Annons:
Etikett7-om-livet-universum-och-allting
Läst 2315 ggr
undrarens
2013-05-26 19:39

miljön och vår värld funderingar

Tänk om alla dessa förmögna pampar som finns i världen eller storföretag (wishful thinking men…) i vilken bransch som helst skulle satsa på att odla upp öknarna så växtlighet kunde existera där (de skulle kunna lösa en del av världsproblemet(skapa nya ytor med mat(grödor av olika slag) för folk också) med vart allt folk skulle kunna bo(trångboddheten i världen)) …

pumpa upp vatten ifrån världshaven och odla natur(där de är öken)

de må dunsta vatten runt ekvatorn-områdena men de finns ju vatten i haven runt ekvatorn ,då tycker man att de inte helt omöjligt vore att fixa såna saker på land också…

 de finns ju nästan oändligt med havsvatten(finns ju avsaltning-teknik (men inte ekonomiska viljan att skapa nåt sånt(av "höjdana" … )…

för att inte tala om vad de skulle ge för all sorts arbetskraft för att utföra allt detta. 🤔

det vore bra för världen i stort😉

växter "renar"/binder (på sätt o vis) ju den smutsiga luft som hela tiden "försmutsas" ned i världen.

världen skulle behöva fler visionärer som kan påverka de höjdarna som kan göra nåt "gott" för världen.

som de är nu så styr urbaniseringen alldeles för mkt i världens storstäder. anser då jag iaf…men inte mkt man kan göra åt de hela bara reflektera. och se hur alla konstiga "fenomen" uppstår. 

den där masspåverkans-kraften på all jordens individer. 

tyck till om sånt här ni som läser i detta forum🙂

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Annons:
[greenseng]
2013-05-28 10:55
#1

Kan eventuellt bli en förändring här när Pluto är i Stenbocken. Stenbocken är ju ett jordtecken och Pluto är nydanande.

Förmodligen fanns det växtlighet här någon gång långt tillbaka. Där Sphinxen står lär det ha varit grönskande när den byggdes, läste jag en gång. Dock kan jag inte garantera trovärdigheten här. Fast jag skulle inte bli väldigt förvånad. Jag misstänker nämligen att även våra förfäder var mäkta hänsynslösa när det gäller naturen och behövde förmodligen ha haft några kurser i elementär miljö-kunskap.

Lite djupare ner i marken i öknarna finns det förmodligen vatten. Det vanliga är att man planterar ett slags väldigt tåligt gräs, till att börja med. Det sprider sig och skapar en annan luftfuktighet. Sedan börjar andra växter konkurrera i den naturligt skapade myllan från gräset. Och sedan är det inte så långt kvar.

Naturligtvis leder detta så småningom till att luftströmmarna förändras. Men det behöver inte nödvändigtvis vara något negativt. Vår planet har god träning på att skapa balans och är faktiskt i sig självt ett gigantiskt och superbt buffert-system.

Det märkliga är att det är en oslagbar mästare på att hantera koldioxid som alla ylar över. Jag menar… är det någon som har en aning om de otroliga mängder CO2 som bildas vid ett vulkanutbrott?

Däremot är det ju bra om den har tillgång till resurser. Så regnskogarna borde egentligen fridlysas. Det finns antagligen någoting som man kan se som långa ekologiska band här. Så en av fördelarna skulle bli att många medicinalväxter skulle sluta dö ut. Vi har bara upptäckt en bråkdel av naturens oändliga apotek. Plus ett otal förbättringar när det gäller miljön. Det finns troligtvis märkliga ekologiska kopplingar i världen.

Dessutom misstänker jag att Stilla Havet har använts som dumpnings-station för sopor i många herrans år. Den normala förklaringen till föroreningarna i vattnet här tillfredsställer definitivt inte mig. Med satellit-övervakning skulle detta kunna bevisas. Men sopor är ett känsligt problem som de ledande politikerna helst vill ha tyst om.

De mindre organismerna i haven skapar mer än 70% av planetens syre. Om något otrevligt skulle hända detta system så står vi inför en katastrof som vi inte ens har en möjlighet att föreställa oss.

undrarens
2013-05-28 14:24
#2

ja man kan fråga sig vad "fordon" ska gå på för sorts smörjning(oljor) behövs för rörliga delar och den varan måste ju komma nånstans ifrån då de massproduceras miljoners bilar varje år i hela världen. 

frågan är om vi på denna jord hinner finna nya smörjmedel(oljor)eller ny teknik(el eller annat) för att en stor del av världens befolkning ska kunna transportera(båt, flyg,bil osv ) sig dit dom eventuellt behöver komma.

nån gång är gränsen nådd och allt blir för dyrt för gemene man och då blir de väl bara "eliten" som har råd.

och sopor håller med om att de är ett definitivt ett jätteproblem som tystar ned . och om man bränner upp dom försvinner ju material  som kanske skulle behövas för saker som ska produceras  igen. kommer säkert bli brist på vissa "bra material " för vår natur.

men de är penningen som styr allt…värderingen  på de saker som görs och när nåt blir för invecklat(olika material) då kostar de för mkt för att separera dessa ifrån varandra för nyanvändning i den utsträckning de nu går för vissa saker.

och följden blir gräv ner/dumpa i smyg eller påstå att de är för allmänhetens bästa att få plats för nya skräpberg.

just de behövs oerhört mkt växtlighet för att fånga upp all den CO2 från dom där vulkanerna och all fordonstrafik i världen + det som släpps ut på annat sätt… 

tveksamt om de är egentligen nån balans men …

blir till att köpa luft in the future (andningsrätter)😃

för motsatsen finns ju redan.

och skog kommer förmodligen bli för ensidiga sorter av i världen de ska bara ut för profiten och skapa nya jobb och platser för folk att leva på.

tänks  nog inte på att de tar upp mycket  de gifter vi släpper ut överallt i världen. 

så "regnskogsapoteken" ska definitivt finnas kvar om nåt bra för eftervärlden ska finnas.

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Magi-cat
2013-05-29 21:42
#3

#1 De mindre organismerna i haven skapar mer än 70% av planetens syre. Om något otrevligt skulle hända detta system så står vi inför en katastrof som vi inte ens har en möjlighet att föreställa oss.

Just det där är lite oroande med allt skräp som samlat sig i haven. 😕 Om systemet kollapsar…..

Så kortsiktigt och hjärtlöst att dumpa sopor i haven….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2013-05-29 22:10
#4

För några år sedan pratade en kompis och jag om detta. Han är/var en gammal indian som har det som kallas "Örnens öga". Det innebär ungefär att han kan se saker som vi inte kan. Genom rum och tid t.ex. och kan tolka drömmar perfekt.

Jag tjattrade om att vi har problem med luften. Men han sade:

- Nej. Det är vattnet som är det verkliga problemet.

Magi-cat
2013-05-30 11:12
#5

#4 Hmmmm………det är ju just det, vattnet….Vi består av absolut mest vatten, vatten deltar i alla viktiga processer i kroppen, livet kom ur vatten, vattnet är nödvändigt för vårt liv och det skapar syre som vi måste andas….ja, det är vatnet som är porblemet…

Det stora avspeglas i det lilla…är världshaven nedsmutsade påverkar det våra kroppar….våraliv…..framtiden……

Nu blev jag inte precis mindre orolig…

Världen behöver verkligen fler visionärer! (#0) :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2013-05-30 17:58
#6

Inte alltid så roligt att visa upp speciella exempel, men ibland kan det vara lärorikt.

Här är några bilder. Men jag måste kanske varna först för innehållet här. Om man börjar fatta vidden av problemet så blir man inte direkt glad.

Alltså: Nedslående bilder.

Annons:
Magi-cat
2013-05-30 18:12
#7

#6 vågar inte titta…….förstår att det är hemskt…..😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
2013-05-30 23:56
#8

#7

Psykologiskt sett är det naturligtvis det lugnaste. Önskar ibland att jag själv följt den rekommendationen. För när, eller möjligtvis om, den negativa effekten av detta blir globalt så är sannolikheten ganska liten att jag fortfarande är kvar här på denna planet. 😴

Farwuq
2013-05-31 10:35
#9

#8

Mina funderingar går åt samma håll. Mitt "bäst före datum" är inte så rysligt långt bort.

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-05-31 18:56
#10

#8

😃 Ganska bisarra tankegångar, egentligen. Tur egentligen att det finns många saker man inte vet så mycket om.

Farwuq
2013-05-31 19:19
#11

Ja, skönt är det.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: