Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 981 ggr
[greenseng]
2013-11-14 17:09

14 November

  Godafton! Är väl bäst att säga nu när det redan är beckmörkt ute.

När jag startade igång datorn idag så upptäckte jag till min oförställda fasa att endast 5 av de 6 ingående processorkärnorna fungerade.

Det gjorde mig lite förskräckt och jag gick genast in i Bios och kollade. Mycket riktigt. Endast 5 kärnor aktiverade.

Men Bios aktivering var på automatisk. Så jag ändrade den till manuell och sedan aktiverade jag helt fräckt alla 6 kärnor. Utan att ha en flippad aning om vad jag egentligen höll på med.

Men om jag hade ringt en dataservice hade de förmodligen gjort exakt samma sak och tagit en tusenlapp för besväret.

När jag efteråt kollade systemet med ett program som läser av hårdvarans utseende och funktion så framkom det att allt fungerade precis som det skulle.

Men ändå är jag lite nervös. 10 000 kr. frågan är ju: Varför valde automatiken i Bios att stänga av en kärna?

Kan betyda massor av framtida trubbel.

Och Venus har endast en liten grad kvar till en exakt konjunktion med Pluto som står i exakt kvadratur med Uranus. Och Uranus är teknikens och vetenskapens förlovade planet. Som tur är går Uranus baklänges ( retrograd ) nu. Om det nu är tur, vill säga.

Har en doft av trubbel, trubbel, trubbel.

Man kanske skulle sluta använda datorn några dagar framöver och ägna sig åt annat istället. Ex. meditation. 😃

cu

Annons:
Magi-cat
2013-11-14 18:25
#1

Jag blir alldeles matt.
Stjärnor vet jag vad det är men kärnor? 😮I datorn? Ser framför mig en klase vindruvor.  😃 Bios? Är det en datorns hustomte som ser till att allt hålls under kontroll i huset? 😇 De känns tryggt.

Nåja, tur att allt gick vägen.

Venus klarar nog att hålla tekniken och vetenskapen i schack.

Lycka till med meditationen! 😉

Borde göra sammalunda.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2013-11-14 19:48
#2

#1

Det som datorn "tänker" med kallas processor som har något som kallas en kärna. Eller… flera kärnor.

Jag vet faktiskt inte vilket som kom först, men jag antar att man från början såg möjligheten att använda sig av flera processorer. Men att man sedan såg att man kunde simulera den processen genom att låta en processor ha flera kärnor. Det blev antagligen billigare. En gissning från min sida. Kan förstås googla det korrekta svaret men eftersom jag känner mig allmänt slö idag så överlämnar jag med varm hand den aktiviteten åt dig. 😃

Vad snäll jag är. Inte sant? 😈

Bios är den del av datorn som startas först, innan operativsystemet ( Windows, Linux, Unix… ) startas. Bios är en förkortning för Basic Input/Output System  och är den del som känner av att alla delar i datorn och som är kopplade till datorn fungerar som det skall. Alltså… skärm, tangentbord, mus, diskdrive, hårddiskar, ram-minne, mikrofoner, högtalare, kamera, usb-enheter… you name it…

Sedan så kollar det om något operativsystem finns som är sk. boot-bart, alltså kan startas upp och startar då upp detta ( om det finns och fungerar någorlunda ). Finns det flera så låter det dig välja vilket du då vill ha.

Och sedan startar systemet som vanligt. Och om du har högtalarna på så hör du något melodiskt ta dam spelas för att göra dig allmänt lycklig.

När det gäller Venus kan jag bara säga att Gudinnor och kvinnor i allmänhet kan ibland vara gåtfullt oförutsägbara. Jag minns fortfarande vad som hände när hon hade sitt rendezvous med Mars.

Men det är klart. Då var det vissa speciella omständigheter, typ egna tecken osv.

Jag har testat att starta datorn med Bios satt till automatisk kärn-hantering. Och nu fungerar det som det skall. Kan ha varit någon instabilitet i el-nätet som orsakade det. Kanske… 

Nej… Meditera mera. Rimmar ju så det bör vara sant.

I vilket fall som helst så tror jag att jag skall intaga horisontalläge en stund. Känner mig egendomligt instabil idag. Vad det nu kan bero på?

cu

Farwuq
2013-11-15 07:30
#3

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-11-15 08:05
#4

#2 Vad snäll jag är. Inte sant? 😈

Öh…😴 😃

Tack för förklaringen. Nu blev jag mycket klokare. ☝️

(Men jag tror ändå inte det fungerar utan tomte. 😛)

Vi får se vad Venus säger om vidare öden och äventyr…

🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-11-15 10:08
#5

Alltid kul när något är på "G".

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-11-15 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5

Jo. Kanske är väl något på G. Astrologiskt sett.
Men ändå ser det mesta ovanligt lugnt ut.
Kanske lite för lugnt.

Venus står i konjunktion med Pluto i Stenbocken. Båda har 9° . Och de står båda i exakt kvadratur till Uranus i Väduren som också har 9° .

Men jag tycker mig ha märkt att det mesta strulet händer innan aspekterna är exakta. Och det är faktiskt intressant om det är riktigt. Och om man tittar på allt krångel när det gäller tåg och liknande som kan kopplas till Uranus, så verkar det ju stämma.

Det kan finnas en intressant koppling här till det som kallas "Sfärernas Harmoni". Men det är allmänt rörigt i mina ögon. Synd att man inte kan göra tidsresor. Det skulle underlätta att ha ett snack med Pythagoras och grabbarna om en viss sak.

Om man tittar på horoskopet nedan ser man två röda aspekter som är neutraliserade av gröna och vita aspekter.

Men de två röda aspekterna mellan Venus, Pluto och Uranus… är de dominanta? Eller har verkan av dem märkts av innan?

En lärorik dag må jag säga.

Annons:
Farwuq
2013-11-15 13:15
#7

Hur är det med höjden räknar från ekliptikan?

Som det verkar nu så står:

Pluto ca. 20.3° under ekliptikan,
Uranus ca. 2.84° över ekliptikan,
och
Venus ca. 26,85° under ekliptikan.

🤔

http://ssd.jpl.nasa.gov/horizons.cgi#top

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-11-15 17:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

  Lustigt att du frågar. Vet att jag har en lucka där och hade precis tänkt titta lite närmare på deklinationen. Alltså höjden räknat i grader i förhållande till ekliptikan ( antar jag 😃 ). Många anser detta viktigt. Jag har inte en susning om det. Har inte en aning om hur det påverkar tolkningen.

Men stjärnhimlen är ju tre-dimensionell så jag antar att detta har med det att göra. 🤔

Till och med huspositioner lär kunna påverkas. 🥵

Men som sagt… Hur påverkas tolkningen?

Är det viktiga om båda kropparna är på samma plan i förhållande till ekliptikan, t.ex Norr, eller är det den absoluta skillnaden i grader som räknas? Eller båda parametrarna?

Eller vad är det frågan om egentligen?

I horoskopet nedan har jag lagt in deklinationen. För enkelhets skull så har jag tagit en bild från Greenwich natten till idag alltså:

00:00  15-11-2013

Värdena skiljer sig något från NASA's efemerider men det handlar bara om ett fåtal minuter. Mitt program är gammalt. Men det kan vara andra skäl också som jag inte tänker gå in på nu.

NASA's värden:

Venus    26°  51'  S           -26.85°

Uranus   02°  51'  N            02.85°

Pluto      20°  15'  S           -20.25°

Programmets värden:

Venus    26°  50'  S           -26.83°

Uranus   02°  55'  N            02.92°

Pluto      20°  14'  S           -20.23°

Det skiljer alltså som mest 4 minuter och det lär man nog överleva.

För mig ser det ut som om Venus och Pluto ligger i ungefär samma plan och gosar. Medans Uranus har klättrat upp lite grand. Men vad man kan dra för slutsats av det tja… det kan man ju undra. 🎧

Kräver lite närmare studium, antar jag.

cu

Upp till toppen
Annons: