Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 2277 ggr
[greenseng]1
2014-05-11 16:47

Efter Eurovisionen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

  Jag följde faktiskt inte speciellt mycket med på detta jippo. Fast jag tänkte ändå att jag skulle väl inte vara totalt ignorant. Är man det blir det ju svårt att yttra sig om det. Så jag kollade några bidrag innan jag märkte att jag satt och tänkte på annat.

En kille som tydligen heter "Korven" 😃 eller något liknande (om man översätter namnet) vann uppenbarligen. Om det nu är en kille, vill säga. Han eller hon har i alla fall skägg. Men låten och framförandet är utan tvekan superba. Som jag såg det så var det det enda bidrag som skulle kunna hota Sanna, alltså Sveriges bidrag. Men "Undo" har åtminstone en svaghet. När trummorna kommer in första gången bör de markeras tydligare. Det skall vara lite… "nuuuu jäääääääävvl…" över det. Men Sanna har en fantastisk modulering av sin röst som också krävs för låten. Det är få artister i världen som kan framföra den på ett godkänt sätt.

Jag tänkte hela tiden att antingen blir det Sanna eller Korven. Men min envetna inre röst sade något annat. Det där konstiga som egentligen inte är en röst utan betydligt mer svårbeskrivligt. Känslor och tankar blandade? En färg som inte har något namn?

Men jag tänkte att nu är den ute och cyklar. Den var heller inte så distinkt som den är när det är allvar.

Men… om det är den inre rösten så har den aldrig någonsin fel.

Nederländerna hade tydligen på något märkligt sätt makat sig fram. Jag hade inte ens lyssnat till bidraget. Och när jag gör det nu så leder det hela tiden att jag börjar fundera på annat.

Det händer inte om jag lyssnar på Sanna eller Wurst.

Hur Nederländerna kunde erövra andraplatsen är för mig en gåta. Men antagligen inte för många andra.

En som skriver på ett underhållande sätt om hela eländet är den här personen.

Han visste tydligen inte vem som vann när han skrev det. Det ligger en slags odefinierad humor över det. Dessutom har han tydligen varit väldigt stygg mot de nordiska länderna i några av sina andra  skriverier. Men… det kanske finns en anledning. Ingen rök utan eld.

Nej… Nu är det dags för våfflor. Fick en massa grädde över sedan en viss dam var här på besök. Och jag såg att datumet för utgång är idag. Och jag hatar att slänga mat. Mest på grund av vidskepelse, inbillar jag mig. Eller så poppar det upp i huvudet att alltför många i världen, kanske till och med de flesta, får antagligen ingen mat idag.

Men gräddvåfflor är väl inte helt fel. Skall lite försiktigt testa med bakpulver också den här gången.

cu all

Annons:
Farwuq
2014-05-11 20:04
#1

Jag lyssnade på det, visst var Sanna bra, om inte bäst.

Det är alltid kul att lyssna på någon annan än svenskar. Så, när Sanna sjöng växla jag över till dansk TV. Jo det var lovord. En kul sak var att kommentatorn sade att hon kommer från Skåne inte Sverige. 

Korven hade jag inte mycket för, jag hade nog röstat på någon annan. Både Ukraina, Armenien och jätten i öst var bättre.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2014-05-11 20:40
#2

#1

  Jag hade nog tänkt mig Sanna först. Men jag förstod ju att Korven hade mer "stök" runt sig. Och könsvarianter är populära idag. Igår skulle sexuellt avvikande kastreras och torteras. Idag skall de ta över världen. Folk lär sig aldrig var gränserna går innan de gått för långt.

Jag hade nog tänkt mig att kampen skulle stå mellan Sanna och Wurst. Att någon annan skulle komma in och feppla där fanns inte med på min karta. 😃

Även om jag vet att det finns andra krafter med i spelet som helst ser att förstaplatserna sprids lite grand. I musikfestivaler är det väl aldrig riktigt rent spel. Och sådant måste man ju ta med i beräkningen. Men det gör sällan jag.

Farwuq
2014-05-12 12:26
#3

Rent spel? Musikfestivaler med rent spel? Det har nog aldrig funnits, det går politik i allt, så även musik.

😡

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2014-05-12 18:24
#4

#3

Stämmer tyvärr. 😐

Kyllan56
2014-05-14 17:44
#5

Jag har tröttnat innan det når till Eurovision. Jag spelar in det och snabbspolar det jag tycker är tråkigt. Så när jag har spolat färdigt så är jag oftast i kapp och får se slutet i realtid. 26 länders sång, av högst olika kvaliteter, frestar på tålamodet. Men jag tyckte korven var duktig. För det är väl korv det syftar på. På tyska kan även wurst betyda egalt/kvittar. :) Men korven låter bättre.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Moonwing
2014-05-15 22:11
#6

Jag har inte ens tittat på det..vilken kuf man är..he,he..😂🤪..litta världsfrånvänd, kanske…😃

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
[greenseng]1
2014-05-15 23:56
#7

#6

  😃

Ja… det är alldeles fruktansvärt vilken kuf du är.

Men… hurdan är jag själv i sådana fall? 🤔 Normalt sett brukar jag inte ägna dylika arrangemang någon större uppmärksamhet. Även om de senaste åren har jag faktiskt glanat lite på det. Mest för att se om det blivit någon kvalitets-skillnad eller om något annat ändrats. Och… var står vi egentligen musikaliskt i tiden? När det gäller folk-musik. Eller kanske folk-lore-musik.  Men jag har bara tittat på vissa delar av det. Så egentligen har jag nog inte kunskapen att kunna kritisera det. Och jag vill nog inte ha den kunskapen heller.

Men det är väl med detta som med allt annat när man börjar bena upp det lite…

Det är egentligen bara pengar det handlar om.

Farwuq
2014-05-16 06:54
#8

👍

Pengar betyder allt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
2014-05-16 18:08
#9

Japp..å är det nog..hmm..men jag är inte totalt ointresserad av musik eller Sverige eller tävling eller dylikt😇, bara lixom det att det inte har lika hög prio i mitt liv..(oj, tänkte säga lixom igen..🤐)..😃

Får jag någon tid över, så gillar jag ibland faktiskt dumburken, å råkar jag se att det är en Melodifestival på G,så finns risken att jag kollar🤪

Men någon direkt följeslagare är jag inte , men ser absooooluuut inte ner på dem som gör det!😈 (blir väl ok när man hamnat på "hemmet" å sitter med kateter på benet å undrar var man är…🤐😂)

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[greenseng]1
2014-05-16 23:33
#10

#9

  På hemmet skall det vara hålligång (för de som vill det). Man plockar med sig instrument och drar igång gängen igen.

Går det trögt så räcker det i allmänhet med att sanera piller-askarna.

Om man kör med naturmedel istället så blir det snart fart på gubbarna och gummorna.

Ut med läkemedelsindustrin och in med de gamla kloka gummorna och gubbarna igen. Då blir det liv i luckan.

De som fortfarande tror på läkare, läkemedelsindustri och WHO bör söka rehabilitering snarast. 😃

Om WHO, hälsoindustri och socialstyrelse rekommenderar något så skall man alltid göra tvärtom. Ett mycket gott råd. 😃

cu

Farwuq
2014-05-17 10:44
#11

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
2014-05-18 03:12
#12

😂😉

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Terra Australis
2014-05-20 19:20
#13

Jag såg inte spektaklet och lika bra var nog det.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Annons:
Moonwing
2014-05-20 21:41
#14

Näpp..man har nog inte missat nåe viktigt direkt..he,he..🤐

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Ralph
2014-05-25 19:43
#15

Vilken vinnare, man kan skratta och gråta för mindre.

😕

Moonwing
2014-05-29 19:40
#16

Då gör vi bägge, så har man inte gjort fel…😃🤪🤐

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Farwuq
2014-05-30 06:28
#17

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
2014-09-08 17:52
#18

Jag kan fortfarande inte tänka på spektaklet.

Farwuq
2014-09-08 18:28
#19

Jag hade glömt det, men nu påminde du mig.

🤪

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Terra Australis
2014-09-09 16:32
#20

🤮

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Annons:
Moonwing
2014-09-14 21:01
#21

😃

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Upp till toppen
Annons: