Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 3162 ggr
[greenseng]
2014-03-11 21:53

Vladimir Putin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

  Ett litet horoskop på Vladimir Putin.

Jag har använt Lika Hussystemet och  Axial Harmonics för aspekterna. Anledningen är tesen: "Vad du ser är vad du får". 

De gula aspektlinjerna är Kvintiler. Vi ser att de bildar en mycket talande triangel. När man använder Axial Harmonics är Orbisarna väldigt tuffa. Det är inte lätt att vara en aspekt i Axial Harmonics. Så är man med i Horoskopet då så är man viktig.

De ljusblå linjerna är Septiler. Och de vackra mörkare blå linjerna är Noviler. De vita är vanliga Sextiler medans de röda är variationer på en multipel av Harmonic 2. Här då Kvadratur "☐", Semikvadratur "∠" och Sesquikvadratur "⚼".

Månen är här i Hus 7 vilket faktiskt kan vara sant. Putin är förmodligen väldigt fäst vid sin fru. Men den är precis på gränsen till Hus 8. Om Putin vore född 09:28 istället för 09:30 så skulle Månen istället befunnit sig i Hus 8. Vilket skulle indikera en mer maktlysten figur. (För att inte tala om en mer sexuellt fixerad person).

När någon är född vid ett så jämnt klockslag så skall man med rätta bli misstänksam. Normalt föds man vid ett mer komplicerat klockslag eftersom folk normalt är ganska hafsiga när de noterar födelsetiden. Till stor vånda för oss astrologer. 😕

Vid användandet av Placidus Hussystem så hamnar Månen i Hus 8. Men eftersom han har Ascendenten så nära Vågen så skiljer det inte mycket mellan hussystemen.

Vi ser att MC är i Hus 10. Det är fördelen med Lika Hus-systemet att man då gratis får extra information när det gäller MC. Här ser man en person som brinner för karriären.

Och kombinerat med en Ascendent tidigt i Skorpionen så visar det på en person som ser till att han kommer långt. Man ser också att MC har en mycket stark Konjunktion till Pluto. Kan leda till hänsynslöshet. Som tur är har Pluto ganska mjuka aspekter kopplade till sig. Men septilen till Saturnus berättar om ett utpräglat behov av att skapa ordning.

Stelliumet i Hus 12 berättar också gärna om en ganska hemlighetsfull person. Men som också kan dölja att han är hemlighetsfull. (Hemlighetsfull om att man är hemlighetsfull). 😃

Och Venus i Hus 1 talar om en person som har begåvats med en naturlig charm. Och med Ascendenten i Skorpionen så tvekar han antagligen inte att utnyttja detta. Vad han har emot sig är en Semikvadratur mellan Mars och Venus. Kanske problem med fadern. Antagligen fick han tidigt i livet lära sig att försvara sig.

Osv. Naturligtvis färgas en horoskopstolkning av vad man redan tror sig veta. Och sätter man aspekterna till en mer naturlig orbis så ser man naturligtvis mer. Men horoskopet blir då ganska rörigt.

Putin har massor med aspekter i ett horoskop med vanliga orbisar.

Jag tvekade mellan ett horoskop med orbisen 1° på alla aspekter eller mellan ett Axial Harmonics uppsättning. De ser väldigt lika ut.

Men jag valde Axial Harmonics. Då framgår åtminstone det viktigaste.

Med en vanlig Orbis-uppsättning så har Putin Kvadraturer mellan Uranus och alla planeter i Hus 12. Och det vet jag faktiskt inte riktigt hur jag skall uppfatta. Vid denna tidpunkt.

Ta er gärna en funderare på detta horoskop.

Annons:
Kyllan56
2014-03-11 23:28
#1

En sak jag är säker på är att Putin med Acsendenten i Skorpionen och ett Stellium i tolfte huset där Neptunus är inkluderat och i kvadratur till Uranus har han en utmärkt instinkt, en utpräglad intuition, ett sjätte sinne. Han är en ytterst självständig, hemlighetsfull person, som verkligen kan lägga band på (Saturnus) på både sig själv och sina tankar(Merkurius). Tror han drar sig tillbaka(hus 12) och noga tänker över sina beslut innan han låter andra veta vad han beslutat. 

Uranus kan ju också stå för grupper/samhälle. Han har ju tillhört (gruppen) KBG agent vilket jag verkligen tror har passat honom. Hus tolv dolda institutioner, vilket ju KGB verkligen är. Solen i konjunktion med Saturnus ger honom allvar och en seriös sida, med Neptunus förmågan att kunna luras och skapa illusioner kring sig själv och med Merkurius hjälp hemlighålla sina tankar ha en dold kommunikation, vilket ju är ett måste hos en hemlig agent. Han har nog varit den hemliga agenten personifierad. Han kunde nog nästan bokstavligen lukta sig till fara och om någon inte var den han gav sig ut för att vara

Framförallt har det gett honom ovärderlig träning och kunskap inför sin tid som ledare över (samhället)Ryssland. Vilket är viktigt för honom att det är oberoende och fritt (Uranus). Med Uranus (hus 9) i Kvadratur med Stelliumet i hus tolv tror jag det finns en ambivalens mellan det andliga- och den profana världen. Mellan religion och ateism.

Hus 4 i Vattumannen med den moderna härskaren Uranus i Hus Nio och den traditionella härskaren Saturnus i hus 12, så har också hans arbete (KGB) tagit honom utomlands till Östtyskland där han bosatte sig med sin familj och även talade språket flytande ( fjärde husspetsens härskare Saturnus i konjuktion med Merkurius). 

Det blir kanske lite osammanhängande, men det är min reflektion över Uranus inflytande över Putins Hus 12.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2014-03-12 00:18
#2

Om man tittar på den traditionella astrologin som tolkar Husspetsarna härskare i det huset de befinner sig.

MC/10 Huset (social position och karriär) husspetsen i Lejonet, där härskaren är Solen. 

Hus 4 (hem o familj) härskare är Saturnus. 

Hans hus 8  (transformation andras pengar) i Tvillingarna. Härskare Merkurius

Hus 11 (grupper politik) i Jungfrun som styrs av Merkurius

Alla härskarna till dessa hus befinner sig i Hus tolv där de visar sig igenom. Alla dessa områden blir kopplade till det dolda och hemlighetsfulla.

Det bekräftar också för mig att det jag tidigare skrev att karriär inom KGB banade vägen för hans karriär inom politiken genom. Han gör nog mycket i det fördolda och kan som kameleonten ändra skepnad och är ju idag högsta chef för den ryska underrättelsetjänsten. 

Vi kan ju hoppas han får ett andligt uppvaknande och ett mer självuppoffrande natur i en positiv bemärkelse i enlighet med hus 12.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]
2014-03-12 19:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

  En mycket nyanserad och lärorik beskrivning. 👍 Den tackar jag för.

Putin verkar redan ha fått någon typ av andligt uppvaknande när hans fru var med om en allvarlig olycka. Hans mor var också ortodoxt kristen och verkar ha påverkat honom.

Men… andlighet ses av många i Ryssland som negativt. Så jag misstänker att Putin är ganska diskret med var han står här. Har man Putins position så har man också många mäktiga fiender. I Duman är knappast andlighet ett plus och jag misstänker att Duman innebär ett problem för Putin. Och Putin innebär med all sannolikhet ett problem för många i Duman.

Jag upptäckte att Napoleon och Putin båda har Ascendenten i Skorpionen och MC i Hus 10 och i Lejonet. Att ha MC i Lejonet är kanske inte så konstigt när man har Ascendenten i Skorpionen. Men de har båda Ascendenten i början av Skorpionen. En mäktig konstellation.

Kanske ett tecken på en erövrare eller bara en märklig tillfällighet. Och Putin har södra noden i Lejonet och i Hus 10. Där har Napoleon sin Sol. Det får mig att börja fantisera lite. 🤐😃

Ärligt talat så blev jag förvånad över Putins horoskop. Jag hade förväntat mig något helt annat. Om man filtrerar bort allt media har skrivit så ser jag av någon outgrundlig anledning ett exempel på en duglig och kompetent person här.

Fast det är klart… Han har ju lyckats manövrera upp sig till en väldigt hög position. Och det gör man antagligen inte utan vidare.

Men ändå har jag känslan av att missat något väsentligt. Jag blir inte riktigt klok på hans exhibitionistiska macho-stuk. Kan det vara kombinationen av Venus i Hus 1 och MC i Lejonet? Och/eller spelar Uranus originalitets-sfär in här?

Innan Putin var det ju lite för många gubbiga typer som hade makten. Putin skall väl framstå som en motvikt till detta. Något som antagligen inte direkt får honom att lida. 😃

Skickar med ett horoskop med mer normala orbisar. Däremot har jag tagit bort de små aspekterna bortsett från Kvintiler och Noviler. Jag har alltså samma orbis på Kvintiler som på Sextiler. På Noviler har jag 2° orb om de är i ankommande fas. Annars 1°. På de andra har jag 7° förutom på Sextiler och Kvintiler. Där har jag 5°. Om de är i avtagande fas så minskar jag orben med 2°. Jag misstänker att den avtagande fasen är svagare.

Farwuq
2014-03-12 19:59
#4

Hur är det med andra mäktigas horoskop?

T.ex. Adolf H. och Josef S.?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2014-03-12 21:12
#5

  😃

Jag får kanske ta mig en titt igen. Stalin har jag aldrig tittat på och inte heller Lenin eller Mao. Hitler däremot har jag kastat ett öga på. Men eftersom jag inte minns det minsta av det så innehöll det förmodligen inget slående intressant. Eller också var jag för trött.

Man blir ofta besviken när man tittar på kändisar. Men egentligen så har man väl ingen anledning att bli det. Det finns trots allt massor med folk som har väldigt liknande horoskop och som livnär sig på att sälja popcorn i bästa fall. Men popcorn är väl inte helt fel. 😃 De där små bladliknande sakerna som sätter sig mellan tänderna lär visst vara en hälsokälla av gigantiska mått. 🙂

Men… om man tittar efter lite noggrannare så hittar man förmodligen slående likheter mellan folk som har väldigt lika horoskop. Trots det så kan deras sociala status vara extremt olika.

Astrologin och människan ser ofta saker från helt olika vinklar.

Jesus och Buddha och Lao Tse skulle jag väldigt gärna vilja titta på. Att få tillgång till Buddhas och Lao Tse's födelsedata blir nog svårt. Men när det gäller Jesus finns det väl trots allt en liten, liten möjlighet. Men efter att försökt ett par gånger så insåg jag att det finns alldeles för lite pålitlig information. Tyvärr. Det hade annars nog varit ett intressant horoskop. Hur det än hade sett ut så hade man lärt sig något.

Till exempel att en människas storhet kan aldrig avslöjas i ett horoskop.

Kyllan56
2014-03-12 21:26
#6

Tack för att du fick igång mig Greenseng med Putins horoskop! Tyvärr har jag de senaste åren kommit från astrologin. Till stor del för jag blivit utbränd och har problem med minnet och att strukturera fakta.

Skrev en lång utläggning, som jag råkade radera, 😡så jäkla retfullt. Så nu gör jag ett nytt försök. Det blir inte som det förra men nödvändigtvis inte sämre.

Själv utgår jag från Placidus som är mer familjärt för mig en lika hus. 

Planeter på vinklarna är starka i ett horoskop och att ascendenthärskaren Pluto är i konjunktion med Pluto i Lejonen är signifikant för Putin. Det förklarar machomannen Putin som gillar makt och att mäta sin makt och krafter mot andra.

Vem vet vem Putin varit tidigare? 😉

Så här tänker jag - ursäkta om det blir rörigt - Med MC i Lejonet och med den moderna ascendentenhärskaren i Putins horoskop, Pluto i konjunktion med MC. (Jag brukar titta på både traditionella och moderna härskare) 

Tionde huset i Lejonet ger mig för handen att han ser sig själv som den borne ledaren. Med en skicklighet som få har. Här kommer också en exhibitionistisk ådra in. Det är inget fel på hans självförtroende.

MC konjunkt Pluto gör att han identifierar sig mer med stora "män"och makt - här kanske Napoleon kommer in i bilden - än med vardagligheter och eller med sin familj. 

Ascendenten visar på hans personlighet och hans fysik. Härskaren befinner sig i I Lejonet i 10:de huset. MC visar hur han ser på sig själv. Kan inte bli mer macho än så. Jag tror han har lekt många lekar både dödliga och mer lustfyllda genom åren. I allt han gör vill han alltid tävla och vinna.  Han tycker helt enkelt han är bäst. Om något går emot honom så tittar han med sin Skorpionblick som bara Skorpioner kan. Hans blick kan få folk att tystna! Han röntgar din själ och ditt inre. Han gillar manliga lekar och ser sig själv som en man med stark makt och sexualdrift, som han är noga med att hålla hemligt. (Pluto konjunkt Mc i Lejonet i sextil till hans Stellium i 12:e huset.) Det skulle inte alls förvåna mig om han under sin KGB tid haft med parapsykologiska manipulationer att göra. Allt för att kunna manipulera makten till sin egen fördel. Ascendenten inom de tio första graderna i Putins horoskop visar att hans ascendent har en fast kvaitet. Så det blir fast fast, eftersom Skorpionen är vattnets fasta tecken. Det visar också att han inte är så benägen att ändra sig.

Me den traditionella ascendenthärskaren Mars i andra huset visar att han gillar pengar och att äga saker. Ekonomi kan vara en stark drivkraft i  Putins strävan efter makt. Det visar också att hans (acendenten) sin personlighet är starkt sammanknuten till hans värderingar och att han lägger energi (Mars) på att gå på djupet (Skytten) på det han är intresserad av och att studier på högre nivå och religiösa/andliga spörsmål.

Venus i 1:a  Huset visar på  att det är viktigt hur han ser och klär sig. Med Ett Stellium i Vågen i tolfte huset kan han ha en dold kreativ konstnärlig talang, som han inte fått utveckla. 

2:a Husets härskare Jupiter visar sig Putins 7:de hus. Pengar kan man gifta sig till om det velat sig illa. 

Putins förhållande till sin pappa har nog inneburit många hemligheter Solen konjunkt Saturnus och han har stått för disciplinen i hemmet, Pappan har lovat saker och inte alltid hållit dem. (Neptunus). Jag får den känslan att Putin var känslig som barn, med många fantasier om religiösa spörsmål och tankar om döden, 9:de Kräftan med härskaren Månen i 8:de huset i Tvillingarna, vilket gör att han förmodligen talat med sin mor (Månen) om de sakerna. Jag tror hans mamma varit mer kommunikativ (Tvillingarna) än hans pappa som ofta skiftat sättet att vara på, som gjort lille Putin otrygg. 

Ursäkta röran och att det är något ostrukturerat. 😕

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Farwuq
2014-03-13 12:52
#7

Oj, vad ni kan.

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2014-03-13 16:47
#8

#7

Ni??? 😃😃

[greenseng]
2014-03-13 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#6

Kul att ha dig här. Du är ju en vandrande lärobok i astrologi. 🙂

Ditt sätt att analysera ett horoskop hittar jag mest hos profesionella och erkända astrologer med stor erfarenhet. De talar mycket om horoskopets härskare och tecknens olika härskare.

Du talar också om traditionella härskare och moderna sådana. De moderna refererar ju till de nyupptäckta planeterna. Personligen brukar jag använda båda. Men det gör nog de flesta. Planetparen som finns har trots allt en viss likhet med varandra. Som t.ex. Pluto och Mars. Och här är väl Pluto den som är den markerat farligare. Vilket särskilt betonas hos en person som Putin. Om man har mycket av Plutos inflytande i sitt horoskop så har man också ett stort ansvar att hantera dessa energier. Struntar man i detta så blir det som det blir.

Fast jag måste erkänna att när jag bedömer ett horoskop så är jag kanske inte den mest disciplinerade här i världen. 😃 Jag "sugs" ganska snart in i andra funderingar. Är väl kanske lite lekfull. Det är oftast aspektmönster som kan ha en distraherande effekt på mig.

Jag skall titta lite på andra "erövrare" i historien och se om det går att finna samma Ascendent-Mc mönster hos dem. Gissningsvis tror jag svaret är nej. Men… man kan ju aldrig veta. Astrologin ligger på ett plan som älskar att dra oss vid näsan. 😃

Men nu är det hög tid för en promenad. Den här vintern har verkligen dränerat mitt fysiska status som var på noll redan innan. Nu är det väl på minus, antar jag. 😃  Men… jag skall kanske försöka att vara någorlunda ärlig och inte skylla på vintern. 😃

cu

Farwuq
2014-03-13 17:22
#10

Jämför med mig så är ni båda professionella. 

👍

På tal om astrologi, så mötte jag nu idag, när jag gick hem från Lidl, en känd astrolog. Hon heter Gun Hansson och fyllde 80 för bara lite sedan. Jag och Gun brukar snacka lite då vi möts.

Några bland flera länkar:

http://www.sydsvenskan.se/familj/fodelsedag/hennes-roligaste-tid-ar-nu/

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/gun-var-inte-senil-hon-bara-aldrades_5448873.svd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2014-03-13 18:34
#11

# 9 Tack för komplimangen! Men jag har mycket kvar att lära, som tex Axial Harmonics, där lär jag mig av dig. Jag arbetar inte som astrolog. Jag har från och till intresserat mig för astrologi, sedan 1985 och är i stort sätt autodidakt. Jag är med i Vintergatans astrologiförening i Malmö och har tillsammans med ett par andra haft kurser i astrologi för nybörjare. Karaktärshoroskop är det jag är mest intresserad av. Så det är mycket jag inte kan. Du själv är allt för blygsam, för du skriver kunnigt och intressant. Med mycket humor, vilket är underhållande och lärorikt på samma gång. Din analys av Putin fick verkligen igång mig och jag tycker det är kul att bolla idéer och alltid lär jag mig något nytt. Precis som du använder jag både de traditionella och de moderna härskarna! Jag håller med dig om att det finns likheter mellan dem. 

På tal om Stalin så har han precis som Putin sin Sol i 12:e huset men istället för Vågen har han den i Skytten i konjunktion med Venus. Hoppas du fick en skön promenad. Här i Malmö med omnejd har det i dagar varit strålande solsken och varmt. Idag var ingen skillnad och jag har gått säkert 6 km i landsbygden och njutit av det underbara vädret-  

# 10 Vad roligt att du träffade Gun Hansson, som är en jätteduktig astrolog. Jag bor i Malmö och har vänner som varit hos henne. Tänk att hon är åttio år, vad tiden går. Det var i början på åttio- och början av nittiotalet som hon var på mångas läppar.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2014-03-13 18:36
#12

# 9 Glömde att säga att Napoleon och Putin är rätt lika på fotona. 😉 Så vem vet…?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2014-03-13 18:48
#13

#12

Gun håller på att forska om en massa yrken och hur dessa gestaltar sig, det är ofta hon kommer till mitt jobb för att få ta del av handlingar. Hon berättade att de hade haft maskerad när hon fyllde, Gun var då utklädd till en ketchupflaska.

😃

Gunsan är nästan granne med mig, det är kanske 400 meter mellan oss.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]
2014-03-13 19:43
#14

  Huu… har just kommit hem från en promenad. Att jag fortfarande lever är ganska märkligt. Får skärpa till mig lite när det gäller min fysionomi eller vad det nu heter. Får försöka få åtminstone +1 på någon konditionsskala.

Lär dig Axial Harmonics av mig?? 😃 Ha. Jag håller själv på att titta på det och är inte mycket till lärare. Skulle gärna vilja ha ett möte med de två bröderna som utvecklade idén. Måste erkänna att jag är mycket intresserad av hur de resonerar när de tolkar de olika harmonierna eller aspekterna. De har ett klarare resonemang än de flesta andra har. Många gånger tycker jag det blir ganska intetsägande och luddigt när jag hör andras tolkningar på harmonierna. Även om energitolkning är svårt så vill jag nog ha lite mer kött på benen.

Det är bara den ena brodern som skriver, tydligen. Vad den andra gör framkommer inte. Kanske är han en munk någonstans, vem vet? 😃 Eller så har han tänkt lite för mycket och måste vila upp sig någonstans. Misstänker att det är den brodern som har de högsta resurserna.

Men det är rätt svårt att hänga med när han som skriver försöker förklara hur han tänker när det gäller mer filosofiska sammanhang. Vilket han också medger på ett roligt sätt. Och här är naturligtvis språksvårigheter också där man inte har mycket användning av Google Translate på grund av sammanhanget.

Dags att rosta kaffe, tror jag. Annars blir det inte gjort och då får man dricka te istället. Men hemrostad espresso är inte helt fel.

Kyllan56
2014-03-13 22:14
#15

# 13 Då förstår jag att du stöter på henne ofta. Att klä ut sig till ketchupflaska är kreativt och roligt. Skrattar Det jag kommer ihåg av henne, för det måste vara 25 år sedan jag träffade henne, är att hon har en mjuk och behaglig röst och att hon är mycket behaglig över överhuvudtaget. Och duktig som få. Att hon forskar kring yrken och hur de gestaltar sig fick mig att associera till franske psykologen Michel Gauquelin, som tittade på planeter på som låg runt hus 1 och hus 10. Många militärer hade Mars där, Jupiter hos skådespelare, Venus hos konstnärer, Saturnus hos forskare och läkare o s v. Vilket är intressant. Själv har jag Månen i Konjunktion med Ascendenten 0,29 grader skiljer dem åt. Jag går att läsa som en öppen bok och är så långt ifrån ett Pokerface man kan komma. 

# 14 Där delar vi en erfarenhet, efter min promenad idag bränner mina fötter och ryggen är trött. 🥵Min fysionomi är för tillfället inte på topp och jag behöver verkligen skärpa mig. För ett år sedan var jag i toppform, men beklagligt nog är kondition och städning en färskvara. I mitt horoskop saknar jag jord, vilket gör att jag i hela mitt liv hatat rutinarbete. Men för snart två år sedan gick min progressiva Sol in Oxen och idag är jag riktigt duktig på sådant som jag förr hade svårt för. 🙂

Ofta är det så att det är inte alltid den som syns som gör det största arbetet. Han som sitter på sin kammare - eller cell, munk? - kan vara den som i det tysta sitter och tänker och filosoferar. 🤔 ☝️Han kanske är sämre på att föra ut budskapet och istället får hans bror göra det.  Har du sett de båda brödernas horoskop?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]
2014-03-13 23:14
#16

  Jag tror inte att den tyste broderns horoskop är tillgängligt. Men jag har för mig att jag kan ha sett den officiella broderns horoskop någonstans. Han har åtminstone varit aktiv på nätet. Har för mig jag såg honom i en amerikansk astrogrupp. Och när Obama hade sitt slagsmål med någon utmanare så gav han raka och direkta astrologiska uppgifter som visade på att Obama skulle vinna.

Men det behövde man inte ha astrologi till att få veta.

Farwuq
2014-03-14 06:52
#17

Intressant, mycket intressant.

För min egen del har jag, som alltid, funderingar. Det gäller planeterna kring 10:e och 1:a huset? Med Placidus Hussystem har jag Neptunus i 10:e och Merkurius samt Venus i första. Med Lika Hus-systemet har jag Jupiter i 10:e och inget i 1:a.

Undras vilket yrke som skulle passa mig?

🤔

http://astrologi.ifokus.se/discussions/4f797f31d4ebea088d001019-mitt-natalhoroskop

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2014-03-14 09:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17

Hmm… alltså… det där med Hussystem. Det är faktiskt en aning frustrerande att det finns så många Hussystem inom astrologin. Men man kan ju också se det som att ett speciellt Hussystem fokuserar mer på en speciell sida av en person. Jag brukar se dem som olika kameralinser. Men jag undrar alltid hur det egentligen är.

En dag fick jag en "flash" och inbillade mig att jag hade greppat sanningen om hussystemen. Men så kom till sist eftertankens kranka blekhet och tog ett välbehövligt struptag på mig. Jag menar… det finns ju hur många super-elit-proffs inom astrologin som helst och alla har kommit med ett Hussystem eller talar sig varma för ett. Så vad betyder egentligen mina förvirrade nonsenstankar i sammanhanget? Egot är utan tvekan som en apa. 😃

Men trots det så finns det störande sanningar om de MC-relaterade hussystemen, alltså de Hussystem där MC alltid markerar början på Hus 10. Och det är svårt att bortse från detta för direkta sanningar är alltid sanningar, trots allt.

Du går faktiskt omkring med en nyckel till hussystemens gåta. I och med att du har Ascendenten i slutet av skytten så ligger den nära Stenbocken som är en extempunkt på ekliptikan eller zodiaken. Och där får alltså husen extremt olika storlek. Och i och med att du har Venus, Merkurius och Chiron i  Hus 1 i Placidus system men i Hus 2 i Lika Hus-systemet så bör väl man kunna få ut något här. Som en kuriositet kan nämnas att i Campanus system så har du även Solen i Hus 1.

I Lika Hus-systemet så har du Jupiter i Hus 10. Enligt Ann Henning så är du då lämpad för en politisk eller kommersiell karriär men offrar eventuellt hemlivet. I Placidus system så har du Jupiter i Hus 8 och kan räkna med framgång inom industri och bankväsende.

Längtar du kanske efter att bli bankkamrer? Bara en stillsam fråga så här på morgonkvisten. 🙂

Något som man oftast inte tänker så mycket på är att med Placidus system så blir Jungfrun och Stenbocken inkapslade och minskar då i betydelse vilket naturligtvis inte är så lyckat för din karriär och ditt analyserande tänkande. 😃 Detsamma gäller då Kräftan och Fiskarna.

Huu… som jag äääär… 😃  

Med Placidus så har du faktiskt Neptunus i Hus 9. Tyder visst på inspiration och idealism. Och skall också ge litterära, filosofiska och religiösa intressen. I lika Hus-systemet så hamnar Neptunus i hus 11. Ger ädla målsättningar och ideell övertygelse.

Jag tror att svårigheten med hussystemen är att tolkningarna för de olika husen flyter ihop lite. Enligt en gammal doktrin så skall husväggarna ses som betong och stål, till skillnad mot tecknen där det mer är som ett fält som flyter ihop vid teknens ändpunkter. Men jag har börjat ifrågasätta husväggarnas fasthet och börjar mer och mer luta åt att även husen fungerar lite som ett fält.

Skickar med ditt horoskop med Lika Hus-systemet och Axial Harmonics.

Kyllan56
2014-03-14 10:35
#19

# 16 Vad synd det hade varit roligt att kika på brödernas horsoskop.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]
2014-03-14 11:20
#20

#19

Skall ta mig en titt. Som jag sade så har jag för mig att ett av horoskopen är tillgängliga. Men antagligen inte det som jag tror du finner intressant.

Annons:
Kyllan56
2014-03-14 11:51
#21

# 17 Vilken utvecklingspotential du har i ditt horoskop. Ett storkors är ett ok att bära men om man kan frigöra och kanalisera dess energi kan man förflytta berg. 

Jag uttryckte mig nog luddigt. Men oavsett hus system så är vinklarna densamma. Så man tolkar planeter som ligger i konjunktion med Ascendenten och MC. 

Ta nu vad jag skriver med en nypa salt för precis som greenseng skriver så är det ingen exakt vetenskap.

Du har Neptunus i en vidare konjunktion med din MC i opposition Mars, som är en del av ditt storkors. Trigon till din sol och sextil till Pluto. Neptunus en högre oktav av Venus. 

Bara utifrån just Neptunus och inte andra aspekter i ditt horoskop skulle du kunna arbeta som psykolog (Neptunus i Skorpionen) och då som specialitet jungiansk terapeut där man arbetar med drömmar som redskap ( Neptunus konjunkt Mc i opposition med Mars som ligger på 4.de husspetsen på IC (rötter och familj). Solen trigon Neptunus originalitet, drömmar och fantasi, också bra att ha som jungiansk terapeut. Neptunus sextil Pluto. Jung hade i sin teori ett andligt perspektiv och pratade om det kollektivt omedvetna. Han beskriver till och med andlighet som essensen i psyket. Döden är högst närvarande i hans teori. Pluto står ju för transformation och i kombination med Neptunus drömmaren så talar även det för goda egenskaper för en jungiansk terapi, för transformation till ett uppdaterat jag är just vad en terapi i bästa fall handlar om. Pluto är ju också din moderna MC härskare. Pluto raserar och bygger och går på djupet.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2014-03-14 11:53
#22

# Om du inte hittar det är det ingen ko på isen. Det finns många intressanta horoskop i vår herres hage. 🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]
2014-03-14 12:14
#23

#19

Du kan hitta ett av horoskopen här.

Längst ner på sidan är två horoskop.

Det övre är det vanliga Lika Hus-systemet. Det undre däremot är Lika MC-Hus-systemet. Det är ett system som Lika Hus-systemet bortsett från att istället för att starta från Ascendenten som grundpunkt så startar man från MC som grundpunkt. Man väljer alltså MC som början på Hus 10 och räknar sedan 30° från det. Som i Lika Hus-systemet.

De har en idé om att det systemet speglar en människas karriärs-dimension.

Om du ser den första husspetsen där som Ascendenten så kanske du lägger märke till en likhet med vår föregående diskussion. 😃

De här bröderna har ett mycket intressant perspektiv på astrologin. Däremot har jag inte tittat tillräckligt på Lika-MC-Hus-systemet.

De har visst en idé om ett horoskopshjul där båda dessa Hussystem är aktiva samtidigt. Men eftersom jag inte har någon kunskap om detta eller Lika-MC-Hus-systemet så har jag heller inga kommentarer till detta.

Om det mot all förmodan skulle fungera så skulle det kanske presentera en lösning på hussystems-problemet. Men det är nog att hoppas på för mycket.

Dock måste jag erkänna att när jag kastar en blick på båda horoskopen så sammanfaller det med min intuitiva bild av honom. Men…  tillvaron är full av märkliga tillfälligheter.

Det finns en sida till som tydligen refererar till brodern och hans tänkande om Axial Harmonics men… av någon anledning är den låst.

Och det gör ju brodern än mer intressant. 😃

Kyllan56
2014-03-14 13:42
#24

# 23 Eftersom Jupiter (Jupiter härskar över ascendenten) står för växande och ascendenten för den fysiska kroppen, vilket brukar indikera överviktsproblematik. Utifrån hans foto att döma är han överviktig. Säkerligen en jovialisk person som gillar att stå på scen. Ansiktet utåt. Merkurius i Lejonet i konjunktion med MC. Lejonet gillar att synas och konjunktionen visar att han kommunicerar, vad är bättre att ha om man ska föreläsa. Så för att se det behövs egentligen inga hus. Mars nära ger dynamik och energi till talet. Jag har svårt att utan glasögon se hur stort avståndet mellan MC och Mars är. Ålderns höst problematik. 😕Jag håller med dig om att båda horoskopen, beroende på husindelning, är intressanta och har saker att berätta. Jag vet inte varför jag i detta fallet dras mest till lika hus. 🤔

Så nu med det sagt skulle det vara intressant att se broderns.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]
2014-03-14 16:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#24

  Gjorde ett litet gissnings-horoskop. Eftersom jag inte nu direkt hittade några födelsedata så gissade jag mig fram lite och fick till slut ett horoskop som verkar överensstämma någorlunda.

Orbisarna är här 5° på de vanliga aspekterna förutom Sextiler där de är 3°. Kvintilerna också 3°. Novilerna är på 1° 30'.

Värdena är desamma oavsett om aspekten är i attraherande fas (aspekten blir starkare med tiden) eller separerande fas (aspekten blir svagare med tiden). Vilket det är kan ses i aspektkartan. "A" står för Attraherande och "S" står för Separerande.

Om man har en högre orb, ex. 7° för de vanliga aspekterna, så blir horoskopet här lätt lite rörigt. Detsamma om man tar med aspekter till Ascendenten och MC. Man kan se aspekterna till Ascendenten och MC i aspektkartan.

Jag ser Ascendenten som en otroligt viktig punkt i ett horoskop. Kanske till och med den viktigaste. Förr när ett barn föddes och där var astrologer närvarande och det var natt och stjärnklart, så var det nog med en viss bävan man såg mot öster. Den stjärnbild som var på uppgång och de eventuella planeter måste ju gett ett kraftigt intryck. De markerade ouvertyren på barnets liv och hade naturligtvis en fundamental betydelse i deras ögon. (Och i mina 😃). Jag misstänker att på  den tiden var Ascendenten den viktigaste punkten.

Och varför inte? Den är ju direkt kopplad till ekliptikan där solen och planeterna är direkt kopplade. 

Därför tror jag nog att det första horoskopet är det viktigaste.

Jag testade en gång MC-Hus metoden. Gjorde ett snabbhoroskop på nätet över en kvinna jag aldrig träffat. Och använde lika-hus-systemet.

Men när jag kom till jobb och karriär så skiftade jag på skoj till MC-metoden bara för att testa lite grand. Och hon sade att tolkningen var klockren förutom när det gällde jobb och karriär. Där var jag helt ute och cyklade, tyckte hon. 😃

Så var det med det.

Kyllan56
2014-03-14 19:08
#26

# 25 Att ascendenten är mycket viktig håller jag med dig om. Ser nu att det skiljer 10 grader mellan MC och Mars. Man kan ju göra så att man först har snävare orber, men om man tycker man behöver lite till information öka dem något. 

Rodney skriver på sin hemsida att han ägnade sig åt den kristna religionen fram till ca: 25 års ålder, alltså 1984. Jag blev så nyfiken vad han kan ha haft för transiter då och upptäckte att han den 18/5 1984 - några månader innan han fyller 25 år transiterar Uranus hans ascendent under flera månader. En spänd period då bryter han sig lös, vidtar nödvändiga förändringar för att förändra en ny handlingslinje. Han slår sig fri från religiösa konventioner. 

Inte nog med det i slutet av juni samma år har han transiterar Neptunus hans natala Måne (konjunktion) i Stenbocken och i opposition hans natala Uranus. Han blir känsligare, mer idealistisk, har behov att slå sig fri och andlighet är verkligen i fokus. 

Vilken förändringarnas tid, så spännande!

Astrologi är spännande och man kan hålla på i evigheter. 😃 Jag är verkligen ingen expert på astrologi, men tycker det är mycket roligt. Allt som förklarar hur människor fungerar är jag intresserad av, det var en av anledningarna till att jag fastnade för astrologi.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]
2014-03-15 09:23
#27

#26

  De mer långsamma planeterna Pluto, Neptunus och Uranus är helt hopplösa när de transiterar en känslig punkt i födelsehoroskopet. Men det är faktiskt Saturnus också. Och Saturnus kan väl knappast bli beskylld för att stressa. 🙂

Och vid en Transit av dessa planeter så måste man helt enkelt foga sig och lära sig hantera dem. Det ser dock ut som om när man har kunskap om processen så klarar man sig bättre.

Grant Lewi menar på i sin bok "Astrology for Millions", där han beskriver den beryktade Saturnus-cykeln som startar med att Saturnus brakar in i ens födelse-ascendent och allting rasar samman på en gång, 😃 att de som har ett äkta kärleksförhållande drabbas knappast någonting. Och de som känner till processen blir också besparade en massa obehag. Vilket egentligen inte är så konstigt, när man tänker efter lite. Saturnus (bl.a.) verkar alltså vara lite svag för äkta kärlek. 😃

Det är alltid intressant när man kan följa detta i ett horoskop. Och när Smith råkade ut för detta så kan han väl knappast beskyllas för att vara den mest medvetna personen i universum. 😃 Och här verkar det ju vara Uranus som är boven i dramat och Uranus har ju inte direkt bråttom.

Misstänker att Saturnus är betydligt mer hänsynslös i sitt agerande. Uranus behöver inte vara det för han har betydligt längre tid att verka på. Dessutom vänjer sig jaget under en så lång period.

Jag råkade för en tid sedan ut för en mycket obehaglig händelse som jag av någon märklig anledning överlevde. När jag kikade i mitt transithoroskop efteråt så upptäckte jag att det var en svårupptäckt transituppsättning som var igång. Mars Semikvadratur Mars och Pluto Bikvintil Pluto. Mars rör sig ju ganska snabbt och när den elaka Semikvadraturen sammanfaller med den extrema energirörelse-potential som Pluto har vid en Kvintil, då är man utan tvekan i fara och behöver vara beväpnad eller ha en uppsättning av livvakter. 😃 Som tur är måste orbisarna vara mycket exakta för att händelseförloppet skall snurra igång. Men jag har uppenbarligen några miljarder skyddsandar som fick jobba häcken av sig. 😃😃

Får fundera lite på hur jag skall kunna bemästra det skyddsnät som ligger runt hans broder. Jag känner liksom på mig att vi har lite som behöver diskuteras. 🎧

Annons:
Kyllan56
2014-03-15 11:32
#28

Ja tänk du greenseng! Det kommer du klara, ☝️för jag märker att Gud inte snålade när han delade ut intelligensen och kreativiteten till dig. Vilken tur att du hade dina beskyddare!

Ja - jag börjar låta som en papegoja  😂- återigen håller jag med dig! Saturnus är den stora läromästaren och inte nådig där han drar fram. I mitt horoskop har jag Solen i hus 8 i kvadratur med Saturnus i Hus 4. I en T-kvadratur. Så när Saturnus kommer i kontakt med T-kvadraturen, så händer det saker. Med åren har jag lärt mig uppskatta Saturnus för där han gått fram kommer det mycket gott ur när hans framfart bedarrat. Förra året var Saturnus i hård kontakt med min Ascendent, Måne och Venus. I Januari 2015 kommer Saturnus komma tillbaka till sin ursprungsposition i samband med att Neptunus konjunktionen jag har med min Sol samma månad för alltid lämnar mitt horoskop. Så det kan bli spännande och se vad läromästaren har i sitt "sköte". Så jag blir nog varse om hur bra/eller dåligt jag skött min Neptunus/Solen transit. 

Jag skrattar många gånger gott när jag läser det du skriver greenseng. 😂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]
2014-03-15 12:34
#29

  Tack för de orden. 🙂

Jag vaknade upp i morse av att det var värsta stormen ute. Jag hade haft en ganska äcklig dröm där en demon eller något liknande blivit intresserad av min jacka (av någon outgrundlig anledning) och bestämt sig för att ta den. Det var jag däremot inte speciellt intresserad av så det blev lite stökigt. Men när jag vann viskade han/hon med en avskyvärd röst:

- Och hur blir det med fisken då?

När jag hade vaknat så ringde orden fortfarande i mina öron och jag undrade naturligtvis… vadå fisken?

Men sedan kom jag på att jag hade tänkt att ha fisk till middag och planerat ett besök hos min lokala fiskhandlare. Men när jag tittade ut och framför allt när jag hörde stormen så bestämde jag mig för att skippa fisk, trots allt. Det var inte direkt ett väder som man gav sig ut i frivilligt.

Fast nu ser det ut att vara riktigt bra väder med sol och allt. Så det blir nog ett besök i fiskarnas värld trots allt.

Funderar också på om jag i något horoskop eller i astrologin har missat något som har med Fisken att göra.

Man nu är det dags för en promenad. Han stänger snart.

cu

Kyllan56
2014-03-15 13:49
#30

# 29 Vilken dröm! 😮Den går inta av för hackor. Det är en väldans tur att du segrade över monstret och att stormen blåst iväg någon annanstans. 🙂Du måste precis som jag bo i de södra delarna av vårt avlånga land. 

Även jag vaknade i morse redan klockan fem till ett evinnerligt blåsande. Men nu har stormen bedarrat och solen lyser i sin fulla glans. 🙂

Inatt drömde jag att min mamma, som är död, dog och kom två gånger och hälsade på mig. Jag var glad att se henne, eftersom jag ofta saknar henne.

Vi har ju bollat idéer fram och till baka de senaste fyra dagarna och jag vill inte på något sätt vara ego, men tänkte bara i all blygsamhet 😃kasta fram en alternativ teori till köpa fiskteorin. Jag är Fisk och du har alltså de senaste dagarna haft en diskussion med en Fisk, som i mina ögon varit mycket inspirerande och givande. Jag hoppas din besegrade demon inte tänker ta mig som nästa offer. 😴😮😂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]
2014-03-15 17:25
#31

#30

  🙂 Hmm… Hade aldrig gissat på Fisk. Min mor var också Fisk. Och det hade jag aldrig gissat heller. Jag kanske har missat något med Fiskarna. 🤔

Men här finns flera alternativ till tolkning. Men det är inte direkt ovanligt när det gäller drömmar. Oftast presenteras informationer pressat till ett informationslager. En liten detalj kan innehålla hur mycket som helst.

När det gäller de här brödernas idéer är jag extremt tveksam till deras Equal MC House. Det kanske är användbart i vissa situationer men annars så har jag svårt att få det att fungera. Över huvud taget är jag väldigt tveksam till att astrologerna fäster så stor vikt vid MC. MC skiftar normalt mellan Hus 8 och Hus 11 i Lika Hus-systemet. Men vid de riktigt höga latituderna så kan den nå Hus 12 och Hus 7. Och mitt på nordpolen är alla väderstreck söder. Är människor verkligen så annorlunda ju högre upp (ner) vi kommer? Ett barn kan ju födas där och växa upp i Tokyo t.ex.

När jag på allvar började brottas med hussystems-problemet så var jag tvungen att på allvar ställa mig frågan om de ens visste att jorden var rund? 😃 Vilket de alltså gjorde.

Sedan om de fattat hur stor världen egentligen är? Och om människor utanför deras lilla privata begränsade sfär ens tillmättes någon betydelse? 

Placidus system drabbas av en matematisk paradox när man kommer över 66° Latitud (ungefär). Och den paradoxen är värre än att dividera med 0. Det går inte att ta arcsin() för ett tal vars absolutvärde är större än 1 i och med att sinus() för ett tal alltid landar mellan 1 och -1.

Och när det gäller de andra hussystemen (förutom Lika Hus-systemet) så blir det en sådan distorsion i horoskopet när MC kommer för nära Ascendenten eller Descendenten att man direkt ser att något måste vara helt galet. Och detta felet finns naturligtvis med hela tiden. Det blir bara mindre och mindre ju närmare ekvatorn man kommer. På grund av att MC kommer aldrig så nära Ascendenten eller Descendenten nära ekvatorn.

Men… det viktiga här är att det hela tiden finns ett fel inräknat som man alltså inte korrigerar för. Och skulle man hitta en korrigeringsmetod så skulle man till sist ändå sitta med ett system som var extremt lika det föraktade Lika Hus-systemet. För det enda sättet jag kan tänka mig att korrigera det på vore att införa en artificiell MC. Ascendenten skall man helst inte peta på.

Jag misstänker att allt bottnar i ett tankefel här. Man blandar ihop två referenssystem som inte får blandas. Det är typiskt för vår tidsålder och människans sätt att tänka. Det samma tror jag händer även i kvantmekaniken där man blandar ihop vågteori med partikelteori. Dessa får absolut inte blandas ihop.

I astrologin blandar man alltså ihop det ekliptiska systemet med det lokala Nord-Syd-Öst-Väst-systemet. Eller det ekvatoriella systemet. Och det är självklart att allt blir helt bananas. Man får inte blanda ihop referenssystem hur som helst. Men vi bara älskar att göra det. Exempelvis en spirituell dimension med en logisk vetenskaplig dimension. En religiös dimension med en politisk dimension. Etc. Etc. Vi bara älskar det.

Alltså… människans psyke och tänkande. Apan finns hela tiden där men vet hur den skall gömma sig.

Jag har sett försvar till Placidus system som låter så här:

- Jag har minsann gjort tusentals horoskop. Men hur många har jag gjort på högre latituder? Tre stycken bara!!! Och det säger väl allt!!

Nej. Det säger absolut ingenting. Det är inget argument. Det är en undanflykt. Och undanflykter hör inte hemma i en seriös diskussion.

Om jag någon gång skulle "bekväma" mig med att göra ett Hussystem så skulle jag antagligen starta med en helt platt värld. Räkna ut husen där och sedan transformera den till en sfärisk. Men vid omräkningen där så skulle jag införa en artificiell MC. Den vanliga MC-n kunde få vara med i horoskopet ändå. Jag kanske till och med skulle vinkla ner ekliptikan till 0° innan transformationen.

Men jag gissar att de som en gång kom på Lika Hus-systemet visste vad de höll på med. De valde ett ekliptiskt referenssystem. Och det har trots allt fördelen av att fungera. 😃

Och när jag hör folk beklaga sig över att astrologi bara är vidskepelse då smäller jag av. Det kan till och med vara vetenskapligt skolade personer som gör det. Folk som alltså fått träning i att tänka.

Tror de verkligen att sådana som Kepler eller Newton skulle spilla sin tid på vidskepelse? De gjorde ju allt för att undvika vidskepelse. Och tror de att de är mer intelligenta än Kepler och Newton? Några av tänkandets största stjärnor. I sådana fall så borde de ta sig lite tid och studera Kaos-teorin en smula. Där hittar man fröet  till en logisk vetenskaplig förklaring på astrologin.

Naturligtvis finns det en högre förklaring också. Det kallas Varats språk i världen. Men det skall de nog inte försöka sig på.

Nej. Nu tror jag bestämt det börjar bli dags för en espresso. 🥳

Kyllan56
2014-03-15 22:17
#32

Greenseng Här har du min stora svaghet! Läste Robert Hand för flera år sedan där han förklara hussystemsuträkningar. Eftersom jag tycker det är svårt att häng med på ett djupare plan i resonemanget, har jag ett handikap. Jag lägger pannan i djupa veck och 🤔. Sedan jag blev utbränd har jag ännu svårare att begripa. Jag förstår principen men det är allt. Så här som i så mycket annat har jag en hel del att lära av dig. 

Det argumentet du för med Kepler och Newton, har jag många gånger själ framfört, men då med Pyhtagora, som exempel. Han var inte bara var filosof och matematiker utan även numerolog. Idag finns ofta en elitistisk västerlänsk von oben-attityd. 😕

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[greenseng]
2014-03-16 00:30
#33

  Hussystem är svårt. Inte tu tal om det.

Det är märkligt. Folk snobbar sig med avancerade formler men trots det är det få som tänker på att sinus()-funktionen egentligen inte är annat än förhållandet mellan två sidor i en triangel.

Men det fattade "di gamle" uppenbarligen och det förklarar hur de kunde göra såpass avancerade beräkningar som de gjorde.

Jag själv har alltid varit helt såld på Campanus Hussystem. Redan från allra första början. Och jag har ingen flippad aning om varför. 😃

Det är förmodligen det Hussystem som är mest Latitud-känsligt och skapar mest distorsion bland husen.

Ens inre sfär är inget annat än ett stort mysterium.

Dock läste jag någonstans att om man använder ett 3d-system istället för ett 2d så blir genast Campanus vettigare. Om det ligger något i det vet jag faktiskt inte.

MC visar ju den punkten där solen kommer att stå högst på himlen. Alltså tolkade man det som att det är där en människa når högst i livet. Och det förknippades då genast naturligtvis med karriären. Men… det är egentligen ingenting som säger att det överhuvudtaget behöver ha något som helst med karriären att göra.

Det tionde huset visar karriären i en människas liv. Och detta upplevdes förmodligen som ytterst irriterande för nu hade man egentligen två punkter som då pekade på samma sak. MC och det tionde huset. Framför allt då dess husspets.

Men då kom man på något som man såg som en genialisk idé. Varför inte sätta MC till den tionde husspetsen. Då var ju problemet löst. Så gjorde man det och firade med en massa tunnor med vin. Och sedan var karusellen igång. Alla ville ju in i historieböckerna så alla hade ju sin egen lilla idé om hur husspetsarna på de andra husen skulle beräknas. Och alla tyckte naturligtvis att de själva hade den smartaste lösningen och att de andra var kompletta idioter som inte fattade vem som egentligen var bäst. Och de som hade kunnat ta ner dem på jorden igen  hade redan lämnat jorden. Alltså de som kom på Lika Hus-systemet.

Och karusellen snurrar fortfarande. Fortare och fortare. Snart åker väl någon av.😃

Det är åtminstone vad jag tror har hänt. Och jag skulle gärna vilja se den som kan bevisa att jag är helt ute och cyklar här.

Men vem vet? Alltid när man tror att man har svaret på något så poppar det upp något ur lådan som man inte hade en tanke på. Det är så vårat universum fungerar. 😃 

Men om man håller sig till någorlunda normala latituder så är det antagligen inga problem. En människa vänjer sig vid det system hon hanterar och så småningom så lär hon känna det så väl att hon automatiskt korrigerar för eventuella felaktigheter. Ett Hussystem är egentligen inget annat än ett mätinstrument och när hon har vant sig vid instrumentet så kan hon också hantera bilden det visar fram.

Två astrologer kan alltså använda två helt olika Hussystem men ändå är deras bedömning av objektet eller människan de tittar på densamma.

Men trots allt… Om en unge råkar födas precis på nordpolen så skall man banne mig, utan några som helst problem, kunna ställa ett rättvist horoskop på den. Det skall inte finnas något som skiljer den från alla andra barn på klotet. Åtminstone inte när det gäller tekniken med horoskop. Och skulle situationen vara så att det blir problem här, då är det utan tvekan något som gått käpprakt åt h-e med astrologin.

Så det så.

När det gäller von oben-attityd så har den alltid funnits. När man börjar studera på universitet så tycker man efter en stund att nu har man minsann fått tag på möjligheten att hitta lösningen på universums gåta. Allt skimrar i ett kristallklart ljus.

Det kallas för att förblindas av sin egen intelligens. Och de flesta tycker det är bekvämast att förbli blinda i resten av sitt liv. Det är egentligen en slags tragedi.

Men man är ändå tvungen att se det som en komedi annars finns risken att man går in i en depression. 😃

cu

Upp till toppen
Annons: