Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 10259 ggr
[Vintersaga]
2008-06-05 00:33

Sol, måne & ascendent

Vanligtvis brukar folk titta på sitt soltecken för att förstå lite mer om sig själv - det ger kärnan av personligheten. Men om vi bara lägger till två punkter till i tolkningen så har vi fått en betydligt mer komplex (men ändå lättförstådd) bild av personligheten. Punkterna är månen och ascendenten och de är ett fint komplement till solen.

Solen står för hjärtat hos personligheten - och precis som solen är vårt solsystems centrum är den också centrumet för personligheten, det allt kretsar kring i personens liv.

Månen däremot är vårt känslomässiga centrum. Här finns alla våra mest grundläggande känslomässiga behov och reaktioner. Jag brukar säga att månen är vår barometer för hur vi mår, vad vi behöver tillfredsställa för att må bra!

Ascendenten är ansiktet vi visar utåt - en mask eller roll som vi spelar när vi inte vill visa vilka vi egentligen är i hjärtat. Det är det beteende som vi vill använda oss av mot människor som vi inte känner så väl - och den bild som människor får av oss vid första anblicken.

Solen, månen och ascendenten visar tre olika delar av vår personlighet - men alla tillhör personligheten!

Annons:
[MargaretaA]
2008-06-05 02:33
#1

Det här är ju grundläggande basics för alla som vill lära känna sig själva. Så det är en bra början här på astrosajten också tycker jag.
Det är jätteviktigt att man tar reda på vilket klockslag man föddes för att kunna ta reda på sin Ascendent, den är ju också utgångspunkten för husen (vi får återkomma om dem).

De flesta som kritiserar astrologi menar ju att man generaliserar för mycket. Vaddå Kräftor hemkära och Vågar vill gärna ha en partner t ex. Vill inte alla ha ett hem och en fru/man? Ser man ytligt på det så är det säkert så - men om man börjar krafsa på ytan så visar sig en annan sanning. Det är min erfarenhet.

Det här med Ascendenten är också knepigt. Vi själva ser ju inte så lätt det andra ser; vår yta. Själv har jag Asc i Jungfrun och den är inte så där jätteglamorös - inte nåt jag vill vara egentligen. Men jag trillar dit varje gång och biter mig i läppen när jag hör mig själv - återigen - tala om det jag tycker inte är riktig perfekt i nån liten detalj. Pust… men det är bra att vara medveten om det - då kan man ju försöka lindra de värsta avarterna ;-)

Maggan

Faxlin
2008-06-08 15:16
#2

Men om det nu är viktigt att veta exakt vilket klockslag man är född då är astrologi inget för oss som inte har en susning om det allts? Eller fungerar det ändå?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[Vintersaga]
2008-06-08 17:56
#3

#2 - Det går att ta reda på det. Ofta finns det i ens mammas journal på sjukhuset, eller i ens egen.

Har man ingen möjlighet att få veta tiden så kan man ändå ha ett hum om det var på morgonen, kvällen…

Finns det inte ens ett hum kan man leta sig fram till tiden med hjälp av olika tekniker - men då är det ganska krävande för astrologen att göra det…

I nödfall får man kompromissa - då kan man ta en tid mitt på dagen och göra ett preliminärt horoskop - fast då får man inte fram ascendenten och husen… men mycket annat går att läsa ur ett sådant horoskop.

Faxlin
2008-06-09 01:04
#4

#3: Okej, bra. Ska söka reda på detta. För onekligen låter det bättre med ett som är helt för en själv. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jane-Lyzell
2008-06-11 23:56
#5

Tack intresant Vintersaga!

Detta somdu skrev sist;

Solen, månen och ascendenten visar tre olika delar av vår personlighet - men alla tillhör personligheten!

Talar ju psykologer om också - våra tre delpersonligheterSkrattande

undrar vad jag är?

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MargaretaA]
2008-06-12 08:59
#6

Jane - Om du vill veta vad du är så meddela mig födelsedatum, plats och klockslag i ett PM. Om du inte vet klockslaget, kontakta sjukhuset du föddes på. De ska kunna hjälpa dig. Lycka till!

Maggan

Annons:
Jane-Lyzell
2008-06-12 20:16
#7

#6 tack vad gullig du är ska ta reda på exakta klockslaget- pm:arSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Amon
2012-06-18 13:31
#8

Puttar upp denna tråd som förklarar de tre viktigaste punkterna i ett horoskop.

Min allra, allra första astrologibok hette: "Astrologiska nycklar" - av Erica Ekedal (1983) - och där beskrivs Solen, Månen och Ascendentens påverkan på oss - beroende på i vilket stjärntecknen de hamnar. Det finns också tabeller längst bak så man själv kan leta upp vilka stjärntecken dessa hamnar i.

Det var denna bok som väckte mitt stora intresse för astrologi - för nu fick jag äntligen ett verktyg för att mycket bättre kunna förstå mej själv, min familj och mina vänner. Glad

[stblues35]
2013-02-02 17:58
#9

Hur får man reda på Ascendent? Jag vet ju mitt klockslag men hur går man vidare?

aaamandie
2013-02-02 19:27
#10

Undrar också hur man får reda på ascendent! :)

Vet klockslag men vet inte hur man ska gå vidare!

Amon
2013-02-03 00:17
#11

Här är en sida på nätet där man kan skriva in sina födelsedata och få sitt personliga horoskophjul:  http://www.astro.com/cgi/ade.cgi?lang=e&ract=xx687474703a2f2f7777772e617374726f2e636f6d2f6367692f61747867656e2e6367693f627479703d617078266c616e673d65

Men du kanske behöver lite hjälp med att tyda astrologiska tecken osv för att få ut det mesta möjliga. Sidan är på engelska - men har du ett översättningsprogram till svenska så underlättar det ju också.

Det finns säkert flera likannde sidor på nätet. Annars får man ta kontakt med en astrolog - men det kostar ju lite pengar förstås.. Obestämd

aaamandie
2013-02-03 09:16
#12

Tack tack! :)

[NoOrdinaryGirl5]
2013-03-11 12:13
#13

Vet att jag har Tvilling i både solen & månen, och ascendenten i skorpion. Dock vet jag inte riktigt hur man ska tolka det xD
Jättebra förklaring är det iaf och jag tkr att ni skriver väldigt lättförståerligt :)

Annons:
Farwuq
2013-03-11 12:38
#14

#13

Du verkar ha ett ballanserat horoskop och är nog en väldigt intressant människa att möta.

🙂

http://www.astrologi.nu/horoskop/4201-horoskop-ascendenten.html

http://www.astrologi.nu/horoskop/4203-horoskop-manen.html

http://www.astrologi.nu/tvillingarna/

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[NoOrdinaryGirl5]
2013-03-19 18:12
#15

#14 Oj haha tack 🙂

De hemsidorna var jättebra! Älskar att läsa sånt här när man mest bara sitter och håller med!

Upp till toppen
Annons: