Annons:
Etikett3-övrig-astrologi
Läst 1438 ggr
Kyllan56
2/20/14, 1:04 PM

Patterns Of Destiny - Hindu Nadi Astrology

Intressant artikel av Mark Beal, ordförande i Vintergatans astrologiförening i Malmö, där han intervjuar Martin Gansten om hans doktorsavhandling "Patterns Of Destiny - Hindu Nadi Astrology". Martin Gansten är en traditionell astrolog med rötterna i den indiska astrologin. 

http://www.astrologi-vintergatan.com/intervju_sida2.htm

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
[greenseng]
2/21/14, 2:43 AM
#1

  En intressant artikel.

Det finns olika sätt att betrakta astrologi. Jag tycker mig ana en smula att klassiska indiska astrologer får problem med den västerländska astrologin. Med en viss irritation som följd. 😃

Och jag kan faktiskt ha en viss förståelse här. Är man skolad inom ett visst system så reagerar man alltid på ett visst sätt mot ett annat system, som då upplevs vara på en betydligt lägre nivå.

Men alla system stagnerar med tiden och nya system uppkommer, som då naturligtvis kommer att innehålla diverse felaktigheter. Ett nytt system är ju i en växande fas. Och där har de äldre systemen mycket att erbjuda genom att direkt peka ut de konkreta felaktigheter som finns.

Men vissa saker som direkt upplevs som felaktigheter behöver vid en närmare granskning faktiskt inte vara en felaktighet. Här kan även de äldre systemen ha något att lära. Frågan om en siderisk eller tropisk zodiak är ett exempel här.

Och i denna artikel här finns däremot ett lärorikt exempel på felaktigheter som kan uppkomma vid beräkningar av horoskop på högre belägna latituder.

Kyllan56
2/21/14, 10:02 AM
#2

#1 Intressant kommentar!

Ja, det var nog inte för inte som de traditionella astrologerna var skolad både i matematik och astronomi, vilket dagens astrologer inte är. Det gör att många idag inte har kunskap nog att ifrågasätta Hussystem som inte stämmer för alla latituder.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: