Annons:
Etikett4-mysticism-astrologi
Läst 15620 ggr
Felliiis
2013-10-28 09:48

Sol- och måntecken

Jag fick nyss reda på att man faktiskt har TVÅ stjärntecken, ett sol- och ett måntecken. Jag har alltid sett mig själv som en typisk vädur(mitt soltecken) men igår fick jag reda på att jag också va lejon(måntecken). Hur stort inflytande har måntecknet respektive soltecknet?

Vädur och lejon känns ju som en jättebra kombination, haha..

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Annons:
Farwuq
2013-10-28 12:16
#1

Här kan du få lite svar på dina frågor.

http://www.astroguide.se/

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2013-10-28 12:17
#2

Om ditt tecken i månen  

Nyckelord – Själ
Månens placering är nästan lika viktig som Solens och ofta visar Månens placering en helt annan personlighet än ditt soltecken. Månen visar dina känslor och känslomässiga reaktioner, ditt undermedvetna jag och hur du upplever och omedvetet reagerar på din omgivning!

Obs! Efter ascendenten och medium Coeli ändras måntecknet snabbast den byts ca 1,5 gånger per dag så bara en timme fel på din angivna födelsetid kan ge ett helt annat stjärntecken.

Tillsammans med Solen och Ascendenten bildar Månen den treenighet som delar på personens jag i horoskopet. Dessa tre är därför de mest avgörande för hur du är som person.

Tillhör gruppen - Personliga planeter
Deras påverkan är stor i det personliga horoskopet då de står för hur vi är som enskilda individer och hur vi agerar.

  Lejonet i månen  

LejonetLejonet visar gärna sina känslor med stor dramatik och inlevelse, ju mer publik desto bättre. Lejonet har svårt att erkänna att den har fel och kan vara barnslig och tjurig om den inte får igenom sin vilja igenom. Men lejonet är också mycket generös, rolig och tillgiven om den bara får uppmärksamhet och uppskattning.

Lejonets bra egenskaper

Storsint och Generös
Skapande och entusiastisk
Charmig och utåtriktad
En trofast och kärleksfull partner
Viljestark och har framåtanda
Posetiv och vidsynt

Lejonets mindre bra egenskaper

Fixerad vid sina åsikter
Kan vara arrogant och högfärdig
Vill alltid bestämma och stå i centrum
Kan vara svartsjuk och krävande
Behöver hela tiden beundran, uppmärksamhet och smicker
Kan vara nedlåtande och upplåst
Maktgalen och egenkär

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2013-10-28 12:18
#3

Jag är själv vattuman och "mån-lejon".

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Felliiis
2013-10-28 13:08
#4

Åh tack så mycket för svart! :)

Haha okej ;D Som sagt, vädur och lejon känns som en sådär halvbra kombination men när jag fick fram det blev jag faktiskt inte det minsta förvånad haha :c

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Magi-cat
2013-10-28 18:44
#5

Har aldrig tänkt så mycket på det där med måntecknet, så det var intressant…:-)

Min måne är i Vågen….

(edit: som vanligt stämde bara de bra egenskaperna 😃😉)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Sol69]
2013-10-29 20:09
#6

Jag har min sol i skorpionen. Månen i fisken och accenten i kräftan.. Mycket vatten i mitt horoskop.. 😎

Annons:
Farwuq
2013-10-29 20:38
#7

Du är nog ett riktigt blötdjur.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Felliiis
2013-10-29 21:30
#8

Accenten?? :o Vad mer har jag missat? ^^

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

[greenseng]
2013-10-30 01:20
#9

#0

Det finns en bok som heter "Sun Signs - Moon Signs" av Jefferson Andersen.

Den är en klassiker, en kultbok och den är förfärligt dyr idag. Borde få komma i omtryck. 1500 kr med dagens dollarkurs. 264 sidor. Behandlar alla Sol-Måne kombinationer ( 144 stycken ).

Jag har en fotostat-kopia och ångrar att jag inte köpte den i slutet på 70-talet ( suck ). Kommer den i nytryck så blir den antagligen slutsåld på en timme. Den är häpnadsväckande träffande i sina omdömen och kodord. Begriper helt enkelt inte hur författaren har lyckats så bra. Och jag förstår mycket väl varför den fortfarande säljer till detta hutlösa pris.

I boken kallas Solen i Väduren - Månen i Lejonet för "Dynamon". 😃

Träffande… eller? 😎

Enligt denna bok är du den individuella av alla inviduella. Självsäker och ambitiös till tusen. Mod är en av dina största gåvor. Mod att vara dig själv, att bry dig om och att skapa.

Du är den födde ledaren och du har alla kvaliteer att vara en sådan. Magnetisk, bestämd och djärv. Du vet hur du skall attrahera folk.

I förhållanden så är du egendomligt nog väldigt romantisk och även självuppoffrande. Trots det så är det du som bestämmer var skåpet skall stå. 😃

Ovan var ett litet fritt översatt utdrag ur boken.

Själv är jag Kräfta med Månen i Väduren. Astrologiskt sett en ganska tuff kombination. Hans kodord till denna kombination får mig alltid att skratta. Fritt översatt blir det något liknande detta:

"Jag är heligare än vad du är"! Så lång näsa på dig. 😃😃

Naturligtvis tycker jag att författaren är helt ute och cyklar här. Men efter ett förtvivlat mastodontarbete med att försöka se mig själv "utifrån" så kan jag eventuellt, kanske, hålla med om att jag ibland, kanske, kan ge ett sådant intryck på andra. Men det är väl något jag får leva med. Orkar helt enkelt inte med att plantera in filter i hjärnbarken.

Och dessutom… Finns det något svårare än att försöka bedöma sig själv?

Farwuq
2013-10-30 07:30
#10

#8

Här är lite läsning om Ascendenten.

http://www.astrologi.nu/horoskop/4201-horoskop-ascendenten.html

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Felliiis
2013-10-30 10:54
#11

#9 Oj, tack så mycket! Den boken skulle jag verkligen vilja ha! Får spara lite först, haha ;)

Jag vet inte va Dynamon är, haha, men det övriga stämmer faktiskt väldigt bra in på mig! :D

Haha! Tack så mycket för ditt svar :D

#10 Tack! Ska kolla in det!

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Felliiis
2013-10-30 10:55
#12

#10 Hur får man reda på vilket tecken man har i Ascendenten? :)

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Farwuq
2013-10-30 13:59
#13

Man kan gå hit: Länk

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Farwuq
2013-10-30 14:02
#14

Sedan går man hit.

http://www.astro.com/cgi/chart.cgi?nhor=1&btyp=w2at&rs=3

Hoppas det funkar, jag ska testa nu om det håller.

Edit: Nä gör inte det det är onödigt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2013-10-30 14:06
#15

Gå hellre ut till vänster i menyn och kicka dig fram till.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2013-10-30 14:07
#16

Länken i #14 leder nämligen till mitt eget "hjul".

🤪

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-10-30 14:16
#17

Vad lätt astrologer har det numera, bara klicka hit och dit! 🥵


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-10-30 14:43
#18

Ja, det är skillnad mot för 30 - 40 år sedan.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Fdtr
2013-10-30 16:33
#19

#6  Tänka sig… en till skorpa med månen i fiskarna, trodde jag var ganska ensam om det… 

Inte lätt att vara mystisk och hemlighetsfull skorpion när det är sjögång i fiskarna och man lipar som lille skutt. Kombinera det med asc i tvillingarna så känner man sig nästan lite skitzo ibland.

Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.

[Sol69]
2013-10-30 17:49
#20

#19 Det är inte lätt att vara oss ibland.. 😃

Skorpion och fisk.. vattentecken.. en farlig kombination 🤐

Annons:
[greenseng]
2013-10-30 18:24
#21

#19

😃😃

Så det kan bli. 🚬

När jag läser din text så tycker jag faktiskt att en tvilling glimtar fram ( i min fantasi, förstås ). Men man kan kanske ana skorpionen där. Och kanske fisken också.

Skorpioner med månen i fiskarna har ett rykte om sig att vara extremt intuitiva; de kan ana saker som andra inte kan. Såå… det är kanske bäst att ta det lite lugnt här.  Så att inte alla mina förfärliga hemligheter kommer fram i ljuset. 😃

Skorpion-Fisk är en harmonisk konfiguration. Och författaren til "Sun signs - Moon signs" säger att dessa människor är förföljda av lycka. Låter kanske lite väl bra. Speciellt om man är van vid det. Men en sak är säker. Kombinationen Skorpion - Fisk leder automatiskt fram till en slags astrologisk kameleont. En människa med denna konfiguration kan lätt smälta in i de flesta omgivningar.

Och… lätt bli lite för introspektiv. Då är ju ett mer socialt agerande det perfekta botemedlet.

Jag tänker inte avslöja författarens kodord för denna konfiguration, för jag vet med 100% säkerhet att översättningen av det kommer att drastiskt missförstås. 🍸

Magi-cat
2013-10-30 19:30
#22

#9 Sökte på boken om den händelsevis fanns second-hand, men icke…🤑

Låter spännande. Kunde aldrig ana att det fanns så mycket intressant om måntecknet. Är det "underordnat" soltecknet eller varför pratar man inte så mycket om det?

Vad har författaren månne att säga om sol i vattuman och måne i våg?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Sol69]
2013-10-30 19:37
#23

Greenseng kanske kan skriva lite mera om det ☝️

Farwuq
2013-10-30 20:13
#24

👍

Bra idé, gärna som en artikel.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Sol69]
2013-10-30 20:15
#25

Just min tanke.. 😃

Vander-sten
2013-10-30 22:16
#26

Det här blev lite av en spännande upptäckt för mig, inget man hade väntat sig 🥳 

Soltecknet i Tvillingarna och nu med Månen i Skorpionen 😈

Herre Jösses 😃

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Vander-sten
2013-10-30 22:20
#27

Kända personer som också har månen i Skorpionens tecken.

Keywords:  Secretive, sensitive, craves challenges

John F. Kennedy: President of the USA

Joseph Stalin: Russian dictator

Charlie Chaplin: iconic movie comedian, director, and actor

Steven Speilberg: director

Bjork: musician, song writer

Avril Lavigne: musician

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Annons:
Fdtr
2013-10-31 08:53
#28

#21  

Så kan du ju inte göra juh!!!! "Inte avslöja vad författarens kodord" Vet du inte hur nyfikna tvillingarna kan vara….😃😃😃

Förföljda av lycka… i så fall är nog mitt horoskop baserat på fel födelsetid även om det är den officiella tiden jag utgått ifrån.

Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.

[greenseng]
2013-10-31 12:20
#29

#23

#24

😃😃

Dröm vidare!

[greenseng]
2013-10-31 12:30
#30

#28

Jo. Jag har råkat bli insatt i tvillingarnas egendomligt stora magnitud av nyfikenhet. Även om de döljer den väl.

Men okay då. Det kodordet som författaren använder är det engelska ( amerikanska ) ordet "The Sponge".

Felliiis
2013-10-31 13:00
#31

#15 Jag fattade inte så mycket haha.. Fick dock fram att jag hade kräftan i månen :o Nu är jag kluven… Lejon eller kräfta?

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Vander-sten
2013-10-31 13:09
#32

Kort fråga om detta med soltecken och måntecken.

Hör det till vanligheterna att t.ex syskon kan ha varandras tecken fast i omvänd ordning? Bra eller dåligt?

Kollade upp vilket måntecken min lillebror hade och det stämde ju exakt med mitt eget soltecken Tvillingarna.

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

[greenseng]
2013-10-31 14:38
#33

#22

Sol i Vattuman - Måne i Våg.

Kodord = "Idealisten".

När jag läste denna konfiguration igår så upptäckte jag efteråt att ingen information hade fastnat. Så jag läste det igen och fick samma resultat.
Det är oftast ett tecken på att det är dags att försöka sova lite.

Så nu gör vi ett nytt försök.

Fast vänta lite nu. Astrologi ( för mig ) bygger på cykler och den energi som är kopplad till dessa cykler. Att kunna få ut något matnyttigt ur detta kan vara svårt. Oftast använder man sig av associationer. Man använder även myter och mytologiska gestalter. Allt för att underlätta det hela.

Det kan fungera ganska bra att få en slags intuitiv uppfattning av konfigurationen, efter ett tag. Ibland även om hela horoskopet, om man har tur och arbetar i medvind.

Men… det är en helt annan sak att sätta ord till detta. Där upplever jag ett gigantiskt problem. Det gör uppenbarligen inte författaren till denna bok. Fast… man vet ju aldrig.

Solen i Vattumannen skulle väl egentligen räcka till ett kodord som "Idealisten". Men Månen i Vågen förstärker naturligtvis det hela med sin strävan efter balans och harmoni. Månen är viktigare än man tror i bedömningen av ett horoskop. Den är alltför lätt att glömma bort. Eftersom månen är kopplad till vad man känner så influerar den ju automatiskt en människas tänkande och handlande. Temperamentet är ju väldigt kopplat till månen. Även om Mars naturligtvis har en del att säga till om här också.

Det finns kulturer som mätte sina år efter månens cykel. Vilket gav upphov till förvirring när man såg folks livslängd nertecknade. Jag hörde en gång att förvirringen blev total när en eller flera kulturer uppenbarligen bytte till ett tidssystem där två "år" motsvarade ett år för oss. Även om detta egentligen bara är hörsägen för mig så har jag ingen anledning att betvivla dessa ideer. Slutsatsen jag drar är att för vissa kulturer så har månen haft en större dignitet än solen. Så man kan nog inte förringa månens inflytande i ett horoskop.

Men… nu skall vi se här. Vad skriver karln egentligen om?

Läs… läs… läs… läs---

Oj, oj, oj… nu förstår jag gårdagens problem. Vilken engelska han drar till med här. För en nybörjare som mig så blir det extremt tröttande. Undrar just varför han väljer att göra det just här. Eller… gör han det hela tiden och jag har av någon outgrundlig anledning inte lagt märke till det. Hmm… Oftast när sådana fenomen uppträder så har författaren helt plötsligt svårt att översätta det intuitiva till det mer logiskt språkliga. Och väljer då mer vackra ord istället. I vetenskapliga läroböcker kan detta förfarande ställa till massor med svårlösta problem som ibland kan bita sig fast i långa tidsrymder.

Fast… här finns trots allt substans. Undrar just om min gamla scanner fortfarande fungerar? Och om den fungerar till den här datorn? Då hade man ju kunnat använda sig av Google translate.

Alltså… Jag måste läsa det en gång till.

Läääääääääääääääääääääääs….

😃😃 Författaren säger på ett ställe här att om du hade varit född i himmelen så hade du inte haft några problem men här på jorden störs du alltför ofta av att en del människor är som de är.😃😃

Ho, ho. Det här var kul. Misstänker att det är författarens invävda humor som gett boken en sådan popularitet. Och hans förmåga att använda den på lätt igenkända mönster hos människor. När man känner en människa väl och läser hennes kodord så får man sig ofta ett gott men välmenande skratt. 🙂

Förstår inte att boken inte kommer i nytryck. Vill inte förlagen tjäna pengar längre? Eller trycker de upp dem i smyg och säljer dem som begagnade för stora summor? Eller är det språket som är förlegat? Jag undrar just. Kanske knepiga regler för rättigheterna. Något som i längden kan förstöra kulturen.

Men alltså… Det kan kanske vara en bra ide för dig att inse att dina ideal skapades i himlen men att det är ibland bra att vara en smula realistisk och förstå att detta är planeten jorden och att folk uppenbarligen har en del att lära här. Det kan åtminstone vara en smula avslappnande i bästa fall. 😃

Ett annat problem verkar vara ditt behov av avspänning och harmoni. Eftersom du också har ett behov av ett aktivt socialt liv. Dessa två sidor kan ibland föda ett behov för kontemplation och att gå in i dig själv. Du behöver alltså då och då lämna dina sociala interaktioner och ge ditt inre en chans. Annars kan du lätt förlora dig själv, skriver han här.

Föreställnings-förmåga är en av dina styrkor. Och fantasi. Men ibland kan det tydligen gå lite väl långt. Du får kanske begränsa dig lite annars finns risken att dina energier slösas bort i tusen och åter tusen riktningar.

En Vattuman - Våg får gärna rena villervallan när det kommer till de mer romantiska sidorna i livet. Det beror på att denna konfiguration lätt blir förtrollad av iden om den odödliga och fantastiska kärleken än om iden att sköta om ett förhållande. Det är lätt att sätta upp den älskade på en piedestal bland andra konst-föremål. Det är också alltför lätt att bländas av smicker. Om du får en smula mer ( bara en smula ) realistisk inställning till kärleken så kommer du att spara många tårar.
Enligt författaren.

👋

Magi-cat
2013-10-31 15:44
#34

#33 Jag tycker du borde skriva en bok själv Greenseng!

Få skulle kunna göra det lika bra som du! 🙂

Tack!

(Det kan vara kontroverser runt rättigheterna ibland, något som gör att böcker inte kommer i nytryck. Bara en tanke.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Vander-sten
2013-10-31 18:39
#35

En författare kan ju alltid göra en ny bok med ett helt nytt innehåll.

Det borde ju då inte kunna uppfattas som ett stridande plagiat av redan befintliga exemplar ute på marknaden som skyddas av upphovsrätten.

Det hör nämligen till sakens natur att vi inte kan skydda intellektuell egendom på samma sätt som man skyddar fysisk egendom. Förlagen drivs i företagsform och kommer därigenom redan ifrån början med ett vinstsyfte. 

Man kan ju alltid göra en "cover" som många gör inom musikbranschen, alltså med källhänvisning till den tidigare och fråga sig fram.

Inget företag kan gå runt om man inte får tjäna pengar på det man gör och få sälja. I det hänseendet så blir det ju samtidigt lite kontraproduktivt för en förläggare att neka nya publikationer. Han/hon motverkar ju då sina egna syften som företagare.

Vill inte den första, så kan man ju vända sig till en som vill.

Men visst lagar och regler gäller även där, så med viss modifikation.

Tycker också greenseng skulle passa som författare😎

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

[greenseng]
2013-10-31 19:13
#36

#34

#35

Tackar så mycket! 🙂

[greenseng]
2013-11-01 02:12
#37

#32

Vet faktiskt inte.

Men jag kan inte höra någon klocka ringa.
Om man jämför horoskop så hittar man ofta något som man reagerar på. Men jag tror inte det finns mycket som nästan kan ses som en regel.

Och jag tror det är farligt att se saker i horoskop som bra eller dåliga. Mera som möjligheter och utmaningar.

En människa utvecklas hela tiden. Och vissa saker som i unga år kan ses som ett problem blir snarare en hjälp lite senare. Kanske kallas det för erfarenhet. 🙂

Det här kan vara ett problem när man tittar på en okänd människas horoskop för det är alltid svårt, för att inte säga omöjligt, att veta hur människan har hanterat vissa saker i horoskopet. Det som kan göra en viss människa bitter kan kanske göra en annan människa till en stark och trygg ledargestalt.

Jag vet att det ibland inom astrologin talas om att man kan se relationen till föräldrarna genom att betrakta vissa himlakroppars placering. Jag är lite nyfiken på detta men tar det väldigt lugnt med att dra några slutsatser här. 😃 Att jag är intresserad beror på att jag tillfälligtvis råkade träffa en mycket skicklig, men ack så djup astrolog, som efter att bara kastat en blick i mitt horoskop genast drog den korrekta slutsatsen att min mor och jag inte kom så bra överens.

Och jag blev mäkta imponerad och frågade naturligtvis hur sjutton han kunde vara så säker på det. Och han höll ett tungt föredrag om något han kallade Jungiansk  astrologi, eller något sådant. Alltså en astrologi som använder sig av psykologen Jung's teorier.

Men det är djupa vatten och än så länge så har jag ingen lust att ta på mig badbrallorna. 😃

Min son har ett sådant varmt och gott förhållande till sin mor att jag blir nästan lite avundsjuk. Jag har funderat på att säga till honom:

_- Du… det finns faktiskt modersmjölks-ersättning att köpa i butikerna…
_

Men jag vågar inte. 😃 De små liven växer upp och blir med tiden starkare än man själv. Mycket irriterande. 🚬

[greenseng]
2013-11-01 02:35
#38

#32

Förresten… Solen i Tvillingarna - Månen i Skorpionen?

"The Storyteller".

Tvillingarna lär ju vara kommunikativa. 😎

[greenseng]
2013-11-01 02:41
#39

#3

Vattuman - Lejon…  "The Puzzle". 😃😃😃

Farwuq
2013-11-01 07:02
#40

#39

Jag förstår inte fullt ut.

🤔

Att jag är lite tokig är ingen hemlighet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-11-01 13:17
#41

#39

… och författaren har inte ens sett ditt horoskop…

Jag tror att han anspelar på oppositionen mellan Vattuman och Lejon. Det kan lätt bli en konflikt mellan sol och måne i dessa positioner. Och bäraren kan ibland få konfrontera ett dilemma mellan Vattumannens jämlikhet och Lejonets auktoritet. Det stora problemet här är att det är månen som får bära maktens fana här. Och månen är alltför mycket kopplad till känslolivet. Detta leder förmodligen många gånger till ett svårlöst "pussel".

Annons:
Magi-cat
2013-11-01 13:27
#42

Det låter för mig som okunnig som en konflikt mellan Lejonets "peka med hela handen" och Vattumannens "live and let live" och jag får inte ens ihop det.🤦‍♂️.

Men vari består konflikten i att det är månen, det dolda, känslolivet, det inre, som får bära maktens fana? Kommer den (Lejonet) mer introvert till uttryck än om den varit soltecken?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vander-sten
2013-11-01 14:06
#43

#37

"… det finns faktiskt modersmjölks-ersättning att köpa i butikerna…"

😃 Låter väldigt likt min mjölkmaskin till lillebror, ammade till han var tre.😮

Som äldre syskon så tyckte man ju att de verkade lite underligt varje gång telefonen ringde och han såg sin chans i knäet 🤔

Som en liten katt….🐱

32 år senare…😃 Blickar man bakåt så ändrades den nära relationen tidigt i unga år redan som barn till en väldigt självständig individ som verkligen ville gå sin egen väg. Så man förstår att sånt kan också ändra sig med tiden.

Möjligt det slog över till min fördel istället under en period. Städa och plocka undan hamnade tidigt på min lott som storasyskon, så det föll sig nog naturligt men på ett annat sätt att ta ansvar och hjälpa till.

"Storyteller"

Intressant hur saker speglar sig.

Säger man storyteller så tänker man på en person som älskar att berätta historier för andra. Vet inte riktigt hur åsikterna går men kan säga att det liknar isåfall mer vad jag själv annars brukar vara utsatt för i min närmaste omgivning. Har varit många som man träffat och känt som gillat & prata en hel del.🎧

Kan säga att mor är särskilt av den sorten, fiskarnas tecken😃

Påminner även när man tänker efter om ett annat äldre syskon som jobbar inom universitetsvärlden och rättsväsendet som lärare. Det är väldigt mycket prata där också - Skyttens tecken.

Det kanske är så ibland att dem astrologiska värdena som man själv har i sitt stjärntecken, återspeglas desto mer i dem personer man har runt omkring sig?

Att det smittar liksom av sig?

Summering av kodordet:

Det skulle möjligtvis stämma in vid tillfällen man känner sig passionerad inför något och brinner för en sak. Då vill gärna inspirationen visa sig och det uppstår liksom ett engagemang av att lära ut och förklara.

Det skulle isåfall va ett signifikativt drag 🤐

Annars lugn & fin…😃

Trevlig Helg alla!

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Magi-cat
2013-11-01 14:11
#44

#43 Det kanske är så ibland att dem astrologiska värdena som man själv har i sitt stjärntecken, återspeglas desto mer i dem personer man har runt omkring sig?

Eller de man saknar och behöver komplettera med?
Jag "drabbas" t.ex. lätt av vädurar (som jag älskar för deras energi och företagsamhet) men är väldigt o-vädurig själv.

Trevlig beskrivning du gjorde!

Och så förstås trevlig helg alla! 🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-11-01 14:35
#45

#41

Suck…

😕

Det är väl därför man haft ett så rörigt liv.

🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-11-01 14:52
#46

#42

En diskussion som utan tvekan är intressant, men som kan leda till vilda spekulationer. 😎

Solen trivs naturligtvis väldigt bra i Lejonet. Därför att den är van att hantera den maktpositionen. Om månen fick leka sol, om än bara för en sekund, så vore det bye, bye med vår planet. Men nu är det dess närhet som gör den lika stor som solen för oss. Och tack vare dess mjuka glans blir den också romantisk. 😃

Men trots allt så får den sitt ljus från solen.

Månen i lejonet är nog alltid en känslig position. Rätt hanterad så blir det en väldigt bra tillgång. Man lyckas nästan alltid driva igenom de förslag och ideer man har. Men om man bländas av makten och börjar bli nedlåtande, så förlorar man lätt den popularitet som är så svårt att leva förutan. Framför allt om man har månen som triggar lejonet.

I vattumannen - lejonet så blir det ofta en konflikt mellan intellekt och känsla. Och kanske ibland mellan vilja och begär. Inte alltid så lätt att hantera. Och oftast så blir det det känslomässiga som får det sista ordet. Som vanligt. Och när intellektet får stryka på foten så uppstår ibland problem. … Som vanligt. 😃

I boken står att denna konstellation ofta får en besvärlig barndom. Och det gör det inte direkt lättare. Men det kan leda till den erfarenhet som behövs för att hantera vattumannens oberoende karaktär.

Konflikten består inte av att månen ensam är i en maktposition. Den måste acceptera att den egentliga makten finns hos solen. Det är alltså oppositionen, att månen och solen står mitt emot varandra, som är det verkliga problemet. Och månen är sällan lätt att ha att göra med. Jag har ibland en känsla av att den hela tiden måste visa att den minsann också är något att räkna med.

Undrar just var jag stött på det förut? 🤔

Vander-sten
2013-11-01 15:26
#47

#44 Tack för responsen! 🌺

"Eller de man saknar och behöver komplettera med?"

Nu gjorde jag likadant som i exemplet, länken till inlägget ville tydligen inte när texten under hade "italic" formatering verkade det som 🤔

Ja det är säkert sant, de kan nog stämma till viss del.

Det skulle ju då betyda att ifall man känner sig utsatt för många som pratar i mun på varandra så visar det på behovet att ta för sig mer aktivt och va mer delaktig själv i situationen.

Men Tvillingar sägs ju vara sociala?

Kanske en slumrande potential som väntar på att få vakna upp😴😃

Hoppas följande inte upplevs ofint, det går bra att säga ifrån - ifall jag går för långt. Om jag sen kommer ta åt mig blir nästa fråga 🤦‍♂️

Men tänker det kan va spännande att se till hur man upplevs i en diskussion som denna om hur vi personligen fungerar astrologiskt.

Kan bara säga att hade inte jag känt till detta med Vågen och Vattumannen, så hade nog gissningen hamnat nånstans där vid Väduren som du var inne på 😉

Ha det gott!

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Magi-cat
2013-11-01 16:27
#48

#46 Det var som vanligt mycket intressant det där, Greenseng, tack! Ligger nog mycket i det där….Oppositionen mellan känsla och intellekt, mellan makt och känsla - vilken dynamik!

(Lite OT men jag kan inte låta bli att tänka på ett fantastiskt avsnitt av Star Trek TNG, där polariteten mellan två "gudar", en sol och en måne, hotar förgöra skeppet. Picard och Data gestaltar gudarna på ett otroligt bra sätt. Måne och Sol får byta plats med varandra, den ena får sova medan den andra regerar och allt ordnar upp sig.)

#47  🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Vander-sten
2013-11-01 16:47
#49

😃 Det är viktigt att kunna ha roligt tillsammans!

Hoppas inte Magi-cat tog illa upp?….😞😴😃

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

Magi-cat
2013-11-01 17:01
#50

#49 Tvärtom! 😃😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-11-01 17:52
#51

#46

Jag har Månen i kvadratur till Mars, så den är verkligen i kläm. Jag hoppas att trigononen mot Saturnus lättar upp eländet lite. Men… den kanske neutraliserars av oppositionen till solen och Venus samt kvadraturen till MC?

🤦‍♂️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-11-01 19:20
#52

#51

…ouoohhh… 🤪

Jag får väl ta en titt på ditt horoskop. Har försökt undvika det ganska länge eftersom jag aldrig sett en mer komplex karta.

Har ju kastat ett öga på det och insåg att jag först måste hitta en bra teknik att filtrera horoskopet så jag kommer fram till det som verkligen är viktigt. Därifrån kan jag sedan arbeta mig framåt.

Tror jag får använda samma teknik som man använder för att lösa de extrema ekvationssystemen som förekommer i kemins jämviktslära. Här borde det fungera med att sänka orbisarna för aspekterna. För att till sist normalisera orbisarna igen och låta aspekterna flyta samman. Då kanske en bild börjar kristallisera fram. Kanske…

Men jag vet redan att problemet som vanligt blir att sätta ord på eländet. Min svaga sida.

Men gör dig inga förväntningar. För att du skall lite grand förstå situationen så kan jag tala om att det finns en persons horoskop som jag definitivt inte kan lösa än. Jag minns inte ens konfigurationerna eller planeternas placering riktigt.

Mitt eget. 😉

Men det kan kanske bero på att det är inte positionerna som är viktiga egentligen. Åtminstone inte för mig. Det är snarare budskapet som helheten försöker viska fram som är viktigt.

Och… man måste lyssna noga. 🤫

😃

Fdtr
2013-11-01 19:57
#53

Här är en till med månen i kvadratur till mars, det är inge bra alltså?

Funderar på allvar att försöka sätta mig in i astrologin igen men det är så in i bänken mycket att ta in och hålla ordning på…

Angående "the sponge" så har jag kommentarer på det men inte tid att utveckla det just nu ;-)

Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.

Farwuq
2013-11-01 20:04
#54

Vilken tur att man inte fick ett "alldagligt" liv.

👍😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-11-01 20:47
#55

#53

Om denna konfiguration ( Transit ) månen kvadratur mars ( ☽ ☐ ♂  ) är obearbetad och helt hämningslös så leder det ofta till problem med temperamentet. Man får problem med aggressioner och liknande. Det blir väldigt ofta jobbigt för omgivningen. Och naturligtvis för en själv också. I förlängningen leder det till dålig hälsa.

Däremot om man "tämjer" aspekten så leder det till en ovanligt hög energinivå. Och aspekten börjar mer och mer påminna om de mjukare varianterna av förbindelsen månen - mars. Alltså att när energierna börjar påverka känslolivet så fördjupas känslorna istället utan att ta negativa uttryck. I förlängningen kan de till och med gå över till en slags eufori. I sällsynta fall även till kickar av högre medvetandetillstånd.

Många gånger så kommer problemen från denna aspekt från dåliga erfarenheter i barndomen. De flesta problem kommer faktiskt från väldigt tidiga erfarenheter i livet. I denna aspekt är det ofta föräldrarna som bär skulden. Som oftast är. De flesta föräldrar har ju inte mycket erfarenhet av barnpsykologi direkt. Och även de som har det missar alltför ofta.

Allt skall ju vara så perfekt med vitaminer och allt för de små. Regelbundna läkarkontroller och till och med träning inför förlossningen. Men varför får inte föräldrarna en kurs i barnpsykologi av skickliga samarbetande psykologer och pedagoger? Den kostnaden skulle snart vändas till en dramatisk vinst för samhället. Jag vet att många högt uppsatta barnpsykologer har redan talat med politikerna om detta. Men politikerna slår bara ifrån sig.

Det enda sättet att få ordning på denna värld är att låta föräldrar få kunskap om hur barn skall hanteras och guidas. Men de som minst förstår detta är faktiskt de som har betalt för att mest förstå det. Alltså politikerna.

"The Sponge" kan översättas som "Svampen". I Sverige förknippas detta ofta med att tratta i sig så mycket alkohol som möjligt. 😃

Men här är det egentligen menat att gestalta en förmåga att absorbera intryck, nyanser och olika energier från omgivningen för att kunna samverka harmoniskt med den. Något som faktiskt är en mycket bra förmåga att ha.

Annons:
Farwuq
2013-11-02 05:01
#56

Draken är betydligt lugnare och mjukare i humöret nu, än under ungdomen. Därtill så dricker jag i princip nada alkohol sedan flertalet år.

👍

Men… hälsan är definitivt ordentligt skadad.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Vander-sten
2013-11-02 16:05
#57

#55 Hade säkert gjort nytta på ett förebyggande sätt. ❤️

Då vad handlar om informera familjer om dem här framtida riskerna. Alla sätt att försöka påverka detta är ju av godo som många andra typer av förebyggande arbeten som investeras i samhället.

Ligger liksom en avsevärd skillnad i - sätta en unge till världen / och sätta ett barn till världen. En utvecklande inre resa bara i sig att nå fram till insikten i förstå skillnaden där emellan att det handlar om en människa precis som jag/mig/vi - själv/själva.

Frågan om det hade fötts lika många barn i världen om förståelsen hade funnits lika brett från början. Det är kanske där som det etiska dilemmat för politikerna infinner sig med en viss skepsis i frågan. 😃

Men det går ju att gå lite mjukare fram också och då redan i kontakt med barnavård centralen. Tyvär blir det väl mycket annat med praktiska detaljer som distraherar i de läget och tar upp tiden.

Men det hade ju självklart varit värt att arbeta vidare med, lika väl som värdet i informera om sex och samlevnad på en bredare front😎

Insikten där fungerar ju också preventivt 😉

AVAAZ.org - The World in Action

Var med och stötta du också, en insats för världen.

[greenseng]
2013-11-02 19:26
#58

#56

Vid första påseende så verkar du ha en svårt placerad Mars. Mars har tre hårda aspekter. Men sänker man orbisen något så är det egentligen dess kommunikation med Venus som är problemaktig.

Merkurius, Uranus och Neptunus triangel bildar ett universellt kors. Merkurius hanterar nervsystemet. Att undvika starkare drycker kan vara smart vid Neptunus aggresiva inflytande. Ett råd som Jupiter antagligen ställer sig bakom i sin intressanta position mitt emellan Vågens balanserande iflytande och Jungfruns ordnande natur och som bildar en Trigon till Merkurius.

Men… vilken blomma är du? Eller blomblandning? Jag tänken nu på Dr Bach's blomessenser. Om man träffar rätt här så är effekten nästan alltid kraftigare än förväntat. Problemet är att bästa effekt erhålls med  minst antal ingående blommor. Och gör inte misstaget att späda ut dem utan tag koncentrerade doser. 4 droppar 4 gånger om dagen. Morgon, sänggående och två gånger till. T.ex. middag och sen eftermiddag.

Lätt att minnas: 4 drp 4 ggr dagl.

Misstänker att Rock Rose ( sv. Solvända ) och Impatiens ( sv. Jättebalsamin ) kommer att behövas. De brukar vara utmärkta för nervsystemet. Men frågan är vilken som är din gyllene nyckel. Är alltid ett problem. Den första tanke som slår mig är faktiskt "Oak ( sv. Ek )". Men det är ju bara en vild gissning.

Dock skulle du kunna börja med deras berömda "Rescue Remedy". Eller "räddningsdroppar" på svenska. Den innehåller Rock Rose och Impatiens. Den bör du åtminstone känna av.

Det finns mycket skepticism mot denna medicin. Mycket på grund av tillverkningsmetoden. Men de skeptiska har uppenbarligen inte testat denna metod på rätt sätt. Och kanske inte haft någon anledning till det heller.

När jag stiftade bekantskap med den så var jag i min mera vetenskapliga anda och skeptisk till det mesta. Men… dessa droppar krossade min bekväma vetenskapliga världsbild. Jag fattade nada…

Av någon anledning så fungerar de inte på ca 20% av människorna på denna planet. Bach förstod aldrig varför.

Det är viktigt att man får den rätta blandningen. Blandningen skall vara skräddarsydd, kan man säga. Trots det så misstänker jag att Rescue Remedy bör ha effekt i ditt fall. Och det är bara en liten flaska och kostar inte så mycket. Och bry dig inte om homeopatiska ideer här. Tag fyra droppar direkt av koncentratet. De interfererar aldrig med någon annan medicin och är inte farliga vid överdosering. Bach hade som ett måste att medicinerna aldrig skulle kunna vara destruktiva.

Bach's droppar brukar felaktigt förknippas med homeopati. Men de är tillverkade efter ett helt annat tema. Om jag skulle sätta in dem i ett fack så skulle det antagligen bli alkemi.

Om du svarar på räddningsdropparna så kan man gå vidare.
Men svaret skall vara mycket konkret och verkningsfullt positivt. Luddiga och abstrakta svar hör inte hemma här. I sådana fall fungerar det inte, helt enkelt.

Magi-cat
2013-11-02 19:49
#59

Åh…Bach blomsterdroppar…länge sedan jag höll på med dem…ska nästan plocka fram dem igen…..🌺🙂

Räddningsdropparna är underbara helt enkelt!

Hoppas du hittar ditt blomster, Draken!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-11-02 20:04
#60

Var kan man enkelt få tag på dem?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-11-02 20:19
#61

Räddningsdroppar kan nog finnas på hälsokosten. Kanske allihop, beroende på vilket sortiment de har?

Har för mig att jag köpte från Aromacreative.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2013-11-03 01:50
#62

#60

#61

Tag det lite lugnt nu. Jag kan ha fel här men… något kan ha gått snett här. Som jag sade… kan ha fel här… får titta vidare i morgon när jag är något mer vaken. Men… det verkar som om sammanblandningen med homeopatin har kraschat hela systemet.

Utspädningen är bara för mycket. Vad du skall ha är moders-tinkturen. Inte moders-tinkturen utspädd in absurdum.

Jag tar direkt från Aromacreative här:

Innehåll: 400 delar fransk biologisk konjak + 1 del blomessens modertinktur

Så får det helt enkelt inte se ut. Och Bach's huvudcenter i England skickar inte längre via email i Europa. Vad saker och ting hinner ändras på några år.

Jag får se mig om lite. Annars får man fixa ihop det själv. Det brukar vara det säkraste nuförtiden.

Men… det är fel årstid nu. Vad du troligtvis mest behöver är essensen från Jättebalsamin. Och Bach's prylar är inte så svåra att slänga ihop. Det enda som behövs är de mogna blommorna, en solig dag, en glasvanna och källvatten. Och efter att ha fångat essensen från blommorna ned i källvattnet, så filtrering. Sedan tillsätter man konjak som konserveringsmedel fifty fifty till en 20% lösning. En liter kommer förmodligen att räcka i flera år. Och den är mycket hållbar.

Jag själv skulle behöva Vattenblink. Var man nu kan hitta den? Skall visst växa i näringsrika vattendrag, har jag läst. 

Jag hatar att plocka blommor.

Däremot finns det visst en person som Bachcentrat i England rekommenderar här i Sverige. Hon är kanske certifierad och har tillgång till de riktiga elixiren. Men det är nog bäst att du frågar först så du inte får de utspädda sakerna.

Skåne, 26494, Klippan: Elisabeth Ingelsson +4643521199 

elisabeth_ingelsson@live.se

Men… som sagt…. Det kan vara jag som är ute och cyklar här. 🤪

Annons:
Magi-cat
2013-11-03 08:51
#63

Va? Oj? Bara modertinktur? Sade Bach så?

Jag gjorde egna blomessenser förr, av de som växer här omkring…har nog kvar i små lådor i byrån…bara modertinkturer…

Får väl plocka fram dem…🙂🌺

Det finns en svensk version också, Alice blomessenser…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-11-03 09:12
#64

Om jag sökt rätt så växer det Jättebalsamin här i krokarna.

Vi får se hur det blir till sommaren som kommer.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-11-03 09:46
#65

#62 Vattenblink (Water Violet) är rätt ovanlig enligt virtuella floran. Jag kan då inte påminna mig att jag träffat på den.

F.ö. "min" blomma också. Riktigt bra för katter…😃🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2013-11-03 17:04
#66

#64

Jättebalsamin förekommer säkert.

Härstammar tydligen ursprungligen från västra Himalaya. ( Woah… ).
Men är nu så välspridd att den i Storbrittanien väl börjat betraktas som en invasionsart. Jättebalsamin växer gärna vid vattendrag och vid "störd" mark. Jag vet inte riktigt vad som menas med "störd" mark, men om det är vad jag tror att det är så är det väl inte så märkligt att den kan bli en invasionsart.

Är tydligen en populär trädgårdsväxt.

[greenseng]
2013-11-03 18:27
#67

#63

Har lite böcker om och av Bach. Får väl försöka hitta dem igen i röran här och ögna igenom dem igen.

Om jag minns rätt så var inte Bach direkt rädd för att "blaska" på med sina speciella blommediciner. Utspädningen verkar mest ha kommit efteråt av hans medhjälpare.

De ansåg att två droppar kunde spädas upp till 30 ml om jag inte minns helt fel. En droppe är ungefär 50 ul ( mikroliter ). Två droppar är ungefär 100 ul vilket motsvarar 0,1 ml ( milliliter ).Vi har alltså en utspädning på 30/0,1 = 300 . Vilket ungefär motsvarar AromaCreative's 1 på 400. Men det Bach's medhjälpare hade blandat till var en brukslösning. Det AromaCreative säger sig sälja är egentligen vad en kännare automatiskt skulle se som stamlösningar **som skall vara detsamma som moderlösningarna.
**

Och i och med att de namnger räddningsdroppar så har de gjort bort sig totalt. Räddningsdropparna skall vara moderlösningar.

Men AromaCreative är lite "smarta" här. De uppger helt ärligt utspädningarna och går inte ut direkt med att det är "tunna" brukslösningar de marknadsför. Men jag kallar det för avancerad Bluff.

Och man blir genast misstänksam när man läser saker som:

"fransk biologisk konjak".

Konjak är egentligen ett registrerat varumärke. Det behandlar ett vindestillat från provinsen Cognac i Frankrike och som är efterlagrat på ekfat. Alla andra vindestillat får inte kallas Cognac eller Konjak utan kallas vanligtvis Brandy. Och vad f-n skulle en icke-biologisk konjak vara? Jag bara undrar - så stilla. ( Säger jag samtidigt som jag stillsamt krossar bordet ).

Det stinker pengar om det här som det gör om det mesta som har med healing och New Age att göra. Och alla är såååå mjuka och förstående och harmoniska så att jag kräks galla. Men min erfarenhet är att om man sätter lite tryck på dem så kommer det snart fram vilka man har att göra med. Och jag önskar dem varmt tillbaka till det heta ställe de ursprungligen härstammar från.

De här människorna bryr sig inte ett p*ss om andra människors välbefinnande. De dreglar bara efter människornas pengar. Det är det enda de är och alltid har varit och alltid kommer att vara intresserade av.

Bach var bekymrad över det destruktiva som följt läkekonsten sedan dess begynnelse. Han sökte därför efter metoder som han ansåg var mer befrämjande för patienten. Den medicinska "eliten" hotade med att dra in hans legitimation vilket Bach struntade högaktningsfullt i. Men Bach hade så stor framgång att man inte vågade rycka hans legitimation. Eller kanske den skicklighet han visade även som "klassisk" läkare också spelade in här.

grrr…😡

[greenseng]
2013-11-03 18:35
#68

#65

Vattenblink ( Water Violet ) lär finnas i Skåne.

Farwuq
2013-11-03 18:38
#69

Ja, det är mycket som finns här nere.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]
2013-11-03 18:45
#70

#69

Jo. Det är konstigt, faktiskt. När man kört upp för Hallandsåsen och tittar ut över landskapet så ser allt så himla platt ut. Precis som i Danmark.

Men… jag vet redan att Skåne har mycket att erbjuda.

Farwuq
2013-11-03 18:48
#71

Ja, det är väl platt upp till Halmstad.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Seglarina
2013-11-05 21:02
#72

Hej på er

Spännande diskusion ni har. Var bara tvungen att berätta för dig greenseng att jag är tvärt om dig, solen i väduren och månen i kräftan.😉

Sen hittade jag denna kan det vara något tror du?

http://www.amazon.co.uk/Sun-Sign-Moon-personality-combinations/dp/0007332637/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1383680840&sr=8-2&keywords=Sun+Signs+-+Moon+Signs

[greenseng]
2013-11-05 22:40
#73

#72

Solen i Väruren - Månen i Kräftan. "Det rädda lejonet". 😃😃

Hmm… författarens kodord är ju som de är. Förmodligen taget från Oz.

Men… hur resonerar han här? Vädurens äventyrslystnad i konflikt med Kräftans behov av säkerhet, kanske. Men… en försiktig general behöver inte betyda en rädd general. Fast kodorden skall nog inte tas för bokstavligt. De visar väl bara en karikatyr av något. Och är väl också ämnade lite grand som underhållning.

Månen är ju här i sitt eget tecken. Och det är ju en styrka. Undrar om jag har något i sitt eget tecken. 🤔 Tror inte det, faktiskt. Typiskt. Dotra min har 5 stycken planeter i sina egna tecken. Men hon är ju också som hon är. Moder Naturs eget lilla skötebarn.

Undrar just om Väduren - Kräftan har lika stora temperaments och humörssvänginingar som Kräftan - Väduren har?

Boken du länkade till vet jag inte något om. Men den kan kanske vara intressant. Man sätter sig antagligen inte ner och skriver en bok om man inte har rätt bra på fötterna. Antar jag.

Nej, nu har min Firefox ( browser ) börjat uppföra sig allmänt konstigt. Den kraschade förut och nu konstrar den igen. Får nog koppla ner, tror jag.

Seglarina
2013-11-05 23:22
#74

Det rädda lejonet? 😃Jag kanske det, eller Den långsamma väduren?

Men skämt åsido så kanske det stämmer, jag fick en gång rådet av en astrolog att vara försiktig så att inte vattnet släckte elden. Ibland undrar jag om inte det är det som har skett. 😞

[greenseng]
2013-11-06 01:07
#75

#74

När man har en Vädur - Kräfta konfiguration så blir det lätt en tuff aspekt mellan Solen och Månen. Och eftersom i ditt fall Månen är i sitt eget tecken så blir den dominant. Det är kanske den situationen han anspelade på.

Men det behöver ju nödvändigtvis inte vara så. Ett tecken är ju 30° stort och en sådan aspekt täcker ungefär ±7° runt den exakta punkten. Och det finns ju mer att titta på i ett horoskop.

Felliiis
2013-11-06 08:24
#76

Jag har också solen i väduren och månen i kräftan

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Annons:
[greenseng]
2013-11-06 13:57
#77

#76

😃😃😃

Har för mig att det var du som startade den här gigantiska ( men ganska intressanta ) Bauta-tråden. Men då hade du solen i väduren och månen i lejonet.

Och så har du plötsligt månen i kräftan. Hmm…

Är det möjligtvis så att du är ett gränsfall? Månen rör sig ganska fort även om det inte verkar så när vi ser den. Så ibland så får man olika svar när man frågar om dess position. Och då ligger månen vanligtvis på gränsen mellan två stjärntecken. Eller i alla fall nära gränsen.

Ligger den bara inom en futtig grad ifrån gränsen så är man automatiskt influerad av båda tecknen.

När man tar reda på vilket så måste man ha en exakt födelsetid. Man bör veta på minuten när man är född. Eller åtminstone på en timma när.

Det bästa är att ringa lasarettet man är född och begära att bli kopplad till arkivet. Det är ingen ide att lita på sin mor i dessa sammanhang. Vid en förlossning har mödrar annat att tänka på än en exakt födelsetid. De ligger knappast med stoppur i handen.

När de svarar på arkivet och du säger att du vill ha din exakta födelsetid så, hör och häpna, kommer de att vilja ha din mors födelsedata. För det står alltså inte i din journal utan i din mors, när du ploppade ut. Barn är alltid mobbade.

Och när du får höra i telefonen din födelsetid så var noga med att fråga om det är på dagen eller natten. Många misstag händer här. Om svaret är kl. 07:25 så kan det både gälla 07:25 på morgonen eller 19:25 på kvällen.

Sedan kan du ge mig dina data ( år, mån, dag, klockslag 00-24, ort ) så skall jag ge dig svaret. Om du inte vill att hela Universum skall veta svaret så skicka mig ett personligt meddelande. Om du inte vill att jag skall ha svaret heller så uppsök en någorlunda hyfsad astrosida som har koll på tids-zonerna.

Men det spelar egentligen ingen roll. Enligt våra genialiska politiker så sitter jag just nu och skriver ett vykort.

Lycka till!

Felliiis
2013-11-06 14:54
#78

Jag gick in på länken jag fick och då va jag lejon men efter att ha kollat in flera sidor har alla de andra sagt kräfta ^^ Jag vet exakt när jag är född och har kontaktat en astrolog som ska kolla upp det exakt :) Men jag tror jag är sol-vädur, mån-kräfta och ascent-tvilling ^^

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

[greenseng]
2013-11-06 15:23
#79

#78

Låt oss gärna få veta när det är klart.👋

Felliiis
2013-11-06 15:31
#80

I will!

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Farwuq
2013-11-07 18:26
#81

Regionarkivet som finns vägg-i vägg med mitt jobb, brukar säga att hälften av deras arbete går ut på att finna födelsetider år individer som vill ha horoskop.

😃😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-11-07 18:28
#82

hihi, bra att de gör nyttiga saker 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-11-07 18:33
#83

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]
2013-11-07 18:43
#84

#81

Kul att det finns ett sådant intresse. 🙂

Chara Choppel
2013-12-11 01:53
#85

#16

av

Farwuq

Länken i #14 leder nämligen till mitt eget "hjul".

# 14 och # 16. Här kommer det roliga grejer.

Citerar: #14 av Farwuq

Sedan går man hit.

http://www.astro.com/cgi/chart.cgi?nhor=1&btyp=w2at&rs=3

Citerar #16 av Farwuq

Länken i #14 leder nämligen till mitt eget "hjul".

Klickar man på länken # 14 så kommer man till det egna hjulet som dock INTE är Farwuqs utan mitt, Chara Choppels.

Fattar inte vad denne Farwuq tänkte sig använda mitt horoskopshjul till.

Chara Choppel
2013-12-11 01:55
#86

#16

av

Farwuq

Länken i #14 leder nämligen till mitt eget "hjul".

# 14 och # 16. Här kommer det roliga grejer.

Citerar: #14 av Farwuq

Sedan går man hit.

http://www.astro.com/cgi/chart.cgi?nhor=1&btyp=w2at&rs=3

Citerar #16 av Farwuq

Länken i #14 leder nämligen till mitt eget "hjul".

Klickar man på länken # 14 så kommer man till det egna hjulet som dock INTE är Farwuqs utan mitt, Chara Choppels.

Fattar inte vad denne Farwuq tänkte sig använda mitt horoskopshjul till.

Har han inget eget astrohjul att jobba med.

Farwuq
2013-12-11 09:21
#87

Farwuq har eget hjul var så säker.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: