Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 3588 ggr
[greenseng]1
2014-04-27 08:45

Söndagen 27 April och... Biorytmer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

  Jag såg idag att jag bara är 23 659 dagar gammal. 🤔

Nej, jag fyller inte år eller något sådant. Det är mer ett uttryck för mitt barnsliga "vill göra själv"-syndrom som poppade upp igen.

Jag tittade lite på något som heter Biorytmer och beslöt mig för att tillverka dem själv. De bygger bara på enkla Sinus-kurvor så jag använde programmet Microsoft Mathematic för att tota ihop lite Biorytmer. Och… det fungerade (till sist).

Men då måste man veta hur många dagar man levt och det är därför jag vet att jag idag är just 23 659 dagar gammal. Och jag tycker personligen att det låter väldigt lite. Om en tonåring hade sagt att hon eller han var 23 659 dagar gammal, då hade jag trott på det. Även om jag hade tyckt att det lät lite för lite, kanske. Jag menar… 23 659 dagar?? Det är ju egentligen ingenting. Då  har man ju knappt börjat en gång. Och så är det nästan dags att kila vidare. Den här världen är i sanning märklig. 🤔

Om ni har Windows så finns där en Kalkylator. Kör igång den. Gå sedan upp till "Visa" på menyn och välj "Datumberäkning". Det står nästan längst ner i kolumnen som poppat upp. Då öppnas ett nytt fönster. Där finns det två kolumner "Före" och "Efter" som har samma datum i sig. Välj den vänstraste kolumnen som heter "Före" och knappa in erat födelse-datum. Tryck sedan på "Beräkna" längst ner till höger. Då kommer det upp hur unga ni är och nedanför hur många dagar ni levt.

Fascinerande, eller? Ibland kanske skrämmande. 😎

Men… tillbaka till Biorytmer. Som hörs på namnet är det något rytmiskt som skall spegla något biologiskt. Det är åtminstone vad teorin för det säger. Sen om det stämmer eller inte får ni faktiskt själva avgöra. Många är lyriska när det gäller Biorytmer. Andra är extremt skeptiska. Som vanligt, alltså. Människor är sällan överens.

Det var alltså en herre vid namn Wilhelm Fliess som började intressera sig för Biorytmer. Han var en högt ansedd läkare. Han hade observerat en 23-dagars och en 28-dagars rytm-beteende när det gällde hans patienter. Ibland blev fysiska åkommor värre och ibland påverkades det mentala stadiet. Och det fysiska varandet beskrevs av en rytm på 23 dagar medans det psykiska och känslomässiga beskrevs av en rytm på 28 dagar.

Han lade ner ett extremt arbete på detta men hans journaler och anteckningar är allt annat än lättförstådda. Och de utgör en så extremt stor volym att få har vågat sig på att gå igenom dem.

En intressant sak i sammanhanget är att den välkände psykologen Sigmund Freud blev väldigt intresserad av detta och en djup vänskap uppstod. Tydligen skickade Freud 184 brev till Fliess som har blivit upptäckta.

Fliess elever tog sedan fram en Intellektuell kurva också. Den hade en rytm eller cykel på 33 dagar. Här syns alltså ett mönster. Den fysiska kurvan följer en cykel på 23 dagar. Den emotionella följer en period på 28 dagar och den intellektuella en period på 33 dagar.

Det skiljer alltså 5 dagar mellan varje cykels storlek. 28-23=5 och 33-28=5. Intressant nog så skall vi se att denna 5-skillnad fortsätter och var känd för redan mer än 3000 år sedan.

En Biorytm är alltså en vågformad kurva som startar vid värdet 0 (noll) när du föds. Utvecklas uppåt mot ett max. Vänder sedan och går nedåt. På sin väg ner passerar den nollan och når till sist ett minimum. Där vänder kurvan och går upp till noll igen. Och förloppet upprepar sig genom hela livet.

Två människor som är födda vid samma tidpunkt har alltså samma Biorytmer. Oavsett var i världen de är födda. Där skiljer systemet sig från astrologin.

Om det här stämmer så är det alltså genetiskt förprogrammerade kurvor som inte går att ändra.

Men hur tolkar man dem? Mår man toppen när man är i det positiva området ovanför nollan och är man helt nerslagen i skorna när kurvan är i det negativa området under nollan?

Nej. Inte direkt så drastiskt, som tur är.

Man brukar se det som att när man är i toppen av den positiva fasen så har man ett fulladdat batteri. Och är då mer lämpad att använda energin i fråga. Det är alltså lättare att vara aktiv inom området det gäller.

När man är i den negativa fasen så laddas batteriet. Och man är då inte lika aktiv som innan. Det behöver däremot inte betyda att man mår dåligt på något sätt. Det krävs faktiskt energi för att må dåligt också. En dag när jag bara mådde såååå… bra och bara dansade av ren och skär lycka så kollade jag på Biorytmerna. Jag hade förväntat mig att alla skulle vara på topp.

Men ack nej. Vad jag misstog mig. Min emotionella kurva var i och för sig på högsta nivå. Men min fysiska på lägsta nivå. Och hur skall man tolka det? Tja… man har ju alltid något bekymmer som spökar någonstans. Men är den fysiska lågan i botten så orkar man helt enkelt inte bry sig. Batteriet måste laddas först. Och den emotionella kurvan är ju på topp. Självklart mår man super då eftersom man går på moln utan att tyngas ner av det minsta bekymmer.  😃

Ok. Ta det med en nypa salt. 😎

Den kritiska punkten här ligger istället runt nollan. Där finns en obalans i systemet som kan ställa till det. Så därför skall man försöka ta det lite lugnare en sådan dag. Och om man retar sig på något då så är det bättre att sova på saken än att agera. Ett råd som i och för sig ofta är bra. Speciellt när det gäller internet. 🤪

Man upptäckte senare en rytm som brukar kallas den Intuitiva rytmen. Den ligger på 38 dagar. Återigen 5 dagar mer än den Intellektuella rytmen som låg på 33 dagar.

Men sedan kom man på via I Ching att i österlandet var rytmer kända sedan flera tusen år tillbaka. Och där finns en rytm som kallas Passions-rytmen. Den var också på 38 dagar. Och då förstod man att det som vi tolkade som den intuitiva rytmen var samma rytm som de i österlandet tolkade som en passions-rytm. Man kanske får fundera lite innan man ser en koppling här. Men… om man har en högre grad av intuition så kanske det är lättare att känna av vad andra människor tänker och känner. Och det kan ju ha konsekvenser. 😮

Och om man är extremt passionerad så är kanske intuitionen mer utvecklad. Eller så har någon tänkt lite galet här. 🤔

I österlandet har man 3 kurvor till.

Den första är den Estetiska kurvan som ligger på 43 dagar.

Den andra är Medvetenhets-kurvan.  Den är på 48 dagar.

Den tredje är den Spirituella kurvan. Den är på 53 dagar.

Jag ställde mig frågan här om det kanske finns någon koppling till astrologin här? Astrologin bygger ju trots allt på rytmer. Rytmer av energi.

Och jag har inget bra svar här ännu. Astrologin är ett betydligt mer komplicerat system. Den enda rytm som är någorlunda lika är kanske månens bana runt jorden. Det tar månen 27.3 dagar att färdas ett varv runt jorden. Men eftersom jorden samtidigt roterar runt solen så tar det 29.5 dagar i förhållande till solen. Fast som barn hade jag fått för mig att månen tog exakt 28 dagar på sig.

Blev ytterst besviken när det visade sig att jag hade fel. Men… en gång kanske den hade den hastigheten. Eller kommer att få det igen. Ibland tänker jag att den kanske var 28 dagar en gång och då skapades den emotionella biorytmen hos människan. Jag och min fantasi… 🤔

När jag tittar lite närmare efter nu i min astrologibok på planeternas tid i varje tecken så finns det faktiskt fler kopplingar. Men det får jag nog titta lite närmare på först. Men jag ser redan nu att om planeternas hastighet ändras bara något lite, så skulle man faktiskt kunna tänka sig en gång, väldigt långt tillbaka i tiden, där det faktiskt kanske fanns en exakt överensstämmelse med vissa planeters hastighet. Och vem vet…?

http://www.whitestranger.com/index.htm är alltså länken som jag hänvisade till ovan. Där finns en gratis-version av programmet att ta ner. Och jag tycker det är väldigt bra. Fast nätet svämmar över av Biorytm-program. De är trots allt ganska enkla att framställa.

Vill man se de österländska kurvorna här så trycker man på I Ching i programmet. Passionskurvan finns inte här utan finns bland de vanliga kurvorna som intuitions-kurvan (Intuitive).

Han har två andra typer av kurvor också som är en slags blandning av de redan existerande. Men de är kul. 🙂

Programmet är på engelska. Men vi har ju Google Translate i värsta fall. Bara att kopiera och klistra. Det finns andra sätt också.

Nedan är en bild på mitt "matte-experiment" med Biorytmer. Klicka på den för en större bild.

Den gröna kurvan är då den fysiska kurvan med 23 dagars periodicitet.
Den blå kurvan är då den emotionella kurvan med 28 dagars periodicitet.
Den svarta kurvan är då den intellektuella kurvan med 33 dagars periodicitet.
Den röda kurvan är då den intuitiva/passionerade kurvan med 38 dagars periodicitet.

Den horisontella x-axeln går från -32 dagar till +32 dagar. Det är alltså 4 dagar mellan varje streck. Kan justeras hur man vill.
y-axeln i mitten visar alltså idag. Och det kanske inte ser alltför ljust ut men… jag klagar inte.
I den nära framtiden så har jag behov av lite mer "skjuts".

White Stranger's program är betydligt mer användarvänligt. Där ser man år, månad och dag och alltihop.

Men det är alltid spännande att knyppla ihop något själv också.

😉🤓😃

cu

Annons:
Tjeja
2014-04-27 09:07
#1

Intressant och mycket att klura över på en och samma gång! 🤔😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[greenseng]1
2014-04-27 09:10
#2

  #1

  Jo, nog är det lite att klura över alltid. 😃

Farwuq
2014-04-27 09:43
#3

🤔

Jag bör vara ca 20 891 dagar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2014-04-27 10:44
#4

  #3

    Ahh… då är du automatiskt medlem i den exklusiva och ytterst prominenta 20 000 dagars klubben där man endast får vara medlem om man existerat på denna planet i minst 20 000 dagar och kan något om astrologi. 😃

Andra medlemmar är exempelvis de kända Johannes Kepler och Isaac Newton.

Espresso, Konjak och Cigarr serveras på altanen.

Väl bekomme! 🍸

[Sol69]
2014-04-27 11:21
#5

16231 dagar gammal är jag.. 😎

Emo
2014-04-27 11:31
#6

Då kan jag för lite om astrologi, så jag får nöja mig med att se på när ni festar. Skrattar

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[greenseng]1
2014-04-27 11:42
#7

#5

  Ha, Haa… Du får inte vara med och leka på våran altan. 😛

Fast… vid närmare eftertanke… När natten blir som den blir så behövs det ju alltid några som dansar på altanbordet. 😃😈

[greenseng]1
2014-04-27 12:01
#8

  #6

  Hur vet du det? Är det någon som har haft ett läxförhör med dig?

Var inte blyg nu. Här finns många stolar lediga. 😎

Emo
2014-04-27 12:13
#9

Skrattar

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Kyllan56
2014-04-27 12:32
#10

Lika intressant varje gång du skriver dina inlägg, greenseng.🙂

Kors i taket! Jag lyckades hitta kalkylatorn bland alla appar.😃Jag är 21247 dagar gammal/ung.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Cerese
2014-04-27 17:52
#11

jag är 20549 dagar/Cerese

"Den sorg Ceres känner när hon förlorar sin dotter i den kalla, dystra vintern, och den glädje hon känner när de återförenas i under sommarens härliga tid."

[greenseng]1
2014-04-27 21:55
#12

#10

#11

  Ok.

We arrrree waaaitiiinggg… impatiently… 🥳

Cerese
2014-04-28 05:45
#13

12# I come with the broome Spelar pajasSkrattar

"Den sorg Ceres känner när hon förlorar sin dotter i den kalla, dystra vintern, och den glädje hon känner när de återförenas i under sommarens härliga tid."

Annons:
Emo
2014-04-28 06:15
#14

Hastig överslagsräkning ger c:a 26550 dagar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2014-04-28 11:08
#15

Vi är som övermogna plommon allesammans.

😂

23659
20891
16231
21247
20549
26550

--------  Borde ge: 129 127 dagar.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2014-04-28 15:28
#16

#15

  129 127 är väl vad jag kanske skulle förväntat mig att kalkylatorn skulle visat upp på min ålder. Men… då hade jag alltså varit 354 år gammal, ungefär. 😮

Men att vara 354 år och fortfarande ha en ung och frisk och för kvinnor helt oemotståndlig kropp hade väl inte varit helt fel, kanske. Hmm…

Något att fundera över… kanske.

😃

Farwuq
2014-04-29 08:31
#17

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]1
2014-04-29 11:24
#18

#13 

  Aha. En häxa, minsann. Intressant. 🌛

Cerese
2014-04-29 18:32
#19

# 18 Nä bara ibland, tycker om naturen, har en svart katt och så där…Förlägen

"Den sorg Ceres känner när hon förlorar sin dotter i den kalla, dystra vintern, och den glädje hon känner när de återförenas i under sommarens härliga tid."

[greenseng]1
2014-04-29 22:07
#20

#19

  Svarta katter är lite speciella… 😃

De brukar fungera bra att drömma ihop med.

Fast… alla djur är väl lite speciella på sitt eget lilla vis. Jag vet inte om det är en tillfällighet men… tycker mig ha märkt att svarta katter tycker om att gå ur sin kropp när de sover. Detsamma verkar gälla svarta hundar.

Men jag har ingen aning om ifall det skulle råka bero på att de är just svarta. Det kanske bara är en tillfällighet i mitt liv. Eller så kanske det märks bäst när de är svarta. 🤔

Annons:
Moonwing
2014-04-29 23:52
#21

Hmm..katter har ett väldigt aktivt astralt liv, tror inte ens de är medvetna om att de är astrala.😃

Hos mig kan man i sedvanlig ordning märka att samma slags vanor katterna har när de är vakna, återkommer när de somnat..tror det är så naturligt för dem, så det inte för dem finns någon markant gräns helt enkelt..😉

Laddade för resten ner programmet..jääätteintressant!😎🙂

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Cerese
2014-04-30 05:54
#22

# 20 Ja min kisse är mycket speciell. Hans syster Cerese (uppkallad efter mångudinnan Ceres) gick hastigt bort i höstas och han är ledsen fortfarande för det. Ligger på min arm när vi ska sova. Är 12 år nu och har haft diabetes i snart 3 år men hans värden börjar bli bättre! De var hittekatter och när jag såg dem så kände jag i hela kroppen jag måste boka dem och det har jag aldrig ångrat. Helt underbara 11 år KattFörövrigt r det jävligt kallt ute nu när jag släppte ut Emil för en morgonpromenad men han får snart komma in igen då han måste få sin insulindos och jag åka till jobbet. Emil fick behålla sitt namn tänkte kalla honom Zero först men då sa han, jag är ingen nolla, Mjau

"Den sorg Ceres känner när hon förlorar sin dotter i den kalla, dystra vintern, och den glädje hon känner när de återförenas i under sommarens härliga tid."

Magi-cat
2014-04-30 13:59
#23

#22 Beklagar kissen, Cerese! Det är tungt efter de saknade älsklingarna…Bra att den andre mår fint! Mycket att hålla reda på med insulinet förstås, bra att det funkar!
Jag har också hittekatt(er). 🐱

#0 Jätteintressant, Greenseng!

(Jag fick error på min beräkning. Det gick inte att räkna från tiden före Noaks Ark.)🥳😜


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2014-04-30 14:46
#24

#23

  Är du så gammal? 😃

Tid är alltid problematiskt. Fråga vem som helst som försökt göra ett astro-program. Så Windows kan beräkna tid någorlunda bakåt till 1601. Sedan är de inte speciellt intresserade längre. Man får böka med Juliansk tideräkning kontra Gregoriansk som vi använder idag. Inte att förväxla med det Julianska-dag-begreppet som används inom astronomin.

Och går man till vissa ställen i Asien blir det ännu bökigare för att de förr använde sig av mån-kalendrar. Kan förklara att i vissa ställen i bibeln blir människor så extremt gamla. Utifrån det systemet så skulle jag vara omkring 780 år gammal. En någorlunda ärevördig och respektabel ålder. 😃

Sedan har vi ju det med skottår. Och undantag från skottår. Osv. Osv.

Tid är otroligt bökigt. Och vi människor gör det ännu bökigare.

Sommar och Vintertid är bara ett exempel.

Inom astrologin har tid alltid presenterat ett formidabelt problem. Och är på sätt och vis fortfarande.

När på dygnet en människa är född är ett verkligt problem. När någon är född vid ett jämnt klockslag så är det dags att bli misstänksam.

Putin exempelvis anses då vara född 09:30 på morgonen. I Lika Hussystemet har han då Månen i Hus 7. Men är han född 2 minuter tidigare, alltså 09:28, så har han Månen i Hus 8. Som passar betydligt bättre in på hans personlighet.

Ha, ha till alla er som har Månen i Hus 8. Som t.ex. jag själv. Hos mig är det inga problem. Där är Månen i mitten av Hus 8 så det spelar ingen roll vilket Hussystem man tar av de vanligaste hussystemen. Eller om jag är född 20 minuter hit eller dit. Månen är ändå i Hus 8. 😈

Och förr hade man solur och vattenur. Det berättas alltså om detta i gamla skrifter astrologer emellan. Och problemet med detta eftersom det behövdes inte mycket för att göra dessa ur ytterst inexakta.

Man försökte motarbeta detta genom att göra de astrologiska beräkningarna så exakta som möjligt. Men att man var ytterst misstänksam mot den känsliga Ascendentens placering och därmed också husens utseende var då helt naturligt.

Och idag har vi nonchalanta barnmorskor, sjuksköterskor, biträden och läkare att brottas med.

Livet är inte lätt precis. 🤔

Magi-cat
2014-04-30 14:52
#25

#24 Som katt har man nio liv, minst….😃Sedan tillkommer de astrala…😇🐱

Tid är …tid…relativt…🤔 Men bökigt, som du sa…

Aha, månkalendrarna! Det förklarar hög ålder hos en del!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2014-04-30 15:07
#26

  #25

  Enligt en äldre herre jag träffade en gång och som verkade ganska kunnig, så har Israel genom tiderna använt ett flertal tidssystem. Månkalendrar var väl ett av de tidigare. Sedan hade de tydligen ett övergångssystem där ett för oss vanligt år för dem var två år. Sedan gick de över till ett vanligt årssystem baserat på solen.

Men detta är alltså utsagor som jag ej kollat upp. Så de är inte helt säkra.

Cerese
2014-04-30 17:30
#27

# 23 ja katter är det bästa sällskapet, jag får abstinens om jag inte har kattLer

"Den sorg Ceres känner när hon förlorar sin dotter i den kalla, dystra vintern, och den glädje hon känner när de återförenas i under sommarens härliga tid."

Annons:
Upp till toppen
Annons: