Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 1559 ggr
Farwuq
12/14/13, 6:16 AM

14:e december

God morgon, nu är det inte långt kvar till, Vintersolståndet, Jul och Nyåret.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[NeferNefer]
12/14/13, 1:56 PM
#1

Tiden går 🙂

Magi-cat
12/14/13, 3:15 PM
#2

Snart vänder det!☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
12/14/13, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

   Alltså… julskinka!

Var i ICA och såg en liten en på 1.3 kg titta förhoppningsfullt på mig.

Det var ett tag sedan, tänkte jag. Hur var det man gjorde nu igen? Nätet och svålen av först… eller sedan? Har för mig att jag testade först en gång och det var inte direkt en succé. Skinkan vecklade ut sig på något sätt och blev en katastrof. Får kolla på webben.

Väl hemma så sköljde jag av skinkan. "Lättrökt", läste jag. Då bryr jag mig inte om att laka ur den. Eldade upp ugnen till 125℃ och satte in underverket i den något nedre delen av ugnen, utan folie med nät och svål kvar. Om man bakar den vid en så låg temperatur så blir den saftig och får en konsistens mitt mellan vanlig skinka och paté. Det vill säga… om man tar ut den just när termometern slår om till 71℃.

Jag utförde den tysta inre ritual som säkrade en återfödsel till en människa. En slags genväg egentligen. Min indianske vän menade på att det var väl det minsta man kunde göra om man åt upp någon. Och djur vill undermedvetet bli människor. Precis som människor vill undermedvetet bli änglar. Alltså… få utnyttja sin returbiljett.

Man får räkna med en halvtimme extra per kilo vid så låga temperaturer. Normalt används ju 175℃ och folie och då tar det ungefär en timma per kilo. Ungefär. Nu en och en halv timma per kilo. Jag stack in termometern och den visade 4℃. Kallt minsann tänkte jag och satte klockan på något mer än en och en halv timma. Det får bli som det blir, tänkte jag och gick in till min väntande dator.

Jag satt och läste om Harmonics i Astrologi när klockan tog mig tillbaka till verkligheten. När jag tittade på termometern så visade den 70℃. Bra timing, tänkte jag och så slog termometern om till 71℃. Ut med skinkan och medans den svalnade så förberedde jag den magiska senapen.

Sötstark senap. Jag fyllde upp en tekopp till hälften. Hällde i litet av det minimala spadet som hade bildats. Om det är så lite spad så är antagligen skinkan väldigt saftig eftersom den mesta fuktighet är kvar inuti. Sedan hällde jag i några centiliter brödsirap i senapen och till sist fyllde jag upp koppen med socker och rörde om. Knäckskinka, tänkte jag. En delikatess men… det får absolut inte användas någon äggula. Det skulle förstöra alltihop.

Jag tog fram min skarpaste kniv och frilade svålen från fettet. Sedan var det bara att dra av svålen. Jag sprutade på brödsirap på skinkan och stänkte på rikligt med Tabasco. Lite Citron\Lime och massor med vitpeppar. Sedan Salvia. Och sedan var det bara att blaska på Senapen till ett tjockt lager. Den var fortfarande grynig av allt socker men det är egentligen bara bra. Och sedan täcka med ströbröd. Färdigt.

På med ugnen till minst 225℃. In med skinkan i mitten av ugnen i ungefär 15 minuter. Då skall griljeringen fått färg och ha lite svarta fält och stråk här och där. Och sedan ut med skinkan till någon avsvalning. Det är alltid lite speciellt att äta skinkan medans den fortfarande är varm.

Jag avsmakade skinkan och flämtade till. Den var utan tvekan ett mästerverk. Det behövdes inte ens senap till. Och det gäller att samla ihop den del av griljeringen som råkar ramla av när man skär upp ( ned? ) skinkan för bara griljeringen är en delikatess.

Dock… Skall ni testa så börja med en liten skinka och gör en stor skinka på erat favoritsätt. Smaken är ju väldigt olika hos människor och alla är mästare på just sin metod som naturligtvis är den bästa trots att alla andra människor är så dumma så de inte inser detta.

Inte sant?

[Sol69]
12/14/13, 8:34 PM
#4

Tiden springer fram skulle jag vilja säga.. 

Önskar er alla en trevlig helg.. 🤗

Farwuq
12/15/13, 6:46 AM
#5

#3

Oj viket recept!

😮

Hoppas du inte äter upp allt före jul, annars får du göra om allt igen.

😃

#4

Jag hoppas också att ni får det bra.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
12/15/13, 7:44 AM
#6

#3 Fantastisk beskrivning….tänk att det kan bli så målande poetiskt om…skinka! 😎 Samtidigt en hel vetenskap med temperaturer, tider, kemi och magkänsla….

Nästan så man känner doften från ugnen….

Ha en trevlig dag, alla!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
12/15/13, 7:46 AM
#7

Det smakar skinka.

🤪

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
12/15/13, 5:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

😃

Jag får tydligen köpa en till. Väldigt vad den här skinkan "smälter" bort fort. Nästa gång får det bli en större. 🥵

Och innan jag glömmer det: Ha en extremt bra jul och allt det där.

Att tolka energifördelningen i ett horoskop, och dessutom ett världshoroskop, är inte det lättaste. Faktum är att det är så svårt att tolka ett horoskop så man borde egentligen inte ge sig in på det. Men som en hobby är det trots allt ganska kul. Men man får hela tiden se det som en lek, faktiskt.

Trots det så viskar förändringen i horoskopsbilderna om strul. Och om man skall resa i jul så bör man vara ute i god tid. Men det behövs väl inte astrologi för att förstå det. Den senaste tidens händelser talar ett utomordentligt tydligt språk.

Och…

Har ni märkt hur extremt tyst det helt plötsligt blev om FRA och NSA skandalen. Eller kanske skandalerna.

Uppenbarligen har någon tryckt på stopp-knappen.

Det är tydligen någon eller några som behöver lite tid i helgen att tänka efter lite i lugn och ro.

Farwuq
12/15/13, 6:41 PM
#9

De försöker nog avleda vår uppmärksamhet mot något annat.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
12/15/13, 6:51 PM
#10

Jo. Det är just det som oroar mig.

Kombinerat med att man försöker få det att framstå som något helt naturligt och acceptabelt.

Farwuq
12/15/13, 6:55 PM
#11

Politiker är ett förbannat pack.

😡

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
12/15/13, 7:21 PM
#12

Jo. Det har de alltid varit och kommer så att förbli. Antagligen skulle de vara det även om det inte fanns några politiker längre. Det ser ibland ut som om det finns en viss människotyp som man absolut inte vill vara.

Har för mig att jag läste i "Utan media kan du inte starta ett krig : Handledning i intellektuellt självförsvar ( läs del 2 i den först )" att det kommer att ta minst 200 år innan människor inser att internet kan användas till annat än social masturbation på Facebook.

Tack vare internet så behövs egentligen inte politiker längre. Absolut och total demokrati är alltså inom räckhåll.

Och även om en ärlig politiker ( snacka om paradox ) skulle vilja dit så är det naturligtvis alla politikers absolut värsta mardröm.

Upp till toppen
Annons: