Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1769 ggr
[greenseng]
9/17/13, 6:15 PM

Afton den 17 September

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite sent, kanske. Men jag såg till min förvåning att inte ett enda bidrag kommit in. Eller också är det något galet med min browser.

I USA har det varit lite rörigt, milt uttryckt. Både när det gäller vädret i Colorado ( tror jag att det var ) och med de våldsamma händelserna på en marinbas.

USA är ju traditionellt kopplat till Kräftans tecken i zodiaken. Och jag hade nog inte reflekterat så mycket över det om det inte vore så att jag själv också är kopplad till Kräftans tecken.

Jupiter är just nu i Kräftans tecken och det brukar väl allmänt upplevas som ganska positivt. Men den har varit ganska tufft aspekterad det senaste. Och kanske kan man tolka det så att tre planeter påverkat Jupiter väldigt negativt och detta har expanderat ut i kräftan. Detta handlar om en konfiguration som kallas Storkors.

Normalt sett så blandas väl planeternas energier, ofta då på ett ganska hårt sätt, och det blir fyra tecken som får sin släng av sleven. Men man man ser väl mest det här i Kräftan eftersom USA är kopplat till kräftan. Och som jag sade… jag är själv kräfta och fick nyligen en liten smekning av sleven. 🤔

Just nu håller jag ett vakande öga på Venus. Hon är förmodligen oskyldig till denna röra, man man kan aldrig riktigt veta. Om allt blir lugnt de kommande dagarna så är hon inte inblandad. Och hennes rendez-vous med Saturnus borde väl yttra sig positivt, tycker jag. Men… som sagt… Man kan aldrig riktigt veta.

Jag skickar med en horoskopsbild. Den visar situationen kl. 17:00 idag. Man ser tydligt storkorset. Och de inblandade planeterna: Merkurius, Jupiter, Uranus och Pluto. Det är inte så där extremt starkt och jag fick höja orben till opposition till 8°. Annars är orben 7° förutom till Sextiler där den är 5°.

Orben finns med i aspektkartan till vänster i bilden. Och den visas i grader (°) och minuter ('). Bokstäverna A och S står för Attraherande och Separerande. När två planeter är i attraherande fas så blir Orben starkare med tiden. I Separerande fas blir den svagare.

En aspekt i en separerande fas anses allmänt som betydligt svagare än om den är i samma gradtal men attraherande.

cu

Annons:
[Sol69]
9/17/13, 6:46 PM
#1

God kväll..

Nu har jag arbetat klart och hunnit med att fixa spagetti och köttfärssås. Och kan nu njuta av en ledig kväll..

Fast ute har det verkligen varit ruggigt och höstlikt.. 🥶 Man är ju van vid minst 22 grader på dagen 😃

Ha en trevlig kväll på er alla

[greenseng]
9/17/13, 8:17 PM
#2

#1

Spaghetti och köttfärssås. Ahh… 😃

Påminner mig om att jag måste köpa ketchup.

[Sol69]
9/17/13, 8:26 PM
#3

Kan ju vara bra att ha hemma. Har en son som älskar det.. så ibland får man va snäll 😃

[greenseng]
9/17/13, 10:57 PM
#4

#3

Min son dyker antagligen upp på torsdag. Och vi har bestämt att vi verkligen skall ge lägenheten ett seriöst och gigantiskt städlyft. Den skall se ut som ny efteråt. Kommer antagligen att ta ett par dagar minst.

Så det blir till att investera i ketchup. Märkligt nog så gillar han ketchup. Fast han har blivit väldigt petig med maten. Det måste vara vegetariskt och ekologiskt. Superekologiskt. Spelar ingen som helst roll om det kostar en mindre förmögenhet. Jag dånar.

Han bara rynkade på näsan åt mina fina gröna oliver. Nej, det dög minsann inte. Så han gick och köpte en typ av oliver som var jätte-ekologiska och svarta och kostade magnum. Och trots det så smakade de inget vidare, tyckte åtminstone jag. Och stora kärnor hade de. Misstänker att det var mer kärna än oliver.

Men… trots allt så kommer han antagligen att ha en hälsobefrämjande effekt på mig. Det lilla lejonet. 😃

[Sol69]
9/17/13, 11:02 PM
#5

De små liven kan få sina egenheter. Min är också petig i maten,, men inte så att han ska ha ekologiskt.. det ska helst vara mormors mat 😃 Ska vi gå ut och käka.. säger han.. mormors mat är bättre 😂

[greenseng]
9/17/13, 11:08 PM
#6

#5

Jo. Mormödrar brukar känna till hemligheten om hur man gör en riktigt, gammaldags god sås.

Annons:
Emo
9/18/13, 8:11 AM
#7

#6 Nu påminde du mig om släkten från USA, när de bodde hos oss ett tag så var en särskilt imponerad av att han fick riktig sås till maten varje dag. Han riktigt sken upp.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
9/18/13, 9:13 AM
#8

Jag blir väldig hungrig när jag läser denna tråd.

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
9/18/13, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

😃 Det suger faktiskt till lite i magen på mig med när jag läser den nu.

Angående USA så vet jag faktiskt inte mycket om de alldagliga matvanorna där. Har aldrig besökt USA. Och kommer förhoppningsvis inte att göra det heller. 😃  Sannolikheten för trubbel verkar något större där. 😎 Men de äter väl åtminstone kalkon ibland. Och en riktig sås till kalkon bygger ofta på en bechamelsås. Och om man gör den på "mormors" sätt så brukar den bli oförglömlig. Men vanorna i USA är kanske annorlunda än våra.

På tv får man intrycket att det är snabbmatens förlovade land. Men… man skall nog inte döma förrän man varit där i en vardaglig miljö.

Farwuq
9/18/13, 6:22 PM
#10

Jag har inte varit där heller, jag vet inte ett dyft.

Men Jamie Oliver visar varifrån en typisk USA-hamburgare kommer.

http://www.youtube.com/watch?v=twOj0XNCyaY

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
9/18/13, 6:50 PM
#11

#10

Börjar mer och mer förstå min son.

När jag tänker efter lite så började egentligen de där små rackarna ( han och min "låne"-dotter ) jobba på mig ganska tidigt. De kan inte varit speciellt gamla när vi var i en ica-butik och jag sade åt dem att packa ner lite godis. De gav mig en mördande blick och frågade väldigt sakta om jag hade en aning om vad detta så kallade godis egentligen innehöll.

Och jag insåg ganska snart att världen inte längre var som när jag var i deras ålder. Men vi enades om att jag skulle fritera banan hemma istället. Och så blev det. 😃

Farwuq
9/18/13, 7:09 PM
#12

Barn vet mer än vi gamlingar. Min dotter 22 år är en outtömlig källa med nyttig information och kunskap.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
9/18/13, 7:36 PM
#13

#12

Stämmer. Stämmer allt för väl… 😃

Annons:
Emo
9/18/13, 7:45 PM
#14

😂

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: