Annons:
Etikett7-om-livet-universum-och-allting
Läst 4299 ggr
Tarotstollan
1/13/14, 4:05 AM

Planeter på rad.

Hur ofta står planeterna på rad efter varandra? Är det möjligt att de 6-7 planeter som känns vid kan göra det?
Hur påverkar det Jorden?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Farwuq
1/13/14, 4:18 AM
#1

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tarotstollan
1/13/14, 8:56 PM
#2

Tack för svar, mycket intressant och skulle gärna vilja läsa mer om detta.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[greenseng]
1/14/14, 10:28 AM
#3

  I princip tror jag inte planeterna faktiskt står på rad ifrån solen räknat speciellt ofta.
Faktiskt i princip aldrig (vaaaad tråååkig jag ääär). Det skulle nog dröja några miljarder år i sådana fall annars, misstänker jag.
Det är för mycket som måste stämma överens. Det är ju ett 3d-system.

Och även om de av någon flippad anledning skulle få för sig att göra detta så skulle vi antagligen inte känna av någon skillnad alls.

Gravitationen från dem skulle bli försumbar. Förutom från solen och månen som skulle vara som vanligt.

För många år sedan (80-90- talet) sprang folk omkring helt hysteriska och menade på att nu minsann… nu var det dags och planeterna skulle radas upp och en stor eldkvast skulle komma från solen och sprida sig genom hela planet-linjen och förinta allt.

Jag tittade lite på det och det var bara några stycken planeter som stod lite ungefärligt på rad 2-dimensionellt men absolut inte i 3d. Och det var inte speciellt imponerande i 2d heller.

Jag kan lugna dig och alla med att säga att om solen verkligen av någon märklig anledning (eller utan någon anledning alls) skulle spotta ut en gigantisk eldkvast som skulle förvandla oss alla till friterade räkor i sötsur sås, så kan det i princip hända vilken sekund som helst. Så var bara helt lugn. 🎧

Man tror att man vet mycket om solen idag. Men… sanningen är den att vi vet faktiskt extremt lite. Om man tänker på hur mycket det egentligen finns att veta. 🤔

Till exempel så är solen helt klotrund. Men enligt fysikens lagar så skall den inte alls vara det. Den roterar nämligen och då är det som om någon pressar på polerna så att solen egentligen skulle vara lite som ett ovalt ägg. Som jorden ungefär.
Men solen vägrar ställa upp på det och envisas med att vara helt rund. Vilket irriterar vetenskapsmännen (och vetenskapskvinnorna) något oerhört mycket. Och ingen fattar varför. Solen har sina nycker. Och bara småler åt vetenskapen.

Rymden består mest av tomrum. Skulle man vara därute och något plötsligt blev synligt, så kan man nog bereda sig på trubbel. 😮
Om man tänker sig solen stor som en badboll så skulle jorden vara ungefär som ett blåbär.

Om solen vore stor som en fotboll så skulle jorden vara 2,6 mm och befinna sig 30 meter bort från solen. Neptunus skulle vara nästan 1km bort från solen och vara 1 cetimeter stor. Och Merkurius skulle vara 1mm stor och befinna sig ungefär 12 meter bort från solen.

De avstånden som är i verkligheten kan man inte förstå eller bilda sig en uppfattning om. Det är mest tomrum. Lite ensamt kanske, när man tänker på alla galaxer.

Rymden anses vara svagt krökt. Så om man skulle få en gudomlig strålpistol som kunde fyra av en extrem ultra-supersnabb laserstråle, så skulle den strålen efter ett tag träffa dig i ryggen. Man säger att universum är en begränsad oändlighet. Eller egentligen… det är en av många teorier. Som är lite mariga att bevisa. 🤔

Einstein visste inte om universums storlek var oändlig. Men om människans dumhet behövde han aldrig tveka. 😃

Här är en länk till solen som fotboll. 

Och om du är bra på engelska så finns en länk om planeterna på rad här.

Annars så finns ju Google Translate någonstans.

cu

Tarotstollan
1/14/14, 9:10 PM
#4

Tack för intressant information. Inte för att jag var orolig, vi skall alla dö och jag misstänker att om solen "exploderar" lär det nog gå ganska så fort för det mesta av jordklotets invånare att försvinna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[greenseng]
1/15/14, 5:34 AM
#5

  Tror knappast solen behöver explodera. Vilket kan vara lite marigt eftersom den exploderar hela tiden. Solen, har jag för mig, är inget annat än en gigantisk, kroniskt  exploderande, vätebomb. Så det räcker nog att den "spottar träff" någon gång i mellanåt.

Men då måste det ju vara lite mer än bara de utbrott av partikelströmmar som den ger ifrån sig då och då och som kan radera ut all vår lagrade data-information i ett litet nafs. Man väntade faktiskt på något sådant 2013 men det kom inget. Det kanske gick åt andra hållet istället.

Så man får väl hoppas att solen inte säger:

- Ha, ha. Där lurade jag er allt! 😛

Och så räcker ut tungan åt oss. För då är vi nog ganska rökta.

Farwuq
1/15/14, 7:04 AM
#6

Jag litar på solen.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]
1/15/14, 8:12 AM
#7

#6

😃 Jag med.

Upp till toppen
Annons: