Annons:
Etikett2-personliga-horoskop
Läst 2558 ggr
undrarens
2013-11-12 10:59

annorlunda undring

har en fundering på nåt som har med om man har med att utröna om någon är son  till sin  far eller ej.

de har med astrologin på nåt vis att göra men begriper inte hur dom tänker som skrivit beräkningarna:

asc +AR19grader- solen…vad fridens är AR för nån sorts parameter?

de vore intressant och höra vad ni har för teorier (ni som fått bättre insikt om sånt här)om detta.

nånting annat som också har med detta att göra är nåt om "livsroten"

asc+månen-[o]/[-]

hur slår man upp vilken fullmåne(O)  resp mörkmåne (-) (nymåne) det gäller i förhållande till ens födelsetid.

är det den närmast före eller närmast efter ens för resp månfas i förhållande till ens födelsedag för månfaserna som  påverkar ens "livsrot" .

hur menar dom(gamla visdomarna) tror ni?

detta känns som mycket bortom mina tidigare  tankebanor på nåt vis.

grader månen var då man föddes går ju "slå" upp men full och ny och gradantal de låg då "känns" lite knepigare, tänkte då som närmast innan man födde eller efter man föddes, kan ju bli hur invecklat som helt om man är född mittemellan både ny och full vilket de flesta folk är födda innanför.🤔

kanske bara jag som inte blir klok på detta funkar.

tips/vägledning om detta vore tacksamt att få se.🙂

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Annons:
[greenseng]
2013-11-12 21:14
#1

Detta har förmodligen med uträkningen av Arabiska punkter att göra.

Där adderar man en himlakropp eller abstrakt punkt till Ascendanten ( Asc ) och subtraherar eller eventuellt adderar en annan himlakropp eller abstrakt punkt. Syftet är att få fram en ny abstrakt punkt som då är en Arabisk punkt.

Här är det ibland viktigt ( framför allt i det gamla systemet ) att ta hänsyn till om uträkningen gäller ett dagshoroskop eller ett natthoroskop. Vissa tecken blir då omkastade. Alltså - blir + istället, t.ex.

Det kan eventuellt spela in i frågan om månen.

Däremot vågar jag inte yttra mig om livsroten. Ett nytt begrepp i min lilla värld.

Arabiska punkter är ett ganska komplicerat fält inom astrologin. Och med tiden har det definitivt inte blivit mindre komplicerat.

AR kan eventuellt ha med engelskans Aries att göra och står för Väduren. Men jag är något osäker här eftersom jag inte har alla parametrar. Uträkningarna för Arabiska punkter ser ut som följande:

Asc + planet1 - planet2 = arabisk punkt

Planet här kan också ersättas med en abstrakt punkt t.ex en husspets eller en annan arabisk punkt. Och tecknen, framför allt det sista subtraktionstecknet, kan skifta av olika anledningar. T.ex. om det är på dagen eller på natten.

Och man tar här naturligtvis hänsyn till i vilka astrologiska tecken Ascendanten och planeterna eller punkterna är i.

Man använder sig här av de absoluta graderna av de ingående parametrarna vid beräkningarna. Alltså: 2° Oxen är då 32° . 5° Vattumannen är 305° .

30° Fiskarna = 0° Väduren = 0° eller om så behövs 360° . 0° och 360° är samma sak eftersom en cirkel är som bekant rund.

Usch vad jag komplicerar saker och ting.

undrarens
2013-11-13 12:48
#2

nä jag bara slog upp lite info om det här med arabiska punkter och fann massor med "nytt" kött på benen i ens personliga utveckling av hur mkt man kanske inte tänkt på förut öppnade många nya infallsvinklar i det här omkring detta  (de arabiska).

blir fundersam varför just 19grader vädur , jag frågar inte kritiskt(kanske lite🙂) om det inte kan va så utan de känns lite ologiskt plockat ifrån vilka studier då att de(19?? grader vädur(om det nu är det som åsyftas) skulle gälla så generellt för alla personer.

ja de är verkligen förvirrande med + och - natt och dag med alla sorters beräkningar, till slut "vet" man varken ut eller in egentligen vad man håller på med och den logiska/ologiska kopplingen till det man gör, och de kanske inte dom heller dom som upprättat dessa formler och siffror och bokstavs kombinationer gör.

det antas kanske helvilt😃

antaganden hela vägen,allting kanske…vad vet man??🤔 men intresset att grunna ut saker kommer aldrig att dö ut så länge människan finns(👍för de.🙂).

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

[greenseng]
2013-11-13 22:46
#3

"There are other points or parts, both of ancient and modern origin, many of them seemingly based on the idea that should you have a good horse there need be no fear of riding him to death. For example, there is the Point of Honor: In a day-birth: Asc plus Aries 19° minus Sun. In a night-birth: Asc minus Taurus 3° minus Moon."

Om du inte redan fördjupat dig i detta så hittade jag det på:

http://libracentre.com/arabic.html

Jag har mina misstankar att de arabiska punkterna ursprungligen byggde på en klar och genomtänkt logik. Som man också verifierade empiriskt. Alltså att man fann tillräckligt med exempel som stämde.

Då användes antagligen endast ett fåtal punkter. Men sedan gick det som det alltid gör. Pengar, pengar, pengar… ära, ära, ära… och antalet punkter växte lavinartat. Och abstraktionen växte också. T.ex. att man använde endast ett gradtal i ett tecken. Eller att man blandade in en arabisk punkt i beräkningarna av en annan arabisk punkt. Exempelvis.

Jag är naturligtvis inte den som skall kritisera detta eftersom jag inte är tillräckligt insatt i det. Framför allt vet jag allt för lite om ursprungstänkandet.

Men det ligger säkert en hel del i teorin. Men man får nog hantera den försiktigt. Precis som med pengar och allt annat så går det inflation i det med tiden. M.a.o… det missbrukas.

Men som jag behagar se det så bygger astrologin på energicykler som vi sedan försöker översätta till något meningsfullt i vår vardagsvärld. Det finns också eventuellt en "högre" förklaring men den är alldeles för abstrakt för att gå in på nu. Men att katolska kyrkan märkligt nog accepterar astrologin beror nog inte bara på att Placidus Hussystem kunde användas i argumentationen till att solen går runt jorden. Det bör ha funnits betydligt matnyttigare skäl.

Men en genomgång och tolkning av vatikanens bibliotek skulle säkert ta livstider att göra.

Det finns en intressant egenhet hos astrologin. Så vitt jag vet så finns det ingen logisk möjlighet att bestämma könet på en person endast med utgång från horoskops-kartan.

Om man hade kunnat göra detta hade astrologin idag tillhört vetenskapen.

Och jag är faktiskt glad att den inte gör det.

😉

undrarens
2013-11-16 11:02
#4

plockade ut detta ur sitt sammanhang…

"Så vitt jag vet så finns det ingen logisk möjlighet att bestämma könet på en person endast med utgång från horoskops-kartan.  "

precis är nog inne på liknande linje om detta. 

'vi har ju alla maskulina /feminina "drag " som däremot kan utläsas ur horoskopskartan. 

de kan va  väl en bättre förklaring/fingervisning om hur man kanske är som personlighet än just det kön man har.

man har mött kvinnor som haft en massa maskulina egenskaper(planetplaceringar) och tvärsom, men som sagt de hade inte med tråden direkt att göra🙂.

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Upp till toppen
Annons: