Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 804 ggr
Farwuq
2014-02-13 06:58

13:e februari

Så… Nu är det den13:e dagen i den andra månaden är 2014 e.kr.

🤪

Vi är i den sista veckan av Vattumannens tid.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]
2014-02-13 13:53
#1

  … och fullmånen är på väg. Den är väl exakt ungefär kl. 01:00 i övermorgon. Tidigt på morgonen, alltså. Eller mitt i natten.

Funderade på en artikel om Hussystem men… ju mer jag tittar på det desto dimmigare blir det. Det är inte matten jag tänker på utan mer historien. Den är minst sagt dimmig.

Det finns något som ibland kallas minnes-röta. Information tenderar att försvinna. Mina gamla data-disketter kan inte läsas längre. Den magnetiska informationen har "dunstat" bort. Och böcker och papyrus möter med tiden ett liknande öde. Misstänker att detsamma kommer att hända med cd och dvd även om informationen trots allt är bränd in med laser.

Antagligen så visste våra förfäder vikingarna hur man bäst skulle bevara information till eftervärlden. De högg in den i sten.

Men även den informationen vittrar bort med tiden.

Detta är alltså ett problem. När jag började med astrologi så ansågs lika-hus systemet vara det första. Nu är det helt plötsligt hela-teckensystemet som är etta. Men jag misstänker att detta är en modesak.

Båda systemen bygger ju på samma princip. Du behöver bara Ascendenten för att bygga systemet. Inga krångliga matematiska beräkningar behövs. Misstänker att de kom till samtidigt.

Men den svårsmälta sanningen är att ingen vet längre. Det tycker jag faktiskt är både synd och … faktiskt lite märkligt.

Men… forskningen i historia prioriterar väl knappast astrologi.

Men… det om detta.

Här är i alla fall någorlunda vackert väder. +4℃, vår i luften och alla kvinnor ler. Inviterar till en skogspromenad.

Farwuq
2014-02-13 16:14
#2

Förr hade man ju kvadratiska horoskop, hur funkade de?

🤔

http://www.astrologi.nu/images/horoskop/I-Luther-horoskop.GIF

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2014-02-13 16:20
#3

Vackert väder? På vilken planet då? Det är minsann grått och blåsigt här. Men jo, man ler ändå…:--) Ha en fortsatt fin dag!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2014-02-13 16:22
#4

Det har varit sol av och till här i djupa södern, och kring +6°C.

☀️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2014-02-13 21:38
#5

#3

  På min egen lilla planet. 😃😃

Magi-cat
2014-02-13 21:50
#6

#5 🙂😉☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[greenseng]
2014-02-13 23:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#2

  Tja… de fungerar väl ungefär som den äldre typen av horoskopskartor där man prioriterar husen i första hand. Och den äldre runda typen används väl av en del även idag. Fördelen med den och och de kvadratiska kartorna är att det spelar ingen roll vilket Hussystem du använder. Husen blir lika stora i alla fall.

Åtminstone när man tittar på dem. Men hur stjärnbilderna fördelar sig över dem är en helt annan sak.

En bild medföljer och för de som inte känner till det så är det bara att klicka på bilden för att få en lite större version.

Här är alltså tre kartor över samma situation. En urgammal (Ancient), en gammal (Old) och en modern (Modern). Den urgamla (kvadratiska) är längst till vänster. Den gamla till höger och den moderna längst ned.

Jag har här valt att visa stjärnhimlen för i morgon. Klockan 06:00 på morgonen. Då är ascendenten i Stenbocken och då blir det störst distortion i de vanligaste hussystemen där man har MC som början på Hus 10. Det beror på att Stenbocken och Kräftan är de två extrem-punkterna på zodiaken. De flesta har väl hört talas om Stenbockens och Kräftans vändkrets.

Jag har också valt Campanus Hussystem eftersom det (tyvärr) verkar vara det system som ger mest distortion.

Och vad jag menar med distortion kan man omedelbart se här. Hus 1 och Hus 7 är här gigantiska medan Hus 4 och Hus 10 är pyttesmå. Hus 1 och 7 kapslar alltså in inte mindre än två tecken.

Med Placidus system blir det något bättre. Men trots det så suckar jag stillsamt.

Och det finns ännu mer extrema exempel än detta. Det här råkade ligga närmast till hands.

Men distortionen märker en användare av de gamla systemen inte av. Husen ser ju trots allt lika stora ut. 

Man ser också att vinklarna på aspekt-linjerna förändras. Ett T-kors ser inte längre ut som ett T-kors. Men detta spelade ingen roll för de som använde det kvadratiska systemet för där verkar det som att aspekterna inte ritades ut i kartan. Istället så gjorde man en lista på dem. Och här var inte aspekterna själva så betydelsefulla när det gällde orbisen. Det var istället planeterna som bestämde orbisen.

Men… hur fungerar då en kvadratisk karta?

Jo, husen är då de triangelformade numrerade bitarna. Hus 1 börjar 8° och 54' i Stenbocken följt av Hus 2  som är 16° 14' i Väduren. Hoppsan? Vart tog Vattumannen och Fiskarna vägen? På den gamla goda(?) tiden så gällde det att vara uppmärksam minsann.

Det tar en stund innan man fattar hur man har lagt in husen. Som tur är har man siffror här till hjälp här. Men så bortskämda var man inte förr. Då ville man helst inte numrera husen utan benämnde dem istället efter deras påverkan. Exempelvis Demonernas kvarter (Hus 12).😈 Okay… taget ur fantasin, kanske, men faktum är att man använde sig normalt inte av numrerade beskrivningar när det gällde hus. Om jag förstått texterna någorlunda rätt.

Vi kan se var Hus 1 startar här för där ligger en hel hop av planeter. Tätt följt av Hus 2 där södra Noden ligger. Sedan är det tomt i husen 3, 4 och 5 och i Hus 6 visar sig lyckopunkten tätt följt av Hus 7 där Jupiter och Månen ser ut att trängas. O.s.v.

Lägg märke till att Hus 1, 4, 7 och 10 ligger "innerst" i kartan. Alltså närmast fyrkanten i mitten där namn och sådant står. De representerar de fyra grundriktningarna Öster, Norr, Väster och Söder. Och de ansågs som extremt viktiga.

Det verkar som om husen antingen uppkom av uppfattningen av de lokaliteter som fanns i andesfären. Eller att de med tiden blev sammankopplade med dessa. Något som ser ut att ha varit extremt irriterande för vår käre Ptolemaios. Vilket är fullt förståeligt. Han verkar ha varit väldigt vetenskapligt lagd. Åtminstone med den tidens mått mätt.

Om husen var en fristående tankegång och sedemera blev sammankopplat med högre och lägre sfärer eller om de kom från tankegångar om andesfären, det lär vi nog aldrig få veta. Tyvärr.

Men oerhörda ansträngningar har gjorts för att få en mer lokal betoning på husen, vilket gett upphov till vår tids alla Hussystem. Problemen kommer när man skall jämka Öster och Söder. MC (där man ville ha början på Hus 10) pekar åt söder men Ascendenten behöver inte peka direkt åt öster. Och man ville gärna ha Ascendenten till början på Hus 1. Annars kunde man ju lika gärna ha Öster till början på Hus 1. Men här kände man sig lite obekväm. Och de system som löste problemet på detta sätt användes inte mycket.

Däremot så var det aldrig någon som tänkte på en ganska logisk liten detalj i sammanhanget (verkar det som). Nämligen att i Lika Hus-systemet så är alltid början på Hus 10 den högsta punkten på zodiaken. Och det är väl zodiaken som egentligen ritar upp grunden.

Ralph
2014-02-15 07:02
#8

Mycket bra greenseng.

[greenseng]
2014-02-15 08:45
#9

#8

🙂 Tackar.

Upp till toppen
Annons: