Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1202 ggr
Ewerhof
6/14/08, 8:22 PM

Skillnad på födelse och uppväxts platser.

Vad gör det för skillnad på att få sitt födelsehoroskop ställt exakt på platsen där man föddes och platsen som man bott på sedan en veckas ålder?

Kartan är ju visserligen en bild över en vid det första andetaget, men om man bara befinner sig på den platsen en mycket kort tid, kanske till och med bara några timmar, hur påverkar det en då?

Annons:
[Vintersaga]
6/14/08, 11:33 PM
#1

Enligt astrologisk tradition (!) ställer man alltid ett horoskop över platsen där man faktiskt föds. Därför är det viktigt att veta vart man faktiskt föddes och inte vart man bodde. Om jag t.ex. bodde i Köping (där jag nu bor) men var tvungen att åka till BB:t i Västerås (4 mil bort) för att födas så är det Västerås som skall vara min födelseort.

Sen kan man göra som min syster har gjort - född och uppvuxen i dessa trakter men flyttat till USA och bott där under många år. Ska inte det ha någon betydelse då? Jo faktiskt, men födelsehoroskopet bygger på platsen där man föddes - men ett annat slags horoskop kan upprättas för att se hur livet ter sig i USA.

Detta kallas för Relocated och innebär att du tar samma födelseuppgifter som du har för det traditionella horoskopet men byter ut födelseplatsen mot den där man levernu.

Bilden på horoskopet brukar inte skilja nämnvärt om man föds några mil bort - men byter man Stockholm mot New York blir det en himla skillnad :-)

Vad säger då det horoskopet? Ja först och främst kan man säga att originalhoroskopet påverkar en trots att man bor där - men attityden blir en annan med det nya horoskopet. Enkelt uttryckt kan man säga att det visar hur man möter livet på den nya platsen :-)

Gav det lite svar på din fråga?

\Rickard

Ewerhof
6/15/08, 12:31 AM
#2

Japp. Tackar för det.

Min erfarenhet säger dock att om man har planeter eller husspetsar nära teckenbyten eller tätt intill varandra så kan de där kilometrarna vara viktiga men inte annars.

[Vintersaga]
6/15/08, 12:46 AM
#3

#2 - Vad bra att du fick svar på frågan :-)

Jag kan dock tänka mig att fenomenet du talar om lika gärna kan ha att göra med att tiden som noterades när man föddes inte alltid är den rätta… men det är ju bara spekuationer vilket alternativ det än är. I så fall skulle man behöva ha en atomstyrd klocka på varje BB och en person som bara hade som uppgift att kolla klockan :-)

Jane-Lyzell
6/15/08, 1:16 AM
#4

IntresantSkrattande börjar lära mig lite!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ewerhof
6/15/08, 11:53 AM
#5

#4 Vad kul! Det är ett intressant ämne.

Jo, det vore något det, en som klockar bebisarna. :)

Man får känna efter själv om man har någon gränsposition vart den eventuellt bättre skulle kunna höra hemma.

[MargaretaA]
6/15/08, 8:09 PM
#6

#3 det här med relocated har jag faktiskt aldrig hört talas om förut - det var intressant! Jag måste givetvis genast kolla hur min flytt från norra norrland till sörmland påverkat mitt horoskop, men det syns nästan ingen skillnad, så jag antar att man måste flytta väldigt långt bort innan man blir en "ny människa" Flört

Maggan

Annons:
[Vintersaga]
6/15/08, 9:58 PM
#7

#6 - Ja, det stämmer att det inte händer så mycket när man flyttar längs med longituden, dvs. söderut eller norrut. Däremot blir det en stor skillnad om du flyttar västerut eller österut. Flyttar jag t.ex. till New York får jag Ascendenten 4 grader i lejonet (mot 13 grader i Vågen normalt) och Solen hamnar på IC istället för i första huset.

Skall påpekas att det bara är Ascendenten och husen som flyttar sig med platsen - tiden är ju densamma och då står planeterna på samma position som i grundhoroskopet!

Rickard

Ewerhof
6/15/08, 10:21 PM
#8

Kan ju ge en liten förklaring till varför vissa personer verkar byta personlighet när de kommer utomlands…. ;)

Jane-Lyzell
6/16/08, 7:43 PM
#9

#8 De e spritenSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ewerhof
6/16/08, 7:58 PM
#10

#9 HA-ha! Ja, troligen.

[Vintersaga]
6/16/08, 11:51 PM
#11

#9 - Close to the Spirit Flört

Jane-Lyzell
6/17/08, 1:25 AM
#12

#11 'Asgarv' ha ha ha

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Farwuq
4/3/13, 3:04 PM
#13

putt

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Upp till toppen
Annons: