Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1189 ggr
Farwuq
2013-04-07 07:54

Se himlen på nytt sätt.

Visste du att det finns ett gratisprogram där du kan få se stjärnhimlen, som den ser ut i dag, som den såg ut för en massa år sedan och som den ser ut om tusentals år?

Programmet heter Stellarium.

Och finns att ladda ner på: http://www.stellarium.org/

Här kan du se verkan av precessionsrörelsen, m.m.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
2013-04-07 11:35
#1

Fantastiskt! 🌛✨


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-04-07 11:40
#2

Ja, det är smått otroligt. Man även välja plats. Du kan t.ex. fara till Pluto och se hur allt ser ut därifrån.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
2013-04-07 15:40
#3

Med ubuntu får man nästan "med det på köpet", lätt å ladda ner..-jättehäftigt program!😎🙂

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Farwuq
2013-04-07 17:18
#4

Det finns massor intressanta saker där ute, det är bara till och ladda ner.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-04-07 20:03
#5

Glöm inte att knappa in Longitud och Latitud där ni bor. Tryck på stjärnan högst upp i kolumnen för att få inmatnings-fönstret.

Det kan vara lite knepigt första gången att få det rätt. Testa att börja med landet. Alltså Sverige. Sedan orten. Korrigera Longitud och Latitud ( om det behövs ). Longitud och Latitud hittar ni ofta på nätet via Google. Annars kan man använda en GPS-applikation till mobilen. Se till att ni har bra täckning. Vandra gärna omkring lite i lägenheten. Bocka också i den lilla rutan "Använd som standardval".  Tryck till sist på lägg till i lista ( om det behövs ). När allt verkar rätt så gå ner till skiftnyckeln och spara inställningarna. Kolla gärna på Google att Longituden och Latituden stämmer någorlunda. Det kan man se på en vanlig karta också. Och den röda pilen på kartan i programmet skall vara någorlunda där man förväntar sig. Skiftnyckeln och spara. När allt är klart så gå ur programmet.

Starta sedan programmet igen. Då skall inställningarna vara kvar. Ibland felar det här och man får ta det från början igen.

När man får det att stämma så vrid vyn så att den stämmer med den vy ni ser t.ex. ut genom ett fönster. Det handlar om väderstreck här och det kan man också få fram med en GPS. Eller ännu bättre… med en gammaldags kompass. GPS är ibland känsligt för mottagningen. Väderstrecken finns på vyn som E, S, W, N. Om dessa inte syns så tryck bara på Q-tangenten.

Riktningen i grader får man genom att aktivera den andra lilla jordgloben nere på menyn ( Planprojicerat rutnät ) eller trycka ned Z-tangenten. Graderna syns högst upp.

När ni fått riktningen perfekt så spara igen ( skiftnyckeln ) så samma inställningar kommer som default ( alltså standard-inställning ) när ni öppnar programmet.

Nu kan ni leka hur mycket ni vill med programmet i tid och rum. Det kommer ändå att starta där ni vill när ni startar om det.

Läs gärna manualen. Det lönar sig alltid.

Verkar lite bökigt, kanske… men får man till det så kommer man inte att ångra sig.

Mina referenser här kommer dock från den version jag har. Den har säkert uppdaterats flera gånger trots att jag strävar att hålla den någorlunda aktuell. Borde naturligtvis uppdaterat den innan jag skriver det här - men…. Är man obotlig lat… jag menar naturligtvis bekväm, 😃 så är man.

हूं

Terra Australis
2013-04-08 08:50
#6

Tack för tipsen.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Annons:
[greenseng]
2013-04-08 17:43
#7

🙂

हूं

Upp till toppen
Annons: