Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 3112 ggr
Farwuq
2013-05-04 20:32

Några Arabiska punkter

Hittade en lista olika arabiska punkter som kan vara roligt att leka med.

Lycka      Asc + Månen - Solen
Handel      Asc + Merkurius - Solen
Kärlek      Asc + Venus - Solen
Passion      Asc + Mars - Solen
Tillväxt   Asc + Jupiter - Solen
Öde      Asc + Saturnus - Solen
Svek      Asc + Uranus - Solen
Hemligheter   Asc + Neptunus - Solen
Organisation   Asc + Pluto - Solen
Ande      Asc + Solen - Månen
Förståelse   Asc + mars - Merkurius
Bröder (dagar)   Asc + Jupiter - Saturnus
Bröder (nätter) Asc + Saturnus - Jupiter
Fadern      Asc + Solen - Saturnus
Lycka i Äktenskap Asc + Saturnus - Venus
Arv och Egendom   Asc + Månen - Saturnus
Barn (pojke)   Asc + Jupiter Månen
Barn (flicka)   Asc + Venus Månen
Spel      Asc + Venus - Mars
Sjukdom      Asc + mars - Saturnus
Tjänare      Asc + Månen - Merkurius
Tvist      Asc + Jupiter Mars
Tillit      Asc + Merkurius - Månen
Modern      Asc + Månen - Venus
Yrke      Asc + Månen - Saturnus
Vänner      Asc + Månen - Uranus
Sorg      Asc + Solen - Neptunus
Astrologi   Asc + Merkurius - Uranus

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
J-Artur-K
2013-05-04 20:41
#1

Hur fungerar det där som ? Ska man kolla när man är född eller ? 🙂

Ny dag nya möjligheter

Farwuq
2013-05-04 21:05
#2

Man räknar ifrån sitt Natalhoroskop.

Kolla denna länk:

http://www.kvazir.com/astrolog/arabpunk.htm

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mirjah
2013-05-04 22:29
#3

Det är här som jag blir frustrerad över att jag inte kan mer om astrologi..! Så fantastiskt roligt att kolla dessa punkter! Men… Ska man räkna graderna?

J-Artur-K
2013-05-04 23:22
#4

#2 Ska kolla på det då senare. Tackar 🙂

Ny dag nya möjligheter

Farwuq
2013-05-05 07:39
#5

Man räknar med början från väduren som 0° - 30°.

Så om vi ska räkna på "sjukdom" (Sjukdom Asc + Mars - Saturnus ) och man har Asc 27° Skytt, Mars 10° Oxe och Saturnus 13° Skytt. Så räknar man såhär: 267 + 40 - 253 = 54 vilket är det samma som 24° Oxe.

Förståelse  blir  (Asc + mars - Merkurius)

Med Asc 27° Skytt, Mars 10° Oxe och Merkurius 2° Vattuman.
267 + 40 - 302 = 5 som är 5° Vädur.

Om resultatet blir över 360 t.ex. 376 så drar man ifrån 360 och så har man 16 kvar, vilket är 16° Vädur. Om det blir mindre än 0 t.ex. - 44 så lägger man till 360 viket ger 316 som är 16° Vattuman.

Tabell över stjärntecken

Nr   Svenska        Latin          Grader
1    Väduren           Aries              0°
2    Oxen               Taurus          30°
3    Tvillingarna      Gemini          60°
4    Kräftan            Cancer          90°
5    Lejonet            Leo             120°
6    Jungfrun          Virgo           150°
7    Vågen             Libra           180°
8    Skorpionen      Scorpio       210°
9    Skytten           Sagittarius   240°
10  Stenbocken     Capricornus 270°
11  Vattumannen   Aquarius      300°
12  Fiskarna          Pisces          330°

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Sol69]
2013-05-05 17:32
#6

Kan du se hur många barn du troligen får och hur många äktenskap du kommer få etc. eller vad räknar du ut med detta 🤔

Kanske är trött efter jpbbet, men de kopplar ej nu 🤐

Annons:
Farwuq
2013-05-05 17:45
#7

Tyvärr så kan jag inte så mycket om detta.

☺️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

J-Artur-K
2013-05-05 18:10
#8

Hur många barn man kommer få känns ju inte troligt att man ska se, Tänker på att man är ju 2 personer o olika faktorer, känns ju inte som att det ska ha så avgörande rol att man kan se det på ens egna arabiska punkter ? eller har jag fel nu ? 🙂

Ny dag nya möjligheter

[greenseng]
2013-05-05 18:45
#9

#8

Ja! Du har alltid fel. 😃😃

Tag inte min idiotiska humor på för stort allvar. Den är faktiskt mest självironisk. Jag personligen har alltför ofta helt fel. 😃

Den tid och kultur som de arabiska punkterna kommer från är lite si så där när det gäller det kvinnliga könet. Kvinnan blev vald av andra till att gifta sig med en speciellt utvald man. Kvinnan sågs väl egentligen som en ägodel, likt boskap. Idag gifter man sig med den man älskar. Där fick man älska den man gifte sig med. I bästa fall.

Dock tror jag att en seriös astrolog även på denna tid tog hänsyn till bådas horoskop. Men antagligen så fanns det inte så många seriösa astrologer. Och det kanske det inte finns nu heller.

Så de flesta astrologer man kunde träffa på på denna tid brydde sig naturligtvis mest om den som hade pengarna. Alltså mannen, vanligtvis. Därför ställdes antagligen de flesta horoskop just på mannen. Tror jag, åtminstone. För att veta helt säkert måste man antagligen vistas i de delarna av världen där detta fortfarande existerar. Kanske fler platser än man först tror.

हूं

J-Artur-K
2013-05-05 19:03
#10

#9 jo men det jag menar är hur ska man kunna se om man bara får veta manen eller kvinnans arabiska punkter inte båda två bara en?

Ny dag nya möjligheter

[greenseng]
2013-05-05 20:04
#11

Man såg det antagligen som så att en person har ett, till en del, förutbestämt öde. Och delar av detta öde kunde då ses av en erfaren astrolog. Så därför behövdes bara en person. Ställde man samma horoskop på den andra parten så skulle man då ( kanske 😃 ) komma fram till samma resultat.

हूं

Farwuq
2013-05-05 21:33
#12

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

J-Artur-K
2013-05-05 23:36
#13

#11 Ja det är att det gäller just barn antal som jag blir lite skeptiskt till att man verkligen kan se det på bara en person genom dena metod, Men jag vet ju inget om det där. Men som exempel om jag kollar min o ser att jag ska få 3 barn. Sedan blir jag ihop med en o då bli det automatiskt att ändå att hon ska få 3 barn om inte hon har ett barn med någon annan såklart. Är det där jag blir skeptiskt till, I kina får dom ju inte ha mer än en unge eller om det är två just nu i deras lag. Så det fungerar ju inte där. Denna metod. Så är olika fakorer som gör att jag är skeptiskt. Eller funkar det inte i hela världen denna metod ?🙂

Ny dag nya möjligheter

Annons:
[greenseng]
2013-05-06 02:00
#14

#13

😃 Du är inte den enda som är skeptisk här. Just att använda de arabiska punkterna på detta sätt är jag ytterst tveksam till.

De arabiska punkterna talar egentligen om vissa typer av "energi-flöden" eller hur man nu skall definiera det. Ett slags tillägg till det vanliga horoskopet för att få lite mer information. Men hur mycket den informationen egentligen ger kan man säkert fråga sig. "Lyckopunkten" är väl den mest kända i västvärlden, men jag tror egentligen inte att det är speciellt många som fått ut någonting av den.

I mitt horoskop kan man tolka den som att jag har möjlighet att göra pengar om jag börjar skriva t.ex. Men den säger inget om det kommer att lyckas eller inte. Dessutom så har jag ju ett val här. Och den kan  säkert tolkas på ett flertal andra sätt.

De arabiska punkterna kan tolkas på flera olika sätt. Och det finns många märkliga sammansättningar av dem. Jag misstänker att i början så var det bara ett litet antal. Då uppbyggda på det mest meningsfulla sättet. Men sedan blev det som det brukar bli. Det flippade ut fullständigt. Och folk tolkade dem på det sättet som såg intressantast ut för det gav astrologen mest pengar.

Idag så slåss astrologerna om att hitta den mest "hippa" formuleringen för en punkt. Och en punkt kan stå för många ganska skilda saker beroende vem som gjort tolkningen. Och man lägger även in punkter i punkter och kan ibland blanda in fullständigt oberoende tal. Med andra ord: De arabiska punkterna håller på att bli ett kaotiskt system.

Om jag någon gång använder dem så är det de punkter som ger mig någon egentlig mening på en djupare nivå. Men det är inget jag använder direkt i något vardagligt praktiskt syfte.

Och att försöka spå med dem skulle jag avråda från.

Astrologin bygger väl egentligen på något som man förenklat skulle kunna se som ett slags holistiskt system. Det visar egentligen influenser för hela världen men som man kan använda för sig själv personligen också. Men att försöka gå för långt här är nog inte så smart. Det kan ge en fingervisning om en extrem intelligens i kosmos eller ett oerhört utvecklat ordnande system. Men att förstå detta system helt eller att kunna kontrollera det är inte att ens tänka på.

Däremot kan det vara utvecklande och ge mycket stimulans och nöje.

हूं

J-Artur-K
2013-05-06 15:16
#15

#14 Bra att jag inte var ensam att vara skeptiskt där då 🙂

Man kan säga att om man hade sättet som det var i början när det kom till så hade det givit mycket bättre korekt svar. 🙂

Ny dag nya möjligheter

[greenseng]
2013-05-06 19:56
#16

#15

Jo. 🙂

हूं

Kyllan56
2014-04-04 12:22
#17

Nu kom jag in på denna länk genom mitt plötsliga intresse, för de arabiska punkter, som greenseng väckt hos mig.😃

Jag kan förstå undringarna och kritik ni har mot att vissa punkter i ett horoskop skulle gälla i ett parförhållande. Som antalet barn. 

För med en person kan man få många barn. Med en annan inga om den personen är steril.

Kom då på en idé☝️Glöm nu inte att jag ingenting kan om arabiska punkter. Men när man gör ett komposithoroskop, så måste man väl kunna räkna ut punkterna i detta för två personer gemensamma horoskop. Då kan man jämföra sitt individuella horoskop med det gemensamma. Vilket torde resultera i olika antal barn beroende på vem ens partner är. Man skulle också delvis kunna se hur lyckat "äktenskapet" skulle bli utifrån komposithoroskopets kärlekspunkt.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: