Annons:
Etikett4-mysticism-astrologi
Läst 2820 ggr
undrarens
2013-06-20 16:55

svarta hål ,dess påverkan rent astrologiskt på oss

Vad tror ni om svarta hål och deras betydelse har för oss folk på jorden rent astrologiskt?

påverkas vi av dom på nåt sätt fastän de befinner sig så oerhört långt borta …

för vad jag har förstått om lite ur "illustrerad vetenskap" så har man hittat galaxer med ultra stora sådana som har en massa uppskattningsvis 1000 miljarder(uppskattat på nåt vis, utgående ifrån hur mkt ljus de sprider ut…??) ggr våran sols massa. men även 18st andra svarta hål av varierande dimensioner och kalkylerade massor. dessa(svarta hålena) var inte studerade av hubble utan ifrån några andra observatorier med teleskop.

finns säkert fler än 18 men men läste bara innantill…

det borde innebära viss gravitationskraft på oss ur rent astrologiskt definiering för nåt out there.🤔

ingen planet(black hole) men mkt energi som slukas upp och indirekt skapas massa(i hålet)  så stark så nästan inget ljus kommer ur det svarta.

men finns ju oändliga teorier var den massan tar vägen men de blir på de filosofiska planet😃

vad jag har delvis kunnat förstått är de ju vinklar(orber) och krafter(gravitation mm) som återges i olika planeters egenskaper på hur vi påverkas av dom.

då känns de som om vi borde påverkas av svarta hål(gigantiska massor på dom) också ,var dom nu än må vara…

sånt borde ju påverka folk en massa(på olika sätt), dvs egenskaperna ifrån svarta hålena dvs de som är tillräckligt nära våran vintergata. 

en massa kan ju va(ihopdraget gasmoln i de svarta, finns ju fler sätt de(svarta hål) kan bildats  på vad jag kunnat läsa mig till…) och gravitationssuget ifrån dessa svarta hål torde väl göra på verkan. 

blir dock svårt att koppla in dom (svarta hålen) i astrologins värld och ge en bild av deras egenskaper på oss. 

fast ingenting verkar ju omöjligt att försöka hitta på visdom omkring…de svarta hålen finns ju "out there" fast dom är  långt borta/ute ifrån oss sett  i Astronomiska enheter.

borde inom rimliga astronomiska avstånd kunna göra påverkan på oss på jorden tycker jag…

tänkte då främst på att de har så enorma massor alltså… tänkte mer en koppling till jupiters ,saturnus påverkan på oss alla som vi "hört"/läst beskrivningar omkring.

jag menar de är ju de största planeterna i vårat solsystem🤔

vad ska man då säga om de svarta hålens enorma massor och påverkan på oss?

detta gör min astrologiska världsbild än  mer luddigt inställt på vad planeterna har för påverkan då de finns ännu större massor out there som inte ens är beskrivna i nån litteratur.🤔

men så är de ju skorpionens (sextiler) och "pluto´s" verkningar(OP) som är på gång just nu en viss tid…

vad tror / anser ni  om de här med svarta hål och dess påverkan på oss rent astrologiskt?

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Annons:
LinaLj
2013-06-21 13:45
#1

När det kommer till svarta hål så har de en hel del udda fysiska egenskaper som är unika för just dem. Bland annat gäller detta deras gravitation. 

Teoretiskt sett (när det kommer till svarta hål så finns para teori, ingen praktik) bildas svarta hål då en massiv stjärna når slutet och kollapsar in i sig själv (med andra ord dör). Teoretiskt så bildas då ett objekt med enorm massa och en extrem hög gravitation.

Men denna gravitation verkar endast inom en viss radie från massan (den sk "eventhorizon") utanför denna radien så får objektet samma gravitation som ett normalt objekt av samma storlek. 

Tex: Säg att det svarta hålet har samma storlek som jorden och att dess eventhorizon (jag vet inte vad det heter på svenska eftersom jag bara har läst engelska böcker i ämnet) sträcker sig till månen. Allt som kommer innanför den radien kommer att sugas in i det svarta hålet (inkl ljus, vilket är vargör det kannas ett svart hål). Men bortanför månen så skulle gravitationen från hålet bete sig precis som jordens gravitation påverkar universum.

Så om vi teoretiskt sett skickade en expedition till ett sådant svart hål så skulle de kunna parkera sin rymdfarkost 2 meter bortanför månen och inte påverkas mer av det svarta hålet än om de parkerat den från samma avstånd från jorden. 

Detta gör att ett svart hål inte påverkar oss människor mer (eller mindre) än ett liknande föremål skulle ha gjort. Med tanke på att det närmaste svarta hålet (som ännu är känt), V4641 Sgr, ligger på 1600 ljusårs avstånd så påverkar det oss inte särskilt mycket när det kommer till gravitation. 

Det ska dock sägas att det kan finnas svarta hål närmare oss men de är svåra att upptäcka, speciellt om de har "slukat" all materia i sin omgivning. Detta eftersom de inte ger ifrån sig något förutom ett gravitations fält och strålning (sk Hawkins strålning).

När det kommer till super svarta hål så tros det finnas ett sådant i varje galax mittpunkt. att det är dess gravitation som har samlat alla stjärnor och planeter i den virvelliknande rotation som galaxer består av. Så dessa är inte så ovanliga som man kanske skulle kunna tro.

När det kommer till svarta hål så är det faktiskt så att om det svarta hålet är litet i fysisk storlek så kommer det att "avdunsta" på ett par mikrosekunder. Detta på grund av att de skulle avge mer strålning än vad de kan "suga in" och därför helt enkelt försvinna. Medan större svarta hål kan suga in mer (eller lika mycket) materia än det som de avger i strålning och kan därför uppehålla sin existens. Därför existerar bara svarta hål av en viss storlek och uppåt. Det ska dock sägas att dessa micro svarta hål kan uppstå (även om de försvinner så otroligt fort) och kommer då under sin korta livstid att utstråla energi (som i våra ögon skulle synas som ljus) flera hundra gånger intensivare än solen.

Men eftersom allt som rör svarta hål idag är på det teoretiska planet så är svaret att man faktiskt inte kan säga med bestämdhet hur de påverkar oss. Men basserat på den forskning och de teorier som finns idag väljer jag att se svarta hål som planeter av lika stor storlek. Eftersom jag inte anser att planeter på 1600 ljusårs avstånd påverkar mig på ett stort sätt så anser jag därför inte att det svarta hålet gör det heller (det kan vara svårt att uppskatta hur långt bort det är, 1 ljusår = 946 miljarder mil, pluto ( som är den himla kropp som används innom astrologin som ligger längst ifrån oss) ligger inte ens 1 miljard mil bort, dvs inte ens en niohundradels ljusår bort)

Farwuq
2013-06-21 18:06
#2

Tack LinaLj för en fin förklaring.

🙂

Eventhorizon heter händelsehorisont på svenska.

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4ndelsehorisont

Jag undrar hur det skulle se ut för en tänkt observatör som befinner sig inne i det svarta hålet. Skulle händelsehorisonten från insidan se helt ljus ut?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

LinaLj
2013-06-21 18:47
#3

#2 Tanken är väl att om man befinner sig i ett svart hål så skulle den enorma gravitationen ha samma effekt som en bilpress fast många tusen gånger kraftfullare. Men om man nu kunde observera från insidan av ett svart hål så är den rådande teorin att man skulle uppleva hur ljus dras emot en som om man vore magnetisk. Eftersom svarta hål inverkar på både tid och rum så finns det även teorier som säger att man skulle uppleva tiden i ett svart hål som näst intill icke existerande. Eller snarare som om resten av universum satts på snabbspolning och man själv befinner sig i en bubbla.

Farwuq
2013-06-21 18:57
#4

Märkligt, så - rent teoretiskt - skulle då observatören se hela universum passera snabbt i revy i ett bländade sken, i samtliga våglängder.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-06-21 21:35
#5

#4

En liten regnbågsglimt kanske. Och med din speciella kommunikationslänk med jorden ( en lång vit spaghetti-tråd ) så skulle du viska: - Jag ser ljuuuuset.

På grund av de slumpartade kvantfenomen som uppkommer i liknande situationer så kommer din röst att låta egendomligt metallisk. Och sedan säger du de bevingade orden: - Det är fyllt med stjärnor!

Och alla vetenskapligt sinnade personer på jorden stelnar till. Och efter en svindlande sekund så inser de alla samtidigt svaret på universums gäckande gåta. Och de dör omedelbart av hjärtsvikt. Och eftersom alla vetenskapsmän nu är borta så får vi gå tillbaka till häst och vagn. Men det får vi nog i alla fall om ingen spärrar in våra otroligt inkompetenta politiker. 😃

Farwuq
2013-06-21 21:56
#6

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]
2013-06-22 01:04
#7

#6

Lugnt, men kanske lite sorgligt.

Varför inte lätta upp det lite med lite matematik? Med phi, det gyllene snittet. Men hur låter det egentligen?

𝜑  =   1.61803398874989484820458683436563811772…

­

Farwuq
2013-06-22 07:27
#8

Märklig harmoni.

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-06-22 07:47
#9

ahaa! Tack för musiken! 🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2013-06-22 17:32
#10

#8

Kanske det, men det finns antagligen hur mycket som helst tolkningar av "Phi". Det speciella med denna är antagligen mycket arrangemanget med den lite "folkliga" framtoningen.

Skulle man göra en verklig tolkning av Phi så fick man väl göra en gyllene snittet fördelning av de ingående tonerna istället. Det skulle antagligen låta något annorlunda.

Funderade först på att göra en matematisk framställning av phi, alltså en härledning av hur man räknar ut detta tal. Det är inte speciellt svårt att göra direkt.

Men sedan tog jag mig en funderare på hur många människor det egentligen bor i Sverige. Låt oss för enkelhets skull säga 10 miljoner.

Då är det kanske 1.000 som har något som helst intresse av Phi. Att en sådan människa också skulle vara intresserad av astrologi är bara en på tusen. Således så är det bara en människa som jag skulle rikta mig till.

Sannolikheten att denna människa skulle vara medlem af iFastro är väl i och för sig inte för liten.

Men sedan kom jag underfund med att jag redan hittat denna människa.

Det är ju jag själv! 😃

[greenseng]
2013-06-22 17:33
#11

#9

Väl bekomme. 🙂

undrarens
2013-06-24 16:24
#12

så tillbaks vid datorn efter midsommarhelgen🙂

tack för bra info om detta med svarta hål #1linaLj och avstånd i rymden.

nä håller nog med att då de blir för långt avstånd har nog "svarta hålen" inte för stor påverkan på oss folk på klotet.

vad min tanke var en diskussion om de möjligtvis med tanke på att de där ultrastora (har inte sett i nån databas var de kan befinna sig i förhållande till oss) svarta hålen med "uträknad/definierat(fast de inte "vet " /riktigt hittat metoder för att mäta , går ju knappast i dom speederna😃)  

parallellen till det hela att vi "kanske" skulle kunna påverkas inom rimliga avstånd av "svarta hål" som vi görs av månens och andra planeters dragningskraft ("min syn"/säkert andras också(vad vet man/de kollektiva (o)medvetandet😉) på att de (planeterna/ (whatever else som har dragningskraft) i vårt solsystem) blivit kopplade till olika egenskaper av oss folk här på jorden i tusentals års av studier av folk genom tiderna om hur vi är och fungerar , utifrån vissa planetpositioner).

kanske är ute på svag is om just de här med gravitationskrafter ifrån "svarta hål" skulle ha så mkt med att på verka oss på klotet såsom de ifrån ex.  saturnus eller nån av de mer avlägsna planeterna, är som sagt inte hundra på hur astrologin definierar de här med deras(planeternas) egenskaper om de är kopplat till vinklar, gravitationskrafter,avstånd , (och kanske andra aspekter ej nämnda i denna "tråd") och vinklar sinsemellan dessa planeter .

aspekter är vad jag förstått en annan "syn på/tolkning/vedertagen vetenskap"(som alltid kan/bör debatteras).

må ni alla komma på saker att fundera över😃

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

[greenseng]
2013-06-24 20:35
#13

#12

Intressant diskussion.

Gravitation är ganska märkligt. Det tyckte till och med Newton. ( Han älskade antagligen äppelpaj. Vad nu det har med diskussionen att göra )? 😃

Och Einstein var väl mäkta förtjust i rumtidens krökning som faktiskt kan presentera en förklaring på gravitationen. hmm… 🤔 . Förstår inte varför allt blev så komplicerat helt plötsligt när det egentligen borde bli enklare. Det kanske är begreppet rumtid…

Nu tror man ju att man hittat partiklar som kanske kan förklara gravitationen. Jag hoppas av ren barmhärtighet att Higgs hinner kila vidare innan man upptäcker att man antagligen gjort ett fundamentalt misstag här. Jag tror ( åtminstone ibland, när jag är på mitt allra mest provocerande humör ) att gravitationen är alldeles för fundamental för att förklaras med en billig partikel. Det förvånar mig storligen att vi inte växt ifrån det där med fotbollar än. 😃😃

Det är nog de Broglie som stökat till det något här. 🤐

Jag inbillar mig att vi påverkas någorlunda från tre stora kroppar. Den första är naturligtvis Jorden eller Tellus. Den är väl mest lokal för oss så den bör nog påverka oss ganska mycket, trots allt. Åtminstone när det gäller gravitation.

Sedan har vi ju Solen. Gigantisk i sammanhanget. Jorden ser väl antagligen ut som ett litet blåbär i jämförelse med en badboll. Eller är jag helt ute och cyklar här? 🙂

Och så Månen förstås. Dess effekt kan ju ses på tidvattnet. Bad en professor förklara hur vattnet faktiskt påverkas på båda sidor av Jorden. Men förklaringen imponerade inte direkt på mig. Men det finns tydligen flera konkurrerande förklaringar här. Förhoppningsvis är väl någon rätt.

Men sedan har vi ju en liten isboll därute någonstans i tjotahejti som heter Pluto. Den kan väl vi knappast känna av så mycket gravitation från? Trots det så påverkar denna lilla isboll ( och antagligen stenboll ) oss otroligt mycket, astrologiskt sett.

Personligen så tror jag inte att gravitationen är speciellt betydelsefull inom astrologin. Visst… gravitationen påverkar allting i universum. Men som förklarande fenomen eller kraft så tror jag inte den har så mycket att tillföra inom astrologin. Det är ungefär som att säga att begreppet Gud förklarar allt. Jo men visst gör det det. Och likt förb….. så står vi där lika dumma i alla fall. 😃

Om man skulle titta logiskt på astrologin så tror jag mer på att använda begreppet cykler. Universum har haft tiden på sig och då uppstår alltid cykler som samverkar i alla system. Men detta är ett så komplicerat synsätt att det är svårt att ens veta var man egentligen skall börja.

Men man har trots allt börjat använda lite empiriska studier utav detta fenomen. Och det är det jag tror man kallar… Astrologi. 🙂

Annons:
undrarens
2013-06-25 07:38
#14

sponant på din mkt bra beskrivning och håller med om mkt i dina resonemang, så får plutos egenskaper(ialla fall i mitt tycke) lite för mkt av egenskaperna tillkallad bakom sig som "den mörke härskaren" över de vi inte tycks ha fått förklaring på, men vi känner  att nåt ligger där bakom och bara väntar att belysa saker.

ja den ligger ju så länge i vart och ens horoskop flera generationer och vid vissa tider(rätt ofta under en livstid(kan ju byta tecken för vissa som föds då den sägs byta tecken(inte just nu iaf🙂) ) .

lite halvsvårt och veta när den(pluto) berör en som mest i livet.

svårt o ge förklaring/egenskaper bakom stenbälten(kuiper o oorts)… vad dom river sönder i förklaringsväg utöver de andra kända stora massorna, vi vet inom rimligt avstånd out there för påverkan på oss på klotet.

"

Om man skulle titta logiskt på astrologin så tror jag mer på att använda begreppet cykler. Universum har haft tiden på sig och då uppstår alltid cykler som samverkar i alla system. Men detta är ett så komplicerat synsätt att det är svårt att ens veta var man egentligen skall börja. "

precis cykler är ju sättet att försöka sig på att bestämma nåt.

men vad gör man då de visar sig att cyklerna inte seems 2 match up…

hittepå och egna teorier ,fantasier(fast kan va banbrytande) börjar då skapas ,kanske rätt kanske fel tiden får utvisa sånt…

men knepigt de där då man söker efter "svar" men får bara fler frågetecken😃

ja var är den där gud som förklarar allt…trösten är väl för de flesta att tron att han finns lindrar ens misär då man fastnat i eländen(psykiskt eller sjukdomar) man inte begriper hur man kunde drabbas.

ja de är konstigt vad som kan va behind the earth att den just den ser ut som den gör och allt annat runt om verkar dött konstig /snudd på overklig faktiskt att jorden skapats som den gjorts , syftet med de ska man inte tala om . 

vet man ju inget om bara att den nog inte finns om några tusen år iaf lär den inte se ut som idag😉

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Farwuq
2013-06-25 08:35
#15

Jag följer denna intressanta diskussion med intresse.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

LinaLj
2013-06-25 15:11
#16

Om Svarta hål påverkar oss på jorden tror jag knappt att det beror på gravitationen som de har. Hade vi haft ett svart hål så pass nära att dess gravitation påverkade jorden så skulle man kunna upptäcka ett sådant ganska lätt. Eftersom detta inte har gjorts så kommer jag tills vidare anta att det inte finns något (jag behåller rätten att ändra mig vid eventuellt nya forskningsrön  😉).

Rent generellt är gravitation den svagaste naturkraften så om svarta hål ska påverka oss tror jag snarare detta sker genom den strålning de utger( då svag och stark kärnkraft är mycket kraftfullare än gravitation). Det finns dock ingen forskning som visar att sådan strålning finns i vår omgivning. Men det kan även diskuteras om sådan strålning skulle vara lätt att urskilja från all annan "bakgrundstrålning" som finns i universum. 

Vad gäller higgspartiklar och gravitation så måste jag erkänna att mitt inre barn är löjligt förtjust i M-teori. Jag vet inte varför men jag gillar tanken på att allt är uppbyggt av små gummiband 😎. Visst har M-teorin ett par rejäla baksidor (som att den i dagsläget är omöjlig att bevisa eller motbevisa) men den gör mig lycklig 😊

Upp till toppen
Annons: