Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 1116 ggr
Farwuq
10/23/13, 8:43 AM

Normaltid

Nu är det inte många dagar kvar på Sommartiden, på söndag går vi över till Normaltid.

😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
10/23/13, 12:09 PM
#1

jaja, lika bra du påminner om den ständigt återkommande diskussionen: åt vilket förb. håll var det nu man skulle vrida klockan? 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
10/23/13, 1:02 PM
#2

#1

Jag skall nog vrida tillbaka klockan 1 timme. Så får jag sova en timma extra. 😴

Jag älskar att sova. Anser att det är en hobby. 😃

Så är det förhoppningsvis ljusare också eftersom man sovit lite mer. Det är antagligen det som är meningen.

Har lite svårt att förstå varför man skall bråka med klockan över huvud taget. Man stör bara den naturliga rytmen. Hade varit bättre med vintertid eller normaltid hela tiden. Men kan det strulas så skall det strulas. Svensk politisk lag.

Alla människor har en speciell slags biologisk rytm i sig själva som talar om när de fungerar bäst på dygnet. Den är speciell för varje människa. Och man vet inget sätt att ändra den. Alltså är det inte speciellt nyttigt att alla människor vaknar och går upp samtidigt. Därför att denna rytm kan vara lokaliserad precis var som helst på dygnet.

Alltså… om de experter på bio-psykologi har rätt som jag snattrade med en gång. Men det stämmer åtminstone in på mig. Min rytm har alltid varit så långt från "normalrytm" som man kan komma.

Men det är ju bra om man jobbar natt. 🌛

Magi-cat
10/23/13, 1:15 PM
#3

#2 Sovning är en underskattad sysselsättning, praktiseras dock flitigt av katter.🐱

Åh, jobbar du natt? Bra gjort, skulle jag aldrig orka…😴

Biopsykologi? 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
10/23/13, 2:12 PM
#4

Jag ogillar att ställa om till normaltid. Jag vaknar oftast väldigt tidigt, t.ex. 3:33. För mig är är sommartiden "normal-tid" och normaltiden "onormal-tid".

Det var kanske två veckor att anpassa sig till normaltid men till sommartiden går det på en dag.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
10/23/13, 2:23 PM
#5

Tar lugnt två veckor för mig att anpassa mig till sommartid. men till vintertid går det på några dagar…😴


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
10/23/13, 4:53 PM
#6

#3

Jag jobbade faktiskt ofta natt på den tiden då jag kunde jobba. Det var först runt klockan 4 och 5 på morgonen som det var tufft.

Just runt den tiden sjunker blodsockret markant i kroppen och man har enormt lätt för att somna. Det brukar korrigeras genom att man tar en te eller kaffepaus då och trattar i sig lite ohälsosamt kalori-rikt godis. Det balanserar glykoshalten i kroppen.

De säger att detta fenomen med den sjunkande blodsockerhalten på morgonen är orsaken till att så många barn föds mellan 03:00 och 06:00 på morgonen. "De" i detta fall är sjukhus-personal jag råkar ha pratat med. Om det är statistiskt fastställt vet jag inte. Men jag ser bland mina horoskop att det är många som är födda under det intervallet. Beethoven, t.ex. Och också en speciell Drake här på gruppen. 😃

Biopsykologi är den gren av psykologin som är kopplad till det biologiska i exempelvis människokroppen. Oftast studerar man naturligtvis nervsystemet, men också andra saker. T.ex det hormonella.

Vi fick en intressant demonstration där genom att studera en roterande skiva som innehöll endast svarta och vita mönster.

Vid vissa rotationstal så uppkom plötsligt färgade cirklar. Detta verkade ju mystiskt eftersom skivan inte innehöll några färger. Men fenomenet förklarades av att rotations-frekvensen överensstämde med de frekvenser i nervsystemet som var kopplade till just de färgerna. Man "lurade" alltså kroppen att se färger som inte fanns.

Detta kan även hända med ljud. Ibland alstras frekvenser i atmosfären av infallande objekt. Inga ljudvågor kan uppfattas här nere men vi kan höra ljud som påminner lite om pistolskott. Dessa saker kanske kan användas på olika sätt i underhållnings-industrin. Vem vet hur man mer kan lura nervsystemet?

Annons:
Farwuq
10/23/13, 5:08 PM
#7

En speciell drake? Vem kan det vara?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
10/23/13, 5:14 PM
#8

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
10/23/13, 7:44 PM
#9

#8

De har inte samma mönster på disken. Mönstret som psykologerna använde var betydligt mer komplicerat och tätheten av det svarta var större.

Man såg alltså cirklar av färg som ändrades när rotationshastigheten ändrades. Här ser man ingenting sådant.

Kan kanske ha att göra med att skärmen flimrar och kanske också videotekniken. Sådant kan störa.

Men… vad sägs om lite ping-pong? Hittade det i någon nät-tidning idag.

Magi-cat
10/23/13, 7:48 PM
#10

#9 Vi hade händelsevis en tråd på OF om skivan. Vi verkade inte se färger….

Jag funderade också om det var något med skärmen eller så..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
10/23/13, 7:48 PM
#11

#7

Oj… Jag glömde visst kometen. 😃

Magi-cat
10/23/13, 8:08 PM
#12

blev konstig text, deletar…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
10/23/13, 8:52 PM
#13

#10

Gå till denna länk.

Tag fullscreen och testa hastigheten neråt. Man kan se lite av det gula och röda i spektrat. Och kanske lite mer.

Om man reverserar rotationen ( reverse )så byter den yttre och den inre projektionen plats. Detta är lite mysko, faktiskt.

Skivan har fortfarande inte samma komplexitet som på psykologiska institutionen. Och där kunde man se flera färger och färg-cirklarna var perfekta.

Men… där fanns många mänskliga Ess. 🤓

😃

Annons:
Farwuq
10/24/13, 1:29 PM
#14

Märkligt, väldigt märkligt.

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
10/24/13, 2:08 PM
#15

Oj 🤪

fast inga färger 🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
10/24/13, 8:08 PM
#16

#15

Testa lite olika frekvenser. Du bör åtminstone se exempel på det gula spektrat.
Börja med den snabbaste ( reglaget högst upp ) och gå sakta nedåt.

Vet inte riktigt hur mycket skärmens egna blink-frekvens stör. Antagligen ganska mycket. Börjar du känna dig yr och/eller trött så ta en paus. Snabba blinkningar kan ibland påverka nervsystemet mer än vi tror så det är bra med ett avbrott då och då.

Om man har epilepsi så skall man inte betrakta sådana här fenomen.

Magi-cat
10/25/13, 12:53 PM
#17

jamen då äntligen ser jag färger på ränderna! När hastigheten är lite under max, så…innerst rött, sedan grönt, sedan blått ytterst…

Sänker jag hastigheten ytterligare försvinner färgerna…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
10/25/13, 1:27 PM
#18

Rött och blått har jag sett, få se om jag hittar gult och grönt vad det lider.

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: