Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 3761 ggr
hilal
2008-11-05 00:50

Lilith och andra funderingar

hej är ny här:-)  jag har alltid fashinerats av astrologi o på senara tid har jag börjat göra djupare undersökningar på bla min födelsekarta

det jätte bra sajter med otroligt bra tolkningar men vissa begrepp förstår  jag inte

tex på planeternas positioner på stjärntecknerna så står det

på min karta lilith-kräftan och Norra norden-väduren

vad är lilith o norra norden för något?

och vid husens placering….. nu vet jag vad accendent är för något men undrar om den står för typ första huset?

och där 10 huset är står det medium coeli är medium coeli alltid på 10 de huset?

tacksam för hjälp :-)

Annons:
Mysan59
2008-11-05 18:45
#1

Hej och välkommen!

Jag pluggade astrologi för många år sen, men har inte hållt på med det på typ 8 år.

Nu har mitt intresse vaknat igen, men jag är långt ifrån färdigutbildad.

Så därför kan jag inte hjälpa dig med din fråga om Lilith och Norra noden, känner igen dom, men kommer inte ihåg vad dom stod för.

Däremot kan jag svara dig om accendenten och Medium coeli.

1:a huset börjar alltid vid accendenten och MC är alltid i 10:e

[MargaretaA]
2008-11-05 19:13
#2

Här finns en tidigare tråd om Noderna

vad gäller Lillith så ligger det helt utanför den del av Astrologin som jag har kunskaper i. Det finns en hel rad av dessa punkter, eller vad man ska kalla dem. Lillith är bara en i en lång rad, med fantsieggande namn.

De var kanske inte uppfunna på den tiden jag började med Astrologi, eller så ansågs det vara överkurs och avhandlades inte i mina "grundkurs"-böcker Obestämd

Jag hoppas verkligen att någon annan kan svara på detta?

Det är helt riktigt som Mysan säger att Ascendeten är starpunkten för det första huset.

MC ligger däremot inte alltid i starten för det tionde huset. Det beror på vilket Hussystem man använder. Jag föredrar Lika Hus där alla hus är lika stora. Där kan MC hamna i allt från det Åtonde till det Tolfte huset.

läs gärna mer om de olika hussystemen i denna tråd.

Mysan59
2008-11-05 19:24
#3

#2 Aha! Jag har lärt mig att använda och tycka om där husen är olika stora och där verkar det som det alltid är i tionde…

Tack för svaret (även till mig), ska försöka komma ihåg det. Flört

hilal
2008-11-05 21:11
#4

ok tack för all hjälp  ska fortsätta leta uppgifter på denna mystiska lilith:-p

Farwuq
2013-05-01 19:26
#5

Kul att läsa lite om Lilit och Noderna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: