Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1629 ggr
Farwuq
3/15/14, 5:45 PM

Detta med AC och MC.

En tanke slog mig. MC är ju högsta punkten på horoskopet och AC den punkt som ligger vid horisonten i öster. Om vi tar mitt horoskop som utgångspunkt, så ligger AC på 27° Skytt och MC på 10° Skorpion (räknat utan decimaler eller bråkdelar). De ligger således 47° från varandra.  

🤔

Min undran är då, om MC är högst och AC vid horisonten så borde det finnas en punkt 47° bortom MC (väster om MC).  Då hamnar vi på 23° Jungfru.

☝️

Kan denna punkt tänkas betyda något? ”Eka AC” kan man tänkas kalla den.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]
3/15/14, 6:59 PM
#1

  Intressant. När jag i början använde Placidus så gjorde jag alltid en triangel 90° om Ascendenten. Det är Ekliptikans högsta punkt och är alltså 27° i Jungfrun. Det är också den tionde husspetsen i Lika-Hus-systemet. Ligger alltså 4° om din punkt. Anledningen att jag gjorde detta fastän jag var helt "grön" då inom astrologi var att jag tyckte att ekliptikans högsta punkt i rimlighetens namn måste säga något viktigt och jag tänkte att när jag kan mer om astrologi så lär jag nog komma på vad det är.

Men här är det alltså en tillfällighet på grund av att den ekvatoriella ascendenten Eq eller den östra punkten som den också kallas, ligger långt åt den norra halvan i horoskopet. Eq är alltså ungefär den punkt som är öster på en kompass. 🙂 Så Ascendenten ligger alltså åt syd-ost i ditt horoskop.

Om vi tänker oss att ekliptikans högsta punkt skulle sammanfalla med Mc så skulle din punkt alltså hamna vid Descendenten om jag förstått saken rätt.

Men ditt resonemang är intressant.

Mirjah
3/15/14, 8:54 PM
#2

Hej! Kanske lite off topic här, men hur stor är skillnaden i inriktning av val i karriären med MC 16 grader i skorpionen placidus, och detsamma i likahus men med tionde husspetsen ca 20 grader i Jungfrun?

[greenseng]
3/15/14, 9:15 PM
#3

  Med skorpionen så handlar det om allt från makt och pengar till spioneri. Skorpionens inflytande är oftast sådant att man blir något skrupelfri. Vilket kan behövas om man exempelvis är bankkamrer och måste vräka en familj från sitt hus för att de inte betalat sina amorteringar. Det är inget precis man vill ha med sig hem för att sova på så sött.

Men det kan också handla om att förvalta arv och sådant. Och behöver nödvändigtvis inte vara negativt. Det kan också handla om att vara genomträngande i sin analys av exempelvis en människa eller en akties utveckling.

Något som den kan dela med Jungfrun. Jungfrun är mycket analyserande men kanske inte med så många värderingar som skorpionen. Jungfrun helt enkelt helt neutralt analyserar något. Ofta med en liten pedantisk överton och har lätt för att gå in på detaljer.

Jungfru-inflytandet är kanske lite mjukare. Passar ofta i vårdyrken eller i förskola. Men kan även vara bra att ha i vetenskap på grund av den analyserande och tänkande förmågan.

Lite svårt att svara på när man inte ser horoskopet. Fast… det är klart… Det kan vara ännu svårare faktiskt om man ser horoskopet. 😃

Mirjah
3/15/14, 9:58 PM
#4

Inget av ovan nämnda tilltalar mig! Skulle tro att den yrkesmässiga bedömningen blir svårare med övriga horoskopet..! 😉 (Kan ses i tråden "mitt natalhoroskop" för den intresserade)

[greenseng]
3/15/14, 11:17 PM
#5

  Det är klart… Har du MC i Skorpionen och ekliptikans högsta punkt (lika husets tionde husspets) i Jungfrun så kanske det blir lite mer att tänka på.

Skall se om jag kikar på ditt horoskop lite senare. Just nu är jag lite för trött.

Men det behöver inte betyda att jag skulle se något speciellt i det. Många gånger gör jag bara inte det. (Som tur är ibland). 😃

Sedan finns det naturligtvis mer tolkningar på de här punkterna. En erfaren astrolog skulle antagligen säga något helt annat.

Har du tur kanske någon behagar dyka upp.

Mirjah
3/16/14, 12:02 AM
#6

Det här med karriär i horoskop är svårtolkat, finns så mycket som kan spegla in där. Lär mig mycket genom att läsa det som skrivs här, Putin, andras födelsehoroskop och hur medlemmar här tolkar det ur olika synvinklar. Ibland förstår jag, och ibland inte… 😜Nä, sov så gott greenseng! Det ska jag också göra. 😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: