Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 1109 ggr
[greenseng]
3/5/14, 2:39 PM

Onsdag 5:e mars 2014

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

  Det är en grå dag med en sol som förtvivlat försöker kämpa sig fram. Men… det blåser trots allt väldigt lite.

Den utrikespolitiska situationen är bekymrande. Och det känns inte bättre när jag ser att den norra månnoden är i precis i början av Skorpionen och förbereder sig att besöka Vågen. Vilket betyder att den södra noden då är i början av Oxen och skall gå in i Väduren. Noderna vandrar ju som bekant Retrograd. Alltså baklänges.

Det som irriterar mig här är att vid andra världskrigets början hade vi faktiskt en liknande situation. Men… varför måla hin håle på väggen?

Just nu har vi en trapetsliknande figur uppbyggd av tre sextiler och en opposition. I ett födelsehoroskop anses det väldigt bra eftersom oppositionens energibringande egenskap formas betydligt lättare av de lätta ingående aspekterna. Här ser vi att det är två Trigoner och tre Sextiler.

Men vi har ju också det envisa T-korset mellan Jupiter, Uranus och Pluto. Som om några månader kommer att ändras till Mars, Uranus och Pluto efter att passerat ett komplicerat Storkors innehållande alla fyra planeterna Mars, Jupiter, Uranus och Pluto. Där den 4:e Maj även Månen är inblandad.

Det finns tre planeter man skall hålla ögonen på. Det är Pluto, Saturnus och Mars. Är det svåra aspekter mellan dem, och framför allt om de är kopplade på något sätt, så innebär det ofta bekymmer.

Det kan vara allt från jordbävningar till allvarliga världs-aggressioner. Vid andra världskrigets utbrott hade vi en Kvadratur mellan Pluto och Saturnus där det samtidigt var en kvadratur mellan Saturnus och Mars. Alltså en koppling.

Märkligt nog var det en Stortrigon i kartan också och en konjunktion mellan Solen och Venus. Så uppenbarligen är inte de energicykler som förknippas med Pluto, Saturnus och Mars att leka med direkt.

Men… det om detta. Sitter bara och tänker högt. Och tänka har man väl rätt att göra… ibland. 😃

Allt har sin tid och efter något dåligt brukar det komma något gott. Brukar de mer filosofiska säga. Jag brukar fylla i med att livet påminner om en sinus-kurva. Men då måste man ju veta vad en sinus-kurva är för något. 🤔

😃

Annons:
Farwuq
3/6/14, 2:50 PM
#1

Man ryser, ska det behöva bli ännu mer elände i Europa?

🤢

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
3/6/14, 3:12 PM
#2

Usch…hoppas verkligen inte det…Det KAN bara inte bli så illa!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
3/6/14, 9:06 PM
#3

  Den här stenen har många fasetter.

Det finns många ideer och teorier om vad som försiggår just nu. Och personligen så vet jag faktiskt inte riktigt vad jag skall säga om det. Jag är egentligen inte ett dugg intresserad av politik.

Men till skillnad mot många andra så misstänker jag en typ av kaos-effekt här. Eventuellt kan det vara så att Putins handlande inte var förväntat. Och om så är fallet så rasar åratals planering ihop likt ett korthus. Och vissa höga vederbörande är då något irriterade, minst sagt.

Men det skapar något. Nämligen tid. Och det är väl vad världen så förtvivlat väl behöver just nu.

Farwuq
3/7/14, 6:32 AM
#4

Vi väntar och ser.

🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
3/7/14, 7:46 AM
#5

Pengar och makt korrumperar. Alltid! Det verkar inte gå att få en ledare som inte lånar sig till maktspråk, eller så kommer han inte till ledarskapet utan de "rätta" kontakterna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
3/7/14, 3:31 PM
#6

  Även om jag inte har någon som helst erfarenhet av politikens interna korridorer så misstänker jag starkt att det finns en viss typ av filter inplacerat där.

Vem som helst kan säkert bli politiker. Speciellt om personen har ett välsmort munläder. Men för att komma upp till de högre positionerna så måste du först ta dig genom detta filter.

Och lyckas du med den tveksamma bedriften då är du förmodligen en mycket speciell personlighetstyp. Eller så är du en mycket begåvad skådespelare som troligtvis inte blir långlivad.

Annons:
Farwuq
3/7/14, 5:39 PM
#7

#6

Eller så är du medlem i ett "brödraskap".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
3/7/14, 11:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

😃

  Kan säkert ligga något i det.

[greenseng]
3/8/14, 8:35 PM
#9

  Okay… Bilden på inlägget innan är alltså en test av hur ifo behärskar gif-animationer. Och… det gör de naturligtvis inte.

Men klicka gärna på den och sniffa lite på en förenkling av matematikernas knut-teori.

Det är synd att gif-animationer inte fungerar direkt ens i artiklar i ifo. För med några animationer är det rätt så enkelt att visa att 99% av dagens Hussystem bara är trams. Det är Lika Hus-systemet som egentligen är det som är ett verkligt fungerande Hussystem. Och jag misstänker starkt att det också är det första hussystemet.

Många vill ha Hela Tecken-systemet som det första. Men båda systemen är egentligen olika varianter av samma tema. Dock är jag ytterst tveksam till Hela Tecken-systemet.

Men det här är mina egna tankar och åsikter. De kan naturligtvis vara helt fel. Men än så länge har väl man rätt att ha en åsikt. Och utan åsikter så stagnerar världen.

Och nu har jag gett upp. Jag orkar inte med att slåss mot ifo's grafiska system längre.

Farwuq
3/8/14, 8:46 PM
#10

Här funkade knuten bra.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
3/8/14, 9:20 PM
#11

  Jo. Men problemet ligger i att du måste klicka på den. Det bästa vore att den visades direkt. Åtminstone i artiklar.

Jag misstänker att om man gör den tillräckligt liten så visas den direkt. Det är väl så de flesta mail-grupper löser det här problemet för att undvika att sidorna flodas över av provocerande animationer.

Dock är väl frågan om det inte skulle kunna vara tillåtet i en seriös artikel. Folk i allmänhet är alldeles för bekväma för att ta sig tid att klicka på en länk. Och ofta så stör det "flödet" i artikeln.

Men nog om detta. Trots allt så besparar det mig en massa tråkigt jobb. Det finns få saker i livet som är så energikrävande som att pussla ihop en snyggt fungerande animation. 😃

Sitter och "snöar" på ett matematiskt-grafiskt program som gör det automatiskt. Alltså som pusslar ihop animationen men också sparar undan de ingående bilderna så att man kan efterbehandla dem och låta programmet pussla ihop dem igen.

Finns väl antagligen redan. Vore märkligt annars. Men kostar antagligen skjortan.

Ställer mig frågan: - Varför är jag egentligen inte mångmiljardär?

Men det är klart… Är man mångmiljonär så blir man väl bara intresserad av att göra ännu mer pengar. Det är alltför lätt att bli besatt av pengar. Oavsett om man har för lite eller för mycket.

Det är ett liv och ett kiv. 😃

Farwuq
3/9/14, 7:33 AM
#12

😂

C'est la vie.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
3/9/14, 8:17 AM
#13

Intressant animation.

Det finns både fördelar och nackdelar med olika sätt att visa bilder här. Jag gör gärna enkla gif-animationer. Jag har lärt mig att tala om att man ska klicka på dem. Dessutom har jag lärt mig att det är olika på olika forum vilken bild som visas i inlägget (första eller sista i bildserien).

Hur gör du dina vackra animationer? Jag har bara enkla gratisprogram till mina.

Jag gör bilderna i Paint.NET och sätter ihop dem i PhotoScape.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Magi-cat
3/9/14, 8:19 AM
#14

Oj vad läckert med ringen som knorvar ihop sig!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
3/9/14, 9:27 AM
#15

Jag blir hungrig.

😉

Det är som ett knippe med prinskorvar.

🤤

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
3/9/14, 6:10 PM
#16

#13

 Man kan göra gif-animationer med Gimp.

Jag har här startat med Microsoft Mathematics. Jag har ändrat i den ursprungliga matematiska formeln och också gjort om vissa konstanter till variabler istället. Och genom att stegvis sakta öka värdet på dessa variabler så förändras figuren sakta.

Microsoft Mathematics har en inbyggd animator så man kan då se hur resultatet blir. Men den sparar naturligtvis inte undan varje stegad bild eller skapar en gif-fil utan jag får stega för hand och sedan spara undan varje bild. Sedan pusslar jag ihop bilderna i gif-animations-programmet.

Eftersom det lätt handlar om över 100 bilder så är det ett ganska krävande jobb. Ju mindre steg desto fler bilder. Men det behövs väl minst över 100 stycken för att få en animation som ser någorlunda snygg ut. Åtminstone när det handlar om matematiska skeenden. Och dessutom så ser jag det som ett konst-objekt och då lägger jag gärna ner lite extra jobb på det. Grundanimationen har betydligt större bilder men den är för stor för ifo.

Det märkliga är att browsern inte behandlar animationen korrekt när tiden mellan två bilder är väldigt liten. I slutfasen på animationen så ökar jag hastigheten men det gör inte browsern. Så resultatet ser inte alls ut som det skall göra. Men som tur är så har jag använt tillräckligt många bilder så det fungerar någorlunda ändå. Och detta fenomen uppstår både i Firefox och Explorer. Jag kollade genom att göra ett eget html-dokument och tydligen har browsern en gräns som inte kan hantera 0.03 sekunder. Misstänker att gränsen ligger vid 0.05 sekunder. Den verkar klara av 0.06 sekunder. Tror jag i alla fall. 😃

[greenseng]
3/9/14, 6:13 PM
#17

#14

  😃 Jo. Det blev faktiskt bättre än jag först trodde.

[greenseng]
3/9/14, 6:17 PM
#18

#15

  😃 Prinskorv!! Det var faktiskt ett tag sedan sist. Nu blev jag också sugen faktiskt. Får väl investera i några nästa gång jag handlar. Hoppas bara de är lika fylliga och salta som förra gången. 🍸

Emo
3/9/14, 6:19 PM
#19

#16 Tack för den fina förklaringen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[greenseng]
3/9/14, 6:23 PM
#20

#19

🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: