Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 1367 ggr
LinaLj
10/31/13, 6:21 PM

Äntligen göra nytt födelsehoroskop

Min bästa vän fyller 30 år om ett par veckor och en del av hennes present ska bli ett handgjort födelsehoroskop. Jag älskar att göra dem. De ritas upp på en uppspänd duk och så målar jag stjärnkonstalationerna omkring horoskopet och någon vacker bakgrund. Sedan följer det naturligtvis med en handskriven tolkning på fint papper som rullas ihop och det sätts ett vackert band omkring.

Ett tag så gjorde jag en hel del sådana tavlor och jag gör alltid en om det det föds ett barn i släkten så de får som doppresent (VÄLDIGT uppskattat). Men nu är det ett bra tag sedan jag gjorde en och jag ser verkligen fram emot det. Har inte insett hur mycket jag har saknat det 😃

Annons:
[greenseng]
11/1/13, 3:30 AM
#1

Oj, oj… somliga har en tendens att bli bortskämda. 🙂

Men det måste vara ett väldigt jobb med att göra något sådant. Jag minns fortfarande med fasa hur jobbigt det var att rita upp en karta även om man fick mallen färdigtryckt. Det var ju knappt så att jag själv kunde läsa av resultatet.

Och det är antagligen en av de bästa doppresenter som man kan ge.

LinaLj
11/1/13, 8:28 PM
#2

#1 Jo det är lite jobb och passaren används väldigt flitigt. Men det är ju så kul 😃

[greenseng]
11/1/13, 8:52 PM
#3

Lite jobb?

Jag fick ändå tag på färdigtryckta kart-mallar. Men tyckte det var fruktansvärt jobbigt att sätta ut alla symboler osv.

Innan jag visste att mallarna fanns så letade jag förgäver efter min passare. Men till slut kom jag på att det gick att använda olika stora tallrikar istället. 😃

[Sol69]
11/2/13, 12:08 AM
#4

Ett gediget hantverk

LinaLj
11/2/13, 8:48 AM
#5

#3 Jag tycker att det som är mest tidskrävande är alla uträkningar innan man kan börja. Att räkna om födelsetid till stjärntid efter alla konstens regler är lite pilligt.

Det som är lättast och kanske roligast är nog att måla bakgrunden. Denna gången blir det nog en rosa eller lila bakgrund med ett ljusrosa horoskåp i mitten, eftersom rosa och lila är hennes favoritfärger. Förra jag gjorde till kusinbarnet gick i olika nyanser av mörkblått och guld. Vilket är "standardfärgerna" eftersom jag tycker de passar till horoskåp.

Farwuq
11/2/13, 2:30 PM
#6

#5

Tar man Internet till hjälp så slipper men beräkningarna och får "hjulet" gratis.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]
11/2/13, 5:42 PM
#7

#5

Pilligt men lärorikt. Tror jag skall testa att räkna ut ett horoskop för hand igen. Vad är egentligen stjärntid eller siderisk tid? Jag har för mig att ett verkligt dygn egentligen är 23 timmar och 56 minuter.

Om det mäts i förhållande till Vårdagsjämningspunkten så kallas det ett sideriskt dygn. Om det mäts till en referens på stjärnhimlen ( vilken? En fixstjärna kanske ) så kallas det stjärndygn. Sideriskt dygn och stjärndygn är i princip detsamma.

Ack, ack, ack. Sådant här har en tendens att gömma sig i långtidsminnets dimmiga korridorer. 🤔

Men jag älskar datorernas magiska hand som förenklar allt. Men som också får oss att glömma grunderna. Bad två civilingenjörer att multiplicera två tresiffriga tal för hand. Båda två misslyckades. 🤓

På den gamla goda(?) tiden så fick jag ofta räkna ut de astrologiska beräkningarna minst tre gånger. Jag dubbelkollade alltid en beräkning och blev den fel så fick jag räkna om den igen. Och ofta med en dubbelberäkning till. Tröttande.

Och ju mer otålig man blir desto lättare blir det fel. 🤪

Mörkblått och guld är ärorika färger. På något sätt "maffiga". 😃

LinaLj
11/3/13, 3:47 PM
#8

#6 Jag litar inte på internet så till fullo att jag skulle låta det göra en sådan uträkning. Som systemvetare är jag alldeles för medveten om att de brister som finns hos skaparen till system ofta finns i programmet. Så jag räknar själv iaf och skulle jag ta internet till hjälp så skulle jag nog kontrollräkna bara för att se om det stämde 🤦‍♂️

#7 Jo visst är det lite synd att datorn får en att bli lite förslöad. Jag är egentligen något av en tekniknörd i vanliga fall. Men det finns vissa saker jag vägrar att använda datorn till. För mig så är det en så stor del av det hela att räkna ut och tolka ett horoskåp att det känns som "fusk" att få allt färdigskrivet, tolkat och klart.

Seglarina
11/8/13, 2:38 PM
#9

LinaLj Det skulle vara fantastiskt spännande att få se ett exempel. Du har inte lust att fotografera verket och lägga upp det här i tråden då du är klar?

Upp till toppen
Annons: