Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1086 ggr
Misun
10/27/14, 3:36 PM

Horoskop på månen

Hej! 

Har alltid varit nyfiken på astrologi och läst en del och har en tanke ibland.

Om en gravid kvinna skulle åka till månen och föda ett barn i ett rymd farkost på månen, hur blir då det barnets horoskop? Då blir väl själva månen horoskopet och planeten jorden blir en planet i horoskopet ?

Annons:
Kyllan56
10/27/14, 6:33 PM
#1

Bra fråga! Ja då är utgångsläget helt annorlunda. Har aldrig tänkt på detta och vet inte hur det skulle förhåll sig. Det måste jag fundera över.  Jorden kanske blir månens Måne.😉

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
10/27/14, 7:02 PM
#2

Det stämmer. Man får sätta ut jorden som bör ligga 180° förskjutet i förhållande till vad månen skulle ha gjort i ett vanligt horoskop. De övriga planeterna kommer att mer eller mindre ligga på samma ställe. Asc rör sig mycket långsamt och går ett varv på en månad. Hur man sedan ska tolka "Jorden", det lämnar jag över till de lärda.

Hoppas jag har rätt

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mindful
10/27/14, 7:32 PM
#3

Intressant fråga. Skulle vara intressant att höra hur jorden tolkas och hur ett sånt här horoskop skulle se ut. Det kanske blir verklighet  inte allt för långt bort i framtiden 😎

 ~~ All that we see or seem Is but a dream within a dream  ~~

Farwuq
10/27/14, 7:49 PM
#4

Hmm…

Den borde tolkas som i ett Helocentriskt horoskop.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
10/29/14, 7:25 PM
#5

  Kanske finns det ett annat sätt att krångla på. Om man nu absolut vill krångla. Och det vill man ju… 😜

Om ett barn föds ombord på ett flygplan så samtidigt som man kollar tiden så tar  man reda på den exakta long/lat-positionen för flygplanet. Alltså exakt var man är över jorden.

Detsamma kunde ju göras från månen. Man låtsar att man är i ett flygplan över jorden och bestämmer var hamnar jag på jorden om jag drar en linje rakt ner (igenom månen om så skulle behövas).

Detsamma kan (förmodligen) göras för vilket gruskorn som helst i universum. 

Vad det handlar om är väl egentligen vilket referenssystem man vill använda sig av. Tar man Solen så får vi ett Heliocentriskt system. Om Jorden så får vi vårt kära Geocentriska system. Och från Månen får vi… hmm… tänk… tänk… "Lunocentriskt" system kanske?

Är det någon som skulle våga sig på ett Galaktocentriskt horoskop kanske? 🤔

.

Eller… hur skulle ditt horoskop se ut om du såg dig själv som Venusian? Otroliga hemligheter kanske skulle komma fram i ljuset. 😃

.

Sedan är månen också alldeles för stor för att vara bara en måne. Många astronomer ser jorden och månen som ett dubbel-planet-system. 

.

Och… hur tolkas egentligen Jorden i ett Heliocentriskt horoskop? I ett sådant horoskop kommer ju jorden alltid att ligga exakt 180° i förhållande till solen. Jag som är Kräfta kommer då i ett Heliocentriskt horoskop att ha Jorden i Stenbocken.

Och det verkar ovanligt segt att hitta info om detta på Google. 🤔 Men… det är kanske inte så konstigt. Vi befinner oss hastigt och lustigt i ett märkligt axiellt dualistiskt dilemma. 😃

Upp till toppen
Annons: