Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 1488 ggr
Farwuq
2013-09-04 07:41

God morgon 4:e september

God morgon på er alla.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Emo
2013-09-04 07:50
#1

God morgon. Skönt ute i dag. Hoppas det inte blir alltför kallt. Jag har många tomater i växthuset. De behöver värme för att kunna mogna. Kommer frosten för tidigt, så minskar skörden för mycket.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[greenseng]
2013-09-04 14:58
#2

Godeftermiddag är det kanske nu. ⏰

Har just rostat kaffe. Det var ett tag sen sist. Blev kanske lite väl mörkt, nästan lakritssvart. Men det gör inget. Jag gillar mörkrostat. Det är lätt att glömma bort att bönorna fortsätter att rosta ett tag efter att man har tagit bort dem från värmen.

De skall egentligen mogna åtminstone 12 timmar. Men så länge orkar jag inte vänta. Blir lite sträv smak, kanske. De ger ifrån sig CO2 ( koldioxid ) när de mognar. Och får en betydligt fylligare smak. Det pyser när man öppnar locket på burken.

Det skall bli spännande att testa. 🥳

Farwuq
2013-09-04 19:57
#3

Du får blanda kaffet med en omgång som är mildare rostat.

När jag drack kaffe ville jag ha ett kaffe som hade samma kulör som min själ…

😈

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Sol69]
2013-09-04 20:21
#4

God kväll på er alla.

Hoppas att ni har en trevlig kväll 🙂

Kram

Farwuq
2013-09-04 20:26
#5

Jag ska lägga mig nu, jag jobbar i morgon.

😴

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Pagan
2013-09-04 20:48
#6

hahaha draken, ljust beige då förstår jag.😉

Sussa gott

Ska väl tänka på refrängen jag också snart, men först Roomservice för inspirationens skull. 

Rosta kaffe har jag aldrig gjort, men egen tobak däremot med whiskysmak, den blev torr som fnöske, smakade eldad kohalm med innehåll, men den bolmade himla bra. Ja jösses!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
[greenseng]
2013-09-04 20:54
#7

Godkväll. Mitt nyrostade kaffe blev faktiskt inte så tokigt. Men… det behöver mogna lite. Och nästa gång skall jag rosta det lite ljusare. Se om jag lyckas få fram den berömda citrus och bergamottsmaken från Yirgacheffe-kaffe.

Men… vilken Crema! Aldrig sett maken. Alldeles brun och fin. Det var första gången jag bryggde en egen rostning på min nya apparat och resultatet var direkt omstörtande. Skall testa en annan malningsgrad sedan. Med lite Robustu-kaffe inblandat också så blir det förmodligen absolut dunder-Crema. 🙂

Pagan
2013-09-04 22:15
#8

låter rent magiskt Greenseng🙂Crema, me like that word

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[greenseng]
2013-09-05 00:05
#9

#8

Det är ganska magiskt. Crema består enligt Wiki av cellulosa och fetter.
Men innehåller förmodligen proteiner också. Bildas av koldioxiden i kaffet. Ett skum på ytan. Men skall inte vara bubbligt. Det skall helst vara oljigt. Krämigt. Vilket antagligen har gett det sitt namn.

Jag får ganska tunn Crema om jag tittar på UTube och jämför. Men jag tror det beror på att jag har extremt hårt vatten här. Det blir alltså inte ett flera centimeter lager, men trots det rödbrunt och oljigt. Alltså perfekt. På UTube ser det ut som om Creman skummar ner i koppen. Hos mig kommer kaffe ner och Creman bildas i koppen. På något sätt känns det mer äkta. 😃

Men jag håller fortfarande på och tränar. Vi får väl se. Men jag är helt nöjd. Creman duger åt mig och den ser precis ut som en professor i ämnet får det. Han visade ett foto på sin Crema. Ser precis ut som min. Huvudsaken är ju hur kaffet smakar. Och jag är helt nöjd med smaken på min espresso. 🙂

UTube kan ibland luras. Mycket bygger på visuella effekter. Men… hur smakar det? Det kan inte UTube förmedla. Åtminstone inte än. Och jag misstänker att många av de där skummiraklen inte smakar något vidare, faktiskt. 😃  UTube är som det är. Kvalitet ser oftast inte så imponerande ut. Därför blir jag ibland lite misstänksam. Därför är jag glad över den där professorns bilder. 🙂 Han har trots allt sysslat med det här i många herrans år.

Nej. Tror jag måste göra en Espresso till. Blev helt plötsligt bara så sugen. 😃

cu

[greenseng]
2013-09-05 00:09
#10

#3

😃  Bra idé.

Tja… det kanske finns en anledning till att jag gillar verkligt svartrostade bönor. 😃

Farwuq
2013-09-05 15:30
#11

#6

"… ljust beige då förstår jag."

😮

Jag kan bli utesluten ut drakarnas orden om de får reda på detta.

🤐😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Pagan
2013-09-06 21:40
#12

å flå`t Draken😊Vi får hålla himla tyst om detta😉

😂

Greenseng det låter som mycket vetenskap det där, en annan kör vanligt bryggkaffe och har inte kunskapen, men jag blir alltid så inspirerad och imponerad då människor kör sin grej till 100. Känns liksom så gott i magen då. din Crema kommer säkert överträffas om och om igen. 🌊

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[greenseng]
2013-09-06 22:33
#13

#12

Bryggkaffe är också gott. Bryggkaffe och espresso känns idag som två helt olika slags kaffe. Vilket det ju egentligen är också.

Och det du säger om crema stämmer faktiskt. Jag hittade den rätta malningsgraden idag och för första gången kom det ut crema direkt från filterhållaren. Innan bildades det bara i koppen. Nu händer båda. Jag blev faktiskt riktigt häpen. 🙂

Jag måste alltså mala mitt nyrostade kaffe grövre än med det köpta färdigrostade. Kan kanske bero på att super-färskt kaffe är lite oljigare. Eller så är det kaffesorten. Aldrig testat denna sorten innan.

Att göra kaffe nu är något av ett äventyr varje gång. Tror det beror på att apparaten är helt manuell. Man har full kontroll hela tiden. Men ibland kan det gå käpprakt åt skogen. Det bästa är när man känner sig ett med processen.

Får kanske ta och skriva en bok: "Zen och konsten att göra en espresso". 😃

Annons:
Farwuq
2013-09-06 23:04
#14

😉

Gör så.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-09-07 00:39
#15

#14

😃

Pagan
2013-09-07 17:16
#16

Ja ingen dum idé🙂

Måste ju skicka med ett grattis också till allt bättre crema.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Upp till toppen
Annons: