Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 1386 ggr
[greenseng]
2014-01-06 03:12

Måndag 6-e Januari 2014

  Det är tidigt på måndagsmorgonen. Över 03:00 och jag funderar på en djupt stimulerande och doftande espresso. Bara rädd att jag väcker grannarna när jag skall mala bönorna. Kvarnen är inte direkt tyst och diskret av sig.

Men… jag tar nog chansen. 😃

Det här med "kärleks-aspekten", alltså harmonic 9, är extremt intressant. Önskar att jag vetat om den mycket tidigare. Skulle eventuellt ha besparat mig mängder av problem. Hmm… kanske. 😇

Måste lära mig lite mer om hur man hanterar den. Indiska astrologer tycks veta en del om detta.

Annons:
katsy
2014-01-06 13:25
#1

vad är kärleksaspekten?

Hur räknar man ut den?

[greenseng]
2014-01-06 15:25
#2

  Den är 40°. Jag vet inte hur mycket du vet om aspekter, men en aspekt är en vinkel mellan två planeter. I detta fall 40°.

Idag pratar man mycket om harmonics eller på svenska, harmonier. Men det handlar egentligen i grunden om aspekter.

360° / harmonien ger aspekten i grader.

Så harmonic 9 ger 360° / 9 = 40°.

Harmonic 9 är väldigt speciell. Talet 3 anses ju vara extremt harmoniskt och 9 = 3*3. Vilket anses ge en förstärkning av lycka, harmoni, kärlek och en massa annat trevligt. Det anses också förstärka kapaciteten att övervinna svårigheter. Därför anses den speciell viktig i förhållanden och äktenskap.

När smekmånaden är över så bankar vardagen på dörren och problemen börjar sakta men säkert visa sig. Och vitsen med problem är väl antagligen att de skall övervinnas. Och då kan det vara bra att ha hjälp av några 40-gradare eller Harmonic 9.

Själv håller jag just på att titta på detta. Så det känns lite tidigt att uttala sig än. Men jag antar ( gissar ) att man jämför partners horoskop och tittar på vinklarna mellan de bådas planeter. Om hon har Solen i 25° Väduren och han har sin sol i 5° Tvillingarna så har man faktiskt en 40° vinkel mellan hennes och hans sol. Får väl skilja kanske något mellan 1 och 2 grader, skulle jag tro. Det är ju sällan något är exakt.

Men man tittar antagligen på alla planeterna och Asc och MC också.

Man kan naturligtvis titta på sina egna planeter också. Det kan ju vara kul att se om man har en 40-gradare någonstans. Oj. Höll visst på att glömma bort…  Det handlar alltså om en multipel av 40°. Så 80° räknas också ( 2*40° ). Och 160 med ( 4*40° ). 120° räknas naturligtvis dit också men den finns redan bland de klassiska aspekterna och kallas Trigon. Anses också väldigt harmonisk.

I Indien låter man alltid en astrolog titta på detta innan giftermål.

När det gäller harmonics så ingår ofta en matematisk metod som man behandlar horoskopet med så att det blir lättare att se vissa saker. Man ser det nästan som en vågrörelse och tittar på övertoner. Men det tänker jag inte gå in på nu. 😃

Kanske nämner något mer om detta lite senare om jag lär mig något. Så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer. Men på nätet finns antagligen massor med information.

cu

Farwuq
2014-01-07 17:10
#3

Hmm…

Jag har lite mer än 39° mellan Jupiter och MC, ska jag tolka det som bra?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2014-01-07 22:10
#4

Det skulle jag se som superbra!

I Harmonics brukar de flesta se Orben som grund/Harmonic där grund är den grundläggande konjunktionens orb som används i Harmonic-systemet. Den är av flera skäl ganska hög, fast det finns system där den är nästan lite för låg.

Normalt sätts den till 16 eller 12 grader.

Då får en Orb för Noviler ( Harmonic 9 kallas ibland så ) värdet 1°47' när grunden är 16°.

Hos dig är orben mellan Jupiter och MC 0°51' så den rymms gott och väl i sammanhanget. Både när det gäller en grund på 16° och när det är en grund på 12°.

MC kopplas ju normalt till karriär även om jag ofta kopplar den till intresse. Lite experimentellt än så länge. 😃 Och i Lika Hus-systemet, som jag normalt envisas med att använda, så hamnar Jupiter i Hus 10. Och det är ju karriärens hus. Så det är ju dunder att ha en Novil där.

Man vill väl gärna ha en någorlunda harmonisk karriär? 😎

Farwuq
2014-01-08 16:15
#5

Klart man vill ha en harmonisk karriär. Jag är statlig tjänsteman, och har det allmänt bra med jobbet.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2014-01-08 19:32
#6

#5

Jo. Jag gissar att du har en bra relation med dina arbetskamrater. En Novil har en stark harmonisk påverkan. Och kan också ge uttryck för inspiration och talang.

Du har också en Novil-40° mellan Saturnus och Neptunus vilket jag ibland tror kan ge en större acceptans för mer utmanande kunskapsgrenar som t.ex. Astrologi. 😃

Saturnus allmänna irritation över Neptunus alla fantasier och drömmar mildras här och istället så börjar de samarbeta.

Och du har QuadroNoviler-160° ( 4*40 ) mellan Solen och Uranus och mellan Venus och Pluto.

Du är lyckligt lottad som har en Novil-aspekt mellan Venus och Pluto eftersom Noviler är så harmoniska. En hård aspekt mellan Venus och Pluto leder ofta till brutna förhållanden på grund av Plutos starkt eliminerande effekt och Venus känslighet. Även en Konjunktion kan vara besvärlig här. Tro mig. Jag vet. 🤪

Och en Novil-aspekt mellan Solen och Uranus är naturligtvis super när man är Vattuman. Vattumannen har ju Uranus som sin planet.

Det finns väl egentligen tre typer av Noviler.
Novil 1/9 (1*40°=40°), BiNovil 2/9 (2*40°=80°), och QuadroNovil 4/9 (4*40°=160°).

3/9 = 1/3 och är alltså den vanliga Trigonen. 9/9 = 1/1 och är en Konjunktion. 6/9 = 2/3 och är också den vanliga Trigonen fast man mäter i motsatt riktning på cirkeln. 5/9, 7/9, 8/9 är samma som QuadroNovil, BiNovil och Novil fast man mäter återigen från andra hållet på cirkeln. Man brukar benämna efter den kortaste distansen oavsett riktning.

Novil, BiNovil och QuadroNovil ges vanligtvis samma tolkning.

Så är det, minsann. 🤓😃

Annons:
Farwuq
2014-01-09 07:12
#7

Visst har jag inspiration och talang. Jag skriver gärna romaner och när min dotter var liten så hittade jag på de förskräckligaste godnattsagor.

Det låter skönt att det finns förmildrande omständigheter. Mitt storkors vore annars för tungt att bära.

😉
Men i gengäld är jag väldigt komplicerad att ha att göra med; en virrig udda tok med egna idéer och synsätt. Men så är jag ju också Vattuman.

😃
Du är så duktig på astrologi att du borde skriva böcker precis som Stenudd gör.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2014-01-09 09:45
#8

   😃😃 Är du allvarlig??? Kan du knappast vara.

Jag är inte ens i närheten av Stenudd.
Och Stenudd är väldigt mångkunnig.

Man måste nog veta mycket mer än det jag gör. Och erfarenhet är viktigt här.

Jag får massor med info via nätet. Själv kan jag egentligen inte så mycket om jag skall vara ärlig. Och all info från nätet behöver inte vara sant. Jag har läst rena skräckexemplen där.

En gång kom jag in på någon mail eller chatgrupp. Och de diskuterade astrologi. Och först fick man illusionen av att här var det minsann fråga om proffs.

Men efter ett tag började jag undra… Tänkte: - Vad är detta? Har jag missat något eller?

Då kom det in en dam och sade att nu fick de minsann ge sig. Värsta tramset som hon sade att hon någonsin hört. Hon sade att de kunde antagligen inte ens stava till astrologi. 😃

Och då blev det tyst.

😃

Farwuq
2014-01-09 12:23
#9

Stenudd började skriva böcker för över 30 år sedan, då var han grön, men han vågade…

😉

Det finns många "kladdsockar", men du tillhör inte dem. Börja med att skriva för dig själv - som en omfattande minnesanteckning - sen rullar det på. Snart har du en hel bok.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2014-01-09 14:07
#10

#9

Jo… men jag är jag. 😴

Testade att skriva ett manuskript för många herrans år sedan. Det var innan dataåldern och man fick lämna in manuskriptet. Alltså… pappersform. Drog kopior.

Polarna hade läst det och blev extremt berörda. Men förlagen blev det absolut inte. En sade att det var för skolastiskt. De andra läste det inte en gång. Det såg jag när jag fick tillbaka manuskripten. Det syntes att de var orörda.

Och då tyckte jag det bara var bortkastad tid. Och det säger allt. En riktig författare bara måste skriva. Spelar ingen roll om ingen läser det.

Och regnet bara öser ned. Och vi har ett storkors på himlen om man använder orbisen sju. Mars, Jupiter, Uranus och Pluto. Och på något märkligt sätt så tycker jag att det känns. Blockerande på något sätt.

Nu när jag tänker på det så viskar faktiskt mitt horoskop om författarskap. Om jag nu tolkar det någorlunda riktigt.

Men… Vilket jobb. Går väl an om man har inspiration. Men annars är det hopplöst.

Fast en sak är kul. När jag läser vad jag skrivit efteråt så är det precis som att det är någon annan som skrivit det. Det är underhållande faktiskt.

Behöver kanske egentligen inte köpa några böcker. Kan lika väl skriva dem själv. Blir billigare. 😃

Och… Texten blir aldrig, aldrig någonsin, som jag planerade den. 🤔

Farwuq
2014-01-09 14:48
#11

😃

Klart det blir billigare med egna anteckningar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2014-01-09 16:32
#12

Stefan Stenudd är född 1954 och skrev sin första astrologibok 1979.

Du har alla chanser, hans bok som jag köpte kring 1980, är inte jätteavancerad, du har som sagt, alla chanser.

👍

Han bor för övrigt i Malmö.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2014-01-10 07:54
#13

hmm… En nybörjare inom astrologi skall nog inte ens tänka på att skriva böcker inom ämnet. Det behövs nog ganska mycket erfarenhet inom ämnet i fråga för att göra en sådan sak.

Möjligtvis en bok med titeln: "En nybörjares tankar om Astrologi". 😃

Men även där skulle jag nog tänka mig för mer än tio gånger. Och att ens försöka få en sådan bok utgiven i Sverige är nog bara att glömma. I sådana fall så måste jag skriva den på engelska. Och det är nog inte helt lätt eftersom jag inte vistats någon längre tid i ett engelsktalande land.

Annons:
Farwuq
2014-01-10 08:08
#14

Du kan åtminstone samla samla information i ett manus  som du sedan kan ha för att snabbt hitta information.

Man klipper och klistrar och bygger en mapp med en massa kapitel.

Det är så lätt att man glömmer sina idéer och tankar. Har man samlat dem på "papper" är det lite lättare att gå tillbaka och komplettera sina kunskaper.

👍

Få sin astrologibok utgiven är nog inte omöjligt, bara du kommer med något nytt, som harmonier etc.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2014-01-10 08:19
#15

  Håller på att fundera på en artikel om harmonics.

Farwuq
2014-01-10 09:07
#16

👍

Vi vill veta allt!

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2014-01-10 09:47
#17

#13 Vi ser fram emot artikel och bok! 😎😉👍

Man kan t.o.m. hoppa över förlagen. De får in så mycket att det måste vara något synnerligen specillt för att fånga uppmärksamheten.

Numera är man ju inte beroende av dem heller utan det finns många kanaler för självpublicering! (Så det finns inga ursäkter, menar jag. 😃)

Skriv skriv skriv!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2014-01-10 10:18
#18

#16 

Det vill faktiskt jag med. 😃

Harmonics är lite märkligt, faktiskt.

Egentligen… så handlar Harmonics om Aspekter. Resonemanget rör sig hela tiden om Aspekter. Bara om Aspekter.

Så man ställer sig naturligtvis frågan: Vad är skillnaden? Egentligen?

Visst. Man roar sig med en matematisk operation så man får alla aspekter i en viss harmoni att bli Konjunktioner. Och alla andra aspekter blir också påverkade.

Det är ungefär som att spela in ett musikstycke och sedan filtrera bort alla toner förutom övertonerna. Och sedan presentera resultatet som vanliga toner.

Men det är inte alla Harmonicsystem som använder sig av detta.

Men vad som är tydligt är att man använder sig av betydligt mer aspekter, och även många väldigt ovanliga sådana.

Och det finns en mycket väldefinierad formel för att räkna ut Orbis för varje Aspekt. Här är det, till skillnad mot det normala tillvägagångasättet, väldigt raka regler. Inget flummigt godtyckligt Orbit-sättande längre.

Och idén bakom formeln är förvånansvärt enkel. Det retar mig oerhört att jag fångade denna idé först igår. Jag missar alltid på det andra ser direkt. Måste ha ett ganska konstigt mind. 🤔

Jag misstänker starkt att det finns två grundläggande idéer bakom Harmonic-systemet. Den ena är en mekanism som faktiskt visar fram ett helt nytt horoskop för varje aspekt. Det ger förmodligen en större överblick över horoskopets inneboende mekanismer.

Den andra idén är att man kan göra orbisarna väldigt små för mer ovanliga aspekter och därmed kunna hitta fenomen som beskriver personen på ett mer tydligt sätt. Alltså, man kan (kanske) hitta speciella egenheter hos personen som skulle vara svårt att komma fram till annars.

Harmonics är spännande. Ingen tvekan om det. Mycket mer spännande än jag först hade kunnat föreställa mig det.

En astrolog vid namn John Addey presenterade det först för västvärlden. Men det har tydligen använts i den indiska astrologin sen flera hundra år tillbaks.

Inget är nytt under solen.

[greenseng]
2014-01-10 10:35
#19

#17

😃😃

Jo. Det är alltid lätt att säga "skriv, skriv, skriv".

Men att komma igång med att skriva är inte alltid så enkelt.

Jag har haft en idé till en roman, vilket t.om. skull kunna bli en serie böcker. Och denna idé har bankat i huvudet i flera år. Jag blir helt enkelt inte av med den.

Så jag antar att jag åtminstone får göra ett försök att sätta den på pränt. Eller idag kanske man skall säga: "Sätta den på bits." Inte bara för bytes och bits utan för att man kanske får betalt i bitcoins. 😃

Det var likadant med mitt första manuskript. Var helt enkelt tvungen att skriva det annars hade jag aldrig blivit av med det.

Kändes faktiskt skönt när det väl var på pränt. Man kände sig mer avslappnad.

Magi-cat
2014-01-10 11:03
#20

#19 Så där är det, när något bara måste ut och ner på pränt. Man blir konstigt nog lättad. 

Men att komma igång, det är där skon klämmer oftast…

Lycka till! 🏆🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[greenseng]
2014-01-10 11:49
#21

#20

😃 Tack!

Det som skrämmer mig mest är att jag mycket väl vet vilket fruktansvärt jobb det blir. Minns mitt första manuskript. 😓

Men… tiderna förändras. Nu sitter man framför en dator och allt är helt plötsligt mycket lättare. Inga tipex. Inga papper. Och ingen renskrivning från anteckningar. Ingen penna som krånglar och bläck som tar slut. Bara att köra på.

Det är inte klokt egentligen. 😃

Det enda man har att frukta egentligen är väl ett strömavbrott. Eller att datorn klappar ihop. Måste se till att ha kopior lagrade på flera ställen.

Annars vet jag mycket väl hur det blir.

Magi-cat
2014-01-10 11:52
#22

#21 Ja, tänk vad lätt det är nu! Tänk på de gamla författarna som satt och knattrade skrivmaskin! Och nu kan vi göra allt - radera, flytta stycken, ändra, sudda, lägga till…Bara att skriva av hjärtans lust!😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2014-01-10 12:08
#23

😃

Farwuq
2014-01-10 12:16
#24

Man börjar med att skriva sina uppslag och idéer, sen bygger man vidare på dem.

👍

Så har jag skrivit mina romaner.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2014-01-10 12:19
#25

Man måste ha självdisciplin också. Dessvärre.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2014-01-10 13:17
#26

Ja, och intresse för saken.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2014-01-10 13:23
#27

#24

Jo. Jag vet att de flesta arbetar så.

Det gör däremot inte jag.

I skolan var vi tvungna att skriva en disposition när vi skulle skriva uppsats. Jag klarade bara inte det. Istället så kladdade jag ner uppsatsen först och sedan, efter att ha kollat att läraren verkade upptagen ett tag, så skrev jag dispositionen. Då var ju allt redan klart så då var det inga problem. 😃

När jag skriver något så skriver det sig självt.

Fast man måste vara i rätt sinnestillstånd för att det skall fungera.

Och då är det ingen idé att försöka ha en avancerad plan innan. Det kommer ändå att bli totalt annorlunda. Och det är ingen idé att kämpa emot det. Det har bara till resultat att det inte blir något.

Men det är jag. Alla människor har sitt sätt. Och så länge man trivs med det så är det troligen det bästa.

Annons:
[greenseng]
2014-01-10 13:26
#28

#25

#26

  Jo tyvärr. 🥵

Upp till toppen
Annons: