Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2249 ggr
[Sol69]
2013-11-09 17:58

Andlighet och astrologiska tecken

Finns det något samband mellan våra astrologiska tecken och det andliga Funderar

Sitter och funderar på om det finns något samband mellan stjärntecken och andlighet. Är det något tecken som är mera dominant ån andraFunderar

Själv är jag skorpion och vattentecken Cool

Skriver in denna tråd både på druid och shaman och på astrologi sajten för att se om jag kan få några intressanta svar Skrattar

Annons:
Farwuq
2013-11-09 19:30
#1

Jag vill minnas att vattentecken har med andlighet att skaffa.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Sol69]
2013-11-09 19:36
#2

Jag är ju skorpion i solen och fisk i månen och accenten i kräftan.. har för mig att jag har mycket vatten i mitt horoskop.. 😃

Farwuq
2013-11-09 20:38
#3

Det är bra!

👍

Men… hoppas du inte har vatten i knäna.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-11-10 03:49
#4

  Vattentecken har definitivt med andlighet att göra.

Hus 4, som är kopplat till Kräftan, startar med IC ( Imum Coeli ) som markerar Zodiakens lägsta punkt och symboliserar dödsriket.
( Kul att vara Kräfta, inte sant? ). Men på en högre nivå är döden en rådgivare och lärare. Och det hela är definitivt kopplat till det andliga.

Hus 8 som är Skorpionens hus är också kopplat till döden och ofta till det mer ockulta och mystiska. Också utan tvekan kopplat till det andliga.

Hus 12 som är kopplat till Fisken symboliserar ju livets slutskede. Där människan får möta döden. Och detta ger också en andlig framtoning. Fiskens kodord är ju: Jag tror.

Och dessa tecken och hus är ju kopplade till vatten.

Men lufttecken är faktiskt också kopplade till det andliga. Om jag inte har helt missförstått viss information ( jag är definitivt ingen språkexpert ) så är det hebreiska ordet för ande och vind samma ord.
Och inom den högre kunskapsnivån i indianvärlden sägs det:

"Ibland är vinden inte vinden".

Och jordtecknen är också kopplade till det andliga även om de oftast sammankopplas med typiskt materiella och vardagliga fenomen.
Men i vissa ritualer inom kungahusen så används symboliska objekt:

Staven symboliserar elden. Bägaren symboliserar vattnet. Svärdet symboliserar luften och ringen med en sten symboliserar just jorden.
Men stenen är då en symbol för att man tillägnat sig alla element och ringen att man fått ansvaret att bruka dem för att styra riket i positiv riktning och anda.

En intressant sak här är att svärdet måste man lämna ifrån sig. En symbol för att makten bara är till låns och man är inte mogen för den förrän man frivilligt kan skiljas från den. Det märkliga är att man måste faktiskt säga nej till den för att få den. Och förr eller senare är så måste man minnas att den bara var till låns, och man måste lämna ifrån sig den.

Och stenen i ringen är ett typiskt jordelement men måste ses betyligt högre än man först tror. Utan tvekan ett andligt element.

Dessa symboler finns också i Taroten och när man kommer till jordens element Pentacles så har man börjat förstå kopplingarna mellan de andliga elementen. ( En kristall kan också användas för att se. Och man lär ju ha en inre kristall ).

Annars i olika kulturer så förknippas alltid elden med det andliga. I Upanishaderna (Veda-skrifternas krona) så uppsöker en ung man dödens boning för att få lektioner av döden. Men döden är inte hemma så han får slå sig ner och vänta. När döden äntligen dyker upp så säger hans medhjälpare att en ung man väntar på undervisning och hans utstrålning är som eld.
( Ungefär. Det var ett tag sedan jag läste detta ).

Men eld har alltid i alla kulturer förknippats till det andliga.

I vissa andliga ritualer där man inmundigar saker, typ mat eller vätska, så kan man uppleva en ytterst konkret hetta strömma genom kroppen likt en eld. Men den ger ingen smärta utan känns ytterst upplyftande och speciell. Hit räknas den kristna nattvarden och vissa ceremoniella måltider i indianvärlden. Men det är inget fuskämne tillsatt. Det är alltså en helt andlig upplevelse. Som kanske kan ge en människa chansen att förstå Jesus berömda ord vid den första nattvarden. Men då måste man också inse att det är ord direkt från anden.

Men detta händer naturligtvis inte slentrianmässigt.

Och ibland kan man uppleva andliga fenomen där man faktiskt ser en slags "eld" men det är definitivt ingen jordisk eld. Som en märklig eld-dimma men med en konsistens och faktiskt även slags röd färg som inte finns referens till.

I ett gammalt dataspel så är man en munk. Och när man har förtjänat vandringsstaven så säger läraren:

- Staven rotar sig i jorden. Den närs av vattnet. Den växer upp i luften. Och till sist förintas den av elden. ( Tolkas som att den uppgår i ett betydligt högre stadium med hjälp av elden ).

De fyra riktningarna och elementen har också en betydligt högre, tidlös och grundläggande referensram men… det tar vi eventuellt en annan gång.

Det som är viktigt att förstå är att de är likvärdiga. Ingen hierarki här inte.

[Sol69]
2013-11-10 11:11
#5

Greenseng får jag lov att kopiera ditt svar till den andra tråden om detta inne på druid och shaman?? Se om någon där inne har några tankar om det??

Mycket intressant för övrigt som vanligt när du skriver något 👍

[greenseng]
2013-11-10 21:49
#6

#5

Javisst. Druid och Shaman är en intressant grupp.

Annons:
[Sol69]
2013-11-10 21:52
#7

Tack! 🤗

Upp till toppen
Annons: