Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 9944 ggr
Amon
2012-06-13 00:44

De fyra elementen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För mej öppnades det en helt ny värld - när astrologin fann mej - hösten 1983. Äntligen fick jag ett redskap för att lättare kunna förstå mej själv och andra. Sedan dess har jag läst och lärt mycket annat också - men astrologin har aldrig riktigt släppt taget om mej - den bär jag alltid med mej i min ryggsäck! Glad

Något av det första och mest grundläggande man lägger märke till och känner igen hos människor - är just elementen. Och då menar jag den västerländska astrologin - som jag känner mej mest hemma med - och dess fyra element: eld, luft, vatten och jord. (Det kanske redan finns någon arikel här om elementen - i så fall har jag missat den) Men man behöver inte ha ett färdigt horoskop - eller ens veta en persons soltecken - för att kunna känna igen de fyra olika huvudtyperna.

Av dessa fyra element kallas eld och luft för manliga och utgivande, medan jord och vatten kallas för kvinnliga, eller mottagande.

Man kan ha en jämn fördelning utav dessa fyra element i sitt horoskop (och det kan vara en fördel) - men ofta så har man kanske mera av ett eller två element - och mindre av de andra.

En person som i sitt horoskop har många planeter i eldtecken - har oftast gott om energi, är varma, positiva, utåtriktade och initiativrika. Och har ständigt något på gång - och ett behov av att få utlopp för sin stora inneboende energi. Som fysisk aktivitet, sport etc.

Har man däremot brist på eld i horoskopet - kan man känna av en viss energi-brist och initiativlöshet.

En person med mycket luft i sitt horoskop - har ofta ett stort behov av att tänka, läsa, skriva och diskutera med andra - och bolla ide´er. De brukar också gilla ett rörligt liv - med resor och kommunikation - både fysisk och mental och väljer ofta ett arbete med anknytning hit. Har också ett stort och aktivt kontaktnät.

Har man brist på luft i sitt horoskop - så kan man ha svårt att uttrycka sej  och kommunicera med andra personer. Man kanske också ogillar resor - och hellre arbetar i närheten av hemmet.

En person med mycket jord i sitt horoskop - är oftast mycket praktiskt lagd, ekonomisk, strukturell, sinnlig och ser värdet i materiella ting. Detta är de jordnära människorna - som oftast kan göra det mesta med sina egna händer - och arbetar oförtröttligt. Står stadigt på jorden - och ser värdet i naturen och de jordiska resurserna. Kan planera och få saker gjorda.

Har man brist på jord i stt horoskop - så kanske man har lite svårt för det jordiska - svårt med struktur i livet, att planera och få ner ideérna i jord - så att säga.

En person med mycket vatten i sitt horoskop - är oftast styrd av sina känslor. Den här personen är ofta en konstnärssjäl - som berörs av andra människor, har stor medkänsla och förståelse för andras känslor och lidande. Passar bra till att arbeta med människor, inom vården, med barn, äldre osv. De är också naturligt andliga, har öppna, mottagliga sinnen och känner ofta en kosmisk tillhörighet. Har ofta behov av att uttrycka sej inom musik, film, konst, teater osv.

Har man brist på vatten i sitt horoskop - ja, då kan man ha svårt att förstå andra människor, deras känslor, stämningar - och det "översinnliga". Som att ta sej fram i livet med skygglappar över ögonen.

Det element som man har mycket av i sitt eget horoskop - är något som man kan (och bör) - dela med sej av till andra.

Om man däremot har en brist utav ett (eller flera) element i sitt horoskop - så söker man - oftast helt omedvetet - upp vänner eller partners med mycket av detta element i sitt horoskop - för att få en balans, eller komplement till sej själv.

Annons:
Amon
2012-06-16 22:14
#1

I den här tråden tänkte jag att alla som vill - astrologer eller inte - kan få skriva om sina egna erfarenheter av och lämna sin egen syn på de olika elementen - och hur de fungerar hos och mellan personer i det verkliga livet.

Det finns ju inget rätt eller fel!

Det är ju faktiskt så - att alla upplever saker på olika sätt. Även astrologer tolkar olika - beroende på deras egen erfarenhet och inriktning. Glad

Amon
2012-06-16 22:32
#2

Något som jag tycker är väldigt talande - (och som jag brukar lära ut på mina grundkurser i astrologi) - är hur de olika elementen fungerar och reagerar med varandra.

Och då tänker jag mej tex. en person med mycket eld i sitt horoskop - hur fungerar denna tillsammans med en person med mycket luft i sitt horoskop?  Och så vidare..

Fundera på detta en stund:

Hur går ELD ihop med LUFT,

ELD med JORD

och ELD med VATTEN?

Hur går LUFT ihop med JORD,

och LUFT med VATTEN?

Och slutligen - hur går JORD ihop med VATTEN?

Och då kan ni fundera på detta utifrån hur de båda elementen reagerar på varandra. Positivt eller negativt? Eller både och? Så kan jag återkomma senare och ge mina egna synpunkter..  Flört

Farwuq
2012-06-17 06:53
#3

Tja…

Jag kan börja med den första.

Glad

Eld med luft: Luften ger elden näring men förbrukas själv på samma gång.

Är det så du tänkt dig Amon?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Amon
2012-06-17 09:22
#4

Jo - precis så tänkte jag - men hur fungerar det åt andra hållet?

Kanske PÅVERKAR är ett bättre ord.. Obestämd

… alltså hur påverkar elden luften?

Ralph
2012-06-17 11:10
#5

Får jag gissa?

Elden värmer luften och sätter den i rörelse, får den att expandera och lätta, stiga uppåt.

Obestämd

Amon
2012-06-17 19:16
#6

Precis - så tänker jag också! Glad

Eld värmer luft - och luft ger bränsle åt eld.

Då kan vi konstatera att elementen eld och luft kommer bra överens - och de hjälper och stödjer varandra. Båda är också manliga och utgivande element.

Om vi fortsätter att klura på elementen - så vill jag nu att ni tänker er hur eld fungerar ihop med jord. Den här blir lite svårare! Obestämd

Hur påverkas ELDEN av JORD?

Och hur påverkas JORDEN av ELD?

Annons:
Farwuq
2012-06-17 20:16
#7

Hmm…

Eld - Jord:

Elden hämmas av jorden, jord är - normalt - inte brännbart. Om jorden är sand så kan den släcka elden. (skrivfel fixat)

Jord - Eld:

Elden torkar ut och härdar joden, den gör keramik av "jord".

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Amon
2012-06-18 13:51
#8

Jomenvisst Farwuq! Flört Så här ser jag det:

Elden (- kan också vara Solen) värmer upp jorden - så att det kan börja växa - men blir elden för stark och långvarig - så bränner den bort all växtligheten och jorden blir torr och obrukbar - ja, det kan ju bli en jäkla skogsbrand också! (- och då behövs vatten!)

Jorden kan ju ge en del bränsle till elden (om man nu räknar med det som växer på jorden också) - men för mycket jord kväver också elden.

Visst - kastar man lerklumpar i elden - så blir det keramik!

Då kan vi se att eld och jord i måttliga mängder stödjer varandra - men blir det ena elementet för dominerande - så tar det död på det andra! Obestämd

*

Och nu undrar jag hur ELD och VATTEN går ihop?

Farwuq
2012-06-18 16:25
#9

Tja…

Elden kan värma vattnet så att det till slut når sitt högsta tillstånd, ånga.

Vattnet kan inte nära elden, den dör.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Amon
2012-06-18 23:54
#10

Just precis - så ser jag det också. Glad

Elden värmer vattnet - men för mycket eld får vattnet att koka (och förångas).

Skvätter man vatten på elden - så fräser elden

- medan en stor mängd vatten släcker elden!

Så eld och vatten går inte så bra ihop - det blir en utmaning och de får ha en stor tolerans för varandras olikheter - men samtidgt är det också lärorikt för båda parter. Dessa två - eld och vatten - är de mest olika elementen. Obestämd

*

Men hur går elementen LUFT och JORD ihop?

Farwuq
2012-06-19 10:54
#11

Få se…

Obestämd

Luften kan torka ut jorden och kan sedan få den att blåsa bort som damm.

Jorden kan - om den är kuperad - hindra luftens rörelse. Vinden (luften) hindras t.ex. av bergskedjor.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Amon
2012-06-19 14:00
#12

Japp!  Glad … så här ser jag det:

Luften rör om jorden (blåser i träden) - men kan till slut blåsa bort jorden - om inte jorden är tillräckligt stabil.

Jorden bromsar upp och lugnar ner luften (- så att det till slut blir lä bakom ett berg tex.)

Då kan vi se att luft och jord i måttliga mängder stödjer varandra - men blir det ena elementet för dominerande - så kan det begränsa eller ta död på det andra (ungefär som eld och jord påverkar varandra).

*

Och hur fungerar nu LUFT och VATTEN tillsammans?

Farwuq
2012-06-19 15:00
#13

Oj, du var mig en dam med krav…

Tungan uteFlört

Luften sätter vattnet i rörelse, stundtals våldsamt. Luften syresätter också vattnet och det mer livsbringande.

Vattnet kan svalka - eller upphetta - luften, dämpa dess otroliga rörelse och frihet.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Amon
2012-06-20 11:19
#14

Jag hade kanske tänkt mej att fler ville vara med o ge sina egna synpunkter på elementen - men eftersom du Draken nästan ensam strävar med detta - så blir det ju en hel del bryderi för dej.. Flört

Ja - luften sätter vattnet i rörelse - först blir det lite vågor - men vid full storm och orkan - blir det ena jäkla stora vågor och vattnet piskas om överallt.

Vattnet fuktar luften - så den inte blir så torr.. - och ja - vattnet kan nog värma eller kyla ner luften vid behov också.

*

Nu är det bara en kombination mellan elementen kvar - jord och vatten.

Alltså: Hur fungerar JORD och VATTEN tillsammans?

Farwuq
2012-06-20 13:29
#15

Jag försöker.
Sen hoppas jag att någon annan också vågar "hoppa på tåget". Ni andra är välkomna med synpunkter på ovanstående diskussion. Skriv vad ni tycker och tänker om elementen och deras kombinationer.

Flört

Få se…

Vattnet fuktar jorden och ger goda livsbetingelser. Vattnet kan också spola bort jorden och ställa till med jordskred etc.

Jorden kan grumla vattnet och kan få det att bli till trög lervälling. I rätt blandning ger det mineraler till vattnet och göder/ger livsbetingelse till de som lever av/i vattnet.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Amon
2012-06-21 12:03
#16

Japp Glad - så här ser jag det:

Vattnet fuktar jorden - och får grönskan att växa, men för mycket vatten kan spola bort jorden.

Jorden håller vattnet på plats - och begränsar det - så att det inte blir översvämning - men kan även dela med sej av näringsämnen till vattnet - som Draken säger.

Jord och vatten kallas ju också för de kvinnliga och mottagande elementen - och fungerar bra tillsammans.

*

Efter alla funderingar i tråden - så ser vi snart att vi behöver ALLA element i en lagom blandning för att kunna växa, utvecklas och bli hela människor.

Och (som jag även skrivit i översta inlägget:) - de element man själv har mycket av - delar man med sej av till andra - medan de element man har brist på - söker man hos andra - mer eller mindre medvetet. Glad

Farwuq
2012-06-21 13:03
#17

Ok, man tackar.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Nandini
2012-06-23 18:48
#18

Mitt intresse för det andliga började med astrologi, kanske för att det var det första som lätt var tillgängligt då för ett antal år sedan.

Så jag är införstådd i elementen och jag kan de astrologiska tecknen och vet lite om planeterna. Men mer är det inte. Dock kan jag ju se hur stor nytta jag har av att kunna elementen, det är faktorer som det står mycket om i andlig litteratur, även om den inte handlar om astrologi.

Elementen är så grundläggande. Jag gick faktiskt på kurs hos Anders B Johansson också, och han använder mycket symboler från astrologin med elementen. Vi lärde oss också om numerologi, tarot. Allt hänger liksom ihop, tycker jag!

Så elementen finns i mitt medvetande i det dagliga livet. Det påverkar vår jord och vårt liv, ja hela universum.

Amon
2012-06-23 19:17
#19

Håller med dej Nandini! Glad

För mej kom också astrologin först. Det fanns en månadstidning i mitten av 80-talet som hette: Astrologen. Den prenumerade jag på tills den upphörde. Förutom astrologi - så innehöll den också artiklar om mycket annat som man blev nyfiken på: tidigare liv, healing, energilinjer, numerologi och tarot. tex.

När jag hade lärt mej grunderna i de astrologiska elementen och numerologin så kom jag i kontakt med tarot - och den knöt ju ihop astrologin med numerologin - så där fick jag en aha - upplevelse!

Javisst - allt hänger ihop! Glad

Nandini
2012-06-23 19:23
#20

Amon, jag läste också Astrologen!! Det var den som fick mig vidare med annat andligt också! Särskilt minns jag Giten, han hade en spalt med frågor och svar. Tror t.o.m att jag har några exempel av Astrologen kvar någonstans!

Annons:
Amon
2012-06-23 19:24
#21

Kul! Jag har sparat dem allihop! Glad

[Sol69]
2013-04-08 21:48
#22

Intressant inlägg första delen om vatten som element stämmer väl in på mig.. 🙂

En person med mycket vatten i sitt horoskop - är oftast styrd av sina känslor. Den här personen är ofta en konstnärssjäl - som berörs av andra människor, har stor medkänsla och förståelse för andras känslor och lidande. Passar bra till att arbeta med människor, inom vården, med barn, äldre osv. De är också naturligt andliga, har öppna, mottagliga sinnen och känner ofta en kosmisk tillhörighet. Har ofta behov av att uttrycka sej inom musik, film, konst, teater osv.

Upp till toppen
Annons: