Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1470 ggr
[greenseng]1
2014-12-22 18:04

Har ni tänkt på att...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

  … ibland så ser man först inte en viktig nyckelpunkt i ett horoskop. Det viktiga i ett horoskop behöver inte vara det som är där. Utan kan vara det som inte är där.

Ett exempel…

I bilden ovan så fastnar man lätt i begrundan av t.ex. det Stellium som är i Stenbocken.
Men… hur är det egentligen med planeten Jupiter?
Och innan man börjar fundera över det så skall man veta att här är orben för de vanliga aspekterna så hög som ±7°.

Annons:
Farwuq
2014-12-23 07:06
#1

Märkligt asymmetrisk horoskop.
Vad innebär det hela?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2014-12-23 17:20
#2

#1

  Tycker också att det är märkligt. Vi har en koncentrerad uppsättning i den högra horoskopshalvan som balanseras av endast Jupiter i den vänstra halvan. Redan här får Jupiter en slags nyckelposition.

Men en annan märklig detalj är att Jupiter är helt oaspekterad. Med en orb på ±7° är detta ganska ovanligt. Dessutom är Jupiter retrograd (går baklänges).

En icke aspekterad planet leder till diverse frågetecken när man ställs inför tolkningsproblemet. Är det en ensam frusen planet och/eller är det en planet som kör sitt eget lilla race? Ofta en kombination av båda tycker jag mig märkt.

I ett mundant horoskop, alltså en karta som behandlar världshoroskopet eller ett geografiskt riktat horoskop, så kan det bli lite lurigt att tolka detta.

.

Jupiter är här i Lejonet. Lejonet är det konungsliga tecknet (tillsammans med Kräftan som traditionellt sett ses som det drottningsliga tecknet) och Jupiter kopplas gärna till det royala. Jupiter sågs ju som Zeus förr.

Att få någon vettig vy här är kanske inte det lättaste. Kanske kan man se det som att makthavare (royal) helt plötsligt har fått tänka om och fått kalla fötter. Och har börjat inse att situationen innehåller element där man är tvingad att söka en annan riktning. Men att plötsligt byta riktning i maktens sfär är problemfullt och bemöts ofta med  nonchalans (icke aspekterad) av omgivningen.

Ett typexempel här är Löfvens situation. När alla trodde att han skulle lämna in så börjar han istället  köra sitt eget race. Han utlöser nyval. Och blir nonchalerad av resten av etablissemanget. 

Löfven är av många underskattad. Men… han är en gammal räv som det är bäst att ta på allvar. En del säger att han har begränsad politisk praktisk erfarenhet och bara facklig sådan. Ett misstag. Löfven är en erfaren politiker som lämnar väldigt lite åt slumpen. Man får nog förvänta sig överraskningar här. Löfven är ingen Juholt. Löfven är en kämpe av stora mått. På något sätt så avspeglar kartan hans situation.

Jupiter går först framåt. Allt är som vanligt. Men så plötsligt stannar Jupiter och börjar sedan gå baklänges. Kan tolkas som en "vad är det jag har missat - situation". Han går tillbaka för att kolla upp variablerna. Begrunda dem och till sist börja gå framåt igen. Och det verkliga spelet kan börja.

.

När man tolkar ett horoskop så missar man alltid något (naturligtvis 🎧). En icke aspekterad planet är väldigt lätt att missa. Och även att en planet är retrograd (går baklänges). Eller att en planet är i sitt eget tecken. Osv. Osv…

Men det är kanske en del av fascinationen med astrologi.

Farwuq
2014-12-23 17:56
#3

Löfven = Lejonet. Där finns Jupiter och är det Fortuna?

🤔

Man kan väl knappast tänka sig att kungen abdikerar och lämnar över till Victoria?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2014-12-23 19:20
#4

#3

  Löfven är astrologiskt sett kräfta. Dock har jag inte än kunnat reda ut exakt när på dygnet han är född. Förmodligen vet han det inte själv.

Men ok. Jag förstår vad du menar. Även om jag försöker se honom som Jupiter i detta associationsmönster.

Kungen är väl knappast den typen som frivilligt lämnar ifrån sig makten. Men idén är tilltalande. Dock vill nog Viktoria fungera som mor ett tag till. Vilket är klokt. Henner dotter kommer nog att bjuda på många överraskningar. 😃

Farwuq
2014-12-24 08:01
#5

Spännande.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: