Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 1163 ggr
[greenseng]
2013-11-17 13:09

17:e November

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

   Tjao.

En ganska energirik söndag. Lyssnade på radions p1 ( kanske inte alltför energirikt… men ändå… ) och hörde en donna beklagade sig över att allt hade gått snett. Och hon skyllde det hela på att Merkurius gick baklänges ( retrograd ). Och Merkurius gick faktiskt baklänges men vände för en vecka sedan.

Men allteftersom jag lyssnade så gick mina tankar mer till andra planeter. Uranus t.ex, men kanske också Saturnus. Det hade varit kul att se hennes transiter vid ifrågavarande tillfälle.

Hon nämnde också att hennes kille inte alls trodde på astrologi. Vilket inte förvånar mig ett dugg.
Det vanliga är väl att folk tänker att vi på något sätt skulle vara påverkade av planeterna genom någon slags strålning eller gravitation och det låter ju inte direkt troligt. Men om man ser astrologin mer som ett utslag av cykler i tillvaron så kanske det lättar upp något. Framför allt efter kaosteorins inträdande på arenan.

Våra förfäder upptäckte astrologin empiriskt. Och när man väl har lagt märke till att den fungerar så har det väl lett till en debatt som egentligen är uråldrig. För astrologin är ju inte direkt alltför konkret och det är svårt att få ett riktigt logiskt grepp om den. Det känns lite som att försöka hålla en hal tvål i ett fast grepp.

Och när planeter går baklänges så blir det lite extra svårt med förståelsen. Jag har faktiskt inte riktigt greppat retrograd rörelse riktigt. Men det kommer väl så småningom. Vissa astrologer struntar högaktningsfullt i det. Men jag tror nog att det måste tas på allvar. Det är ett alldeles för talande fenomen för att ignorera. Men… vad talar det om egentligen? Jag menar… När man ser en människa helt plötsligt stanna, för att sedan vända om och gå åt andra hållet, då väcker det tankar till liv. Eller hur?

Idag kl. 16:16 så är fullmånen exakt. Dock är solen och månen alltför långt bort från Månnoderna för att det skall kunna bli solförmörkelse. Men fullmåne är ett vackert fenomen i alla fall. En vän i Holland talade om att i staden hon bor har de alltid högre bemanning på sjukhusets akutavdelning när det är fullmåne. Att månen påverkar oss är väl accepterat eftersom det inte bara är ett astrologiskt fenomen utan också en direkt fysikalisk påverkan. Gravitationen är trots allt så stark så att den påverkar vattnet. Och då påverkar den också biologiskt liv. Till exempel oss.

Och månen stiger upp kl. 16:00. Ungefär.

Ha en trevlig Söndag. Eller egentligen… Mån dag.

Annons:
[Sol69]
2013-11-17 13:13
#1

Just det det är fullmåne nu?? Hur påverkar det oss enligt astrologin??

Ha en bra dag jag ska snart bege mig iväg och jobba.

[greenseng]
2013-11-17 13:27
#2

#1

Det beror väl mycket på hur den påverkar dina egna planeter. Men generellt sett så tror jag att den förstärker känslolivet. Temperament exempelvis är jag ganska säker att det blir påverkat. Och även driftsliv.

Som kille tycker jag mig märka att det kvinnliga könet är betydligt mer på bettet. 😮 Fast… det är nog det manliga könet också. Tyvärr yttrar det sig där alltför ofta med aggression. Gamla instinkter sitter kvar. Man skall tydligen slåss om honorna. 🤪

😃

Lycka till på jobbet. 🙂

[Sol69]
2013-11-17 13:41
#3

Du är för go Greenseng med din humor 😍😂 Ja skulle vara intressant att få ett personligt horoskop tolkat av dig.. skulle nog både va kul och lärorikt.. 😃

[greenseng]
2013-11-17 13:58
#4

#3

Skulle nog vara mest lärorikt för mig, misstänker jag.

Alltför ofta blir jag totalt nollställd när jag försöker tolka horoskop. Även mitt eget.

Så länge ingen har några förväntningar så är det kul. Även om det tar mycket tid och energi. Jag är mycket intresserad av astrologi men trots det en total nybörjare. Framför allt när det gäller att tolka ett horoskop.

Till det krävs inte bara teoretisk kunskap utan också massor av erfarenhet. Massor! Och det har inte jag.

Dessutom misstänker jag att de som är bra på detta faktiskt har en slags medfödd talang och begåvning när det gäller astrologi.

[Sol69]
2013-11-17 14:12
#5

Men det vet jag att du har greenseng. du är bara väldigt ödmjuk 😃

[greenseng]
2013-11-17 14:38
#6

#5

Ha ha ha. Välkommen in i mitt huvud och upplev den totala kortslutningen som uppkommer när jag skall tolka ett horoskop. 🤪

Annons:
Magi-cat
2013-11-17 16:13
#7

Nu är det både fullmåne, Leoniderna och ISON!

Fullt ös på himlavalvet! ✨🌛
Om inte annat ger det huvudvärk, men det beror nog å andra sidan på helt andra, jordiska saker.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-11-17 18:03
#8

Nu fick jag förklaringen till varför jag plötsligt blivit så hårig och fått kloliknande naglar.

😮

Nu ska jag ut och slåss och härja!

🧟‍♂️

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-11-17 18:09
#9

😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2013-11-18 01:21
#10

#7

"Nu är det både fullmåne, Leoniderna och ISON!"

Ahh… Nu fattar jag…

Lade mig ner för att fundera på en sak. Det brukar aldrig vara något speciellt med det, men…

"Boff"… och jag vaknade upp flera timmar senare och undrade en aning förvirrat:

Vem är jag? Vad är jag? Var är jag? När är jag?

Och framför allt: Varför är jag?

Det var då jag fattade att det var hög tid för en Ristretto.

Men din förklaring håller naturligtvis. 😎

😃

Magi-cat
2013-11-18 07:57
#11

Som om inte allt detta vore nog har vi en komet till, Encke nånting! Rena autostradan!

Och Venus aftonstjärna lyser klart och stilla…..Jupiter i tvillingarna…

edit: Ja, och så flippar solen också! 🤦‍♂️

http://www.independent.co.uk/news/science/sun-will-flip-upside-down-within-weeks-says-nasa-8942769.html

Jaså Ristretto hjälper? 😃

Det behövs nog en kaffe XL för att ens närma sig frågan "varför är jag?" 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2013-11-18 15:19
#12

#11

En komet till? Oh, oh… Eftersom en komet med svans ser ut som ett svärd så ansågs den förr förebåda trubbel. Men de är dock fascinerande att titta på. Så länge de inte kommer för nära.

Det är obegripliga avstånd där ute. Om man märker att något plötsligt är för nära, ja då… Då får vi en ny definition på ordet trubbel. 😐

Venus är häftig. Och Jupiter står i och för sig i Tvillingarna när man går ut och tittar ( om man kan stjärnhimlen. Det kan inte jag. ). Alltså… med en Siderisk Zodiak. Men med den Tropiska Zodiaken som vi i västerlandet normalt refererar till så är Jupiter nu i Kräftan. Och går dessutom bakåt ( Retrograd ).

Eftersom jag själv är Kräfta så inbillar jag mig naturligtvis att jag märkt av detta. Åtminstone när den gick framlänges.

Och solen "flippar" faktiskt ganska regelbundet och ofta. Men det är ju rätt underhållande att tidningarna försöker göra något av det. Trots diverse katastrofer så har det faktiskt hänt ovanligt lite nu. Men… det ändras förhoppningsvis till jul.

Jo. Ristretto sitter ganska fint. Men jag tycker bäst om den moderna varianten. Den kan beskrivas som en Espresso som är dubbelt så stark.

Jag har faktiskt möjlighet att göra original-varianten. Där låter man vatttnet strömma genom kaffet dubbelt så snabbt. Meningen är att man mest skall extrahera de mer aromatiska ämnena i kaffet och lämna kvar de mer bittra och beska.

Men jag tycker bäst om kaffe med mycket smak av allt så jag väljer den mer moderna varianten. 😎

cu

Upp till toppen
Annons: