Annons:
Etikett2-personliga-horoskop
Läst 4116 ggr
Tarotstollan
2014-04-05 01:03

Hus utan planeter.

Vad betyder det i praktiken om man inte har någon planet i något hus?
Jag har inga planeter i husen 6, 7, 9 och 12.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[greenseng]1
2014-04-05 02:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

  Om man har med de tio planeterna och det finns tolv hus, så innebär det ju att åtminstone några hus blir utan planeter. Och har man då flera planeter i ett hus så blir det så klart ännu fler hus utan planeter.

Detta är alltså helt naturligt. Betydelsen av det är jag osäker på. Och på nätet finns det skiftande beskrivningar här som åtminstone jag inte tar så allvarligt på.

När jag står inför att förklara ett problem som jag inte har den blekaste aning om, så tar jag till ren logik. Åtminstone försöker jag. 😃

Huset har alltså ingen influens av någon planet. Men då finns där heller ingen störning. Inget som varken roar och oroar i huset. Och då bör det vara ganska harmoniskt.

Ett exempel på att det faktiskt kan ligga något i detta, trots allt, är den rike mannen Warren Buffet. Man skulle kanske förvänta sig åtminstone Jupiter i hans Hus 2. Eftersom Hus 2 står mycket för pengar. Men icke sa Nicke. Han har ingenting i sitt Hus 2. Det är så tomt som det bara kan bli.

Och likaså i Hus 3 (även om han där har lyckopunkten Part of Fortune). Han har även fler tomma hus men de kan ändras beroende på Hussystem. Däremot kan inte Hus 2 det eftersom det är väldigt tomt runt omkring. (Jag räknar nu inte med Whole Sign-systemet).

När man har ett planettomt hus så kan man titta på i vilket tecken huset startar. Detta tecken refererar då till minst en planet. Och den planeten blir då betydelsefull för huset i fråga.

Om vi tar Warren Buffet igen. Hans tomma Hus 2 startar i Stenbocken (i Lika Hus-systemet). Och Stenbocken har Saturnus som sin ledande planet.

Men Saturnus hos Warren Buffet är faktiskt i sitt egna tecken Stenbocken och i Hus 1. Detta tyder på en ansvarsfull personlighet som många gånger når framgång och ledande position i livet. Däremot kanske han får offra annat för det. Det finns alltid en balans i livet. Och har man Saturnus i Hus 1 så har man nog många hämmande problem i livet att kämpa mot. Men… det kan vara lärorikt. Man ser också att Saturnus är Retrograd. Vilket kanske kan leda till att den mer hämmande funktionen mildras och/eller att den verkar på ett djupare plan.

Med Placidus system så startar Hus 2 i Vattumannen. Men Vattumannen styrs av både Uranus och Saturnus. Så vi får alltså samma fenomen där.

cu

Kyllan56
2014-04-05 15:30
#2

Det är därför till stor del som jag precis som greenseng också skriver tolkar den planet som härskar över husspetsen i det hus den befinner sig. Jag använder därmed mest det traditionella sättet och också tecknens traditionella härskare och de moderna. 

Traditionellt fanns bara Solen, Månen, Merkurius, Venus, Mars, Jupiter och Saturnus.

Traditionellt Styrdes skorpionen av Mars, Vattumannen av Saturnus och Fiskarna av Jupiter. Vissa Planeter är härskare för två tecken i den moderna astrologin. Både Oxen och Vågen styrs av Venus, Tvillingarna och Jungfrun av Merkurius. Traditionellt så hade alla planeter - förutom solen och Månen - två tecken de härskade över. Det gör också att även om det är färre planeter än hus så löser det frågan

Till exempel om Ascendenten (min personlighet och utseende) befinner sig i Lejonet som den gör i mitt horoskop tittar jag på hur de ger sig uttryck i 8:de huset där min Sol befinner sig i fiskarna. Nu har jag Fiskarnas traditionella härskare i Jupiter i första huset, vilket ger de båda planeterna ett ömsesidigt utbyte. Vissa astrologer säger att Ascendenthärskaren är en av de viktigaste planeterna och det tecknets härskare där Ascendenthärskaren befinner blir också viktigt. Så om du har Ascendenten i Kräftan, som styrs av Månen och Månen i Väduren som styrs av Mars. Då blir Månen och Mars dina styrande planeter. 

Tomma hus blir inte lika renodlade som ett hus med en planet i eftersom det huset alltid blandas genom det huset härskaren befinner sig i. 4:de husspetsen i Kräftan med härskaren Månen i 4:de huset blir ett renodlat hus, eftersom Månen trivs bäst i Kräftan och fjärde huset. Har man ett tomt 2:dra hus i kräftan och Månen ligger i 4:de huset så tolkar man 2:dra huset genom de 4:de. Troligtvis en person som lägger mycket pengar (2:dra huset) i hemmet och familjen (fjärde huset). Om man lägger ihop det är det förmodligen en person som har trygghet i att äga sitt eget hem, troligtvis ett hus med egen mark.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Tarotstollan
2014-04-05 21:48
#3

Tack för svar även om jag inte begriper så mycket av det!

Har ett gammalt horoskop från 1982 utskrivet om mig av Stefan Stenudd men tyvärr finns det ingen kartbild utskriven och det hade ju underlättat att se när man diskuterar sådant här.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Kyllan56
2014-04-05 23:03
#4

#3 

Om du vill ha ditt horoskop framför dig, så kan du gå in på www.astro.com För där kan du gratis knappa in dina födelseuppgifter och så får du ditt horoskop uppritat. Det är Placidus Hussystem som du får.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: