Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1320 ggr
[greenseng]
5/24/13, 1:44 PM

Euro Festival Astro

  Den första Eurovisions-festivalen gick väl av stapeln år 1956. Ett tag sedan, eller hur? Väldigt vad tiden promenerar på. Eller springer. Vad nu tid egentligen är?

1963 så vann Danmark med låten Dansevise.
Det är 50 år sedan. Trots det minns jag den kvällen väldigt väl.

Jag avskydde de låtarna de vuxna omkring mig hade som favoriter. Jag kallade dem smörsånger och föredrog faktiskt klassiskt eller jazz framför dessa. Jazz kanske låter konstigt med tanke på att jag "bara" var ett litet barn då, men tack vare min mor och hennes arbetsplats så stod jag 1958 framför Louis Armstrong och skällde ut honom därför att han "tutade" så falskt på sin trumpet. Och jag var väldigt arg. Vad jag inte visste då var att instrument måste spelas upp innan ett framträdande, och det låter ofta inget vidare.

Louis kunde inte svenska men en tolk översatte skrattande. Men Louis tog det mycket förstående och hastigt och lustigt satt jag i hans knä och han bad mig sjunga något jag tyckte om. Jag hasplade ur mig en barnvisa och till min oerhörda förvåning så kunde han spela den bättre än jag någonsin hade hört den spelas. Och efter ett litet tag stämde de andra killarna in också. Jag fick sjunga fler visor och vi hade jätteroligt. Till sist uppenbarade sig någon "viktig" och orkestern var tvungen att gå upp på scen och framföra sitt gig. Men jag har en känsla av att vi hade mycket roligare. Glad

Till min förtrytelse så sade min något chockerade mor ( hon vande sig aldrig ) att det var minsann tid för mig att sova. Och så var det med det. Jag tyckte alltid att världen var väldigt orättvis emot mig.

Så när jag förstod att jag skulle vara tvungen att genomlida 1963 års melodifestival tillsammans med en hög av min mors kamrater så var jag inte direkt lycklig. Det var liksom inte direkt min typ av musik.

Och så kom miraklet. Danmark chockerade världen med att låta två Jazz-musiker framföra ett nummer. Vad nu? tänkte jag. Detta är ju musik. Det måste ha blivit något fel någonstans. Och jag såg mig försiktigt om i rummet. Och där satt alla som sten-statyer. Ett par höll kaffekoppar i händerna, halvvägs förda till munnen. Totalt försänkta i något som kanske kan kallas musikalisk chock.

En kille försökte säga något. Men uppenbarligen fungerade inte stämbanden.

Äntligen, tänkte jag. Äntligen fick de för första gången i sitt liv uppleva verkningarna av riktig musik. Och jag njöt storligen.

Och 50 år tutade på. Hjulet gick runt ett varv.  Och det var dags för 2013 års Musik-festival. Jag bryr mig normalt inte så mycket om de här festivalerna. Men Loreen gjorde ett för mig häpnadsväckande framförande 2012 med låten Euphoria. Märkligt, tänkte jag. Det verkar ju faktiskt, trots allt, finnas hopp för musiken. Undrar just vad som kommer att hända 2013?

Och svaret är: Hur mycket som helst! Det ser man direkt om man tittar på det astrologiskt.

Det vanliga Geocentriska horoskopet ( alltså det som har jorden som medelpunkt ) kan ses här: Geo.

Här ser man direkt att det är saker på gång.

Den vänstra delen av horoskops-cirkeln innehåller en viktig konfiguration kallad vaggan. Den har en minst sagt kraftig potential. Den är här alltså uppbyggd av de tre vita linjerna ( sextiler ) på vänster sida och de två korsande gröna linjerna ( trigoner ) och avslutas med den långa röda linjen ( opposition ) mellan Månen "☽" och Neptunus "♆". Denna röda linje formar också basen för det T-Kors som är namnet på den röda triangel som syns på den högra sidan i horoskopet. Att det är dubbla röda linjer här beror på att Venus "♀" och Merkurius "☿" nästan står på samma plats ( konjunktion ). Faktum är att jag tycker att hela figuren liknar en båt.

Ok. Båten kanske står lite snett men om vi vrider horoskopet så att stjärnbilden Tvillingarna "♊" står högst upp istället för Jungfrun "♍" som det är nu, så förstår ni nog varför jag ser det som en båt med röda segel. ;-)

Vi ser också att Ascendanten ( det uppstigande tecknet vid horisonten ) är i Skytten "♐", vilket är  Jupiters "♃" hemvist. Jupiter får därmed massor med energi. Lägg det till att Jupiter, Venus och Merkurius är i det kommunikativa Tvillingarnas "♊" tecken. Vad kan man mer önska? Lite inspiration och känsla, kanske? Tja… Neptunus är i sitt eget tecken Fiskarna "♓" och Månen i det rörliga och arbetsamma tecknet Jungfrun "♍". Och de formligen blåser på inspiration och känsla genom sina nu av vaggan balanserade röda  energier ( kvadraturer ).

Kan man förvänta sig en föreställning av gigantiska mått, kanske?

Visst kan man det. Låt oss ha en snabb titt på det Heliocentriska horoskopet som vi hittar här: Helio.

Här ser vi också en konfiguration av astronomiskt stark potential. En Drake.

Den är uppbyggd av en Stortrigon ( grön triangel ) mellan Neptunus, Saturnus och Merkurius. Från Neptunus och Saturnus går Sextiler ( vita ) upp till Pluto. Och från Pluto strömmar energi genom Oppositionen ( röd ) till Merkurius. Eftersom Venus är i Konjunktion med Merkurius ( står nästan på samma plats ) så träffar dessa energier även henne. Och hon står exakt i början på Kräftan "♋" och har därmed också lika mycket influenser från kommunikativa Tvillingarna "♊". En perfekt position av känsla och förmåga att uttrycka och kommunicera denna känsla. Vad kan en sångerska mer begära?

Jag får hela tiden en känsla av att det är Pluto som faktiskt håller i taktpinnen vid den här oförglömliga föreställningen. Förmodligen vill han visa och lära ut att extrem makt och potential också kan användas på ett otroligt skapande och inspirerande sätt. En makt som kan jämna städer med marken kan också höja en publik till skyarna. Den publik som här sitter mitt i "Vaggan". Och huvudpersonerna i dramat är mitt i energiernas fokusering i horoskopet. Alltså Venus och Merkurius.

Okej. Nu väcker vi det sovande barnet inom oss och tar ett snabbt ufo till fantasins magiska och förtrollande värld. Kom igen nu! Tänk på att en sådan handling har en enormt föryngrande och energi-förstärkande effekt.

Där händer följande:

De mytologiska gudarna är lite uttråkade och bestämmer sig för att ha lite skoj. Och när de kikar ner över jorden så ser de att en melodi-festival minsann skall äga rum. Vad kan man i det läget mer önska sig?

Sagt och gjort. De ser omedelbart var den verkliga kvaliten befinner sig. Så de skickar sångerskan och hennes musiker in i en helt annan dimension, utan att de märker ett dugg. Allt verkar vara som vanligt. Dessutom etablerar gudarna naturligtvis en kontakt med dem så att de inte skall komma tomhänta hem efter äventyret i den andra dimensionen.

Så… Vilka är det nu som står på scen? Jo… Venus och Merkurius. Tillsammans med nästan resten av gudarna. Och Merkurius inleder med att spela på sin flöjt.

Man kanske bör veta här att flöjt tillhör inte gudarnas favorit-instrument. De tycker att den förstör intrycket av deras perfekta läppar. Därför föredrar de normalt stränginstrument. Men de moderna flöjterna är faktiskt inte så tokiga, trots allt. Och lite får man ju offra.

Och bättre musiker än gudarna kan man inte hitta. Det märks direkt på Merkurius drill och hans magiska intonation på flöjten. Man inser direkt mästarens handlag. Och sedan startar Venus sitt gudomliga framträdande. Likt ett magiskt barn av Moder Natur. Och med sin magi och utstrålning och musikalitet så har ju publiken inte ens skuggan av en chans. De är naturligtvis omedelbart totalt trollbundna.

Om man betraktar Venus vänstra hand så ser man att hon utövar en urgammal magi. Hon spelar på varats trådar. Behärskar man den tekniken så har man full kontroll över allt och alla. Man kan enkelt sätta människor i vilket sinnestillstånd som helst. Och till och med få dem att uppleva precis vad man vill att de skall uppleva. En mycket användbar magi som Venus behärskar till fulländning.

Och betrakta vinden i hennes hår. Det är som vissa indianer säger: Ibland är vinden inte vinden.

Till föreställningen hör också att den som egentligen har Venus hjärta är Merkurius. Kanske inte så konstigt egentligen. Poetisk, lyrisk, otroligt intelligent och snabbtänkt. Och den som står Solen närmast. Alltså en andlig potential plus en utstrålning och charm som naturligtvis ingen kvinna kan motstå.

Men Merkurius är gudarnas budbärare och har alltid fullt upp. Och det kan naturligtvis leda till problem när man har med en kvinna att göra. Så det har alltså varit lite bråkigt och problematiskt mellan dem. Och Venus intention är att detta skall minsann redas upp nu. Och  hon sjunger:

_So come and face me now
Here on the stage tonight
Let’s leave the past behind us

( Så kom och möt mig nu
  Här på scenen i natt
  Låt oss lämna det förflutna bakom oss )_

Och när hon går fram mot publiken med en bestämd kvinnas steg, ja…
Då lyfter publiken.

Tillbaka från fantasins land till verkligheten igen.
Fast… jag tror ändock att den föreställningen i Malmö kommer nog folk aldrig att glömma. Skrattar

Videon nedan är hämtad från föreställningen. Den gör sig bäst om man tankar ner den versionen av den som har den bästa kvaliteten.
Om man lyckas så får man en helskärms-video. Om man använder Windows Media Player så kan man trycka ned Alt+Enter och se till att mus-pilen är i mitten av skärmen. Då försvinner kontrollpanelen och kanterna och mus-pilen och man har helskärm.

Om man använder FireFox som browser så finns det en uppsjö av nedladdnings-program. Jag brukar använda "Easy YouTube Video Downloader". Men det finns många andra. Man plockar ned dem i "Add-ons",

Om man använder en annan browser så finns det program på nätet.

Trevligt Astroerande. Skrattar

Annons:
Farwuq
5/25/13, 6:14 PM
#1

En klar vinnare. Jag såg på dansk TV, de blev nästan som galna av stolthet och nationalism.

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
5/25/13, 6:56 PM
#2

Tja… Danmark har väl vunnit 3 gånger.

Vi har faktiskt vunnit 5 gånger.

Men Irland verkar vara de verkliga mästarna. De har vunnit 7 gånger.

Allt enligt Wikipedia.

Danmark vann faktiskt år 2000. Lite historiskt faktiskt.

Upp till toppen
Annons: