vårvintern är här - bara två månader kvar till sommar..

med vänligaste hälsning,
Nathalie

- Känn dig själv - följ ditt hjärta och älska livet för vad det är -

Farwuq
4/5/15, 7:50 PM
#295

Vi har haft det fint här med i djupa södern; Skåne blir allt grönare för varje dag.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
4/6/15, 7:23 AM
#296

Frost i natt igen. I går sådde jag mitt andra gurkfrö. Tyvärr syns ingen planta där jag sådde mitt första. Purjolöken frodas fint och det finns tillräckligt många tomatplantor. Jag har hunnit med att gräva upp en del iträdgården, rensat vissa rabatter och  städat undan det mesta av de nedblåsta kvistarna.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
4/6/15, 10:24 AM
#297

Hoppas det gröna tittar upp snart.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Terra Australis
4/11/15, 8:17 AM
#298

God morgon drakar och människor. Jag har sol och 10 grader. En fin vårdrag således.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Emo
4/11/15, 9:07 AM
#299

Efter en frostig natt har vi nu solsken och hoppas på en fin dag. Barnbarnen kommer hit på smörgåsbord i eftermiddag. Kul.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ralph
4/12/15, 7:11 PM
#300

Nu startar jag en ny tråd och döljer denna.
👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: